Den 19 mars 1799 öppnades ett speciellt konto i bokföringen benämnt:
Den första utbetalningen gäller Jacob Rijfs tvenne ritningar och modell till kyrktornet. Räkningen är väl bevarad och lyder:
Första frågan jag ställde här ovan är väl härmed väsentligt besvarad. Församlingens mångahanda behov och medellösa tillstånd omöjliggjorde byggandet av tornet tillsvidare. Den andra frågeställningen vem som beordrat Jacob Rijf att rita och planera är svår att exakt besvara i avsaknad av direkta urkunder härom. Jacob Westin är med i bilden redan här, när tornräkningen accepterades för betalning. En sådan förmodan torde kunna uttalas, att Westin även här gick händelserna i förväg. Församlingen vidtog nu omedelbara åtgärder för att organisera den nämnda "Stamboks-insamlingen". Redan den 4 september 1799 sändes första paketet stamböcker till Malmö genom Jens Åkerman. Mattias Gienman förde stambokspaket till Åbo den 6 september och B. Carpeus den 15 september till Borgå. Före oktober månads utgång hade 16 paket stamböcker distribuerats med namngivna personer till församlingarna via respektive biskopsstift. Antalet böcker i paketen är icke angivet. Redovisningen över influtna "Stamboksmedel" för åren 1799 t.o.m. 1805 utgör Summa RD RGs 1.181:41.5. Den 9 mars 1804 noteras enligt samma ekonomiska utdrag, utbetalning RD 30:..
Vid allmänna sockenstämman den 29 juni 1806 fattades ett enhälligt beslut att antaga Palmroths tornförslag till utförande. Beslutet underställdes Kgl. Maj:t för godkännande. Bildhuggaren Eric Cainbergs relief av Jacob Rijf formad 1799. Kyrkobyggmästaren Jacob Rijf utnämndes till länsbyggmästare i Västerbotten den 28 juni 1784. Utnämningen innebar, att Jacob Rijf i allmänhet skulle "se över" de norrländska medeltida kyrkorna och komma med förslag till åtgärder. Urkund nr 181 från Westinska arkivet i Uppsala Universitetsbibliotek.
Jag har tidigare påpekat: "Ehuru ritningen godkändes som ovan framgår, förflyter hela året 1807, utan att något av intresse för tornbygget kunnat spåras". Den första åtgärden sker i januari 1808, då ett andra specialkonto i bokföringen upprättas nämligen:
Under nämnda rubrik bokfördes de stora inköpen av materiel, vissa större arbeten att färdigställa materialen samt Jacob Rijfs månatliga förskott. Från den 10 januari 1808 till den 31 december 1808 finns 10 st Kreditposter noterade till ett belopp av RD 909:17.10. Bokföringsposterna talar ett språk för sig, då det inköpta byggnadsmaterialet direkt adresseras till tornbyggnaden såsom:
Garvaråldermannen, Captenen Jacob Westin Kyrkovärd och församlingens kreditgivare hade således själv månatligen utbetalat förskottsbeloppen. Full visshet har nu erhållits i denna viktiga detalj! I Byggnads-Contraktet av den 4 oktober 1808, Punkt 5 heter det såhär:
De förväntade Stamboks-insamlingarna gav icke det ekonomiska stöd Ulrica Eleonora församling hade hoppats på. Enligt Kgl. Maijst. Resolution given den 31 augusti 1804 ställdes även avgifterna till "Fattighuset" på 10 år till församlingens disposition. Denna förmån gällde således till 1814 och prolongerades för så lång tid som kyrkans skuld sådant kan fordra. Enligt Sockenstämmans protokoll av den 15 april 1810 framgår bl.a. att församlingen, trots ovannämnda stödåtgärder, nödgats
Nyckeln till kännedomen om Jacob Rijfs begravning ligger i det faktum att församlingen inköpt 40 st talgljus. Handlanden Anders Åman debiterade församlingen, Ulrica Eleonora Kyrka sålunda:
Några kostnader för gravöppning, hyra av bärremmar, sänkning av kista har väl knappast vållat församlingen besvär, men är ju ytterst intressanta, då hela begravningen skett utan avgifter. Däremot är dottern Margaretha Rijf-Cantlins begravning markerad till den främsta delen av kyrkogårdens gravmark. Räkningen härför lyder:
Eftersom ingen ordentlig gravbok finnes, kan man icke utläsa, men möjligen gissa, att alla de tre av släkten Rijf fått gemensam gravplats invid kyrkans nordöstra hörn. Platsen torde vara där sakristian utbyggdes år 1820. Man kan klart skilja de båda förrättningarna. Margaretha Cantlin har jordats efter den allmänna seden, jordfästs vid graven, eller möjligen i bisättningsrummet vid södra trappan. Kyrkolagens Kap. XVIII §:6 stadgade: "Om Lijket begrafwdes på Kyrkiogården, så måste thet intet först bäras inn i Kyrckian". Jacob Rijf och hans son Carl ty de jordfästes samtidigt skedde däremot i kyrkans kor. Enär jordfästningen skedde en helgdag Trettondagen skulle så tillgå, att kistorna före högmässan placerades i gången nedanför predikstolen. Jordfästningen hölls mellan gudstjänsterna. Högmässan kl. 1012 och aftonsången 5-tiden. Men dock så, att tiderna för gudstjänsterna icke blev förskjutna allt enligt angiven lag. Detta innebar att förrättningen ägde rum under den ljusaste delen av dagen. Detta till trots har församlingen för begravningen inköpt 40 st. ljus, vilka alltså icke i första hand uppsatts för belysningsändamål, utan för solennitetens skull. Församlingens kyrkoherde Fredrik Wittingh förrättade troligen jordfästningen, men ingenting är sagt därom. Denna kyrkoherde Wittingh hade utgett bl.a. S:t. Jacob-Johannes församlingars minnen. Vissa förväntningar kan därför ställas på att manuskript av hans hand förvaras i Riksarkivet eller Stadsarkivet. Tyvärr har försöken i sistnämnda arkiv tillsvidare varit negativa. En predikosamling av
kyrkoherden eller ett griftetal över Jacob Rijf är väl en
djärv dröm men det vore oerhört värdefullt, om en sådan
urkund kunde framletas! William Wik (1975) i Pedersöre. Läs mer: Jacob Rijf i Uppslagsverket Finland. Stig Haglund digitaliserade och tillhandahöll. (Inf. 2004-09-27.) |