Vykort (se V y), en sorts till kortare skriftliga
hälsningar t.ex. under resor eller välönskningar vid helger
("julkort" o. s. v.) använda brefkort med ena
sidan upptagen af okolorerad eller färglagd bildlig framställning,
såsom landskaps- eller och stadsvyer, byggnadsverk, något
berömdt konstverk, artistporträtt, skämtbilder, djur- och
blomstermotiv e. d. i oöfverskådlig mångfald.
Redan på 1770-talet förekommo sporadiskt gratulationskort
med kopparsticksbilder; senare blefvo de alster af stålstick, träsnitt, litografi, radering o. s. v., men fick ej postal
utstyrsel och giltighet förrän efter 1870 (se B r e f k o r t).
Ljustryckets allmänna användning fr. o. m. 1890-talet
medförde ett väldigt uppsving inom vykortsindustrien; därbredvid
ha autotypi, fotografi, trefärgstryck m. m. åstadkommit goda
resultat.
Tillverkningen och postbefordringen af vykort äro numera i åtskilliga
länder en rätt betydande ekonomisk faktor. Ur nationell och
mellanfolklig synpunkt göra vykorten nytta, i det att deras bilder
sprida kännedom om olika orter och länder. På brefkort
med vyer plägar adressidans vänstra hälft få användas
till skriftliga meddelanden.
Vy (fr. vue), anblick, utsikt; målning, gravyr eller teckning,
som framställer en utsikt af ett landskap, en stad, bygggnadsverk
e.d. Jfr V e d u t. - Plur. vyer
betyder äfven sätt att se och bedöma tingen, åsikter;
syftemål, sträfvanden.
Brefkort, en af en postförvaltning å kartong utfärdad
och med franko-stämpel försedd blankett, som befordras till
lägre pris än vanligt brefporto och är afsedd att innehålla
kortare meddelanden, som ej behöfva hemlighållas. Till brefkort
få emellertid äfven, under vissa förbehåll, begagnas
andra blanketter än de, som af postverken för sådant ändamål
tillhandahållas.
Äran af brefkortens uppfinning tillkommer tvifvelsutan den tyske
postreformatorn Heinrich von Stephan, som år 1865 väckte för
slag om sådanas införande i posttrafiken. Emellertid blef detta
nya slags korrespondens-förmedlare icke då, ej heller först
inom Tyskland, taget i bruk. Helt och hållet efter hvad numera
visats i ovetenhet om Stephans förslag tog år 1869 en
icke-fackman i österrike, professor Emanuel Herrmann vid theresianska
militärakademien i Wiener-Neustadt, initiativet till denna reform
genom att i en tidningsuppsats framhålla den stora nyttan för
allmänheten af ett dylikt meddelelsemedel.
I Österrike vann reformen så godt som omedelbart insteg, och
man tog där steget fullt ut genom att genast åsätta brefkorten
ett billigare porto än brefven. Icke så inom Nordtyska förbundet,
där brefkorten infördes i rörelsen 1 juli 1870. Icke heller
annorstädes blef i början, annat än undantagsvis, portonedsättning
för brefkort medgifven.
Inom Sverige infördes brefkorten med ingången af år
1872 och drogo i början samma porto som brefven. Först från
1 jan. 1877 sänktes portot för de inländska brefkorten
till halfva brefportot. I den internationella samfärdseln var denna
portonedsättning redan i sammanhang med världspostföreningens
stiftande genomförd.
En alldeles säregen art af brefkorten utgöra de s. k. v y k o r t e n.
Som dessas uppfinnare nämnes en bokhandlare och boktryckare A. Schwartz
i Oldenburg, hvilken redan 16 juli 1870 således endast ett
par veckor efter brefkortens utsläppande i rörelsen inom Nordtyska
förbundets område aflämnade till postbefordran
det första med en (för öfrigt mycket primitiv) åtryckt
teckning försedda brefkortet. Vykorten hafva sedan efter hand ernått
en alldeles enorm användning inom jordens alla med ordnadt postväsen
försedda länder, och deras årliga frekvens har numera
sprungit upp till milliarder. Dock tyda åtskilliga tecken därpå,
att detta egendomliga utskott på den egentliga poströrelsen,
i mångt och mycket en modesak, snart nog torde befinna sig på
återgång. R. L-n. [Lundgren R. G. F, aktuarie i K generalpoststyrelsen.]
Vedu't (it. Veduta, fr. vue, eng. view, af lat. videre, se), utsikt,
landskapsmålning, som framställer bestämda ställen,
särskildt med byggnader (jfr A r k i t e k t u r m å l e r i
och P r o s p e k t) i motsats till
det komponerade, "heroiska", "idylliska" landskapet
och till "stämningslandskapet" där luft- och belysningsföreteelserna
äro hufvudsak. Vedutmåleriet blomstrade vid 1700-talets slut
och 1800-talets början samt användes mycket för dekorativa
ändamål. Äfven bords- och kaffeserviser m. m. dekorerades
med utsikter af märkliga platser.
|