M I N N E S R U N O R
J. J. HULDÉN
J.
J. Huldén var en son av det svenska Österbotten, kände väl
till sitt hemlandskap, dess kulturhistoria och liv i nuet, och genom sitt författarskap
har han visat oss vägen till sitt Österbotten, lärt oss bättre
förstå dess säregna kulturmiljö och österbottniskt kynne. J J. Huldéns Österbottnisk lustresa (1941) har formen av ett fortlöpande samtal mellan
byggmästaren Simon Broända och hans son Anders Benjamin, som färdas
omkring i Österbotten Broändas hembygd och vad de ser
på resan inspirerar Broända, författarens språkrör,
till underhållande och lärorika kommentarer.
De två, far
och son, kommer också till Munsala. Det blir en ny givande föreläsning.
”Vad munsalabon själv vidkommer”, säger Broända, ”finns
det material i honom både till ett intellektuellt överskikt och ett
missnöjt proletariat i förstäderna. Han läser mycket, fattar
lätt och är känslig för alla vindar som blåser genom
tiden.”Munsalabons andliga livaktighet ”har sammanhang med stengrunden
i hans magra åkrar och i hans egen själsliga struktur.” Anders
Benjamin; ”Det lär finnas många tidningsskrivare i Munsala.”
Fadern: ”Jo, se här växer de vilt. Men de saknar vanligen betydelse,
för de strider hellre som friskyttar än som disciplinerade soldater.”
Och han nämner några namn: Anders Svedberg, som gav innehåll
och liv åt de första svenskspråkiga allmogetidningarna Folkvännen
och Österbotten, hans systerson J. Alfr. Strandberg, som utgav allmogetidningen
Vasa Posten, Svedbergs sonson Arvid Stenberg, som redigerade den första svenskspråkiga
socialistiska tidningen efter frihetskriget, och Neger i Vasabladet eller Einar
Hagman.
Till dessa tidningsskrivare från Munsala, till detta intellektuella
överskikt, som skämtsamt brukar kallas ”Munsalaadeln”, hörde
också Johan Jakob Huldén. Genom blodsband på mödernet
var han befryndad med Anders Svedberg, Huldéns mor Helena Storsved var
en systerdotter till denne. Johan Jakob föddes den 14 april 1880. Han var
den äldste i en skara begåvade bröder, som växte upp i bonden
och häradsdomaren Nils Jaakkolas hem på Nörråkers. Den brådmogne
och klipske pojken, den andligt vakne ynglingen har fått sitt porträtt
i utvecklingsromanen Janne Stubb söker en väg (1938), J. J. Huldéns
enda egentliga skönlitterära arbete. Här anges också tidsatmosfären:
”Tidsbestämd låg hans barndom i vågdalen mellan de religiösa
väckelserörelserna och den nya upplysningstid, för vilken folkskolan
var ett vittljudande språkrör.”
J. J. Huldén gick
den lärda vägen. Man undrade om gossen skulle bli präst eller jurist.
Han blev intetdera, fastän han säkert hade anlag i vardera riktningen.
Han blev i stället humanist, läroverkslärare och mer än det.
Han blev lektor, emedan skämtade han en gång ”man
måste vara något och i ett civiliserat land får man inte vara
lösdrivare.”
År 1901 blev J. J. Huldén student från
Vasa svenska lyceum, fyra år senare filosofiekandidat med huvudvitsord i
nordisk historia och nordiska språk och cum laude i konsthistoria. Så
följde rörliga år, utländska resor, konsthistoriska studier,
många ombyten av hem och vistelseort.
Stationerna på den pedagogiska
banan var Vörå han grundade folkhögskolan där
Borgå, Kuopio, Tavastehus, Vasa, St Petersburg, Finns, Kotka, slutligen
Åbo. Den ryska revolutionen tvingade J. J. Huldén att bryta
upp från St Petersburg 1918; han hade där varit direktor för St
Katarina svenska församlingars kyrkoskolor. Efter ett mellanspel inom resefrämjandet
han var byråchef på Turistbyrån Finlandia 191819
kom han till Kotka svenska samskola och skötte även rektorsbefattningen.
År 1922 flyttade han till Åbo, utnämnd till äldre lektor
vid Åbo svenska klassiska lyceum ”Finlands skola”. Åbo
blev hemstaden för återstoden av hans liv. Han var även lärare
i svenska vid Handelshögskolan vid Åbo akademi 192745 och en
tid vid akademins kemisktekniska fakultet. Han var en skicklig, medryckande och
framgångsrik modersmålslärare.
J. J. Huldén hade
en alltför expansiv och utåtriktad natur för att nöja sig
med ett enda kall, ett borgerligt, i lektioner inrutat yrke. Kateder och klasser
var inte nog. Hans obändiga temperament sökte sig utlopp i skrivande,
skriftställeri. Han blev en pennans man, en pennans mästare. Han hade
skrivlust i blodet, blod i stilen. Som journalist framträdde han på
allvar under Kotkaåren, när han vid sidan av 37 veckotimmar i samskolan
redigerade stadens svenska tidning. Man lärde känna en ny signatur i
vår press, Läktar-Jakob. Det var en frimodig sanningssägare, en
stridande friskytt. Den politiska kåsören hade sin egen mening, och
inte sällan väckte hans självständiga åsikter förargelse
och polemik. Under åren 192225 skrev Läktar-Jakob i Helsingfors-tidningen
Nya Tidningen, därefter en tid i Vasa Posten. Ett angrepp på polismästare
Honkanen i Helsingfors under förbudstiden ledde till att Läktar-Jakob
måste lämna sitt medarbetarskap i Nya Tidningen; det blev också
tidningens död. Som hembygdsarv förde J. J. Huldén med sig
söderut ”en god portion av den devisfria och svårdefinierade radikalism,
som plägar kallas Munsalafrisinnet”. Det var kanske inte alltid lätt
för honom att stå rycken, när tidens vindar blåste över
det arma fosterlandet, som han älskade med patriotens hjärta.
Från
den aktuella samhällsdebatten övergick J. J. Huldén småningom
till belysningen av gestalter och skeenden i kulturhistorien och till reportage
om resor hemma och i Norden. Kring år 1930 kom J. J. Huldén,
nu en 50 års man, att inrikta sig på ett mera krävande författarskap.
En av hans specialiteter var det psykologiska personporträttet mot bakgrund
av bestämd kulturmiljö. På uppdrag av Svenska folkpartiets centralstyrelse
författade han boken om Anders Svedberg (18521889), sockenskolmästaren,
som blev en av Österbottens andliga ledare och en inflytelserik lantdagsman.
Boken utkom till Svedbergs 100-årsdag 1952.
Två år senare
följde Österbottningar i vardagsdräkt. Den inledande uppsatsen
”Husbönderna på Norrbacka” är en utomordentlig novellistisk
skildring av J. J. Huldéns egen hemgård och släkt i fyra
generationer, en arbetets höga visa. I samma verk ingår vidare porträtt
av lantdagsmannen och talmannen Carl Johan Slotte, av Matti Ingman från
Vörå, som var Åbo akademis bokdonator, och dennes broder Mårten,
av Ada Hongell i Gamlakarleby och av den store samlaren och museiskaparen, professor
Karl Hedman i Vasa.
Två av J. J. Huldéns biografiska böcker
är förankrade i åboländsk miljö. På uppdrag av
Amos Anderson skildrade han i minnesteckningen Kring Sagalund (1940) Adéle
Weman och Nils Oskar Jansson, två banbrytare i åboländskt bildningsarbete.
År 1955 utkom levnadsteckningen Severin Johansson timmermanssonen
från Dalsbruk, som blev matematiker och rektor för Åbo akademi,
den kraftfulle konsolideraren av Akademiens ställning under en brydsam början,
”en Napoleon vid Aura ås stillastående vatten”. Det är
ett stilistiskt lysande ”amatörporträtt”, men även en
känsloladdad frihandsteckning, där ljus och skuggor faller ojämnt.
Boken slog ned som en bomb i den akademiska miljön i Åbo och framkallade
häftiga tidningspolemiker. I ett av sina genmälen röjde J. J.
Huldén något av sitt eget väsen med dess lidelse, dess fantasistyrka:
”När jag, efter sex års samvetsgrann förberedelse, med konstnärlig
ambition (orden här kursiverade), skriver en bok, då ”
J.
J. Huldén var en rättfram, lärd och originell man med mångsidiga
intressen, en bildningsentusiast med entusiasm för andra bildningsentusiaster.
Som sina särintressen har han uppgett ”numismatik, nordiska kyrkor och
färdvägar”. På äldre dagar sysslade han mycket med medaljkonsten.
Han ombesörjde präglingen av omkring 50 minnespenningar i Finland och
i Sverige, och han ägde den största privata Fennicasamlingen av medaljer
i vårt land. Senaste vår präglades en medalj över honom
själv.
Som publicist verkade han in i det sista. Han avled den 31 juli
i år i Jakobstad.
Om J. J. Huldéns böcker har en gång
Neger sagt att de har ”samma blandning av honung och galla som kåsören
Läktar-Jakobs satiriska spånor.” J. J. Huldén var
en ypperlig stilist, en av våra främsta finlandssvenska stilkonstnärer.
Han förstod sig på poängen och snärten, kvickheten och sarkasmen,
den ofta en smula gäckande och tvetydiga formuleringen. Hans språk
har must och färg, är en svenska med stålets smidighet och glans.
Hans stil förenar kärvhet och elegans. Det bästa av hans publicistik
hans kåserier, essäer och artiklar borde räddas
från glömskan i gulnande tidningsblad, bevaras i bokurval för
eftervärld och nya läsare. |