Målsättningen för Kristliga Folkhögskolans arbete
formulerades ofta under 1910-talet i orden: Ungdomen till Kristus! Anders
Sandbacka uttryckte tanken på följande sätt vid folkhögskoledagen
i Jakobstad år 1915:
Finlands ungdom bör vinnas för Jesus. Därför skall
den skola dit vi sända våra barn vara beherskad av Kristi
Ande. Det kan inte förnekas att ytlighet och nöjeslystnad
fått insteg i våra folkhögskolor. Vi behöva annat,
annars går vårt folk under.
Johannes Nyströms första uppgift i Nykarleby blev att under
de primitiva yttre förhållandena utarbeta skolans läroplan.
Trogen mot skolans ägares och sin egen övertygelse fick religionsundervisningen
en central plats bland läroämnena. I sin 25-årshistorik
formulerade Nyström målsättningen på följande
sätt:
Läroämnena ställde vi icke sida vid sida såsom
böcker i en bokhylla, utan religionsundervisningen såsom
solen i allt. Och nådemedlens krafter, förbönens makt
och den Helige Andes livgivande upplysning räknade vi såsom
viktiga faktorer för karaktärsdaning.
Anders Sandbacka hade vid sin karaktäristik av de kristliga folkhögskolorna
år 1915 utgått ifrån att man i dem hade 67 timmar
religion i veckan. I läroplanen för det första läsåret
satte Nyström in 6 timmar i ämnet: bibelstudium 3 timmar, kyrkohistoria
2 timmar och evangelistik 1 timme. I övrigt upptog läroplanen
svenska (7 vt [veckotimmar]), historia (3 vt), geografi (2 vt), naturkunskap
(2 vt), lantmannaämnen (5 vt), slöjd och handarbete (12 vt),
gymnastik (3 vt), hälsolära (2 vt), teckning, ritning, fältmätning
(2 vt) samt räkning (6 vt). Om man till dessa sammanlagt 50 veckotimmar
lägger undervisning i sång och samkväm på måndagskvällarna
och torsdagskvällarna förstår man att eleverna inte fick
några fritidsproblem. Nyström skulle ha sammanlagt 18 veckotimmar,
medan de övriga timmarna skulle delas av andre läraren Anders
Skeppar, handarbetslärarinnan Elvira Nordström och husmor, fru
Maria Skeppar. Vid en jämförelse med timantalen i folkhögskolor
på andra håll vid motsvarande tid kan man konstatera att Nyströms
förslag avvek huvudsakligen på en punkt, nämligen när
det gällde antalet timmar i religion. Men här anslöt han
sig till de kristliga folkhögskolornas praxis.
Skolan kunde trots allt börja sitt arbete på utsatt tid den
2 november. I sitt inledningstal beklagade Nyström att de 37 eleverna
inte kom till en skola där allt var ”städat, putsat och
fint”. Men det yttre var ett gott tecken på hur Kristliga Folkhögskolan
reser sig ibland ”världens sophögar, ibland människomeningars
svammel, missräkningar och ruiner. ---Hon reser sig som ett ljus
i en mörk och förförande värld.” Han fortsatte:
Guds och skolans grundläggares avsikt med resandet av denna skola
är, att I här skolen söka och finna honom, som själv
är nyckeln till världshistorien; honom, som har nyckeln till
döden och dödsriket; honom som är svaret på släktens
fråga ”varifrån och varthän?”; honom som
är världens ljus, a och ö, begynnelsen och änden,
den förste och den siste, som är och som var och evigt förbliver.
Jag hälsar Eder, förstlingsfrukten av de troendes böner!
Varen välkomna till eder skola!
Så började det egentliga skolarbetet. I sin första årsberättelse
konstaterar Nyström att ”de första dagarna och veckorna
hade nog så många svårigheter”. Trots att skolans
direktion gett ett litet anslag för inköp av undervisningsmaterial,
fattades för undervisningen elementära ting som kartor, planscher,
uppslagsverk och bredvidläsningslitteratur. Byggnadsarbetena pågick
ännu och det kunde vara rätt irriterande att undervisa till
ljudet av hammare och såg. Men entusiasmen och glädjen över
att ”en ny kristendomens fyrbåk” hade rests ”i vårt
kära svenska Finland för unga släkten, som komma att skapa
det nya fäderneslandets framtid” bar lärare och elever
igenom svårigheterna.
Skolans högtidliga invigning förrättades den 5 december
1920 av Anders Sandbacka. Skolans alla utrymmen var fyllda till sista
plats. ”En stilla fridens, glädjens och tacksamhetens ande vilade
över festen”. Till invigningen hade Nyström formulerat
skolans motto med utgångspunkt från Gustav II Adolfs bön
när han med sina trupper landsteg i Tyskland: ”För sanning,
frihet och Kristi evangelium”. Mötet beslöt att sända
ett telegram till Mannerheim, genom vars befrielseverk det blivit möjligt
att i detta land ostörd kulturell utveckling kunnat fortgå”.
Bland dem som sände skolan ett lyckönskningstelegram märktes
Finlands ärkebiskop Gustaf Johansson. När Nyström i sina
härefter regelbundet återkommande artiklar i Människovännen
om skolans liv kommenterade invigningen, uttryckte han en förhoppning
om att ”denna skola må bli till mycken välsignelse genom
släkterna, en borg mot fritänkeriet och rationalism, en rustkammare
för den ungdom som skall föra Herrens krig i framtiden”. |