KARI APPELGREN
Om den skulpterade och målade inredningen
i svenska Österbottens kyrkor
[Ur Svenska Österbottens historia del V]
KLASSICISMEN
En förordning av den 31 juli 1776 betydde en radikal inskränkning
på predikstolsmakarnas frihet att skapa självständigt.
I § 3 heter det: Wid kyrkors inredning med Orgelverk, Predikostolar
och andra huvudsaklige prydnader bör hädanefter iakttas att
inga sådana Kyrkoprydnader förfärdigas, innan Desseinerna
[ritningarna] blifwit hos Konungen i underdånighet företedde,
för att af öfver-Intendents-Ämbetet öfwerses och sedermera
af Kongl. Maj:ts Egen Nådiga approbation til werkställighet
befordras.l)
Alla inventarier i kyrkorna skulle alltså härefter tillverkas
i enlighet med ritningar, som granskats och godkänts av överintendentsämbetets
tjänstemän i Stockholm.2) I Finlands Nationalmuseums arkiv förvaras
fotografier av flera sådana ritningar. Vid jämförelse
med de förverkligade predikstolarna kan man dock konstatera, att
de lokala hantverkarna sällan strikt följde dessa ritningar.
Det var överintendenten, arkitekten Carl Hårleman, som införde
de emblematiska motiven på predikstolens sidor. Detta motiv var
nästan allenarådande under den klassicistiska tiden.3)
Alster från Rijfarnas verkstad
I predikstolen i Munsala kyrka samverkar färgerna och de rika
sniderierna i en ståtlig symfoni. Predikstolen är placerad
i nordöstra korshörnet. Omkring korgen och baldakinen har målats
ett blått draperi med guldbrun frans. Symmetriskt på tre ställen
över ljudhimmeln är duken hopknuten i bollika knyten, hopdragna
med målade guldsnoddar, som illusoriskt hänger ned från
taket i målade krokar. Predikstolen är överdådigt
rikt dekorerad med sniderier. Ljudhimmeln kröns av ett enkelt slätt
kors på ett klot. Detta står på ett mera tillplattat
reliefdekorerat klot. Framför korset står en snidad rosenbukett,
som nedtill omslingras av en orm.
Kupoltaket som har en mjukt rundad senbarock kontur är prytt med
snidade girlander och bevingade änglahuvuden. Nedanför den dekorerade,
profilerade kantlisten hänger en lambrekäng [En vågrät
bård av tyg (stundom av trä eller plåt) med i uddar och
flikar skuren underkant. Andrén (1987).], vars tungor pryds med
kärvar i relief och slutar i en snidad tofs. På tungan i det
hörn, som vetter mot altaret, har snidats G III, Gustav III:s
monogram. Under himmeln fäst på väggen ses ett omstrålat
Jahveöga med ett snidat änglahuvud på var sida.
Korgen är vertikalt indelad av skulpterade konsolpar med änglahuvuden
som kapitäl. Bibelstödet bärs likaså upp av änglahuvuden.
På det breda fältet under detta stöd ses ett snidat emblem:
troféknippet med en bok, en kalk, palm- och lagerblad samt druvklasar.
Mot bottnen sväller korgen ut i en tätt småmönstrad
vulst. På spegelfältet till vänster ses lagtavlorna, ett
kors och en törnekrona med palmblad som bakgrund. Fältet längst
till höger pryds av ett par korsade flöjter. Också korgens
botten är rikt ornerad. Predikstolskorgen är grönmarmorerad,
de snidade dekorationerna är förgyllda, änglahuvudenas
karnation [hudfärg] är blek.
Predikstolen i Munsala, skulpterad i Rijfarnas slöjdsal i Socklot.
Foto Gunnar Bäckman.
Uppgången till predikstolen är prydd med ett par breda spegelfält
med förgyllda småblommor i relief, tre rader över varandra.
På de släta pelarna på var sin sida om uppgången
står ett par snidade, förgyllda urnor. Predikstolen och altarinramningen
blev färdiga år 1792 och virket erhölls från Keppo
såg i Jeppo.4)
I Finlands Nationalmuseums bildarkiv finns en konceptritning till predikstolen
i Munsala, en tuschlavering från överintendentämbetet
i Stockholm som tyvärr inte är signerad. Den förverkligade
predikstolen överensstämmer i stort sett med skissen utom att
ljudhimmelskupolen på skissen har konkav kontur och refflad yta
och kröns av en urna med bolmande rök, av samma slag som på
altarinramningen. De många änglahuvudena på predikstolen
och i altarinramningen är skulpterade av Eric
Cainberg (17711816), då denne började som dräng
hos Rijf i Socklot.5)
I Munsala församlings räkenskaper har jag inte lyckats finna
någon uppgift om att det var Rijf, som utfört arbetena på
predikstolen. År 1792 antecknas en utbetalning "till predikstolens
och altartavlans förfärdigande" men det framgår inte
till vem utbetalningen gjorts. Däremot står det år 1798
att Johan Back fått betalt för sju dagsverken på altartavlan
och predikstolen och att Johan Telin samtidigt betalats för altartavlans
och predikstolens grundmålning med egna färger enligt ackord.
Predikstolen i Vörå liknar predikstolen i Munsala i alla väsentliga
detaljer. Om denna vet man att den tillverkades i Rijfarnas slöjdsal
i Socklot och levererades därifrån år 1794 och att Matts
Kjötar skötte om transporten och uppsättandet av predikstolen
i kyrkan. 6)
Predikstol i Vörå, levererad från Rijfarnas slöjdsal
i Socklot 1794. Foto Gunnar Bäckman.
Predikstolen i Vörå skiljer sig från den i Munsala
endast i följande detaljer. Tydligen beroende på skiljaktig
rumshöjd i de båda kyrksalarna har avståndet mellan ljudhimmel
och korg blivit betydligt mindre i Vörå än i Munsala,
vilket ger i Vörå ett massivare, kompaktare intryck. Korgen
är dessutom något högre i Vörå, bild fältet
under bibelstödet är t.ex. därför mera kvadratiskt,
och på trappbarriären ryms fyra småblommor ovanför
varandra i stället för tre i Munsala. Listernas och vulsternas
dekorationer varierar något, korgens botten är i Vörå
konvext rundad medan den i Munsala är mera konkav. Sädeskärvarna
på lambrekängtungorna är av slankare typ i Munsala än
i Vörå och kungamonogrammet i den senare predikstolen är
Gustav IV Adolfs i stället för Gustav III:s.
Båda dessa predikstolar överensstämmer i anmärkningsvärt
hög grad med de ritningar, som godkänts för predikstolen i Vasa stad, i nuvarande Korsholms kyrka, vilken utfördes
av Nykarlebysnickaren Holländer, som dock utfört en något
enklare variant. Den största skillnaden mellan ritningarna till predikstolen
i Vasa och de båda ovan beskrivna är att korgens sidor på
ritningen sluttar inåt och att kransens kant har en rikt profilerad,
bruten kontur, liksom de något äldre predikstolarna i Nykarleby
och Kronoby, i stället för en tjock repstav som i Munsala och
Vörå.
Den närmaste förebilden till predikstolarna i Munsala och Vörå
finner man i Klara kyrka i Stockholm, som antas ha ritats av Carl Hårleman
(17001753).7) På väggen bakom denna predikstol har ett
ståtligt draperi skulpterats, som tydligen har påverkat utformningen
av det målade draperiet bakom predikstolen i Munsala. Arkitekten
C. F. Adelcrantz (17161796) ritade 1752 en predikstol för
Katarina kyrka i Stockholm, som också kunde tänkas tjänat
som förebild för Rijfs praktfullaste predikstolar.8)
I Stockholm ritning till predikstolen i Vasa kyrka, som byggdes 1778
av Nykarlebysnickaren Magnus Holländer. Foto Gunnar Bäckman.
Till samma grupp som predikstolarna från Munsala och Vörå
kan också ett par enklare stolar i Pedersöre och Purmo räknas. De är till sin utformning så gott som identiska
sinsemellan med cylindriska korgar och starkt utspringande vulst mellan
sidan och bottnen. Korgens sida är prydd av en snidad lagergirland,
som lyfts upp av dekorativa rosetter. Bokstödet bärs upp av
ett stort änglahuvud. Ljudtaket är klockformigt och kröns
av ett klot, som omslingras av en orm. Ett par änglahuvuden är
fästa ovanför den dekorativt snidade kanten, som nedtill slutar
i draperitungor, prydda med tofsar.
De båda predikstolarna har allmänt uppfattats som gjorda i
Rijfarnas verkstad, även om detta inte framgår ur kyrkornas
räkenskaper.
Hos överintendentämbetet i Stockholm förvaras en ritning
av en predikstol, tyvärr odaterad och osignerad men enligt rubriken
planerad för Purmo kapell. Detta förslag är mycket enkelt,
ljudtaket påminner mest om det som blev förverkligat i Purmo,
men korgen skulle enligt ritningen vara rektangulär med slät,
något framskjutande front.
Dessein till Predikstohl i Purmo Capell i Wasa Lähn. Foto Museiverket.
Predikstolarna i Pedersöre och Purmo kyrkor, gjorda i Rijfarnas
verkstad. Foto
Gunnar Bäckman.
Predikstolen i Jakobstads kyrka, beställd 1773 av snickaren
Magnus Holländer i Nykarleby. Foto Gunnar Bäckman.
Besläktad med de predikstolar, som är beskrivna närmast
i det föregående är predikstolen i Jakobstad. Den
är enligt kyrkans räkenskaper beställd 1773 hos snickaren
Magnus Holländer från Nykarleby, samma snickare, som skulpterat
den nya predikstolen för kyrkan i Vasa-Mustasaari på 1780-talet.
Jakobstadsstolen är inte lika rikt ornerad, den präglas av en
förnäm enkelhet. Korgen är rund, indelad i fyra spegelfält,
som åtskiljs av breda kannelerade [räfflade] pilastrar. Listen
mellan korgens vägg och botten är kraftigt framskjutande och
pryds av en snidad kedja i platt relief, nedtill kantad av en pärlstav.
Under den klockformiga bottnen hänger en rikt profilerad och ornerad
knopp. Ljudhimmeln är hög och kupig, dekorerad med tunna förgyllda
lister och i kanten prydd av en tät, snidad frans. Taket kröns
av ett platt, förgyllt kors på ett klot. Färgsättningen
med gulgrå och gröngrå marmorimitation och förgyllda
detaljer är gjord år 1979. Nedanför kransen hänger
en smal lagergirland, upphängd i tunna öglesnoddar vid små
rosetter. Samma snickare har utfört inramningen till Jakobstads altartavla,
en enkel, nyklassisk uppbyggnad. En ram av samma typ infattar Gustav Erik
Hedmans altarmålning i Esse.
[Sid 725730.] |