Överrumplingen
|
av spritbåten |
enastående bragd. |
——— |
Standert — en f. d. u-båtsjagare —
var ute på sin första resa.
Förhör med kapten Malmberg
i Jakobstad i dag.
— ENSKILT TILL AFTONBLADET. —
Helsingfors den 15 nov.
Kapten Malmbergs nya spritsmugglarbåt Standert ligger nu vid kajen i Jakobstad, beskådad av talrika nyfikna. Dess last har lossats och tagits i förvar av polisen. Förhören med de anhållna inleddes vid middagstiden i dag.
Standert är, enligt vad Aftonbladets korrespondent erfarit, en fullkomligt ny båt i sprittrafiken, i det att denna resa torde ha varit fartygets första. Varifrån den närmast kommit vet man tills vidare ej, då kapten Malmberg blott uppger att spriten tagits ”från havet”. Man förmodar, att han fått sin last från ett annat fartyg på Östersjön.
Standert är en f. d. tysk u-båtsjagare, försedd med två 300 hkr. 8-cylindriga motorer och dess värde uppskattas till omkring l milj. mark. Enligt fartygets papper, vilka utfärdats av persiska generalkonsulatet i Berlin, är dess hemort Bushier. Den förde vid kapningen persisk flagg.
Bytet blev denna gång mycket rikt. Förutom hela lasten på 20,000 liter — inte en enda liter hade hunnit lossas —, blevo icke mindre än 7 man anhållna. Som på alla spritsmugglarfartyg representerade besättningen en brokig samling. Två av de anhållna äro svenskar, befälhavaren K. G. Malmberg samt J. L. Kjäll, en estländare, Oscar Mülenstein från Reval, som tjänstgjorde som maskinist, en tysk, Wilhelm Witte från Wilhelmshaven, samt de återstående finländska medborgare, sjökapten A. Isaksson från Åbo, Gunnar Segervall från Soklot och Hallne från Åbo. Svensken Kjäll är bosatt i Björneborg och född i Finland. Vid kalabaliken blev en Soklotsbo ihjälskjuten.
Om den nattliga drabbningen berättas, att vid denna gick ovanligt hett till. Kapningen skulle aldrig ha lyckats, påstås det, om den ej skett som en fullkomlig överraskning för smugglarna. Dessa hade nämligen posterat ut bevakningsbåtar för att öppna batalj mot en tullman samt uppehålla dessa tills smugglarna på Standert hunnit sätta sig i säkerhet. Denna försiktighetsåtgärd förklarar även Malmbergs djärvhet att komma så nära kusten, som han gjorde. I den stormiga natten observerades emellertid för sent kapten Erikssons snabba sjöbevakningsbåt. Man upptog visserligen förföljandet med vaktbåtarna, men lyckades dock ej hindra den djärva bragdens utförande. Kapten Eriksson hade endast fyra man med sig. Då han kom fram till Standert lämnade han en man att bevaka sin båt, medan han själv och de återstående tre äntrade spritfartyget. De överraskade smugglarna, vilka uppgingo till ett 40-tal man, öppnade genast strid och flera skott lassades. Sjöbevakningsmännen gåvo prov på ett enastående mod, då de i mörkret öppnade strid mot den tiodubbelt starkare motståndaren; som ej skydde några medel och som dessutom var välbeväpnad.
Smugglarna på Bottniska viken äro kända för sin djärvhet. Vid en tidigare strid i den österbottniska skärgården, berättas det att t. o. m. handgranater kommit till användning. Du eller jag, är ett stående uttryck bland smugglarna, och tull- och sjöbevakningsmanskapet har flera gånger fatt prova på riktigheten härav.
På Standert anträffades ett stort förråd av ammunition samt fem gevär. Samma natt striden mot smugglarna ägde rum, hämtades till Jakobstad en man, Nylund, som erhållit ett skott i ryggen. Hans tillstånd är ytterst allvarsamt, då ryggraden skadats. Han uppger, att han blivit skjuten i Soklots by, men denna uppgift sätter man ingen tilltro till, då Nylund är en känd smugglare. Man tror, att han var med om den nattliga striden, men sårad lyckats undkomma med någon motorbåt.
De övriga skadades tillstånd är icke allvarsamt.
Natten till i går alarmerades skyddskåren i Nykarleby för att verkställa efterforskningar efter de besättningsmän, som man tror ha undkommit från Standert. Spaningarna blevo emellertid resultatlösa. I Jakobstad antydes, att den nu inledda undersökningen kommer att lämna intressanta avslöjanden om smugglartrafiken. |