Nykarlebybanans förnäma
rälsbuss.
Ett mycket bekvämt och komfortabelt åkdon
har vår stad och den resande allmänheten sedan i måndags begåvats
med för trafiken på bansträckan Nykarleby Kovjoki
Bennäs Jakobstad. Rälsbussen
är byggd i Umeå, Sverige, och kvaliteten är av hög klass!
Interiören påminner om en restaurangvagn med stora luftiga fönster
och skiljemuren mellan rökare och icke rökare är av glas och skymmer
inte synfältet. Den är 14 meter lång och har plats för 46
passagerare. Vindrutan är av stora mått, och föraren har ett vitt
synfält och passagerarna kan beskåda banan både fram- och baklänges.
Förarhytter finns i vagnens bägge ändar, och bänkarna är
helt i stil med sittplatserna i en järnvägsvagn av typ kl II. Driften
är omkring åtta gånger billigare än med ånglok,
och en enkel resa med det bensindrivna åkdonet mellan grannstäderna
drar ca 8 liter bensin. Bussen är 10 år
gammal, men funktionerar utmärkt går lätt och mjukt banan
fram utan ryck och pendlingar från sida till sida.
En fröjd att köra, sade föraren Smeds, då vi häromdagen
hade nöjet att provåka lyxbussen, som har en motor på 125 hkr,
och kan uppdriva farten till 80 km i timmen. Nu
hoppas såväl idyllens Betlehem, som den resande allmänheten, att
den finfina rälsbussen icke må tagas ifrån oss och ersättas
med den överåriga motorvagnen som tätt och ofta var tvungen till
”läkarbesök”. Och hoppet lever, ty från grannstaden
rapporteras att järnvägsmyndigheterna skall bygga ett speciellt ”natthärbärge”
för bussen, emedan den inte tål kakelugnsvärme, utan kräver
centralvärme för att trivas. Vi
instämmer med kollegan i grannstaden och ”hälsar rälsbussen
välkommen och hoppas att såväl dess personal som den resande allmänheten
skall trivas bra med den. Gör vi det får vi väl också. behålla
den. Vi vill inte byta ut den mot någon annan”! |