M I N N E S R U N O R
ZACHARIAS SCHALIN
Den 21 september 1938 avled
i Åbo förre seminariedirektorn fil. mag. och teol. kand. Zacharias
Schalin i den höga åldern av 84 år. Han var en av vårt
lands förgrundsmän på folkbildningsarbetets område. Vid
sitt frånfälle var han dock icke mycket känd av den yngre lärargenerationen.
Det var nämligen 34 år, sedan han avgått från direktorstjänsten
vid Nykarleby seminarium. De ännu levande äldre lärarna, de som
dimitterats 18871904, ihågkomma honom med vördnad och tacksamhet
för vad han betytt för deras utbildning. Hans insats för folkbildningen
och på det kulturella området i övrigt var så betydande,
att hans levnadssaga förtjänar bli känd även av det yngre
släktet och av eftervärlden.
Zacharias
Schalin föddes i Kaskö den 2 mars 1854, son till predikanten, sedermera
prosten L. W. Schalin. Fadern hade tjänst i Kaskö till 1861 och
därefter i Larsmo till sin död 1882. Sonen Zacharias hade således
sina barndomsminnen både från Kaskö och Larsmo. Då modern
var syster till skalden Z. Topelius, kom gossen även ofta att vistas hos
sin mormor, doktorinnan Topelius på Kuddnäs. Han fick sålunda
växa upp i omgivningar, där håg och sinne riktades till allt,
som var gott och ädelt. Hans bok om Kuddnäs giver därom gott besked.
År
1870 blev han student från svenska normallyceum i Helsingfors. Även
som studerande kom han under bästa inflytande. Han vistades ofta i Topelius'
hem, åhörde hans föreläsningar och kom genom honom tidigt
med i verksamhet för det fosterländska. Topelius var bl. a. ordförande
i Finska fornminnesföreningen, och snart nog var Schalin en verksam medlem
i denna. Vid dess sammanträde i sept. 1873 uppläste »Stud. Z.
Schalin» en uppsats om »Fasta fornlämningar på Larsmo»,
vilken även trycktes i föreningens protokoll. Likaså inlämnade
han vid samma tillfälle en samling bomärken från Larsmo. Schalin
hade således redan denna tid gripit sig an med hembygdsforskning. Senare
inlämnade han flera gånger fynd och uppteckningar, bl. a. en uppsats
om »Folktro och plägseder i mellersta Österbotten», vilken
österbottniska avdelningen prisbelönat. Också i Finlands svenska
landsmålsförening var han verksam, bl. a. som dess sekreterare
fyra år. Larsmomålet var ju hans andra modersmål. På detta
framträdde han t. o. m. som poet. Visan om Kalle och Majliis och
den episka dikten Hungru-Bjärji äro goda prov därpå. De publicerades
1873. Den förra har ofta blivit uppläst vid folkfester och även
tonsatt. Endast 22 år gammal, avlade han 1876 filosofie kandidatexamen.
Schalin
grep sig därefter an med teologiska studier. Läsåret 187778
tjänstgjorde han i två skolor i Helsingfors. Följande år
studerade han i Tyskland. Där var han i Tübingen i tillfälle att
åhöra den gamle professorn J. T. Beck, talesmannen för den
bibliska teologin. Schalin torde redan av sina lärare, rektor Alfred Kihlman
och prof. Gustaf Johansson, ha vunnits för denna riktning. Nu blev han självfallet
ytterligare befäst i den. Året därpå är han åter
i tjänat i en skola i Helsingfors. Under höstterminen samma år
(1880) auskulterade han vid svenska normallyceum och avlade lärarprov i religion,
svenska och gymnastik. Därmed hade han vägen öppen till ordinarie
lärartjänst i läroverk. Men först ville han nå sitt
mål med de teologiska studierna. År 1884 avlade han teologie kandidatexamen
och lät prästviga sig. Under dessa studier hade han stannat vid ett
specialområde, den gammaltestamentliga exegeitiken. Han fördjupade
sig i bibelns uppgifter om Israels barn i Egypten och uttåget därifrån
samt den vetenskapliga forskningen därom. För denna forskning gjorde
han ett par nya studiebesök i Tyskland och skrev (på tyska) en avhandling
över ämnet.
Under tiden hade Schalin
även dragits till folkbildningsarbetet och trätt i dess tjänst.
Det rådde ju den tiden en stark fosterländsk stämning i vårt
land för denna sak. Han började som religionslärare i Jyväskylä
seminarium 188586 och erhöll transport till Ekenäs seminarium
som lektor i religion och svenska, men kom ej att tillträda denna tjänst.
På uppmaning av överinspektör Uno Cygnaeus ansökte han samma
år den lediga direktorstjänsten vid Nykarleby seminarium och blev utnämnd.
Därmed hade detta läroverk fått en ny kraft, som ägde mångsidig
utbildning, och en direktor, som, så vitt man vet, åtnjöt gott
förtroende hos landets styrelse, vilket denna tid var av största vikt,
då seminariets existens var hotad. För folkskolsaken var det även
av vikt, att en framstående prästman då var i spetsen för
utbildningen av lärarna. Ännu på 1880-talet var man både
bland allmogen och en del präster rädd för folkskolan. Den befarades
leda ifrån och icke till kyrkan. Direktor Schalins namn var ägnat att
skingra denna villfarelse.
Uno Cygnaeus betecknade Nykarleby seminarium som
»ett sjunkande skepp», när han anhöll, att Schalin skulle
»övertaga kommandot». Schalin beslöt, i förtröstan
på den Högstes ledning, våga försöket. Elevantalet
var nämligen då i så starkt sjunkande, att fråga uppstått
om skolans indragning. Under läsåret 188687 var det endast 37,
därav i första klassen till en början endast tre. Våren 1889
hade antalet hopsmultit till 25. Då måste man föreslå minskning
av vissa utgifter för att rädda seminariet och invänta bättre
tider. Sådana inträdde småningom. Efter tio år hade elevantalet
blivit så stort, att alla inskränkningar och förbehåll fingo
förfalla.
Direktor Schalin drog försorg om att seminariets omgivning
kultiverades mer och mer. Redan 1886 lät han inrätta en plantskola för
uppdragning av plantor, buskar och telningar samt fruktträd. Inhemska vilda
blommor och örter planterades efter Linnés system i ett blomsterland,
där eleverna på höstarna under ledning av läraren i botanik
hade lättare att lära känna landets flora. År 1892 utverkade
direktorn tillstånd av Nykarleby stad att på ett 3 hektar stort område
västerom seminarieplanen inrätta en skogspark, som även kom till
stånd och blev en intressant idyll iför sig. Besökaren, som en
sommardag rör sig genom seminarieområdet, fäster sig i synnerhet
vid den stora rikedomen av träd och planteringar av olika slag. De äro
till en god del frukter av direktor Schalins omtanke.
Det väsentligaste
var dock den dagliga gärningen i skolan. Direktor Schalin handhade undervisningen
i kristendomskunskap, kyrkohistoria och psykologi, de sista åren även
i trädgårdsskötsel. Lektionerna i dessa ämnen fingo sin prägel
av de omfattande och grundliga studier han idkat. Det blev nya intressanta synpunkter
på ämnet. I synnerhet kursen i gamla testamentet blev en djupplöjning
i fråga om berättelsernas innehåll samt Palestinas och Sinaihalvöns
geografi. »Han var en hänförd och intresserad lärare i kristendom»,
skrev en av hans elever efter hans bortgång. »Det var hans speciella
konst att i de bibliska berättelserna inväva målande historiska
detaljer och miljöskildringar. Han förde sina elever under andaktsfull
stämning in i andens rika värld. Långsamt och dröjande började
han sina lektioner, men alltefter som timmen framskred, blev det större bredd
och djup och fart på skildringen. Och vid slutet var det oftast svårt
att avbryta. Det fanns så mycket att tolka och berätta». »Hans
personliga böjelse för reflexioner», yttrar en annan f. d.
elev, »ägnade att utreda psykologiska problem, kom honom väl till
pass vid undervisningen i detta ämne». I tolv år undervisade
han däri utan lärobok. Det fanns då ingen lämplig sådan.
Han berättade, att då han (1891) var på besök hos en seminarierektor
det torde ha varit Arcadius i Växjö hade man så
mycket att prata om, att frågan om böcker i psykologi glömdes.
Rektorn kom springande efter honom och sporde, om man i Finland hade någon
lärobok i det ämnet. Man saknade en sådan även i Sverige.
Det blev nej. När prof. Rein 1898 utgivit en sådan bok, togs den genast
i bruk i Nykarleby.
Varje söndag åt direktorn middag med internerna
på kosthållet. Före måltiden förekom en andaktsstund.
Vanligen läste han någon av ärkebiskop Johanssons predikningar.
Schalin kände, som nämnt, andlig frändskap med honom. De omfattade
båda den bibliska teologin. Han värderade därför högt
biskopens förklaringar. På hösten 1898 bildades i Nykarleby en
kristlig förening av unga män, i vilken direktorn började taga
verksam del vid möten och fester. Impulsen därtill erhölls genom
besök av dr Gh. Phildius från Genève, som i seminariet höll
föredrag på tyska om denna organisation. Det tolkades till svenska
av direktorn. I seminariet anordnades f. ö. fester och föredrag
på någon märkesdag. Dessa blevo för seminaristerna väckande
och bildande stunder. I direktorsvåningen hade han varje år bjudning
eller soaré för eleverna och medlärarna. Han begagnade då
ibland tillfället att rikta uppmärksamheten på någon god
bok, ur vilken han läste partier, exempelvis »Hundrade minnen från
Österbotten», något av Topelius eller annat. På höstarna,
medan vackert väder rådde, företogs utfärd av lärare
och elever till skärgården. En sådan utfärd 1895 ledde till
att seminaristerna började med fester och lotterier hopbringa medel för
att återköpa Topelius' förra sommarstuga, som flyttats till Bonäs.
Redan följande höst hade de den flyttad tillbaka till sin förra
plats på Alörn. Vid utfärderna till Alörn fanns mycket att
erinra om från borgerskapets sommarliv här förr och om Topelii
vistelse på ön, som allt var i direktorns »trogna minne gömt».
Erinringarna ökade intresset för ställena. Det var en vink för
de blivande lärarna, huru hembygdsminnena böra levandegöras.
Direktor
Schalin var en human natur. Han ville hellre förlåta än döma.
Nåd fick ofta gå för rätt. Kanske ansåg han, att ungdomen
oftare felar av tanklöst oförstånd än av ondska. Hans läroverk
förlorade ej därpå, han själv icke heller. Han kände
sig icke sårad av motsägelse, även då han var den sakkunnige
och hade rätt. »Det är något bevänt med en, som försvarar
sin åsikt; med en viljelös är det hopplöst», yttrade
han en gång. Hans elever minnas därför honom som en rättrådig,
god och förståelsefull lärare och som en varmhjärtad, helgjuten
människa och personlighet.
Schalin avgick 1904 från direktorstjänsten.
Han fortfor dock ännu därefter att ägna sig åt skolan, dels
såsom lärare i Åbo, dels såsom folkskolinspektor i Björneborg
och Åbo. Han verkade som skolman icke mindre än 45 års tid. Som
folkskolinspektor sökte han bl. a. vid stadsinspektorernas möte
1909 med ett väl motiverat referat få till stånd samgående
mellan barnträdgårdarna och städernas folkskolor och 1911 talade
han för bättre organisering av distriktsskolrådens verksamhet
i städerna, under väntan på en läropliktslag.
Z. Schalin
talade även genom det skrivna ordet: till barn med flera barnböcker
i Topelii anda; till äldre med berättelser ur livet med religiös
grundton och med några predikningar samt till arbetare på folkskolans
område med historiska uppsatser rörande barnskolan, folkskolan och
seminarium. Med stort intresse ägnade han sig även åt uppteckning
av minnen från hembygden, främst rörande skalderna Runeberg och
Topelius samt åt släktforskning. All denna skriftställarverksamhet
skulle förtjäna sin särskilda uppmärksamhet, men kan här
blott antydas.
Lärare, sådana som direktor Schalin, ha ej avslutat
sin fostrargärning i och med att de avlägsnat sig från lärosalen.
De fortfara att i lärjungarnas hågkomst påminna om de sanningar
de uttalade, det föredöme de gåvo, de grundsatser de följde,
de gärningar de utförde. Dock bleknar minnet med tiden. Minnesteckningen
behöver komma till hjälp. Då fortfara de förra lärarna
länge att ha något att säga. Kanske får denna teckning i
någon mån tjäna detta syfte. |