|
Rutten
|
Google maps.
— — — Finskt Intresse.Finska befolkningen längs vägarna upp mot Torneå uppträdde stundom på ett sätt som rörde även en gammal kartläsare. Runt om i byarna hade ju budskapet gått fram om tävlingen, men man hade ändock inte väntat ett sådant intresse. När den långa raden av bilar började dra fram hade man tänt sina små eldar vid sidan av vägen, och gjorde man inte det, hade man åtminstone ett par, tre blomsterkvastar till hands som man slungade mot de förbiilande. Idel vänliga anleten var man färdades, var det så i Nykarleby, Orivesi eller Hyvinkää. Intresse och — — deltagande om man körde sönder. Långt in på natten då de sista vagnarna svepte fram i mellersta Finland väntades de tålmodigt av hurrande, jublande byar. Ja, långt inne i de dunkla skogarna mötte man ännu lyckönskningar och blomster. Det mottagande finska lantbefolkningen beredde de svenska bilisterna glöms nog inte i första taget. — — — Först, men icke minst, förenade den finländare och svenskar i en första kraftmätning på motorsportens område. Och dessutom låg det så mycket annat vackert i den att den måste bli en stadigvarande institution. Vi tävlande svenskar fingo i alla fall se finska folket från dess allra vackraste sida, vi blevo blomsterfirade och lyckönskade genom Finlands alla bygder, och den lilla flicka som i Nykarleby på bruten svenska önskade mig först i mål, lyckligt omedveten om alla tävlingsregler, glömmer jag inte så länge jag lever. Det var skärt, det var fint. |
Max-Emile,
Dagens Nyheter den 10 juli 1923, sid 10.
Hela KB:s Svenska Dagstidningar var tillfälligt öppet under Corona-krisen våren 2020.
Automobiltävlingen Helsingfors—Stockholm.Den med intresse emotsedda tillförlitlighetstävlan Helsingfors — Torneå — Stockholm, 2,267 km. lång, vidtog i onsdags kl. 9 på morgonen. Deltagarna äro indelade i två grupper A och B, av vilka B-klass förare icke tidigare deltagit i automobiltävling om minst 1,000 km. längd. Av de åtta B-vagnarna äro sju inhemska och en, märket »Lincoln», rikssvensk. Kl. 9,35 f. m. startade B-gruppens förare fem minuters mellanrum i följande ordning:
Kl. 4—5,10 e. m. startade följande femton deltagare i A-gruppen, av vilka N:ris 14, 17 och 18 äro inhemska, de övriga rikssvenska:
I går på aftonen kl. 7,25 passerade nr 22 »Lincoln» staden och hade tillryggalagt sträckan Nykarleby—Helsingfors 503 km. på en tid av 10 tim. 10 min. En minut efter kom som en virvelvind Nordensvans »Protos» med allas vår Kling i gaveln. De tävlande tillryggalade nämnda sträcka på följande tider: B-klassen:
A-klassen:
Diatto råkade ut för en malör redan utanför Helsingfors och undergick en större reparation härstädes. Opel har ej passerat orten. Förarna av n:ris 2, 6, 7, 8, 10 och 13 anses såsom de främsta av de rikssvenska deltagarna i tävlingen. Enligt tävlingsreglerna få bilerna [Sic!] ej ha större hastighet än 36—40 km. i timmen. Med 8 t. stadgat uppehåll i Torneå kunna bilerna inträffa i Stockholm tidigast kl. 12 natten mot lördag. |
Österbottniska Posten, 6 juli 1923, nr 27, s. 2.
Nationalbibliotekets digitala samlingar.
Automobiltävlingen Helsingfors—Stockholm.Av de i tävlingen deltagande 28 bilerna framkommo de flesta på lördagen, bland dem 9 till målet utan feltid. De först inkomna voro n:ris 22, 7, 20 och 19. En svår olyckshändelse inträffade vid Tierp, Sverge, då dir. S. Båge n:r 8 kom in som I A-bil till Nykarleby med våldsam fart körde mot ett stenblock, så att han svårt skadades. Prisutdelning förrättades på måndagen, då följande prickfria finländska bilar erhöllo pris; n:ris 14, 17, 18, 19, 20, 23, 24 och 26. |
Missade att notera ur vilken tidning jag tog detta.
Läs mer:
Innehållsförteckning till Fordon.
Fler tidningsartiklar.
Fler artiklar ur Österbottniska Posten.
(Inf. 2020-06-18, rev.
2021-04-25
.
)