K.
J. Hagfors av Margit Åström
Fyra porträtt
FÖRORD
Fyra
konstnärer har målat K. J. Hagfors. Var och en har med sitt temperament träffat någon av karaktärens mest markanta egenheter,
men ett porträtt som skulle vara ett dokument för framtiden har de inte skapat. En av Hagfors' förtrognaste brevvänner, J. J.
Huldén, som härstammade från samma miljö och gick en liknande väg som Hagfors skriver till honom: Saken är helt
enkelt den, att jag inte bland nulevande människor känner någon med ett så intressant ansikte som ditt. Det spänner ju över
hela skalan av mänskliga reaktioner, från bondens primitiva anspråk till kulturmänniskans leende, då hon har genomskådat
allt. En sådan utvecklingshistoria brukar behöva många släktled för att fullbordas, här återspeglas den i ett enda
ansikte.
Hagfors föddes i Österbottens nordligaste svenskbygd, i Nedervetil, där hans fäder brukat jorden i flera hundra
år. Naturligtvis ser man på oss, att vi äro första ledets män, replikerar Hagfors på Huldéns brev. Men
jag betraktar det som en stor heder. Den stränga och spartanska konstnären Teodor
Schalin såg främst kraften och den sega viljan hos Hagfors, kondottiärdraget. 1) Dock blev enligt Hagfors' egen uppfattning
energin för våldsam. Ögonen blickade, som om de velat genomtränga en järnplåt och munnen skulle kunnat avbita en spik.
Så återgav han sin hustrus första intryck av porträttet. Hade Teodor inte märkt, att jag har ett vänligt uttryck under
umgänget med människor?
1) Schalins porträtt ingår i den s. k. Dahlska samlingen som tillsvidare
är deponerad i Nykarleby seminarium.
K. J. Hagfors
Oljemålning av Teodor Schalin år 1929
|
Bondpojken från Nedervetil hade fått läslusten och kunskapstörsten
som släktarv, och folkbildningen låg på 1810-talet i luften. Tidsandan grep honom, han ville bli läs- och skrivkarl. Sexton år
gammal bröt han med traditionen och begav sig till Nykarleby seminarium. I rask takt gick hans vandring vidare. På två år blev folkskolläraren
Hagfors student. Som många bondestudenter på den tiden arbetade han utan medel hemifrån, dem skaffade han själv. Han blev fil. kand.
1889, fil. licentiat 1891, prom. fil. doktor 1894, lektor vid Nykarleby seminarium 1895, seminariedirektor 1916. Då han år 1930 avgick förklarade
tidningarna enhälligt, att han hade utfört en livsgärning utan motstycke i den finlandssvenska folkskolans historia. Axel Ahlström,
f. d. elev till Hagfors, skrev i Arbetarbladet: Dr Hagfors har lärt den svenska bygdens folk dess modersmål, medelbart genom de fyrtio
årsklasser svenska folkskollärare, som av honom fått sin undervisning, och omedelbart genom de läroböcker, som han utgivit och
som använts i flertalet svenska folkskolor i vårt land i trettio års tid. Ahlström tillfogade: Och denne modersmålslärare
uppe i Nykarleby har lärt oss . . . behärskningens konst i vårt skriftliga bruk av modersmålet.
Hagfors'
inflytande ökades och befästes genom hans verksamhet som tidningsman. Hans signaturer syntes ofta i svenska tidningar och tidskrifter, Kurres
krönikor i Österbottniska Posten nådde säkert fram till österbottningens öra och hjärta, vittnar J. J. Huldén.
Hagfors hade en säregen stilkonst. Med stor sak- och människokunskap sade han orädd ut sin egen åsikt, men humor och kvickhet ingick
alltid som ett väsentligt och oskiljaktigt led i allt vad han skrev. Det jovialiska draget som fattas i Schalins porträtt av Hagfors, det ironiska
leendet, humorns och gäckeriets glimt i ögonen, allt det har H. Backmansson fångat in i sin tavla.
Hagfors hade ännu en
sida, en sida inåt, som få kände till, bara de som såg honom sitta i stilla arbete vid skrivbordet i umgänge med de stora skalderna,
och de som hörde till hans intimaste brevvänner. I sina brev är han mest sig själv. Där finns hans friska humor och hans skarpa
observation, men också stor vekhet och allvarlig, tungsint kontemplation. Konstnären Albert Gebhard har bakom det kantiga och skrovliga yttre
hos Hagfors upptäckt denna hans oväntade vekhet. Liksom Schalin överbetonade det vitala, har Gebhart understrukit det mjuka, och så
blev inte heller hans porträtt riktigt lyckat. Det visar en vemodig gammal man, en frusen åldring, säger J. J. Huldén.
Porträttet avtäcktes i seminariet vid Hagfors' avgång år 1930, men ersattes redan efter två år av konstnären Lindebloms
tavla, som var målad efter fotografi. Hagfors gillade dock Backmanssons porträtt mest, och år 1938 fogades det till direktorernas porträttgalleri
i seminariets festsal. Backmansson erhöll i utbyte Gebhards porträtt, Lindebloms tavla har förkommit.
K. J. Hagfors
Oljemålning av Alb. Gebhard år 1930
Oljemålning av H. Backmansson år 1938
Porträtt i Nykarleby seminarium
|
|