J. L . B i r c k:
ERIK
OLIN OCH HANS BYSKOLA
En österbottnisk tidsbild
från 1800-talet
[DEL 4]
Erik
Olin använde även prosaformen ehuru mindre ofta än versen
för att teckna bilder ur livet omkring sig. Två sådana
äro ”Promenadminnen”, som har det självupplevdas charm, och
en teckning av skuggsidorna i de till storstaden ”emigrerade” Socklot-ynglingarnas
liv. 1)
1) Det senare alstret är bearbetat
och utgivet i tryck av J. L. Birck under rubriken ”Resan till södra
Finland, ett bidrag till de österbottniska timmermännens historia”.
Särtryck ur ”Pedersöre jul- och hembygdsblad”, Jakobstad 1943.
En anmärkningsvärd sida i Erik Olins rika och mångfasetterade
fostrargärning är korrespondensen mellan honom och hans forna elever.
Omfattningen av denna brevskrivning torde vara unik inom skolvärlden. För
Socklot-skolmästarn var det en självfallen sak att följa med sina
lärjungars levnadsöden, bildlikt talat ända till deras grav, vare
sig de stannade i hembyarna eller, som i stor utsträckning skedde, begåvo
sig ut i världen för att få sin utkomst som tjänarinnor,
timmermän, hantverkare, byggmästare, sjömän, emigranter m. m.
Hemlängtan satte pennan i handen på många, och dessa öppnade
självmant korrespondensen med skolmästarn, om vilken de bergfast visste,
att han hade varmt deltagande för dem och säkert skulle skriva svarsbrev
i sådana ordalag, som de längtade efter. Andra läto ej höra
av sig, men Olin tog reda på deras adresser. Överraskningen och glädjetårarna
över att få brev från själva skolmästarn var belöning
nog för denne, och i många fall blevo sådana brev inledning till
en för båda parterna givande korrespondens. Även f. d. elever
i hembyarna hade behov av att skriva till skolmästaren och han till dem.
Ofta var det religiösa lärouppfattningar och trosangelägenheter,
som diskuterades i breven, och Olin var den andliga vägledaren och själasörjaren.
En nutida läsare kan ej undgå att bli imponerad av den säkra och
klara insikt i kristna tros- och lärofrågor, som dessa brev ge vid
handen även från lärjungarnas sida.
Ett 110-tal brev till
Erik Olin och dessutom några avskrifter av hans egna brev
äro ännu i behåll. I samlingen finnas brev från skolbyarna,
från skilda orter i hemlandet, från Ryssland, Sverige, Nord- och Sydamerika
o. s. v. Livsöden av skiftande slag skymta fram i breven, men brevskrivarnas
rörande tacksamhet till skolmästaren i hembyn är gemensam för
dem alla.
Erik Olin var en mästare i att vid
all sin undervisning och fostran utnyttja händelserna omkring sig: årsrytmen
i naturen, bondehemmets med årstiderna växlande sysslor, livets skiftande
förlopp och ej minst dödens allvarliga memento för alla. Bland
hans papper tilldra sig två häften, benämnda ”Sorgetaflor”,
uppmärksamhet. Innehållet utgöres av byavis ordnade förteckningar
över genom döden bortgångna elever. Efter personnamnet står
någon upplysande anteckning, såsom ”barn”, ”conf.”
(=konfirmerad), ”gift”, ”drunknad”, ”mördad”
o. s. v. Räknat från år 1860 intill den 3 april 1894,
då anteckningarna upphöra, upptar ”Sorgetaflan” 349 namn.
I en skild förteckning äro ”de utaf mina elever, som genom vådlig
död hafva omkommit”, sammanförda. Deras antal är 45, av dem
22 drunknade, 10 mördade och 3 som klämts ihjäl av lokomotiv. [Jakob
Emil Jacksson blev 1911 ”öfverkörd
af ett lokomotiv”.]
Sorgetavlan avslutas med några meningar
tillämpad text i allvarliga ordalag och i skild utformning för barnen,
för ungdomen, de unga makarna, för föräldrarna: Och till sist:
”Låt
denna tafla gå till alla gårdar, så får hvar och en se
sak, som litet eller intet har blifvit påtänkt. Jag beder Jakob
Smeds vara god och hemta sorgetavlan till mig tillbaka.”
I 32 1/2 år
ambulerade Erik Olin med sin byskola, tills han 8 juli 1892 till följd av
tilltagande sjuklighet nödgades sluta verksamhet. Sista skolkursen hölls
i Östensö, Pedersöre. Den barn- och ungdomsskara, som åtnjutit
hans fostrande undervisning har räknats till c:a 3.000 personer. Själv
säger han: ”Huru många elever jag har undervisat vet jag ej, de
uppgå till tusental”. Om elevernas fortsatta utbildning har han till
år 1881 antecknat att 1 blivit kyrkoherde, 7 folkskollärare, 1 folkskollärarinna,
3 ambul. lärare, 3 barnmorskor, 4 byggmästare, 3 jordbruksinspektorer,
5 eldare och maskinister, 3 affärsbiträden och handlande ”och de
flesta äro bönder, bondehustrur, timmermän, handtverkare, sjömän,
soldater, tjenare och tjenarinnor”. |