Tjärbränningen
i Historik över Jeppo
Tjärbränning har idkats i flera hundra år i de österbottniska
kustsocknarna. Men också längre inåt landet. Till tjärbränningen
behövdes tallskog. Det var under segelfartygens tid, som tjäran
behövdes i stora mängder ute i världen. Den största
mängden tjära gick till örlogsvarven. När stapeltvånget
upphävdes 1765 kom handeln med tjära igång på allvar.
Men redan på 1400-talet skeppades tjära till Stockholm där
det fanns storköpmän från Österbotten, som köpte
tjära av vänner och släktingar i hembygden. Våren
1481 berättas det att en person i Stockholm stal ”två
kittlar tjära av Tjälve Östensson från Esse i Pedersöre
socken”. Vi får anta att tjära då också
brändes i Leppo och forslades längs älven till hamnen i
Lepu by.
I gammal tid flottades tjärtunnorna ner för älven på
flottar som var gjorda av stockar, hopbundna med vidjor. Ibland uppstod
problem vid forsarna. Vid en forsrensning 1912 vid Jungarforsen hittade
man en sjunken tjärtunna på älvbottnen. För att komma
förbi dessa besvärliga forsar byggdes senare den s k tjärvägen
österom älven. Men vårtiden kunde den vara i mycket dåligt
skick. Därför sattes tunnorna på s k slipor, två
tjuriga slanor, som spändes efter hästen och på det sättet
släpades de till Nykarleby.
Mellan åren 1643 och 1700 seglade 153 skepp med tjära från
Nykarleby till Stockholm. Förutom tjära medförde de också
beck, talg, smör, näver m m. Under tiden 164858 exporterades
i medeltal 5 344 tunnor tjära i året från Nykarleby.
Endast Vasa och Karleby hade större export än Nykarleby.
År 1665 fick Nykarleby en försäljningskvot på 250
läster av Norrländska Tjärkompaniet. Rekordåret för
Nykarlebys del var 1690, när man utskeppade 5 900 tunnor tjära,
vilket utgjorde 491,75 läster. Det var samtidigt ett rekordår
för Österbottens städer. Men sedan minskade exporten år
för år för att på 1730-talet under ett icke angivet
år gå ned till 2 736 tunnor tjära. Nykarleby låg
då sist bland länets fem städer. Då hade både
Jakobstad och Kristinestad passerat Nykarleby i fråga om tjärexporten.
År 1654 beslöts att all tjära skulle granskas och godkännas
eller vräkas nedanför brygghuset inne i staden. Man mätte
vattenhalten i tjäran och granskade kvaliteten. Vräkningen gick
så till att man tappade bort vattnet som fanns i tunnan. På
så sätt uppstod tjärhovet i Nykarleby.
Det berättas, att en tjärtunna som fördes till staden
för försäljning, var fylld med vatten och mull. Den tillhörde
en härmäbo, som bötade 40 mk för falseriet. Tunnan
brändes på torget.
I Nykarleby socken brändes 14 tr tjära per hemman eller 27
tr per mantal. I Jakobstad och Karleby kom man litet högre.
Det var starka krafter i rörelse på högre ort, som ville
minska tjärbränningen, men därmed hotades böndernas
förnämsta inkomstkälla. Vid riksdagen 173839 förevar
till behandling ett förslag till förbättring av 1734 års
skogsordning. De österbottniska riksdagsmännen Påhl
Simonsson Bonde, Jakob Påhlsson Heikius och Hans Hansson
Skuthälla framhöll dock nödvändigheten av att
sockenborna i Österbotten som tidigare skulle få bränna
sin tjära, emedan ”Österbottens bönder får sin
förnämsta inkomst från denna näring.”
Av samma åsikt var även prästeståndets representant
från vår landsdel, Fahler, som ansåg ”att städerna
skulle gå överända och landsborna ej kunna sina pålagor
erlägga, om bränneri av tjära skulle förbjudas. Man
behövde ej befara, att skogarna utöddes genom bränningen,
fastmer växte ungskogen dubbelt bättre, om de gamla tallarna
togs bort. Ända sen Karl IX:s tid, då städerna blev 'funderade'
hade bränningen fortgått utan att skogen tagit slut.”
Men landshövding Frälich var av annan åsikt. Skogen borde
sparas till skeppsvirke, och skogen måste skiftas, så att
bönderna inte högg hur långt som helst in på andra
socknars mark. 7)
I Nykarleby fanns många köpmän, som köpte uppböndernas
tjära. Genom mutor och traktering försökte de locka till
sig säljarna. Ännu på 1930-talet stod ett hus kvar nära
H:fors bank, i vilket tjärförsäljarna övernattat och
festat, innan de följande dag begav sig på hemfärd. Långväga
ifrån kom man med båt och flottar ner för älven.
Hemfärden blev lång och mödosam, emedan de måste
ro eller staka sig upp mot strömmen och forsarna. Men komna till
färjan och krogen vid Holmens sydligaste ända var forsarna i
stort sett slut och en lugnare färd inåt landet kunde börja.
Då festade de på Krogen upp en del av tjärpengarna.
I samband med och i närheten av tjärhovet uppväxte vid
flera städer även beckbrännerier. Så också
i Nykarleby, där en del av tjäran bereddes till beck. Under
ett enda år på 1700-talet tillverkades i Nykarleby 750 tunnor
beck. 8)
En fara förelåg, som man mycket snart uppmärksammade
på högre ort: En bonde, som ägde litet skog, lockades
för pengarnas skull att avverka för mycket.
När Kimo bruk och Masugnen anlades i Oravais steg efterfrågan
på smideskol. För att trygga brukens behov förbjöd
Landshövding Gustav Creutz år 1746 allmogen på två
mils omkrets från Kimo bruk att bränna tjära men tillsades
i stället att tillverka kol till bruken, till ett pris av 2 dr 4
öre 2 dr 12 öre stigen beroende på avstånd.
Förbudet upphävdes av regeringen år 1748, men det hade
säkert satt sina spår. Samma år skrevs kontrakt med 215
bönder i Vörå och Nykarleby socknar. (enl. Munsala hist.
s. 154). (Masugnen nedlades vårvintern 1867, Kimo bruk sänkte
priset med 50 %).
Landshövding Piper säger även på 1760-talet, att
jordbruket försummades i en del byar med god tallskog; pengarna kom
fortare och lättare medelst tjärbränning. Han föreslog
därför, att tjärbränningen skulle förbjudas vartannat
eller vart tredje år. 9)
År 1770 brände man 950 tr tjära i Nykarleby socken, medan
beckmängden uppgick till 1950 tr. Året förut steg mängden
beck till 2 580 tunnor.
På vakt vid tjärdalen 10)
Erik Elenius berättade på gamla dar, att han var nära
att förfrysa sig, när han smällkalla vinterdagar på
1880-talet tillsammans med sin äldre bror körde ut ”törve”
från skogen.
Tjärbränningen var en konst, som man lärde sig endast
genom mångårig praktik. Tjärdalen övervakades av
en erfaren ”dalmästare”, som med ett par mans hjälp
vaktade natt och dag, att inte dalen skulle brinna i låga. Bränningen
räckte ca en vecka. Den sista dalen Erik var med om att bränna
skedde ungefär 1907. Att tjärbränningen haft vidsträckt
omfattning, vittnar de många ort- och sammansättningsleder,
i vilka orden dal och dala ännu förekommer i vårt språkbruk.
Det räckte flera år, innan skogsägarna fick se nån
valuta för sitt arbete i skogen. Den första sommaren barkades
tallarna från roten en manshöjd uppåt, men en barkrand
lämnades kvar på nordsidan. Så fick träden stå
till sommaren därpå. Då barkades trädet högre
upp med ett för detta ändamål på en lång stång
fästat vasst järn. Den tredje sommaren togs den kvarlämnade
barkranden bort, och nu torkade tallen fort. Efter en tid var de barkade
tallarna alldeles vita av utsprucken kåda. Så höggs de,
kapades till ca 3 meters längd och klövs itu. Detta var törvet,
som på vintern släpades till dalen.
När tjärdalen tillreddes var det liv och rörelse runt
densamma. Redandet av törvet var nämligen ett lagarbete, i vilket
män, kvinnor och barn deltog med liv och lust, och riklig förtäring
av mat och dryck vankades. Det var högtidsdag i byn och stor glädje
rådde, när man äntligen efter tre års väntan
fick lägga törvet till rätta i den väntande dalen. 11)
Bottnen i tjärdalen var cirkelformad och tätad med lera och
tjära från tidigare bränningar. Dalen sluttade neråt
mot cirkelns medelpunkt där ett hål fanns som mynnade ut genom
dalastocken på dalens utsida, där det fanns en grop för
tjärtunnan. När dalen brändes var det viktigt att tjäran
i bottnen på dalafatet fick koka så att hartshalten minskade.
Törveden radades i lager ovanpå varandra med ändan mot
hålet i mitten. Splint och kortare bitar kastades mot mitten av
dalen så att när den var rest till en 23 meters höjd,
var den konformig.
Tjärdalen täcktes sedan med björnmossa och ett tunt jordlager.
Efter det återstod bara tändningen som gjordes genom hål
i sidan där man tagit bort mossa och jord. Varje ny dal skulle tändas
med tjära från närmast föregående. När
lågan fått fart täcktes hålen igen. Snart lägrade
sig den kännspaka tjärrökslukten över den sommarfagra
bygden.
Dalen måste ständigt vaktas. Det var dalamästarns och
hans hjälpredors uppgift.
Ibland hände det att en dal slocknade och måste tändas
på nytt. Men värre var det om elden frätte hål i
mossan och jordlagret och slog ut i full låga. Då måste
dalen täckas med fuktig mossa och ny jord. Det kunde t o m
hända att en dal exploderade av de gaser som bildades inne i den.
Det var ett ganska farligt arbete att gå ovanpå en brinnande
dal med spade och klubba för att täta och klappa till jordlagret.
Det talas om att vakter någon gång också har bränts
till döds.
Tjärdalen blev under hela veckan byns och ungdomens givna mötesplats.
Det var kvällarnas och de ljusa sommarnätternas vandringsmål
för svärmande unga par, det var målet för bygdens
män och kvinnor efter slutat arbete i ladugården, på
åker och äng. Och där samlades naturligtvis de stora barnskarorna.
Där diskuterades och lades råd, där berättades historier,
där sjöngs, skrattades, lektes och dansades. Där mätte
de unga männen sina krafter med varandra med att lyfta en fylld tjärtunna
från marken. Och det lär ha varit endast de allra starkaste,
som mäktade med den saken.
I tre dygn fick man sedan vänta, innan den första tjäran
droppade ned i tunnan. Det var ett med spänning motsett ögonblick.
Men sedan den väl börjat, rann tjäran med en jämn,
sävlig ström. När en tunna var full, sattes en tapp i rännans
mynning, och en ny tunna sattes dit. Från en stor tjärdal kunde
man sålunda få 5060 tunnor prima tjära. Efter 34 dagar
slocknade dalen och tjäran upphörde att rinna. Jorden skalades
bort och kvar blev prima träkol, som sedan såldes åt
smeder och till järnbruken i Oravais och Kimo.
I tjäran ingick även en viss mängd vatten. Detta togs
bort genom den s k vräkningen. I tunnans ena ända fanns ett
litet hål med tapp, som öppnades, och då rann överloppsvattnet
bort. Så kom det roligaste av allt, och det var att köra tjäran
till försäljning i Nykarleby. Det gällde att efterhöra,
vilken handlande som betalade bäst och som var känd att ge den
bästa trakteringen. Tunnorna radades på långflaken, 10
st på varje lass, och kördes till staden. Tänk vad roligt
för den pojke eller flicka, som då fick följa med! 11)
I staden vräktes alla tunnorna på nytt av stadens anställda
tjärvräkare, och därefter forslades de till hamnen vid
Andra sjön, varifrån de skeppades ut till stora världen.
Priset var kring 15 mk per tunna, vilket Erik inte tyckte var vidare mycket.
Mycket arbete, nattvak och försakelse hade det varit, innan man fick
klingande mynt i handen.
Sedan tjärbränningen och kolningen upphört, används
våra skogar för att ur dem utvinna sågstock, pappersved
och props. |