Arthur Koppels katalog |
På pärmen visas: "Personvagn för lokomotiv. Den ena hälften af vagnen är öppen, den andra sluten och elegant utrustad. Vagnen har två perrons och är försedd med Centralbuffertar och kettingbroms. Vagn med skensåg samt Lokomotiv för smalspårbanor. Vidstående fig. visa lokomotiv af den konstruktion, som jag funnit vara mest lämplig för såväl flyttbara som fasta banor. De egenskaper, som göra denna typ serdeles egnad härtill äro följande. Vid förfärdigandet af detta slags lokomotiv användes stål så mycket som mögligt, hvarigenom egna vigten reduceras och hållbarheten ökas. Vidare arbetar lokomotivet med högt ångtryck. Vattenförrådet är placeradt i det lådformiga underredet, hvarigenom tyngdpunkten förlägges lågt, och gången i följd häraf blir lugn och säker. Maskinen hvilar på underredet endast på tre punkter; härigenom blir lokomotivet i stånd att fullständigt gifva efter för möjligen förekommande ojemnheter å banan, så att, om spåren t. o. m. ligga mycket dåligt, urspåringar ej äro att befara." Ur
innehållet: Säg den (järnvägs)teknikhistoriskt intresserade
som kan klara sig utan en sådan pärla!
|