Verket kröner
mästaren. Såsom den enda av Jacob Rijf planerad träkyrka, vilken
från grunden ända upp till tornet bevarats oförändrad, har
Larsmo kyrka räknats till vår träarkitekturs mästerverk.
Och den är onekligen ”den österbottniska timmermanskonstens krona”,
ett synnerligen vackert minnesmärke över vår gamla folkliga byggnadskonst.
Jacob Rijfs insikter och kunnande växte i klarhet och hans arbetsintensitet
nådde sin höjd på 1790-talet. Då fick bl. a. de riksbekanta
kyrkorna i de från varandra så avlägset belägna församlingarna
Pedersöre, Nedertorneå och Skellefteå sin utgestaltning.
Utgångsläget
i dessa församlingar var likartat. Det fanns av gammalt en gråstenskyrka
med anor från medeltiden. I 1700-talets mitt var denna i stort behov av
såväl renovering som utvidgning. Resultatet var i alla tre kyrkor nästan
detsamma. ”Kyrkan omdanades till en ståtlig korskyrka, där den
medeltida kyrkan fick ingå i den östra korsarmen. Kyrkorummet täcktes
med två korsande tunnvalv. Altare och predikstol placerades vid korsmittens
sydöstra och nordöstra avfasade hörn”. Rijf synes i dessa
krävande arbeten ha följt nära nog samma program.
Efter det
ritningar från högre ort för ombyggnad av kyrkan i Nedertorneå
ogillats av församlingen, fick man efter år av väntan ”samtidens
kanske mest kända kyrkobyggare Jacob Rijf” att både planera ombyggnaden
och utföra arbetet. Utom det ovannämnda kom att till planen också
höra ”et Wackert Torns upförande, i hwilket Klockorna komma at
fästas, och ifrån hwars utbygda Altan Midnatts-Solen af de hitkommande
Förnäma Resande och Utlänningar bequämligen kunde beskådas”.
Nedertorneå kyrka, som till sina huvuddrag byggdes färdig åren
17941797, gäller för att vara ”en av sin tids märkligaste
kyrkobyggnader i vårt land”.
Kyrkan i Skellefteå landsförsamling,
Sverige, är tvillingsyster till den föregående, byggd ”i
samma stil” som denna. Sedan församlingens kyrkoherde ”fått
anvisning på samtidens skickligaste kyrkbyggmästare, finnen Jacob Rijf”,
kallades denne till Skellefteå för att göra förslag till
en ny kyrka. Med denna uppgift lyckades han så väl, att överintendenten
kunde ”utan anmärkning” godkänna hans ritningar 16. 12.
1793. Detta lär ha varit den enda gång en finländsk man av det
dåtida Intendentkontoret fått oreserverat gillande av sitt förslag.
Men så var det också ”ett förslag av monumental karaktär
och enastående skönhet”.
Adelcrantz' välvilja mot ”en
jämförelsevis ostuderad och föga utbildad finsk byggmästare”
överraskar en konsthistoriker: ”Det länder Adelcrantz till heder”
säger fackmannen ”att han påtecknade Rijfs ritningar
med orden 'utan anmärkning' och att han betygade Rijfs kompetens att bygga
kyrkor såväl med hänsyn till fasthet och varaktighet som till
skönhet. Där lärd högreståndskonst, här
intensiv folkkonst”.
Kyrkobygget i Skellefteå försiggick
åren 17941796, men kyrkan invigdes först 13. 7. 1800. Att
byggmästaren var förtroendet värd, visar eftervärldens omdöme:
”Skellefteå landsförsamlings imponerande tempel är en märklig
företeelse i den svenska konstens historia tillsammans med älv,
mark och människoboningar formar kyrkan en norrländsk landskapsbild
av storslagen skönhet”.
Rijfs kyrkor, främst de här
berörda, ”visa en påfallande influens av Adelcrantz' verk, Adolf
Fredriks kyrka i Stockholm”. Denna kyrka var alldeles ny, när Jacob
Rijfs studerade vid konstakademin. Han har självfallet tagit intryck av sin
lärare. Och så måste han taga hänsyn till i Intendentkontoret
rådande uppfattning och smak, om han ville se sina förslag godkända.
Det har därvid gällt för honom att t. o. m. på
träkyrkor överföra och tillämpa formerna från en stor
stenkyrka, säkert ingen lätt uppgift. Hans verk uthärdade dock
jämförelser med förebilden. Det har sagts: ”Grundstommen i
Adolf Fredrik är dåsig, kyrkan i Skellefteå är mera levande,
och i Nedertorneå är kyrktakets resning som en frisk fläkt av
nordanvinden”.
Bottenplan av korskyrkan.
[Skalan motsvarar 10 m.]
En
svensk man Riiva skall 18061808 enligt traditionen på orten ha byggt
den märkliga kyrkan i Vindala. Byggnadstekniska jämförelser ger
vid handen, att mannen är Jacob Rijf. Till planformen är kyrkan en tolvsidig
polygon och företer rundkyrkotypen i dess mest fulländade form. Den
har betecknats som Rijfs mest oförvägna experiment.
Också
Rijfs arbeten kunde förföljas av otur. Värdefulla ritningar, såsom
de för kyrkor i Lillkyro och Laihela, blev förkastade och borttappade.
Han hade gjort förslag till en verkligt förnämlig kyrka i Oravais,
men måste bygga denna enligt betydligt torftigare ritningar. I flere fall
har eftervärlden gjort honom orätt. Många av hans kyrkor har undergått
förvanskande till- och ombyggnader, t. ex. Puolango, Suomussalmi, Kuhmo,
Himango, Kortesjärvi och Lehtimäki.
Till platsen för sitt
sista arbete hann Jacob Rijf endast komma. Från Kuopio, där han satt
kyrkobygge i gång, hade han anlänt till Stockholm, ”för att
med Kungl. M:ts allernådigaste tillstånd och kontrakt med kyrkorådet,
avslutat den 17 december 1808, begynna och utföra den tillämnade tornbyggnaden
på Kungsholmens kyrka”. Men redan den 20 december blev han svårt
sjuk och avled på juldagen. Sonen Carl, som följt ”sin fader att
bliva dess biträde vid tornbyggandet”, insjuknade även han ”och
tog med sin fader sin vila å kyrkogården” ett par dagar senare.
Såsom officiell dödsorsak har angivits ”hetsig feber”. Rykten
har velat påstå, att de båda männen skulle ha fallit offer
för ett nesligt brott.
Kyrkans fasad mot norr.
[Skalan motsvarar 10 m.]
I
en ytterst allvarlig tid, under pågående 18081809 års
krig, nådde rijfvarnas arbete sin avslutning, samtidigt som det svenska
väldets slut för Finlands del var ett faktum, och Överintendentämbetets
kontroll över byggnadsverksamheten dömd att här upphöra. Såsom
den främsta representanten för den gustavianska nyklassicismen hade
Jacob Rijf lyckats väl förena den officiella arkitekturens krav med
traditionerna från allmogebyggmästarna.
17871795
”en
otroligt svår uppgift, löst på ett strålande sätt”.
Då
de länge planerade arbetena med kyrkans ombyggnad hade kunnat påbörjas,
var Pedersöre församling utan ordinarie kyrkoherde. Den avlidne prostens
son, också han Gabriel Aspegren, efterträdde fadern i kraft av den
rätt till tjänsten som utöver andra utmärkelser till ”ytterligare
vedermäle” hade beviljats denne 1778, men han avled redan samma sommar,
den 13 augusti 1784. Och efterträdaren Eric Brunnius kom först den 1
maj 1788.
Mera kunde dock saken inte förhalas, sedan den hamnat under
myndigheternas ögon. Den hade kopplats till landshövdingens, kronofogdens
och borgmästarens tjänsteåligganden. Vice pastorn fick så
lov att kalla till stämma, och den 14 januari 1787 överlade sockenmännen
med Jacob Rijf om arbetets omfattning och kostnader. Man fann givetvis hans anspråk
166 rdr 42 sk för högt och krävde en nedprutning till 138 rdr 42
sk. Likaså ville man inte lova en arbetsstyrka på 150 man, 50 man
var deras motbud. Men genom att förtydliga innebörden av sina åtaganden
och i någon mån utöka dem lyckades han få sina lönekrav
godkända. Detta framgår av det kontrakt som skrevs ett par månader
senare. I sin helhet hade detta följande lydelse:
”Å nedanstående
dag är följande kontrakt slutat: Efter det moderkyrkolänets inbyggare
i denna Pedersöre socken den 14 förvikne januari månad utå
socknestämma beslutat betala till mig Jacob Rijf i ett för allt etthundra
trettio åtta rksd S 42 s 8 r, åtager jag mig efter ytterligare skild
rådplägning och träffad överenskommelse utan avseende å
ovannämnda anbud att emot undfående av etthundra sextio sex rksd 32
s utan att fordra något därutöver varken kost eller skjutspengar,
ej allenast att såsom byggningsman vid Pedersöre sockne moderkyrkas
utvidgande och därvid erforderliga reparation, hava inseende däröver,
utan ock att avlemna därtill erforderligt och fullständigt material
förslag, med vad mera vid byggnaden kan vara nödigt, förklarande
jag jämväl, att då församlingen med arbetet påbörjar
och jag därtill kallad varder, hava tillsyn över de arbetare och murare
till erforderligt antal, som församlingen under arbetstiden då den
infaller tillskaffar, så att arbetets fortgång befordras med all nödig
drift. Sålunda skall jag även vara ansvarig att kyrkobyggnaden, vad
tillökningen av tvenne kors angår, bliver enligt den av Kungl. Ma j:
t nådigt fastställda ritning uppförd och förfärdig på
varaktig satt grund, varemot jag förbehåller att vid det arbetet börjar,
få lyfta utav ovannämnda till min lön fastställda summa femtiofem
rksd 26 s 4 r och när väggarna till takbandet äro uppförda
femtiofem rksd 26 s 4 r samt återstoden femtiofem rksd 26 s 4 r då
arbetet är fulländat.
Emot det att byggmästaren
Jacob Rijf fullgör vad här ovan i omförmält måtto intagits
och jag förbundits till, försäkras härmedelst ej allenast
att med arbetet så fortskrida, att byggmästaren igenom dess utdragande
på tiden ej bliver satt i svårigheter, utan att om utbekommande av
ovannämnda etthundra sextio sex rksd 32 s på de av honom förbehållna
tider dock under förbehåll att han bliver ansvarig ej allenast för
byggnadens förfärdigande efter ritning, utan ock för dess varaktighet,
så väl i avseende till grundläggning som murning.
Till ömsesides säkerhet varder
detta kontrakt med namn och bomärken bekräftat.
Pedersöre,
den 4 mars 1787. Jacob Rijf. Carl Rijf.
På
Pedersöre moderkyrkoförsamlings vägnar:
|
|
Påhl Joskitt.
bomärke |
Nath. Bur.
bomärke |
|
|
|
|
|
|
|
Isak Abbors.
bomärke |
Matts Nix.
bomärke |
Lars Sträng.
bomärke |
Carl Sandback.
bomärke |
Hans Murmästar.
bomärke |
|
|
|
|
|
|
Pehr Kif.
bomärke |
Anders Blässar. |
Johan
Granroth. |
|
|
|
|
|
|
Bevittna: |
Gustav Mollerus. |
Gustav
Mollerus. |
Isac Grotelin. |
|
Så kunde nu den gamla
kyrkans omvandling börja. Den segslitna planeringen hade slutligen tagit
form. Och Jacob Rijf, vid den tiden 33 år gammal, hade satt sin hand till
verket, kallad av hembygden att lösa denna ”otroligt svåra uppgift”.
”en pelarhall, till vilken Gustav III själv säges ha uppgjort ritning”
Förrän
arbetena i Pedersöre påbörjades, mottog Jacob Rijf i Luleå
uppdraget att bygga en ny stenkyrka i denna stad. Innan han 5. 9. 1787 skrev
kontrakt därom, rådgjorde han först med ”sina anhöriga”,
närmast då med sin far och sin yngre bror. Självfallet hade han
haft en sådan överläggning också före beslutet rörande
Pedersöre kyrkas ombyggnad. Den Carl Rijf som jämte honom hade undertecknat
ovanskrivna kontrakt var hans bror Carl Tomasson, inte farbror Carl Carlsson.
Alldeles nödvändigt var det för Jacob Rijf att vid sin sida ha
en annan, en pålitlig man, som med honom kunde dela ansvaret och bekymren.
Själv hade han alltid många järn i elden och var ofta på
resa mellan arbetsplatserna. Tryggt kunde han säkert också lämna
svåra uppgifter i sin erfarne broders händer. Och så hade de
båda bröderna god hjälp av sin far Tomas Rijf, så länge
denne med sin kunnighet och erfarenhet kunde stå dem bi i råd och
dåd.
Genom kontraktet hade byggmästaren lovat ”vara ansvarig
att kyrkobyggnaden, vad tillökningen av tvenne kors angår, bliver enligt
den av Kungl. Maj: t nådigt fastställda ritningen uppförd och
förfärdigad på varaktig satt grund”. Den ritning som här
avses är utan tvivel den som Intendentkontoret hade uppgjort och konungen
godkänt den 24 juli 1783. Någon ritning av Jacob Rijf är inte
i detta sammanhang antydd och inte heller senare funnen.
Den i kontraktet
berörda ritningen förutsatte, att kyrkan skulle omvandlas till korskyrka
och således utvidgas med två nya korsarmar i riktning södernorr.
I stället för det medeltida västtornet, som var dömt att rivas,
skulle ett nytt lågt torn med kupol och lanternin byggas. Väggpelarna
och takets kryssvalv skulle bibehållas, och altaret stå kvar på
sin ursprungliga plats under korfönstret i öster. Predikstolen var avsedd
att placeras vid den pelare, som stod där den norra korsarmen stötte
samman med det gamla långhuset invid sakristian. Upp i denna skulle trappor
leda direkt från kyrkan. Utom korfönstret skulle sex andra stora fönster
släppa in ljus i kyrkan. Huvudingången skulle finnas i väster,
där dörren i samband med tornskiftet skulle höjas till samma nivå
som fönstren. Dessutom skulle ingångsdörrar finnas i norr och
söder i de nya korsarmarnas gavlar. Tornets nedersta del skulle som tidigare
öppna sig direkt utan mellanvägg in mot kyrkorummet. Till sakristian
skulle man komma endast genom kyrkan, och dess enda fönster skulle vätta
mot öster.
Kyrkans fasad mot öster.
[Skalan motsvarar 10 m.]
I ett fall är
kontraktet rätt märkligt. Sockenmännen hade önskat, att det
gamla tornet skulle få vara kvar orört, och landshövdingen hade
gett sitt bifall till detta. Därom namnes ingenting i kontraktet. Men det
utförda arbetet vittnar om att Jacob Rijf med stor självständighet
och förvånansvärd frihet tagit på sin uppgift, varvid ritningen
endast obetydligt kommit att följas.
Under sådana förhållanden
lystrade kyrkobyggarna säkert till förslag även från annat
håll. Att Tomas Rijfs inte godkända ritning i vissa fall tillfrågats
får anses för givet. Åtminstone i fråga om kyrkans omvandlig
till en likarmad korskyrka, om altarets och predikstolens placering och om uppgång
till denna direkt från sakristian genom väggen, kan förslag ha
hämtats från denna. Men Jacob Rijf har själv till all lycka skapat
den ombyggda kyrkans nya former. Det är hans idéer som tagit gestalt
i den nyklassiska inredningen. Och hans skolning har möjliggjort den vackra
kolonnaden utanför huvudingången i öster. Denna har menats vara
”en pelarhall, till vilken Gustaf III själv säges ha uppgjort ritning”,
men så länge detta endast är förmodanden, kan Jacob Rijf
med all sannolikhet anses för dess upphovsman. ”Såväl med
hänsyn till fasthet och varaktighet som skönhet” kunde han uppgöra
ritningar till byggnader av olika slag.
Inte förrän den 5 november
1787 kunde arbetena påbörjas. Först lades grunden till de nya
korsarmarna. Sedan utfördes rivningsarbeten. Vapenhusen skaffades bort. Valven
och pelarna raserades. Altaret avlägsnades från sin sekelgamla plats,
och koret utplånades. I östra gaveln slogs hål för den nya
huvudingången. Och i båda långväggarna revs det upp stora
öppningar, i vilka korsarmarna från norr och söder skulle fogas
in. Det branta vattentaket och de högresta gavlarna måste vika för
en större kyrkas tak och gavlar. Ödsligt urblåst måste kyrkan
vid viss tid ha varit. Endast ”wästra Ändan deraf, ther Tornbygnaden
står”, kom till alla lycka inte ”ät widröras”.
Till
materialskrivare antogs skepparen Anders Portinus, ”känd för drift
uti det han företager sig”. Främst hade han att fördela den
mängd material, tegel och sten, envar hade att leverera. Bygget krävde
stora mängder kalk, Elfström hade räknat med inte mindre än
365 lass. Då kalken måste hämtas ända från Västerbotten
blev transportkostnaderna stora. Det har berättats att kalken släcktes
genom att i flere (7) år vara nergrävd i jorden.
Väggarna
är uppförda av medelstora stenblock. Sådana med bomärken
på vittnar på sin plats om ett tungt och krävande arbete, utfört
av män från byar och gårdar. Allt eftersom väggarna reste
sig, så har det sagts, fylldes kyrkorummet med jord och grus. Materialet
skottades in genom klockstapeln, och stenblocken jämkades in i väggen.
Då kyrkan sedan tömdes, och fyllningen spriddes ut omkring densamma,
kom den vackra terrassformade upphöjningen till.
Arbetet utfördes
av sockenmännen medelst dagsverken, tre från varje hemmansrök
och ett av var obesutten. De första åren arbetade man i två turer,
senare i tre. Den egentliga arbetstiden inföll på sommaren. När
kyrkobyggnaden var färdig, hade arbetet krävt 13.000 dagsverken. Detta
betydde omkring 40 dagsverken av vart hemman.
Kyrkan blev genom dessa arbeten
totalt omvandlad. Efterhand tog en likarmad korskyrka form. Tunnvalvstak av tegel
lades över korsarmarna, mittpartiet täcktes med kryssvalv av samma material.
Vattentaket blev på mitten hela fyra meter lägre än det bortrivna,
utan att den inre höjden förändrades. Genom den östra gaveln
öppnades huvudingången, och framför denna uppfördes den ståtliga
kolonnaden av doriska pelare. Sedan den allmänna landsvägen flyttats
öster om kyrkan, var det naturligare med stordörren åt detta håll.
Dörren i väster genom tornfoten kunde inte utan fara för tornet
utvidgas tillräckligt. Då de nya korsarmarna också hade dörrar,
i söder och norr, kom kyrkan att öppna sig mot alla fyra väderstreck
en vacker illustration till evangeliets strävan att nå alla.
Altaret erhöll ny plats i det avfasade hörnet mellan den södra
och östra korsarmen en inte så ovanlig placering på Gustaf
den III:s tid predikstolen ställdes mitt emot i hörnet mellan
den norra och östra korsarmen. Till sakristian öppnades en dörr
utifrån genom dess östra vägg, och ett fönster mot norr.
Uppgången till predikstolen leddes från sakristian direkt genom väggen.
Sakristians yttre tak sänktes märkbart. Inne i kyrkan rappades väggarna
helt och hållet och uppdelades medelst refflade pilastrar i särskilda
fält. I ett oväntat sent skede kom fönstren på tal. Vid ett
sammanträde 1793 föreslog kapellanen Jakob Chydenius ”att fenstren
uti kyrkan kunde göras något större”, i vilket fall han och
hans kollega Lars Mathesius lovade skaffa glas. På tillfrågan sade
Jacob Rijf att förslaget kunde förverkligas. Men sockenmännen varken
ville eller kunde ”för närvarande” göra större fönster.
Några kyrkobybor tog dock saken i egen hand och rev ut ett fönster,
och därefter måste arbetet fullföljas. ”Församlingen
som fann detta arbete lända till mera ljus och synlighet i kyrkan beslöt
därför byalags vis börja med att göra större fönster”.
De nya bänkarna erhölls enligt avtal till påsken 1796. Gångjärn,
nitnaglar och reglar till alla bänkdörrar hade ”konsterfarne”
Erik Asplund från Jakobstad smidit efter mall och beskrivning.
Det
hade dragit ut på tiden med kyrkans ombyggnad. Så sent som sommaren
1793 måste mera kalk anskaffas och flere murare anställas. Innebörden
av kontraktets uttryck ”då arbetet är fullbordat” hade lämnats
opreciserat och synes därför ha vållat oklarhet. När Jacob
Rijf kort därpå ville få ut sin innestående tredje rat,
förvägrades honom detta med hänvisning till att kyrkan då
inte var färdig. Med all sannolikhet var dock hans uppdrag fullbordat 1795.
Först 1805 var kyrkoplanen anlagd och jämnad och en ny stenmur omkring
denna uppförd. Så långt hade arbetena krävt 20.000 dagsverken.
Att
kyrkans invigning blev ställd på framtiden så att den förrättades
först den 10 september 1815, är alldeles oförklarligt också
fastän man tar 18081809 års krig med i bilden.
Pedersöre
kyrka i sin nya utgestaltning jävar inte påståendet, att de stenkyrkor
som Jacob Rijf byggde ”framstå som stenarkitekturens vackraste skapelser”.
Uttalanden från olika tider är därom samstämmiga:
Den
kände historikern Henrik Gabriel Porthan skrev 1794 till åboprofessorn
Mathias Calonius: ”Torneå g:la kyrka skall utvidgas och ombyggas till
korskyrka. En Österbottnisk bonde (Rif) ifr. NyCarleby bygger den, han är
en namnkunnig byggmästare, som sjelf kan göra både grund- och
profitritningar etc. till sådane byggnader. Denne Rif har ock ombyggt Pedersöre
sockenkyrka, som nu är en ganska vacker byggnad, och i synnerhet inuti rätt
behaglig, ingången är ock där med colonner prydd, men det g:la
oproportionerliga tornet och sacristigan som synes framåt, liknades nog
et privet, svara ej mot den övriga byggnaden”.
I en artikel om
Pedersöre och dess dotterförsamlingar skriven 1942 påpekas såsom
anmärkningsvärt, ”att ehuru många av de 31 nya kyrkor, som
uppstått på det forna Pedersöres område, haft tillgång
till 1800- och 1900-talens utvecklade byggnadsteknik och skolade arkitekter, så
finnes det bland dem icke en enda som ens närmelsevis i enkel skönhet
och stämningsfull värdighet kunde tävla med moderkyrkan, vars uppkomst
höljes i förhistoriskt dunkel”.
Resultatet av Jacob Rijfs
arbete i Pedersöre blev, sades det i ett festföredrag 1951, samma som
det för Sverige blev i Skellefteå, ”den mest karaktäristiska
och monumentala landskyrkan i vårt land under nyantikens dagar”. Och
samma år skrev en arkeolog: ”Pedersöre kyrka är framför
allt känd såsom en av landets vackraste nyantika kyrkobyggnader. När
man närmar sig kyrkan från öster fångas blicken genast av
den praktfulla kolonnprydda tempelgaveln, som har få samtida motstycken
i Finland. I det inre möter man ett kyrkorum, vars plan är ett grekiskt
kors med tunnvalv över korsarmarna. Man kan träda in i kyrkan från
alla fyra gavlarna, såväl altaret som predikstolen befinna sig nämligen
i korsplanens centrum. Fönstren äro stora, och då väggar,
valv och bänkar äro hållna i en diskret nyklassisk färgskala,
verkar kyrkorummet ljust och luftigt. Ingenting förråder att vi befinna
oss i en kyrka med medeltida ursprung”.
Med stor framgång och
mycken heder hade Jacob Rijf således skiljt sig från det uppdrag hembygden
kallat honom till. Han hade ”löst en otroligt svår uppgift på
ett strålande sätt”. |