Det här kan ses som en djupt orättvis bild av den finlandssvenske författaren, och det finns naturligtvis andra förklaringar till att en ung man väljer konstens väg. En ofta åberopad sådan är ett starkt uttrycksbehov och konstnärlig begåvning. Men för att dessa skall kunna växa och frodas krävs tid och pengar: tid för att kunna odla sitt uttrycksbehov, tid för att kunna odla sin bildning. Det var egentligen detta Willner var inne på i den text jag citerade inledningsvis, och där han också återgav Goethes ord om att borgaren aldrig kan bli en verkligt bildad människa, eftersom han är tvungen att förtjäna sina pengar själv, samt Thomas Manns åsikt om degenerationen som förutsättning för sann bildning och konstnärlig förfining. Sett ur det perspektivet bör tillgången till tid och pengar gärna vara kombinerat med viss lättja. Och det man då kan kalla brist, denna kombination, är inte brist på möjligheter utan brist på vilja.
”Vi äro på väg att mista vår rikaste klenod, vår fattigdoms nakenhet”, skrev Ragnar Rudolf Eklund i sin debutsamling Jordaltaret (1919) som, liksom det mesta av tidens nydanande litteratur, kom på Holger Schildts förlag. Och han fortsatte:
Vi bädda in oss i sköna mjuka kuddar av fruktan för stötar. Vi skapa kring oss moln av rökelse, behaglig och drömgivande, skyddande våra nerver för alla hårdhänta intryck. Vi pösa till i välmåga och självbelåtenhet, våra ansikten bli runda och skinande och blicken ler mot de närmaste tingen.
Vi ser intet av livets bärande verklighet, men på lediga stunder resonera vi om tillvaron. Tro ej att vi sakna blick för dess tragik. Våra själar bära svåra sår – liggsår. Och vilka fasor – övermättnadens fasor – smyga sig ej på oss då vi dåsa i våra fåtöljer. (s. 19)
Udden riktas här mot en självbelåten och stagnerad tradition, men också mot traditionsbevararnas unga arvtagare vilka, enligt R. R. Eklund i tidningsartiklar i mitten på tiotalet, skrev ”en litteratur, som släpar sig fram i bagateller”.
R. R. Eklund och den kollega som under tiotalet stod honom mycket nära, Hagar Olsson, skydde båda bagatellen: de föredrog stora linjer och oändliga perspektiv. Konstnären skulle vara en sanningssökare och en utanförstående. I R. R. Eklunds Jordaltaret och Hagar Olssons Själarnas ansikten är bilden av konstnären som sanningssökare ständigt närvarande. Och det är ett sökande i såväl religiös som estetisk mening; ställningstaganden mot religiös och estetisk ortodoxi. Ändå finns mellan de båda en viktig skillnad, en skillnad som dessutom förstärks under tjugotalet då de båda kommer att inta motsatta positioner. Närmast kan det här förklaras som så att Hagar Olssons utanförstående trots allt är kollektivt: en grupp sökare står utanför det etablera. I R. R. Eklunds fall är det den ensamme som håller vakt vid sitt altare och väntar på lågan som skall springa fram ur jordens mörker och svinga sig mot skyn. Men i den envisa och kvardröjande bilden av konstnären som utanförstående finner man också en delförklaring till att utanförskapet finns beskrivet hos de mest skilda författare. Utanförskapet har blivit ett konstnärligt kännetecken. Och har också av konstnärerna själva framhållits mycket starkt: religiöst, estetiskt, socialt och psykologiskt utanförstående, allt duger. Men det sociala utanförståendet är det som syns.
Men även om författaren/konstnären försöker undvika att inta en social position, så som Rabbe Enckell skrev, så är utanförskapet ändå aldrig totalt; det finns alltid en koppling tillbaka till den sociala gemenskap den utanförstående en gång lämnat. Om vi för en stund återgår till Sven Willner, så skriver han om hur den socialt kluvne Runar Schildt – fadern var adelsman och modern av småborgerligt ursprung – framställer Jacob Casimir i ”Häxskogen”. I samvaron med överklassen känner sig Jacob ständigt utanför, och detta samtidigt som han känner sig såväl underlägsen som överlägsen. ”Men innerst inne”, skriver Willner, ”är han solidarisk.”
R. R. Eklund.
R. R. Eklund har i sina böcker genomgripande och med stor insikt behandlat den sociala och konstnärliga kluvenheten och utanförskapet. Men ur ett helt annat perspektiv än Runar Schildt. R. R. Eklund genomlevde en barndom i hög grad präglad av brist: materiell och ekonomisk. Och kanske än viktigare; brist i tillhörighet. I kraftig förkortning kan man säga att känslan av brist och utanförskap uppkom genom att R. R. Eklunds familj inom några få år miste den sociala position de arbetat sig fram till. Föräldrarna, som båda kom från bondehem, hade öppnat en detaljhandel i Nykarleby i början på 1890-talet. Några år senare dog fadern. Handeln, som drevs vidare av änkan med två barn, började gå dåligt och detta ledde så småningom till konkurs, flyttningar och fattigdom. Under de år handeln gått bra hade drömmarna fått fritt spelrum. Drömmar som sedan blev väldigt svåra att realisera då de materiella förutsättningarna raserades. Men nu är det ju så att den materiella grunden kan försvinna över en natt. Drömmar och ambitioner däremot, odlade genom år, är av betydligt segare virke.
I och med faderns död stöttes familjen Eklund i praktiken ut ur ett såväl ekonomiskt som socialt sammanhang. En utstötning som ytterligare förstärktes genom att familjen flyttade från Nykarleby till den större grannstaden Vasa, där de bokstavligen nådde botten genom att tvingas bosätta sig i ett kallt och genomfuktigt källarrum. Fattigdom är ständigt och starkt förknippad med förödmjukelse.
I Ny dag börjar (1944), en av de klassiska barndomsskildringarna i vår litteratur och tydligt byggd på R. R. Eklunds egen uppväxt, beskrivs sammanhanget kring familjefaderns död så här:
De har varit en fulltalig familj i knappaste laget. Far, mor, son och dotter. Alla medlemsarter var representerade men ingen prutmån fanns. De utgjorde en organism i sin enklaste fullständiga form, utan överflödigheter och utväxter. Så föll fadern bort och plantan var stympad. Stammen fick överta rotens roll. Det växte ut rottrådar där blad bort sitta. Framtvingade organ famlar i en materia, som inte är deras. (s. 141)
I och med att barnen tvingas överta vuxnas sysslor och vuxnas ansvar, stammen som tar rotens roll, växer också känslan av otillräcklighet. Den stympade familjen lever med skulder de dragit på sig i och med en tidigare konkurs. En dag då Edgar, R. R. Eklunds alter ego i romanen, som betalning för en gammal skuld levererar en korg med matvaror till borgenären, beskrivs leveransen så här:
Han ringer på. Någon hörs komma flygande mot dörrn, det är en gänglig fröken som öppnar. Hon lyssnar inte till förklaringen som Edgar sluddrar fram utan vänder sig om och hojtar inåt rummen.
– Här är en springpojke med en korg, skriker hon så det skär i öronen.
Det kommer folk som tar emot varorna. Edgar tittar uppåt väggarna, hör prat men förstår ingenting. Hjärnan är ekande tom. Han får den tömda korgen tillbaka och ramlar ut som en boll nedför en sluttning.
När han går utför trapporna börjar det bubbla inom honom. Han fräser mot de målade fönstren. Någonting samlar sig i virrvarret och ilskan, blir en fast punkt, en hållhake i den roterande rymden, ett nytt axiom: Här är en springpojke. Hon var hög och fjärran, han var bara luft för henne. Känner hon Alice? Säkert gör hon det, hon bor ju i samma hus. Alice kan geometri mycket sämre än han. Han går första året i storskola och är i samma klass som hon, fast hon hållit på i fyra år. Springpojke.
Han tar hemvägen i en väldig fart, ginar över gräsmattor och järntrådsstängsel och märker ingenting omkring sig. (s. 120)
Det här är en i all sin enkelhet anmärkningsvärd passage. Den finlandssvenska litteraturen är i det närmaste genomgående skriven ur ett annat perspektiv; Edgar skulle i vanliga fall bara varit just springpojken som levererade matvarorna, medan den unga fröken och hennes familj utförligt skull skildrats. Skeendet skulle följts från insidan av den stängda dörren. Ändå är R. R. Eklund naturligtvis inte ensam om att inse fattigdomens förödmjukelse. Så homogen är trots allt inte vår litteratur. I Under Torparsolen (1923) skriver Hugo Ekhammar, också han ett av undantagen, om en likartad situation. Här heter huvudpersonen Gustav och är son till torparen Jordman.
Jordman hade nyligen vid auktion i en bondes gård köpt spannmål på skuld, såsom seden var. Och han sände Gustav efter det inropade. Han åkte fram och gick skyggt in i den dryga gården och stannade innanför dörren, såg dem sitta till bords, och stammade fram sin önskan. Bonden satt hög bakom bordet, såg knappast på honom och sade kort:
– Din far ä så fatti, int kan han betala nånting.
Och nu glodde visst alla på honom. Det brände och sved i bröstet och gjorde det så tjockt i halsen på honom, att han utan att kunna säga ett ord till svar eller avsked vek ut genom dörren och åkte hem med sin tomma kärra. (s. 177)
Gustav, liksom Edgar, är i en ålder då världen för dem håller på att ta form, världsbilder skapas. Och detta är vad de möter. Inför mötet började de båda sluddra, stamma, förödmjukelsen bubblar i kroppen, svider i bröstet och får världen runtomkring att försvinna. De känner in på livet, i den levande kroppen, att de lider brist. Edgar försöker kompensera genom sina skolkunskaper. Att Alice, trots sin längre tid i skolan, kan geometri sämre än han är viktigt att påminna sig mitt i förödmjukelsen: springpojke! Överhuvudtaget växer hos Edgar en känsla av att ”jag skall visa dem” fram. I slutet av Liten drömmarpilt (1943), första delen av den självbiografiska romanen, då familjen packat ihop vad de har kvar efter försäljningen av möbler och butiksvaror i småstaden, och är på väg att flytta till den större grannstaden, känner han hur den iakttagande lektor Andersson skrattar åt honom och hans familj:
Skratta på du bara, tänker Edgar. Från fönstret där han sitter för jämnan har han väl sett hela familjen tåga över torget tripp trapp trull med sitt pick och pack, och så har han fått lust att gå och titta närmare på spektaklet. Vänta, du skall få titta på annat också, far det med en plötslig vildhet genom Edgar. Vi skall se om några år.
Den spricka i tillvaron som uppstår under R. R. Eklunds barndom ägnar han hela sitt författarskap åt att försöka foga samman, och han gör det genom att ständigt röra sig vid områden där sprickan en gång uppstod och blev tydlig: barndomen och det österbottniska landskapet. Två områden han lämnat, och som också blev bilder av den trygghet som är berövat det splittrade diktjaget. Konsten blir så det kitt som skall foga sprickan samman. Men liksom den utstötte magistern i Den gåtfulla gästen (1932) betvivlar R. R. Eklund ständigt det berättigade i sitt företag. Det är aldrig själva utstötningen ur sammanhangen han betvivlar, och inte heller sprickans existens, utan det berättigade i den konstens upphöjning som ger sprickan mening. Tanken på konsten som döljande en defekt bryter vid ett flertal tillfällen igenom i R. R. Eklunds författarskap. Det är som om han, trots sin tro på dess vikt och kraft, ständigt stöter mot tanken på konsten som kompensation för misslyckande och brist. Tron och tvivlet gör att han ständigt rör sig på gränsen. Och möjligen har det också sin del i att han flitigt odlade den genre som själv står på gränsen mellan att vara konst och kritik; aforismen, den fragmentariska betraktelsen. Klarsynens ena halva står, i R. R. Eklunds fall, att finna i hans bakgrund, där konst ofta är ett ord utan mening. Den andra halvan i att han lämnade denna bakgrund, utan att någonsin helt kunna frigöra sig. Liksom ”Häxskogens” författare Runar Schildt förblev han alltid solidarisk.
R. R. Eklund fyllde ordet med mening i takt med att han utbildade sig, genom skola och självstudier. Men i och med att han visste att det han fyllde ordet med var främmande för de förhållanden han själv kom ifrån, kunde han också se ordets, och därmed konstens, möjliga tomhet. För också R. R. Eklund valde konsten utifrån en brist, ett misslyckande; från den praktiska oförmåga Willner talade om i det citat jag inledde med. Det finns många tecken i R. R. Eklunds böcker som tyder på att han själv, till viss del, såg det på det sättet. På åtskilliga ställen beskriver han lantbrukarens och hantverkarens syssla som något avundsvärt. Alldeles i slutet på Ny dag börjar, då Edgar redan är i fjortonårsåldern, sitter han en dag och tittar ut över en åker där två pojkar, något yngre än han själv, är upptagna med att så och harva. Edgar känner ett sting av avund då han ser deras allvar i arbetet och den säkerhet de utstrålar i beteende och yttre uppenbarelse: ”Skärmmössor, blå arbetsblusar, byxor med fickor frampå låren, nervikta stövelskaft, slidkniv till vänster ett stycke bakom höftbenet.” Slutligen försvinner pojkarna in i en stuga:
Edgar sitter kvar på sin sten. Det var någonting större och viktigare som försvann med pojkarna. Han är tom invärtes igen. Tanklöst börjar han rycka barren av en tallkvist. Dagen som förestår tycks honom meningslös. Den som fick vara i grabbarnas ställe ... Han får lust att sträcka ut sig och sova, men han tvingar sig till sist iväg. (s. 170)
Då det här inträffar har familjen än en gång blivit uppsagd från sin bostad eftersom de inte kunnat betala hyran. Deras fåtaliga möbler har lämnats som betalning. Livet går hårt åt Edgar, och det betonas ju också av hans längtan att sjunka in i sömnen. Men det vore omöjligt för honom att inta pojkarnas ställe. Han har inte jorden och han har inte kunskapen. Så var finns hans möjligheter? Av sin mors konkurser och misslyckanden i handelsbranschen inser han att där finns ingen framtid. Och då han blir kallad springpojke bränner kinderna av harm. Ekonomiskt är familjen på botten, men de har ändå en gång varit en självgående handelsmannafamilj, och att bli kallad springpojke går äran för när. Familjen har en gång varit på väg bort från samhällets nedre skikt, men nu har de fallit ner i den djupaste fattigdom igen. Men det måste vara enbart tillfälligt. Vägen går bara framåt, mot att få det bättre.
Studievägen – samskolan, lyceet – öppnar en framtid för Edgar. Men samtidigt grundas i detta en rotlöshet. Familjen och släkten står utanför det han går in i. Att han avundas pojkarna beror på att han ser tryggheten i deras arbete, en trygghet som slås sönder i samma stund valen blir möjliga. Edgar måste skapa sin framtid, och i detta blir han en bild av den moderna människans rotlöshet, som i extremfallet blir en valfrihetens slav. I Den gåtfulla gästen finns följande betraktelse:
Det måtte kännas egendomligt att veta sig ha en uppgift. Man tar ett tag och kan icke taga något annat. Man ser sin väg och går den. Blodet forsar. Man växer. Man blommar. Man stupar. Över ens sista viloplats spira liv som ej frätas av självbespeglingens gift. (s. 98)
Den utanförstående diktaren är ett författarnas och litteraturhistorikerns skötebarn. I detta anknyter R. R. Eklund till traditionen. Liksom i talet om självbespeglingens gift, där reflektionen ständigt hämmar handlingen och så förhindrar människan att göra det till synes enkla: att se sin väg och gå den.
(Inf. 2011-11-14.)
|