Aaltonen, Wäinö Waldemar (f. 8/3 1894 Karinais [40 km
nordost om Åbo], d. 30/5 1966 Hfrs), skulptör, professor (1940),
ledamot av Finlands Akademi från 1948. A. utexaminerades 21 år
gammal från Konstföreningens i Åbo ritskola, men var
som skulptör självlärd. Det tekniska tillvägagångssättet
lärde han sig genom att punktera för sin kusin Aarre Aaltonen.
I över 50 år var A. Finlands ledande skulptör och utövade
ett stort inflytande på en yngre konstnärsgeneration. A. är
en av de få finländska konstnärer som vunnit berömmelse
utanför landets gränser. En på mödernet nedärvd
plastisk ådra och en järnhård flit låg bakom hans
framgång och en av dövhet framtvungen isolering syns snarast
ha främjat hans skaparförmåga. Även kvantitativt
är A:s produktion av ett imponerande omfång.
Från Novembergruppen mottog A. expressionistiska impulser och intresse
för kubismen. Den tidiga renässansen har befruktat hans porträttkonst,
men den klassiska stil som i Europa representeras av Maillol blev den
främsta nämnaren för A:s konst. Denna klassiska anda, formens
stringens parad med uttrycksfullhet, gjorde A. i det gynnsamma politiska
klimatet till den givne skaparen av ett stort antal nationella monument.
I skisserna och det intimare formatet möter man ett större intresse
för experiment, bl.a. i kubistisk anda jfr skisserna till
Aleksis Kivi-statyn i Hfrs (brons, 193439).
A. behärskade såväl bronsen som marmorn och den granit
han som den förste i nyare tid åter inmutat för konsten.
Här inbjuder respekten för materialet till en sluten, kraftig
form, som leder tanken till Egypten. Flertalet karaktärsfulla porträtt
är utförda i brons eller marmor.
Genombrottet kom med Granitpojken (191722). Därefter bör
nämnas monumentet för hjältegraven i Nyslott (granit, 192021),
den lyriska serien av Vadande kvinnor (marmor och granit, 1923), de första
porträtten av Aaro Hellaakoski (brons, 1919) och Maria Jotuni (marmor,
1919). Perioden kulminerar i bronsstatyn av Paavo Nurmi (192425),
en märklig lösning på ett balansproblem och ett rörelseschema,
som i olika sammanhang sysselsatt A. Härefter följer monumentaluppdragen
slag i slag: Aleksis Kivi-statyn i Tfrs (brons 192627), monumentalfigurerna
längs Hämeensilta i samma stad (brons 1929), minnesmärket
över förlisningen av S 2 på Räfsö (brons
192930), de förgyllda gipsstatyerna i Riksdagshusets plenisal
(1932), Delawaremonumentet (granit, 1938), Frihetens gudinna kröner
ungdomen (relief i Helsingfors universitet, marmor 1940, förstörd
under kriget 1944 men nyhuggen 1959), frihetsstatyn i Lahtis (granit 1952),
den dubbla ryttarstatyn Vänskapen i Åbo och Göteborg (brons
1955), presidenterna Ståhlberg (1959) och P.E. Svinhufvud (1961),
bägge i brons m.fl. De senare porträtten avbildar oftast ledande
kulturpersonligheter; mest kända är möjligen Jean Sibelius
(marmor, 1928) och kronprinsessan Louise av Sverige (granit, 1942). Som
medaljkonstnär presterade A. lösningar på internationell
nivå. I sitt måleri hade han större möjligheter
till fritt experimenterande; här dominerar lyrisk färg och stark
expressionism.
Större samlingar av A:s konst finns i Wäinö Aaltonen-museet
i Åbo (inrättat 1967, ägs av staden) och i konstmuseet
i Tfrs. (O. Okkonen, W.A., 1945; E. Hakkila, W.A., 1953; minnesskriften
W.A. 18941966, 1966)
T.R. Tove Riska, fil.kand. |