5
[Brevskrivaren]
Om Hagfors' brev skrev J. J. Huldén: ” . . . det vore grov misshushållning, om eftervärlden försummade att ge dem offentlighet”.
Inte bara Huldén ansåg, att det var en glad händelse, då ett brev med Hagfors' handstil hittades nedanför brevluckan. Listan på dem som skattade hans brev högt är lång. Till dem hör främst hans närmaste, modern, hustrun, svågern Riska, syskonbarnen och hans barndoms- och studiekamrater. Men Hagfors skrev ofta och gärna också till nyförvärvade vänner ur bekantskapskretsen, det kunde vara människor ur alldeles andra kretsar än han, med alldeles andra intressen, såsom bankmannen V. Westberg, doktor K. Boucht, apotekare I. Strandell, kyrkoherde K. V. Petrell, människor av helt annan ålder, såsom de forna eleverna U. Högnäs, A. Ahlström, I. A. Heikels unga dotter Marita, mycket äldre, såsom hustruns gamla faster Mimmi Bergh och Emma Irene Åström. Hagfors hade begränsat umgänge. När han skulle gifta sig med den glada sällskapliga Hanna Bergh varnade han henne: ”Tänk på att jag är tråkig, jag sitter hemma 360 kvällar av årets 365.” Därför fyllde han sitt behov av samtal med brevskrivning. Ibland skrev han breven mera för sin egen skull, som en dagbok.
Brev har inte lång livslängd. Forskare och samlare eller människor med stark pietetskänsla brukar ta vara på brev, men vanligtvis blir breven snabbt förstörda eller går småningom förlorade. Endast mellan I. A. Heikel, E. I. Åström, J. J. Huldén och Hagfors är korrespondensen fullständig. Redan det är dock tillräckligt att visa vilken fängslande brevskrivare Hagfors var. Själv hade han alla brev som han fått i behåll och själv överlämnade han en stor del av dem redan år 1937 till Universitetsbiblioteket i Helsingfors, återstoden förde hans hustru dit efter hans död. Inalles innehåller Hagforssamlingen nu 2283 brev, 1951 till honom, 332 från honom.
Hagfors skriver en gång till J. J. Huldén:
Visst är livet underbart! Jag har redan länge haft i mitt hjärta en helgedom, ett avskilt rum, det allra heligaste, där jag bevarar det allra dyrbaraste, som är oåtkomligt för världen och människornas ondska och dit inte ens olyckan kan intränga. Då jag stänger dörren till detta rum, känner jag mig fullt lycklig. Jag bevarar där mitt livs erfarenhet. Tyvärr kan jag inte medföra någon dit, ty de skulle inte förstå mig. Då jag haft motgångar, . . . har jag gömt mig där och låtit vågorna brusa.
Men när man läst Hagfors' brev, måste man reservera sig mot hans påstående att ingen fick komma in i hans hjärtas helgedom. Kände han att det fanns resonansbotten hos mottagaren, då talade han ut med en överraskande öppenhet och just därigenom blir hans brev äkta och sanna. För att skriva sådana brev ville han ha ensamhet och ro. Bara så kunde han helt njuta av samtalet med en god vän. Ur ett brev till Heikel: ”I dag är det söndag med dalande snöflingor i luften, och kyrkklockornas klang går vitt över vår snöhöljda tysta bygd, varför det är gott att skriva.”
Hans personligaste brev talar om livets stora frågor: giftermål, kärlek, ålderdom, död och ensamhet. Nästan hela hans korrespondens med Emma Irene Åström handlar om lyckans problem. Här två brev från år 1894. Det är som om de båda, Hagfors och Emma Irene Åström en stilla kvällsstund satt och samspråkade med varandra. Dialogen urartar aldrig till monolog, båda lyssnar till varandra, en fråga blir aldrig liggande obesvarad, i varje replik förs den vidare och fördjupas. K. J. Hagfors skriver den 22 april från Nykarleby till Emma Irene Åström i Ekenäs:
Lifvet är så prosanskt, icke lyckligt, icke olyckligt. Det är sordin på allt, och jag ville ibland så gärna ”lefva intensivt”. Jag lefver blott med en del af min varelse i Nykarleby d. v. s. som plikttrogen och samvetsgrann ämbetsman. Och om jag skulle anse mig olycklig, vore jag otacksam, ty jag njuter värkligen då jag är på klassen, och där är jag 23 tim. i veckan.
Först den 7 september svarar Emma Irene Åström, men hon bemöter Hagfors' grubblerier som om han just hade talat om dem för henne och hans sista ord just förklingat. Avstånd i tid och rum existerar inte för dem.
”Ni, ville så gärna lefva intensivt!” Ja, det ville också jag. Men huru skall det nu rätteligen tillgå . . .? Man skapar icke själf — åtminstone icke helt och hållet och icke alltid — de förhållanden, under hvilka man lefver, utan man får taga dem såsom något gifvet. Men om man nu försökte abstrahera från förhållandena, ifall de icke behaga, höja sig öfver dem, . . . och flytta till en annan värld och andra förhållanden, så kan ju detta vara ett sätt att komma till ett intensivare lif. Vi äro ju medborgare af tvenne världar, af hvilka denna ”andra” . . . ”öfversinnliga” värld är den egentliga, den sanna världen; dit slipper man på många vägar från hvilken punkt af jorden som hälst och där får man och kan man lefva intensivt under de hvardagligaste, mest prosaiska yttre förhållanden.
Det är ju alldeles i sin ordning då, att Ni ”lefver blott med en del af Eder varelse i Nykarleby”. Redan denna tillvaro är så rik, så paradisiskt skön, blott man har ögonen öppna för lifvets fullhet och rikedom . . . Jag har ändå alltid tänkt, att rikedomen på föreställningar, tankar, känslor och spänningen mellan dem skulle utgöra det egentliga, varma lifvet samt att sällheten skulle vara proportionell med ädelheten och skönheten af detta själens innehåll.
Som man i samtal så ofta gör förtydligar nu Hagfors sitt första yttrande:
Och en kamrat, som jag sätter värde på, skref till mig i vintras, att man icke bör vänta sig någon högre lycka, än den som ens verksamhet bereder en — Jag har nu redan, och för resten redan tidigare, begynt pruta på allt. Men stundom gör det så ondt i min själ, då jag måste pruta. Det är som att amputera en hjärtnerv.
Emma Irene Åström:
”Pruta på alt”, säger Ni. Man behöfver ej pruta på någonting, tycker jag, som har värkligt bestående värde, utan bör man tvärtom hoppas, vänta, alt fullare, rikare, varmare.
Hagfors kompletterar igen:
”Om jag endast har svikna förhoppningar?” Mina uttryck voro väl ofta föga koncisa . . . Jag har egentligen blott en sviken förhoppning. Jag har vunnit nästan allt det, som jag ansåg medföra lycka, men själfva lyckan kom icke. Det är denna förhoppning som slagit fel. Och detta är ju mycket.
Emma Irene Åström svarar:
Det fins ännu mycket mera ogifvet än gifvet. Den Gud, som redan skänkt Edet så mycket, han skall nog äfven gifva Eder af jordisk sällhet så mycket som Ni tål vid . . . Tusen och åter tusen som vilja blifva älskade, och bland dessa tusen måste också den finnas, som vill blifva älskad just af Eder, det gäller blott att finna henne. För min del känner jag blott en enda utväg: att gå till andarnas fader. Så stark och ståtelig herre Ni än är, är Ni dock inför vår herre ett barn, och väl, att så är. Begagna Eder af Edra barnarättigheter och gå till honom i djupaste ödmjukhet — — — Bed, att han, som är själfva kärleken, måtte skänka Eder en människa, som på bästa sätt kompletterar Edert eget väsen och blir för Eder en himlastege, som för varje dag för Eder närmare Gud. — Tid och stund och sätt må han bestämma.
Hagfors invänder:
Edra ord om det där ”drömda idealet” äro så vackra att det gör ondt i hjärtat: ”att hon finnes, därom är jag öfvertygad!” Den som hade Er tro! . . . Men jag, jag är stoft. Jag kan inte bedja Gud såsom jag ville . . . Jag uppställer i mitt inre på förhand liksom vilkor eller egenskaper, som hon borde besitta i st. f. att mottaga henne af Gud sådan han gifver henne. Det är som om jag sträfvade efter något himmelskt och jordiskt tillika, därför måste jag misslyckas . . . Jag älskar barn alldeles för mycket, och det förefaller mig, som om jag alltid nödgades ha i ögonsigte äfven det, att man på samma gång skall välja en moder åt barn, ännu ofödda barn. Och då blir situationen så invecklad, då kommer känsla och förstånd i strid. Då är det, som om man vore tvungen att gå på ackord. — Inte tycker jag, att ensamheten annars är någonting vare sig tokigt eller märkvärdigt, men här i Nykarleby är den ändock tråkig. Och så ville jag sen också ha någon att lefva för.
Emma Irene Åströms svar är ur ett tidigare brev samma år, den 12 april, emedan repliken där är mera koncentrerad. Hagfors och hon diskuterar då samma problem.
”Skall man ackordera?” Nej, och tusen gånger nej. Så skulle jag besvara Eder fråga. Ackorderandet ter sig för reflexionen såsom synd, för känslan upprörande. Hällre en ärlig ensamhet, än en oärlig ”tvåhet”. Hvad är det för märkvärdigt och tokigt att vara ensam, då man är ensam, det är precis som det skall vara. Men att bli och vara ensam trots ”tvåheten”, det är alldeles idéstridigt. Men sådant måste väl resultatet bli af en kompromiss. Skall man vid en kompromiss följa hufvudet eller hjärtat? En krånglig fråga. På sätt och vis är den ju redan besvarad i det föregående: Man skall ej alls kompromissa. Men om nu ändå så sker? Det förefaller mig, som om hjärtat vore förståndigare än själfva förståndet — — —
Men oavsett om Hagfors talar om livets stora eller små ting, om litteratur, politik, språkfråga, skola eller Nykarleby, hans brev har alltid innehåll. ”Det är uppfriskande att höra dig berätta. Urkällan sjunger genom din mun”, så karakteriserar J. J. Huldén en gång Hagfors' brev. Hagfors skriver ofta om vardagslivet, gott och ont, alldeles så som det varit. I korta pregnanta genrebilder ger han snabbskisser av natur och människor och skjuter in sina meditationer och kommentarer och ur allt detta stiger en levande och sann bild fram av honom själv.
Ur ett brev till J. J. Huldén från Grankulla Bad, den 16 februari 1937:
I dag borde jag inte skriva brev, ty himmelen är grå, och Kyösti Kallio blev president i går, vilket gjorde mig ganska ont. Han är visserligen en klok man men språkfanatiker. Och då Finland numera är en verklig stat med plats i Nationernas förbund, borde vi ha en president med djupare bildning. Vi är visserligen måna om att arbeta för bildning, men någon plats för de bildade männen har vi inte.
Allt gick emellertid i laga ordning, och man får nöja sig. Allmän och lika rösträtt är bra, men det har sina aviga sidor.
Jag skriver emellertid trots himmeln och Kallio, sedan jag läst ditt brev, som kom för en stund sedan; det rensade den lekamliga och andliga atmosfären . . .
Här är jag egentligen för att skriva, ty där hemma tränger sig vardagen på mig . . .
Jag blir här 3 à 4 veckor ännu. Här är bra att vara, ty man ser människor omkring sig men är fullständigt isolerad, då man går in i sitt rum. Utanför mitt fönster ser jag barrskogen, i vars toppar vinden susar, men på vägarna nere vid marken är det alldeles lugnt, och man vandrar så att säga på lufthavets botten och ser vit snö omkring sig.
En del av de människor, som bor här, känner jag till utseendet. Bredvid ett bord invid mitt sitter mag. G. S. Han torde vara här för att ge form åt en ny bok. Generalkonsul F. kände jag strax igen på näsan, ehuru jag aldrig sett honom förut. I läsrummet och i matsalen uppehåller sig lagman A. v. C., under min studenttid den elegantaste unge mannen på Esplanadgatan. Nu är han bruten av hjärnblödning, grå och vissnad, och hans unga fru hälsar på honom någon gång i veckan . . .
De flesta finner det ”mycket skönt” här, men de försvinner snabbt, ty de hör till den kategori av människor, som bör och vill arbeta. Tyvärr vet de inte, vilken lycka arbetet är. Och inte har jag heller vetat, huru trevligt det var vid Nykarleby seminarium, i synnerhet i lärarrummet, då vi under kvarterna släppte Barrabam lös. [”slå sig lös”, ”lefva röfvare”, festa utan att tänka på kostnad eller följder enl. Nordisk familjebok.] Då jag nu går igenom mina anteckningar, märker jag, vad jag då inte fullt förstod: man levde för mycket i framtiden och ville ha ett och annat annorlunda, ehuru det var bra såsom det var. Lyckan ligger i nuet, ehuru man inte ser den med sina skumma ögon.
Så är det visst också vid Åbo klassiska lyceum med de många lärartyperna. Där är ju bl. a. en H., som jag i ungdomen kände till utseendet, minns t. o. m. en liten historia om målar K., som en gång var bjuden på stor middag till H. Den tiden var det vanligt att ha dessertskålen på bordet som dekoration. Hr K. angrep genast desserten, och fru H. fick svettskov, då hennes vackra himlamat fördärvades, och hon uppmanade hr K. att ta för sig av steken. Men han svarade: Nej, tack goa fru H., jag har dåliga tänder och håller mig till gröten.
Hr K. hade en granne och vän, den tystlåtne orgeltramparen K. Hör du, trampin, va sku du riktigt önska vara för att känna dej fullt lycklig? frågade K. Trampin svarade: En plättoan ox på Breidaviksstranden. (På Breidaviksstranden fanns i regeln 300 kor under juli). Människorna har så olika uppfattning om lyckan.
Hagfors' stil når i breven sin fulländning. Den unga Hagfors skrev ännu rätt konventionellt, fastän de karaktäristiska dragen för honom redan finns i ”Dagens hjälte”, den skarpa iakttagelsen, den korta knappa skildringen och den ironiska tonen. Men kanske Ruben G:son Bergs stilreflexion som han gjorde i samband med den språkliga granskningen av boken — ”det mest individualistiska språkuttrycket” var det bästa — bidrog till att Hagfors snabbare frångick det färglösa skriftspråket och målmedvetet försökte arbeta sig fram till sin personliga stil.
Tydligast såg Hagfors sitt stilideal förverkligat hos Topelius i hans stora enkelhet och säkert tog han starkt intryck av Boken om vårt land. Han växte upp med den, han undervisade enligt den och vid bokens revidering följde han direktivet att ändringarna skulle göras så, att intet av Topelius' personliga stil gick förlorat. I Hagfors' memoarer och i ”Fädernas gård och dess folk” finns sidor som är skrivna med typiskt topelianskt tonfall. Men Hagfors var en alldeles för självständig och egenartad karaktär för att bli en efterapare.
Den stora hemligheten i Hagfors' stil är att den först inte alls förefaller märkvärdig, han väljer de allra enklaste orden, men alltid i en ovanlig kombination. Liksom i sina krönikor är han också i breven en mästare i att uttrycka sig kort. Uno Högnäs talar om hans talang att med tio ord säga lika mycket som en annan med trettio. Som illustration några citat ur hans brev.
En skolelevs förmåga — eller oförmåga — karakteriserar han med orden ”han springer bättre än han studerar”, sin beundran för J. J. Huldéns biografi över Severin Johansson samlar han i orden ”Det är dock en stor lycka att leva, när en sådan bok kommer ut”. Skarpare än andra iakttar han de första symptomen för den smygande ålderdomen hos sig själv. ”Sannolikt håller jag på att bli gammal, fast jag ej känner det, ty småpojkarna, som äro mina vänner, bocka allt djupare för varje år.” Tomheten efter hustrun skildrar han i några få ord för Gånge Rolf: ”Jag sitter nu här mycket, mycket ensam i sju rum. Jag tänker inte framåt och inte tillbaka, utan lever blott. Wikström kommer ibland upp på söndagseftermiddagarna för att prata. Men för övrigt den stora tystnaden.”
Till mästerskapet i Hagfors' stil hörde hans förmåga att ge fin kolorit. Anna Henriksson, föreståndarinna för Nykarleby flickskola och en av hans brevvänner, säger att fastän han talade och skrev om samma sak, var det som om grundtonen var borta när han talade. Det var nästan som om Hagfors och hans brev var två olika saker. Redan anslaget, oftast en kort naturskildring, angav i vilken tonart brevet skulle gå. Ett brev i maj 1926 till Heikel börjar:
Vårens vänliga sol strålar in i mitt rum och fyller det med ljus. Rödstjärten sjunger i björken utanför mitt fönster och svalan blinkar förbi i flykten, varför det är en fröjd att leva, om ock världen är vrång.
Ett augustibrev till Heikel, där Hagfors ser allt med” den bortresandes ögon”, har den här inledningen:
Nu börjar hösten. Jag sitter åter vid mitt gamla kära skrifbord med den gröna skärmen för lampan . . . Regnet faller tungt och vått öfver den törstande jorden, och mörkret breder glömskans svarta täcke öfver det, som sommaren lofvat, men icke hållit.
Men tankarna hållas inte riktigt vid arbetet ännu. Jag minnes vännerna i södern och holmarna, mellan hvilka fyrarna blinka om kvällen, och kobbarna, där tunga ångbåtar glida förbi med sina lantärnor . . . och Kalfholmens små barbenta flickor . . .
”Hos dig lyser och värmer varje rad med ett lagom av sakkännedom, människokännedom, visdom och spelande solig ironi”, skriver J. J. Huldén, och O. Holmqvist: ” . . . du är konstnären . . . ditt brev var så genomandat av vänskap och vänlig omtanke . . .” Heikel gläder sig åt hans ”av kärlekens solljusa och varma brev” som Hagfors skrev strax efter bröllopsresan med Hanna Bergh. En annan gång är Heikel tacksam för ett augustibrev fyllt av lugn och behaglig sensommarstämning.
Det är tragiskt att Hagfors trots sin stilkonst och begåvning, trots sin håg för författaryrket inte fick sin ungdomsdröm förverkligad: några rader i en litteraturhistoria. Hans pedagogiska artiklar och läroböcker är för länge sedan arkivmaterial, hans krönikor har i samma mån som de förlorat sin aktualitet, också mist mycket av sin slagkraft och fräschör. Släkt- och skolhistoriker är inte för den stora allmänheten. Romanen var inte Hagfors' gebit. Men bland allt detta gömmer sig mycket läsvärt. Och hans brev lever, som all äkta konst. J. J. Huldén jämför Hagfors som brevstilist med hans idol Esaias Tegnér och säger: ”Han bländar kanske mindre än Tegnér, men glöden ligger djupt och ger en sällsam glans åt tingen i omgivningen.”
[Sid 183—192. Inf.
2008-10-06.] |