När nu flygfotot av Nykarleby var så gott som samtidig som Hansa-eskaderns uppdykande, tyckte jag att jag kan skriva någon rad om den uppståndelse det väckte. Det var sannerligen inte vardagsmat. Tyvärr är bilden av de flygande Hansorna inte från Andrasjön, fastän det kunde vara det, så snarlikt sjölandskap som det är.


Hansa-Brandenburgare

över

NYKARLEBY


Den 15 juli 1927 kunde man i ortstidningen läsa:

     ”Fem hydroplan överflög igår staden. Två av dem gick ned vid Andrasjön”

     De tusen sjöarnas land erbjuder särskilda möjligheter för sjöflygplan. Därför sökte man i den unga republiken Finland i början på självständigheten efter en för finländska förhållanden lämplig flygplanstyp. Från Tyskland fick man ett förmånligt erbjudande om tillverkningsrätt av ett sjöflygplan. Sommarn 1921 beslöt man därför att köpa licensrätt av ”Hansa und Brandenburgische Flugzeugwerken” för deras modell W 33.
     Hansa-Brandenburg eller ”Hansan” som den vanligen kallades, var ett av sin tids bästa sjöspaningsplan. Det var en flottörförsedd träkonstruktion, lågvingad och tvåsitsig och med en 6-cylindrig Fiat-motor på 300 hkr. Toppfarten teoretisk 158 km/h.
     Den första i Finland licenstillverkade maskinen lyfte den 4 november 1922 och sammanlagt tillverkades i Finland 122 stycken Hansa-maskiner.
     Nu i juli 1927 kunde man i Nykarleby beundra eskadern som på sin distansflygning segade sig fram över den lilla staden.


Lars Pensar, oktober 2006.



Tre Hansa-Brandenburg eller "Hansan" över ett insjölandskap.
Tre Hansa-Brandenburg över ett insjölandskap.


Läs mer:
Kauhavakråkor över Nykarleby av Lars Pensar med fler flygrelaterade länkar.
(Inf. 2006-10-04.)