M I N N E S R U N O R
RAGNAR RUDOLF EKLUND
Finlandssvensk diktning har förlorat
några av sina toppar efter kriget. En av dem var Ragnar
Rudolf Eklund, som avled den 28 november 1946, 51 år gammal. Han fick
sin sista viloplats i hemstadens mull, i Nykarleby. Det var naturligt att han
återbördades dit. R. R. Eklund var starkt präglad av den
miljö, ur vilken han utgått, i sin fantasi drogs han städse tillbaka
till det förlorade barndomslandet, och det är om detta en stor del av
hans diktning handlar.
R. R. Eklund var lyriker med allt starkare dragning
till episk beskrivning, han nådde allt längre och djupare i sin konst,
hans tunna böcker fick många pris och kritikens lovord, men det dröjde
länge innan också en bredare publik fick upp ögonen för honom
och för den lilla prydliga täppa i vår litterära trädgård
som var hans. Det skedde till slut, i en viss utsträckning åtminstone,
när han 1943 och 1944 gav ut sina självbiografiska Edgar-böcker, Liten drömmarpilt och Ny dag börjar. Med betagande friskhet,
ömt och kärvt på samma gång, skildrar Eklund här sina
pojkår. Verkligheten, nu sedd i minnets glans och poesins skimmer, var torftig.
Edgar hade tidigt blivit faderlös, och modern fick lov att försörja
honom och hans syster genom en blygsam butiksrörelse och genom att hålla
pensionärer; också Edgar måste bidra till uppehället genom
att läsa med andra pojkar. De tres tillvaro var »en slängpolska
med fattigdomen», de måste flytta från kyffe till kyffe. Men
den kunskapstörstige, skarpögde och brådmogne pilten fick sitt
lystmäte i en värld som är öppen för alla naturens
och böckernas.
Ny dag börjar för oss till lyceistaden
Vasa där Edgar vid femton år vinner inträde i lyceets femte
klass. I verkligheten skrev man då 1910. Vid Edgars sida avtecknar sig moderns
gestalt hon är strävsam, saktmodig, ordningsälskande, djupt
religiös och det var R. R. Eklunds avsikt att med utnyttjande
av hennes egen dagbok författa hennes roman, men hans arbete på den
avbröts av hans sista sjukdom. Det är tydligt att han i mycket, ej minst
i den religiositet som fanns på bottnen av hans väsen, bråddes
på henne.
När vi läser om Edgar, förstår vi att
han var förutbestämd att bli något ovanligt: blev han ej präst,
som modern ville, blev han dock diktare. Författaren har i Edgars figur skänkt
oss nyckeln till förståelsen av sitt eget skygga, motspänstiga
väsen. Omdömen om Edgar passar in också på den fullvuxne.
T. ex.: »Trots allt älskar han verkligheten, även den grova
och hårda; han vill bara undgå att stå på intim fot med
henne.»
Hos R. R. Eklund förenades en filosof och ett barn. Som
tänkare brottades han med tillvarons gåtor, och i sin aforistik redovisar
han glimtvis för sin tankemödas resultat och sina djärva utflykter
i tänkandets värld. Hans aforismer och tankedikt är fortgående
andaktsövning och botgöring, en späkelse, en självuppfostran.
Det etiska receptet är radikalt: »Min innersta lidelse: att motarbeta
mig själv.» Från utflykterna i idévärlden återvänder
han till naturen och den välkända verkligheten. »Den noggrannaste
medvetna observation ger ej en bild så sann som speglingen i ett barnaöga».
Så lydde en aforism, en av hans sista, och hela författarskapet besannar
den.
Själva strävan efter den sanna bilden, efter det riktiga
och rena uttrycket bygger på ett strängt konstnärligt samvete.
Respekten för det sakliga, det stöddigt fasta och trygga, fanns redan
hos lille Edgar. Den bestod genom åren. I en annan aforism skriver R. R.
Eklund: »Folk tror att språket kan klädas på ett ämne
som en dräkt på en mannekäng. Men språket är ingen
dräkt utan själva huden.» Också den tanken, det stilidealet
omsatte han i sin dikt. Han var sparsam och nogräknad med sina medel, med
ord och färger. Men hans öga såg, hans hjärta var med i seendet
och hans hand förstod att forma enskildheterna med omsorg, glädje stundom
klipsk humor. Han såg det lilla i det stora. Han ägde slättbons
måttband i huvet det han själv talat om slättbons, för
vilken varje sak är precis vad den är. Slättbons behov av ljus
och reda.
Barndomsintrycken befruktade som sagt R. R. Eklunds fantasi.
Motivkretsen i Edgar-böckerna skisseras redan i den första diktboken Det unga ögat 1925 , ja, om man så vill, i prosadikten Jordaltaret, debutboken av år 1919, där spänningen mellan
jord och ande fick ett lyriskt-romantiskt uttryck. Tillbaka i tiden går
också patientens tankar i Den gåtfulla gästen det mogna
genombrottsverket på prosa 1932. Och i den utsökta diktcykeln Värld
från veranda 1934 riktar artisten Andreas ett tal till en sädesärla: |