Den 27 aug. låg Hoppet i Nykarleby under lastning med tjära
och beck för Östersjön. Firman K.A. Christianis Nachfolger,
Kiel, råkade då han sin representant, vår gamle bekant
Carl Fr. Degener från Helsingfors på besök i Nykarleby.
Denne lyckades övertala Collander att destinera fartyget till Kiel
för försäljning av lasten genom nämnda firma. Partiet
omfattade 455 tr tjära och 35 tr beck. Lasten gick oassurerad.
Efter en lång och svår resa anlände Hoppet den
14 okt. till Kiel. Affären blev en besvikelse för Collander.
Ännu i jan. var lasten osåld, varför Collander vände
sig till Degener med begäran om råd. Denne avrådde honom
att åstadkomma »onödigt buller». Collander uppdrog
då åt Degener att »beveka» Christianis att påskynda
försäljningen av lasten för 89 ev. 7 Hbco mk. Firman
hade även gjort anmärkningar på kvaliteten, tjäran
var grov och tjock och fordrade 3 % eller 15 tr:s fyllning. Detta
ansåg Collander orimligt, och hänvisade till att l % fyllning
var det normala. Han uppdrog åt Degener att utse en sakkunnig i
Kiel för granskning av firmans uppgifter och överlämnade
fullmakt.
Degener överlät saken till Behncke & Co i Lybeck, som lugnade
Collander och försäkrade, att tjärpartiet låg i goda
händer. I slutet av april var tjäran såld, medan becket
realiserades först i slutet av maj 1853. Försäljningssumman
uppgick till 3 522 mk 4 sch. Hbco, vilket betydde förlust för
Collander.12
12) Brev till Degener 1.11.1852, 28.1; 11.2; 25.4; 13.5 1853, till
Behncke 11.2; 24.3; 29.4 1853, till Christiani 27.5 1853.
Med Behncke i Lybeck fortsatte affärerna gynnsamt under slutet
av 1852 och 1853. Dahlstedt hade anlänt med Hoppet den 23
juni, men Behncke dröjde med försäljningen i väntan
på högre priser. Collander blev som vanligt orolig och uppmanade
honom göra sitt bästa och »därmed förena lust
till en snar realisation». Samtidigt bad han Behncke inbetala en
växel för handlanden Joh. Axelqvist i Gamlakarleby à
3 000 L Ct [Lübsk Courant] mk i Lybeck i avräkning
på lasten. Summan hade Axelqvist deponerat hos Collander i Nykarleby.
Den sistnämnde hade sålunda som vanligt tagit ut förskott
på lasten, innan den var såld. Något senare gav han
handlanden P.A. Lybeck tillstånd att under ett besök i Lybeck
använda ytterligare 2 000 Lübsk Courant mk av den vinst
han räknade med.
I slutet av sept. var lasten emellertid såld för 5 844
L Ct netto. Saldot hade överlämnats till P.A. Lybeck.
I mars 1853 erbjöd Collander en last av beck och tjära till
Lybeck. Han hade 700 tr beck på lager sedan hösten och dessutom
150 tr tjära. Den 28 juni avlastades även skonerten Spion,
kapten Ch. Nybom, Reval, med 345 tr beck och 40 st. furubjälkar till
Behncke, att försäljas för Collanders räkning. Bjälkarna
utgjorde däckslast. Den 16 juli avlastades ytterligare skonerten Maria, kapten A. Dahlstedt, med 430 tr tjära och 300 tr beck,
likaså för Collander räkning.
Med J. Axelqvist i Gamlakarleby träffade Collander i mars 1853 avtal
om frakt från Petersburg första vårdag av 780 mattor mjöl till Nykarleby med skonerten Maria. Frakten skulle bli
71 ½ kop. s:r per matta. Befraktningen skulle sedan gälla
hela seglationstiden inom Östersjön.
Frakten ändrades senare till 400 kuli mjöl. Axelqvist menade
att fraktpriset borde vara högre, emedan fraktfartyg för trävirke
var eftersökta och frakterna därför något i stigande.
Collander däremot ansåg att östersjöfartyg borde
»stå vid sin gamla ståndpunkt,» så länge
tjärpriset på utrikesorter ej steg. I Kiel hade Collander en
last tjära upplagd och i Pillau hade han likaledes en last osåld
sedan sommaren 1851. Han hade därför och av andra skäl
på senare tid »fikat efter att komma ifrån hela handelsväsendet
och komma i ro och fred på landet», men detta hade ej lyckats.
Han måste därför fortsätta med sitt gamla yrke. Skulle
konjunkturen under sommarens lopp medge en förbättring av fraktvillkoren,
var han ej däremot.
Den 18 aug. meddelade Behncke, att tjäran på Maria blivit såld för netto 2 418 L Ct. Becket var däremot
osålt. Anmärkningar hade framförts mot dess kvalitet.
Collander beklagade att becket från Nykarleby nu åter kommit
i misskredit. Han försvarade sig med samma argument som inför
Schmidt & Son:s motsvarande anmärkningar i Pillau: han hade ej
fått mera beck från beckbruket av samma kvalitet och kvantitet
tjära än tidigare, vilket borde varit fallet, om becket varit
mindre kokat. Felet måste därför ligga i Behnckes beck-
och tjärhov.
Beckbrukskarlarna i Nykarleby hade emellertid nu fått del av anmärkningarna
och förständigats [beordrats] att framdeles rätta det bristfälliga.
Uppenbart är att nykarlebybecket vid denna tid var av dålig
kvalitet. I okt. lyckades Behncke emellertid inför det annalkande
krigshotet sälja lagret av beck, d.v.s. 265 1/1och 70 ½
för 4 514 Lüb. Courant.
Med Benj Schmidt i Pillau fortsatte affärerna våren
1853. Collander hänvisade i mars till att han hållit 400 tr
beck i lager och bjöd nu ut detta till Schmidt jämte ett parti
tjära. Han föreslog 12 Hbco för becket och 78 för
tjäran, avlastade och inkl. frakt. Han sade sig stå i fraktunderhandling
om ett gott fartyg, en skonert (Maria), »grundgående
och snellseglande» som övervintrat i Kronstadt och nu förväntades
till Nykarleby med mjöl från Petersburg. Hon lastade 850 tr
beck eller tjära. Kvaliteten på tjäran hade, som vi sett,
ofta klandrats. Collander vågade ej heller denna vår garantera
att hela partiet tjära skulle vara tunn. Det var emellertid omöjligt
att omskapa varan, men samma kvalitet som tidigare presterats, trodde
han sig kunna avlasta även nu.
Kapten Dahlstedt hade övervintrat med Hoppet i Björneborg.
Därifrån skulle han ta en last bräder till Köpenhamn.
Sedan hade han tänkt fortsätta seglationen från Nykarleby
för Collanders räkning. Någon sjöfart därifrån
var inte möjlig före mitten av juni. Enligt sin plan skulle
Dahlstedt vara i Nykarleby vid midsommartiden. Skonerten Maria kunde även inväntas från Petersburg. Vintern hade varit
ovanligt lång och med »sommar-görningen» såg
det långsamt ut, skriver Collander. Den 27 maj kunde han emellertid
meddela att han lyckats överkomma ett litet fartyg, karavellen Dufvan om 15 lästers dräkt, under ägaren, kapten Anders Söderlunds
befäl. En resa med 250 tr beck i ½-tunnor skulle nu göras
till Schmidts disposition. Priset föreslogs till 12 Hbco per tunna
inkl frakt. Hamnen var nu isfri, men havet kunde man ännu ej komma
igenom på någon vecka. Den 13 juni avlastades även Dufvan med 195 1/1- och 120 ½-tunnor beck till Schmidt i Pillau à
3 060 mk Hbco. Frakten var 69 kop. s:r per tunna. Fartyget avseglade
den 15 juni från Nykarleby. En månad senare, den 21 juli,
avlastades Hoppet med 400 tr tjära och 90 tr beck till Schmidt.
Priset var 4 080 mk Hbco och frakten likaså 69 kop. s:r per
tunna in fullo.
Båda fartygen anlände lyckligt till Pillau. Mot lasten och
varornas kvalitet framfördes denna gång mer klagomål
än vanligt. Dufvan hade 3/4 tunna beck mindre i lasten än
vederbort och Hoppet behövde 6 tunnors fyllning på tjäran.
Schmidt klagade vidare över beckets kvalitet. Det hade befunnits
vara mycket mjukt och illa kokt. Collander skyllde på den varma
årstiden som vid ankomsten till Pillau skulle vållat att becket
såg dåligt ut. Av det kvantum tjära han använt för
detta »bak», hade han ej erhållig mera beck än
förut proportionsvis varit vanligt. Härav följde att partiet
ej blivit mindre kokt än de andra. Han ville därför ej
medge någon prisnedsättning, men skulle för framtiden
iaktta en strängare kontroll av beckets beskaffenhet.
Sedan mitten av aug. hade tjärpriserna betydligt stigit i England,
beroende på det annalkande kriget. Collander rådde därför
Schmidt att hålla sina varor på lager så länge
som möjligt, ty om det nu blev fråga om att leverera en last
tjära och beck, skulle priserna vara betydligt högre.
I nov. 1853 lyckades Schmidt äntligen sälja skonerten Hoppets last om 90 tr beck och 400 tr tjära, som legat magasinerade i Pillau
sedan okt. 1851. Saldot för Collander var efter alla avbränningar
Hbco 996 mk 2 sch. Collander kunde nu även i anledning av klagomålen
mot beckets kvalitet meddela att man vid noggrann undersökning av
beckkokningen varseblivit att eldningen ej varit så stark som vederbort.
Senare verkställd kokning hade gett ett bättre resultat, men
också medtagit 2 tunnor beck av varje panna om 36 tunnor. |