Zacharias Topelius, som 1854 utnämnts till e.o. professor i Finlands
historia vid Helsingfors universitet, framstod vid denna tid än mera
än tidigare som stadens store son. Genom släktrelationer och
flitiga besök i staden upprätthöll han livliga förbindelser
med hembygden. För att hedra honom hölls då och då Topeliusfester redan på 1860-talet. Initiativtagare till
två av de mest lyckade festerna var doktorinnan Olivia Forsius och stud. Konon Falck, med biträde av den tidens manliga och
kvinnliga ungdom i staden.
Den 14 jan. 1868, då Topelius fyllde 50 år, anordnades sålunda
enligt fru Hanna Sarlin en tillställning för allmänheten.
Dr Forsius höll tal till publiken om dagens betydelse. Sångföreningen,
ledd av Konon Falck, sjöng sånger och dikten ”Porträtterna”
av Anna-Maria Lenngren utfördes. Lotta Lindqvist var härvid
”Hennes nåd”, Hanna Sundström ”jungfru Susanna”,
Manne Appelberg, Julius Sandström, Hanna Forssén m.fl. var
andra ”porträtt”. Unga, glada amatörer och amatriser
utförde tvenne skådespel: Blomstertinget av Topelius
och ”Ett silverbröllop av Aug. Blanche. I bröllopspjäsen
var rollerna fördelade sålunda:
Prostefar: |
Lina Kjellman, gift Häggström, nickande och nådig
med sin snusdosa. |
Prostinnan: |
frk Lydia Calonius |
Länsman: |
Konon Falck |
Sjömannen: |
Manne Appelberg, stud. |
Nämndemansmor: |
frk Hanna Sundström (gift Sarlin), utstyrd i stycke och mössa,
lånad från jungfrurna Harberg. |
Knapphandlaren eller ”lappmannen”: |
apotekaren Nils Malmberg, som skall ha varit festlig att se och
höra. Malmbergs lustiga vana att, jämte rynkning på
näsa och mun, snusa luft mellan orden, bidrog icke litet till
hans för rollen lämpade apparition. Publiken storskrattade,
men Malmbergs barn, som var närvarande och åsåg
spektaklet, började gråta över att människorna
”skrattade åt pappa”. |
Prostherrskapet |
var också förträffligt att åse, tala
behövde de ju icke. De i stycket uppträdande personerna
inkom en och en från sidorummet och presenterades, enligt gammal
sed, av dr Forsius för det ärade publikum. |
Sånger utfördes ännu under kvällens lopp och ”måste
tagas da capo”. Ett långt telegram avsändes till festföremålet
Topelius. Livad dans avslöt det hela.
Festen hölls i det gamla röda skolhusets trånga sal.
Den andra Topelius-soiréen den 14 jan. 1871 (Lotte Dyhr) eller
möjligen den 30 dec. 1870 (Hanna Sarlin) i anledning av Z.T:s silverbröllopsdag,
hölls ävenså i den gamla lilla skolsalen och liknade mycket
den föregående. De uppträdande var i stort sett desamma,
och publiken likaså. Sång, dans och skådespel förekom.
Nu utfördes (enl. Lotte D.) ”Porträtterna” av Anna
Maria Lenngren och ”Ett skärgårdsäventyr” av
Z.T. Bland porträttframställarna märktes: Manne Appelberg,
Majken och Julius Sandström, Hanna Forssén m.fl. Så
minns man ”spektaklets spektakel”, då förevisningen
av porträtterna skulle börja. Bilderna var avslöjande,
hennes nåd (fr. Lotta Lindqvist) satt på sin länstol,
och publiken var full av glad förväntan. Men just när jungfru
Susanna (fr. Hanna Sundström) skulle gå in, litet fördröjd
genom toiletten, skyndade Frans Dyhr, som skötte ridån, på
henne med orden: ”Siså, tjipp åv nu Suss!”, vilket
hos henne framkallade en skrattparoxysm. Där stod hon för öppen
ridå storskrattande, med ryggen vänd mot publiken och stirrade
hjälplöst upp mot porträtten ”på väggen”.
Men ”som skrattet retar”, så höll porträttframställarna
på att alldeles falla ur sin roll. Man såg hennes nåds
ungdomsporträtt (Majken Sandström) dra sig tillbaka i sin ram,
och det ryckte misstänkligt i de andra förnäma bildernas
anletsdrag. Ett ögonblick till, och de hade alla kunnat brista i
gapskratt. Den som då räddade situationen var hennes nåd
själv (Lotta L.), som med skarp röst kallade sin lättsinniga
jungfru till ordningen: ”Susanna!” Tillrättavisningen gjorde
henne i blinken allvarsam, och så gick föreställningen
utan vidare malheurer.
I skärgårdsäventyret ingick en folkdans (Appelbergarna),
som mycket anslog. Skräddarherrskapet Forsman, som var bland åskådarna,
kom efteråt fram till Mimmi Lybeck och tackade henne (som de antog
hörde till arrangörerna) för ”den trefliga aktrisen”,
varmed de menade skådespelet. Någon annan av småborgarfruarna
uttryckte sin förtjusning särskilt över Appelbergarnas
hurtiga uppträdande. De hade enligt hennes mening spelat ”som
ena riktiga lifvets gossar”. Men någon anmärkte med ett
beklagande: ”jo, no' sku' 'e' ju 'a vari' vackert, bara man sku'
'a veta' va' 'e va',” nämligen det, som på scenen blivit
framställt. En försummelse i brådskan bar skulden till
denna nog så förklarliga okunnighet. Man hade utskrivit förklarande
program till denna soiré, liksom till den föregående,
men man glömde utdela programmen bland publiken. Efter festen hittades
de undanstuckna på ett skåp i salen.
Både unga och gamla hade emellertid haft roligt. ”Herrskapspublik
hade fyllt den lilla salen till bräddarna. Så trefliga Topeliusfester hade hvarken förr eller senare firats i Nykarleby,
säger de forna deltagarna.” Och berättarinnorna tillägger:
Olivia Forsius och Alexandra och Konon Falck var så bra att ställa
till. 46)
|