E V I G S T A D
ur
Loggbok på landbacken
av
R.R. Eklund
Barndomsstaden är evig. Ingenting där kan bli annorlunda än
det var. Platsen där vi växte upp är absolut och definitiv.
Den utvecklas inte, går lika litet tillbaka; den är. Vår
första hemort i världen lever sitt slutna, mättade liv
så länge vi drar andan. Tingen och människorna som fyllde
den finns kvar och rör sig i denna dag. De ser ut och beter sig precis
som den gången vi befann oss bland dem. Det kan hända vi tycker
oss känna till mycket i vår barndomsstad blott bristfälligt,
och vi frågar någon äldre, någon som fanns där
före oss. Men han kan inte ge besked. Den plats som är förblivande
för oss var kanske bara en flyktig episod för honom. Han har
sin egen eviga stad.
Då var då, nu är nu. Du lever dagens liv fastän
du står kvar oförbytt inom mig.
Tunga idyll som jag återser, fanns du till kring pojkårens
älvstränder? Jag minns dig inte sådan precis, inte med
denna intensitet i det vilande och täcka. Men under bron fanns ju
den tiden forsen, de egensinniga stenarna och vattnets halvilskna morrning,
lika genom dag och natt. Bara tornuret slår sina slag nu som då,
med varje klämtning nafsande föregångaren i stjärten;
man kunde tro det är hög tid att löpa till lilleputtstationen,
den längesen försvunna. Då ser jag nya kraftverket sticka
upp sin oplatsenliga funkisgavel bakom lövmassorna, kallande mig
tillbaka. Och under bron smågrälar ju ingen fors ... Som sövande
porter flyter den i sin gamla bädd, tyst och tung, kantad av björk,
rönn, hägg och syren, dryader [trädnymfer] som doppar sin
söta tungsinthet i fåran. Det gjorde de redan då; men
det var forsen pojksinnet sög upp. Nu när den är borta
kan man ansättas av en syndig lust att slita sönder all idyllen
med en bärsärksgång: hojta och slå kring sig, löpa
amok och som en gärd åt pojkårens vräkta gud kasta
sig över broräcket.
Man tittar in i ett dunkel. Man ser vissa saker. Man vet att där
finns andra också fast man inte urskiljer dem. Det man ser har man
fordom haft för ögonen så många gånger att
det gått in i en och finns där. En oljelampa som är just
den och ingen annan kastar sitt oföränderliga ljusmönster
över en vägg. En väckarklockas melodi skorrar till. En
parvel vandrar sin eviga morgonvandring mot upplysta skolfönster.
En pojkbyting öppnar ena fönsterhalvan: gardinen fläktar
till. Munnen blåser, står det under en av de lustiga små
bilderna i den uråldriga abc-boken. Men vad är blåsten
egentligen? Pojken pustar för egen del på gardinen. Han tänker.
När han var riktigt liten stod mor en gång med honom på
armen vid detta samma fönster. Han frågade vad det var som
böjde träden, och då blåste mor på gardinen
just så här. På det viset går det till. Detta är
blåsten. Men förstod gjorde han inte. Och svårt är
det att begripa ännu i denna dag. Det som står stilla är
det ingen konst med. Det vilande är mycket enkelt.
Pojken står och glor framför sig, tafatt och tölpig. Det
är som om han stod kvar genom sommar och vinter, på samma fläck,
ohjälpligt fastvuxen vid den branta strandbrinken. Enda variationen
är att han vintertid har under fötterna ett par vinda och omöjliga
skidor, medan han om sommaren står på den grönklädda
jorden, med ett löjligt tillyxat metspö i handen. Pojkens alla
kamrater vet att han varken kan behandla skidorna eller spöet. Han
bara står där han står; gör endast då och
då svaga ansatser att likna de andra, halvgångna försök
att få upp en fisk och gå ner för stupet på sina
åbäken till skidor.
Men det är någonting som kamraterna inte har reda på.
Troligen vet han det inte själv. Skidåkningen och fisket har
slagit sig inåt. Han känner till alla med pojksysselsättningarna
förbundna förnimmelser bättre än de som är överdängare
i dem. Dessa är så upptagna av sina bestyr att de inte hinner
se och känna. Bara hastiga ilningar går genom dem, snabbtflyende
ryck av fröjd och skräck som det är omöjligt att kvarhålla,
medan han, stående på skidorna med ett nervkittlande bråddjup
framför sig eller kämpande med en mört som förvillat
sig till hans krok, fördjupar sig i förnimmelserna så
han egentligen lever fullare med i vad han inte gör än de andra
pojkarna i allt som de tar sig före.
Det hör till tonen i hemmet att dölja alla varmare känslor.
Till och med en smula vänlighet och tillmötesgående smakar
pjosk. Man skall inte »göra sig till». Och göra sig
till det är att lägga i dagen ett mjukare sätt än
det strävt sakliga, som förutsättes vara det normala ärliga
människor emellan.
Får modern någon sällsynt gång en blomsterkvast
heter det: Jag måste väl sätta den i vatten då.
Man skall hålla tillbaka när känslorna kommer, streta
emot som var man på väg nedför en backe. Man vet aldrig
var man hamnar.
Modern är ganska konventionell, bondekonventionell, småstadskonventionell.
Hon kan vara egensinnig och självgod, sträng, till och med hård.
På faderslinjen är sinnet mjukare och varmare, svagt också
och kanske en smula lösaktigt. Infallen och stämningarna far
lätt i väg med det folket; de har inte att sätta upp något
större förråd av moralisk styrka. Kanske kunde man likna
dem vid den falnande glöden i en kolbädd, flämtande för
minsta drag men snart täckt av grå aska.
Skall då modern vara vedklabben, kådig och hård och
seg, spjälkt ut direkt ur naturen, bra att damma en vettvilling i
skallen med och nyttig i mänskornas vardagsvärld också
på annat vis. Simpel och trygg, utan lust att springa över
vedbodströskeln men med den levande skogen i sig ännu, besinnande
för att värma och göra föda; ett entydigt vardagsting,
ovetande om den skälvande glöden och asktäckets hot?
Nej, modern är barnunge också. Hon lever i sagovärlden.
Hon tror att allt är sådant hon ser och hör och känner
det. Liten och hjälplös är hon i den verkliga världen.
Hon förmår ingenting. De andra kan nästan vad som helst
till och med hennes tafatta pojke mäktar mer än hon. De blinkar
och säger att blått är rött. De smilar och får
vad de vill ha. De klär ut sig både till kungar och tiggare,
hur det faller dem in. De är vad de låtsas vara. De lever i
verkligheten. Modern kan inte göra sig till annat än det hon
är. Hon lever i en overklig värld.
Du ligger där. Du har en filt svept över dig, En duk virad kring
huvudet. Inte en rörelse, inte ett ljud. Du är min mor. Jag
vet inte hur du har det. Jag är fjärran från dig. Kanske
slumrar du. Eller ligger och tänker. Finner dig överflödig
kanhända. Allt är så annorlunda än förr. De
närmaste har blivit främlingar.
Eller kanske lever du i det gamla, det som var för länge sedan.
Kanske är du lycklig i din vila. Eller sover du, ovetande om fordom
och nu? Kan det vara sjukdom som tvingat ner dig? Jag vet inte hur du
har det. Jag är så fjärran från dig. |