M I N N E S R U N O R
Erik Bergman
Livsglöd
tänker jag på när beskedet om att Erik Bergman dött når
mig. Kan någon personifiera livsglöd bättre än denna burleska
och extatiska och samtidigt intensivt innerliga konstnär och människa?
Han
skulle ha fyllt nittiofem år om exakt sju månader, den 24 november
2006. Sitt sista verk, Fantasi för trumpet och orkester, komponerade han
som 92-åring, strax innan han i sviterna av en hjärnblödning tvingades
in i tystnad. Men glöden i blicken fanns kvar in i det sista.
"Vi
har här ibland oss en tonsättare vars livsverk på ett unikt sätt
berör hela seklets andliga historia", skrev Paavo Heininen i programboken
till Erik Bergmans 90-årsjubileum. Och på sitt eget unika sätt
formulerar tonsättarkollegan och första Erik Bergmanpristagaren inte
bara sin hyllning till vägvisaren utan en markering av musikerskapets, konstnärskapets
kärna: "Eriks musik ÄR 'vacker', den ÄR 'spännande',
den ÄR 'entusiasmerande eller hemlighetsfull eller vad som helst'
men dess utmaning till oss är INTE att vi efter avlyssnandet skall säga
'men så vackert då' eller något annat."
Erik Bergman
har varit förelöparfågeln i finländskt musikliv. Han var
först ute på det atonala planet, övergav sin ungdoms nationalromantik
för tolvtonstekniken, bara för att fort omforma den tekniken för
sitt eget uttrycksbehov.
Jag har alltid satt i tvivelsmål det
ena och det andra och vill inte befatta mig med begrepp som kör in mig i
en viss form, underströk han i sin nittioårsintervju för Hbl.
Och
så berättade han om hur Tuonelas hjordar, ett verk för manskör
till text av Harry Martinson kom till.
Det fanns ju förr allt
möjligt som var förbjudet att skriva kvintparalleller, tvärstånd
o.s.v. Det irriterade mig så mycket att jag helt enkelt satte mig ner och
skrev ett stycke som innehöll allt det som då var förbjudet, det
gav mig åtminstone litet lättnad!
Rabulisten Bergman. Den bilden
som så många ville hålla kvar och vårda. Bergman som den
yngsta bland tonsättarna, decennium efter decennium.
Och visst var
han vital och nyskapande, inte minst i sitt sätt att oförbehållsamt
njuta av rytmisk extas, att låta verken utmynna i explosiv rytmisk katharsis,
i sensuell glädje. Men framför allt var han lyssnaren, det hypersensitiva
örat som uppfattade minsta skiftning i tonfall och klang. Koloristen.
Erik
Bergman upphörde aldrig att söka nya tekniker för att tänja
uttrycksskalan. Att utforska och utvidga instrumentens och instrumentalisternas
likaväl som konsternas klangliga möjligheter var centralt för honom
som tonsättare. Han njöt av musikernas skicklighet, av att kunna skriva
tekniskt utmanande partitur, men han förväntade sig mer än vad
enbart notbilden kunde ange.
Det krävs krafter som sätter
i gång musikerna så att de vågar, krafter som vädjar till
det som finns inom musikerna, men som de inte alltid vet om.
Ingenting halvdant
dög för Erik Bergman. Sitt livslånga intresse för andra kulturer,
medelhavs-kulturerna framför allt, tog honom till långa resor som alltid
föregicks av djupgående förhands-studier. Gregorianik studerade
han tidigt i Vatikanen. Alla religioner och alla konstarter har i grund och botten
samma ursprung, ansåg han. Långt innan det blev mode att söka
sig till österländska kulturer och religioner utforskade han deras innersta
väsen. Han ville veta allt om tidiga musikformer, samlade exotiska instrument
från hela världen, engagerades av mikrointervallerna i Makedonien,
rytmerna på Balkan, tempelritualerna i Nepal.
Redan i Rubayat för
baryton, manskör och orkester (1953) visade han en djup insikt i arabisk
och persisk musiktradition. Men kulmen på den linjen blev det väldiga
buddhistiska verket Bardo Thödol, uruppfört 1975 i Tempelplatsens kyrka.
Det är komponerat för recitatör, mezzosopran, baryton, blandad
kör och orkester med en text som baserar sig på den tibetanska dödsboken.
Ett mångkulturellt möte på djupet.
Erik Bergmans verkförteckning
är full av utmaningar för musiker och lyssnare, 150 opus för varierande
besättningar. Men tillsammans med operan Det sjungande trädet är
Bardo Thödol en väldig manifestation av finländsk musikhistoria,
något av det mest personliga som skapats hos oss. Ett universellt nationellt
arv att vårda. Och att ha som förebild.
Erik Bergmans ettrigt
meditativa konstnärsglöd är en uppmaning att öppna sinnena,
vidga medvetandet, lyssna till den inre klangen.
"Sjung
åt oss ett mod som knipans.
Sjung så att vi vågar dyka
till
det djup där pärlor skapas."
Så
avslutade han verket Väinämöinen, utvidgade Kalevalatexten en smula,
med hjälp av Lars Huldén.
"Endast
dina egna tårar
blev på havets botten pärlor."
LENA
VON BONSDORFF
(Artikeln har tidigare publicerats i Hufvudstadsbladet.)
Tonsättaren
och akademikern Erik Bergman var född i Nykarleby den 24 november 1911 och
dog den 24 april 2006 i Helsingfors. Erik Bergman fick sitt kompositionsdiplom
vid Sibelius-Akademin 1938. Han var den första som använde tolvtonstekniken
hos oss.
Vid sidan av tonsättandet dirigerade han körer, var professor
i komposition vid Sibelius-Akademin och skrev musikrecensioner. Han ledde Akademiska
Sångföreningen under dess glanstid på 1950- och 1960-talen. Han
skrev många körverk, bland andra Fåglarna till texter av hustrun
Solveig von Schoultz. Operan Det sjungande trädet, till Bo Carpelans libretto,
hör till hans viktigaste verk. Bergman var medlem i bland annat Kungliga
musikaliska akademien i Sverige och hedersmedlem i föreningen Finlands tonsättare.
Han förlänades titeln akademiker 1982.
Erik Bergman var sedan
år 2000 gift med skådespelerskan Christina Indrenius-Zalewski.
|