När nu flygfotot av Nykarleby
var så gott som samtidig som Hansa-eskaderns uppdykande, tyckte jag att
jag kan skriva någon rad om den uppståndelse det väckte. Det
var sannerligen inte vardagsmat. Tyvärr är bilden av de flygande Hansorna
inte från Andrasjön, fastän det kunde vara det, så snarlikt
sjölandskap som det är.
Hansa-Brandenburgare
över NYKARLEBY
Den 15 juli 1927 kunde man i ortstidningen läsa:
”Fem
hydroplan överflög igår staden. Två av dem gick ned vid
Andrasjön”
De
tusen sjöarnas land erbjuder särskilda möjligheter för sjöflygplan.
Därför sökte man i den unga republiken Finland i början på
självständigheten efter en för finländska förhållanden
lämplig flygplanstyp. Från Tyskland fick man ett förmånligt
erbjudande om tillverkningsrätt av ett sjöflygplan. Sommarn 1921 beslöt
man därför att köpa licensrätt av ”Hansa und Brandenburgische
Flugzeugwerken” för deras modell W 33. Hansa-Brandenburg
eller ”Hansan” som den vanligen kallades, var ett av sin tids bästa
sjöspaningsplan. Det var en flottörförsedd träkonstruktion,
lågvingad och tvåsitsig och med en 6-cylindrig Fiat-motor på
300 hkr. Toppfarten teoretisk 158 km/h. Den första
i Finland licenstillverkade maskinen lyfte den 4 november 1922 och sammanlagt
tillverkades i Finland 122 stycken Hansa-maskiner. Nu
i juli 1927 kunde man i Nykarleby beundra eskadern som på sin distansflygning
segade sig fram över den lilla staden. | Lars
Pensar, oktober 2006.
|