M I N N E S R U N O R
K. J. HAGFORS
Då
doktor K.
J. Hagfors år 1930 drog sig tillbaka från sin direktorstjänst
vid Nykarleby seminarium, hade han varit anställd vid seminariet i 39 år.
Han tillträdde nämligen lektorstjänsten i svenska år 1891.
Dessförinnan hade han åren 187782 varit elev vid samma läroverk.
Under åren 191216 var Hagfors seminariets prodirektor och från
år 1916 dess direktor. Han kom sålunda att som lärare vid seminariet
ägna sin livsgärning åt de blivande lärarnas uppfostran och
främst åt deras undervisning i svenska språket. Och denna undervisning
bedrev Hagfors med framgång. I den funnos inga döda punkter. Den var
ständigt aktiv och intensiv. Hagfors var en arbetets och pliktens man. Och
av sina elever fordrade han arbete och pliktuppfyllelse. Det gick ej att skolka
eller slarva med en given uppgift. Inför sådant reagerade Hagfors med
kraft och moralisk indignation. Varje elev måste i varje nu göra sitt
bästa. I klassen såg han till, att var och en ständigt var aktiv
och följde med undervisningen.
Hagfors undervisning var klar och redig.
Han var en skicklig grammatiker, och han fordrade, att hans elever skulle kunna
grammatiken. På en säker kunskap om språkets regelrätta
och logiska uppbyggnad skulle dess skriftliga behandling grunda sig. Övningar
och prov i satsanalys förekommo ofta. Men denna undervisning var ej torr
och död. Lärarens intresse meddelade sig till eleverna, där dessa
icke tidigare ägde detta intresse.
I den skriftliga behandlingen av
modersmålet fordrade Hagfors främst saklighet, klarhet och reda. Först
i andra rummet kom den rent stilistiska utformningen. Svammel och oklarhet råkade
oblidkeligt ut för hans röda penna.
Helt säkert känna
otaliga svenska folkskollärare i vårt land tacksamhet mot sin lärare
i svenska för den förmåga i språkets behandling han bibringat
dem. Glad och stolt var Hagfors, om han fann, att någon elev längre
fram i livet visade förmåga att rent och rätt behandla sitt svenska
modersmål.
Hagfors var själv en framstående stilist med
en avgjort personlig stil. Denna kom till synes bl. a. i de krönikor och Helsingforsbrev han skrev i olika österbottniska tidningar, främst
i Österbottniska Posten. Hagfors redigerade den sistnämnda tidningen
under ett antal år och tryckte sin personliga prägel icke blott på
artiklarna och kåserierna utan även på utformningen av notiserna.
Även i Svenska folkskolans vänners kalendrar har han skrivit artiklar,
den första redan i årgång 1886, den sista i kalendern för
1938.
Utom ett skönlitterärt arbete Dagens
hjälte har Hagfors i bokform utgivit den personligt färgade historiken
till Nykarleby seminariums 50-års jubileum. Och efter hans död utkom
hans bok Fädernas gård och dess folk, en varm hyllning till förfäderna
och deras gärning på hemgården.
Bland Hagfors böcker
må ej glömmas hans lärobok Folkskolans språklära I och II, som utgått i många upplagor och i en lång följd
av år användes vid de flesta svenska folkskolor i vårt land.
Boken utgör ett mönster i fråga om reda och klarhet, och de i
densamma ingående skrivövningarna äro i språkligt avseende
helt enkelt ypperliga.
Hagfors var en utpräglad och stark personlighet.
I sitt förhållande till sina elever var han främst läraren.
Först senare lärde sig dessa att bakom läraren se människan.
Och de trodde sig då finna, att strängheten dolde en stor känslighet
och även värme, en värme, som han kanske gjorde sig mödan
att dölja. De funno då också bekräftat, vad som kommit till
synes redan under lektionerna, att Hagfors hade karlebybons utpräglade sinne
för humor. Hagfors elever från senare år vittna, att han som
direktor visade stor förståelse för yttringarna av deras ungdomslynne.
Sina elever följde han med intresse, och han gladde sig över deras framgång.
Ett bevis på detta intresse utgör den stipendiefond för lärare,
som han år 1937 donerade till Svenska folkskolans vänner.
Hagfors
var en vaken iakttagare av det mänskliga i dess olika yttringar och intresserad
av det politiska skeendet, men han deltog ej i det politiska livet. I Nykarleby
stad åtog han sig ett antal viktiga kommunala uppdrag. Men han koncentrerade
sig på sin uppgift som lärare, och därför blev hans lärargärning
helgjuten och framgångsrik.
Karl Johan Hagfors föddes i Nedervetil
den 17 oktober 1860. Efter att ha utdimitterats från seminariet fortsatte
han sina studier för studentexamen. Han blev fil. mag. 1889 och fil. lic.
1891. Hans doktorsavhandling behandlade gamlakarlebymålet. Vid promotionen
1894 promoverades han till fil. magister och fil. doktor. Under studieåren
188791 var han samtidigt lärare vid Helsingfors folkskolor.
Efter
sin avgång från direktorstjänsten bosatte sig doktor Hagfors
i Helsingfors, där han avled den 26 oktober 1939. |