Nykarleby järnvägsbyggnad har numera fortskridit därhän,
att ballasteringen emellan staden och Kovjoki, som pågått
i tre veckors tid med ända till 17 sandtåg om dagen, afslutas
i medlet af nästa vecka. Så snart concession erhållits,
lär det vara afsikten att utvärka tillstånd till provisionell
trafik å denna del af banan. Under vårvintern, då åtminstone
någon del af landswägstrafiken kan ledas öfver Nykarleby
älf, hopnitas järnvägsbron öfver älfven, hvarefter
spårläggningen och ballasteringen å den återstående
bandelen eller till andra sjön, utföres på
den redan färdigt uppkastade banvallen, så snart årstiden
det medgifver. |
Jakobstads Tidning, faksimil av "Profnummer Lördagen den 3 december
1898" utgivet 1998.
I samma nummer fanns även:
-en notis om inlösning av Kuddnäs
-en annons om att Nykarleby
stad saknar smed
Fler artiklar ur tidningen.
|