Viktor Malmbergs minnesexposition.
Om Viktor Malmberg som skildrare av den unga kvinnan var betagande, så
vinner han vårt hjärta helt i sina förtjusande barnskulpturer.
Han har icke i denna genre givit uttryck åt den blivande filosofen
något som så ofta förekommer i barnavbildningar
utan för det ännu fullkomliga intet i ett hölje,
som är mjukt, rörligt, halvt formlöst och dock helt plastiskt
och alltid starkt pulserande. Man står häpen! Man förstår
inte, att stenen kunnat formas till ett sådant uttryck, och att
en så rik bild kunnat sammanhållas av konstnärens fantasi.
Hela livet igenom var det barnet Viktor Malmberg helst tolkade. Otaliga
äro de små statyetter med tvättstamp i handen eller i
någon annan för dem naturlig posé! Också hans
sista ofullbordade arbete föreställer en liten flicka.
Helt intressant är ett miniatyrschackspel, snidat i trä. Varje
pjäs har sitt eget individuella ansikte, varje figur är en komposition
för sig. Skulptörens känsla också för detta
material är intagande. Han skar i trä med samma skicklighet,
som han högg i marmor. Många av dessa småskulpturer,
eskisser i trä och terrakotta, man vandrar förbi, tyckes mig
rymma något av den ödmjuka och hängivna skönhetsdyrkan,
som strålar ur medeltida miniatyrer.
Ännu ett arbete är jag tvungen att nämna. Det är
porträttbysten av en gammal dam. Det är icke blott studiens
fasthet, uppfattningens djup och skönhet man beundrar här, utan
fastmer den smak och taktfullhet han utvecklar som realist. Här är
varje rynka och födelsemärke medtagen, men alla dessa detaljer
äro uppfattade såsom blott ett eget barn kan uppfatta dem;
med en kärlek och ömhet som förvandlar allt till skönhet.
I detta porträtt se vi ej blott modellens blida och harmoniska väsen,
men även något av konstnärens stilla och försynta
personlighet.
Man trivs bland Viktor Malmbergs arbeten. Väl därför att
de utstråla en atmosfär, som är intim och förnäm,
och väl därför, att allt i hans konst verkar så allt
igenom äkta. I hans bästa arbeten lever en blyg, andaktsfull
skönhetslängtan, en lågmäld stilla skönhetsglädje.
Viktor Malmberg hade vuxit upp som pojke i Nykarleby. Här har han
sprungit barfota omkring som alla vi andra; upplevat vinter och vår,
sommar och höst, sorg och glädje, smärta och lycka. Äro
inte intrycken från barndomen de allra vackraste vi äger!
Allt var så underfullt då, allt var liksom närmare
gud . . . Så var det väl också för en Viktor Malmberg;
och vem vet, hur många av hans vackratse intentioner, hans sprödaste,
mest finstämda visioner föddes vid åliden här,
vid vårens trän, som sträcka sina kala, fattiga armar
just nu mot rymden som i bön. Var är väl ett konstverk
av Viktor Malmberg mer hemma än i vår drömmande, stilla
stad. Och om lyckan är staden väl bevågen, så står
det redan i sommar i en av stadens planteringar en spröd, liten kvinnogestalt.
Hon stegar varsamt fram hon är borta från allt
och hon har ett fång blommor tryckt mot sitt bröst. »Flora«
heter hon, och hon är en sinnebild för våren och de vackraste
blommornas tid.
»Flora«
|