2
Jakob Skog-Viitavesi, Hagfors' far,
var en ståtlig karl, över medellängd, mager, men bredaxlad. Han hade Viitavesifolkets friska färger, röda kinder, blå ögon
och ganska mörkt hår. I Fädernas gård och dess folk har Hagfors hedrat sin far genom att placera hans bild på första
sidan. Ansiktet är smalt, ett arv från Slottesläkten, pannan hög, läpparna är hårt slutna och man tror sonens vittnesbörd:
Han talade alltid sanning eller teg. Måndagen var faderns gladaste dag, ty då fick han ta arbetskläderna på. Men han
ordade inte om allt vad han skulle göra, han gjorde det. Ansiktet med den stora raka och tunna näsan skulle ha verkat strängt, om det inte
funnits en så god vänlighet i blicken. I hemlivet lär fadern också ha varit munter, fastän han annars var allvarlig. Det väsentligaste
är kanske den stora anspråkslöshet som strömmar en till mötes; det är en människa som inger förtroende. Han var
enkel i sin klädsel berättar sonen, men han for aldrig till staden, inte ens till kvarnen, i lappade kläder och han rakade sig alltid innan
han gick till bys. Han var omtänksam och försiktig, det skulle alltid finnas ett lager av torrt virke, om det oväntat skulle behövas.
Han ville också ha säd i boden helst för ett år. Och några hundramarkssedlar borde det finnas att ta till, ifall olycka eller
sjukdom drabbade gården.
K.
J. Hagfors' far, Jakob Skog-Viitavesi
Den sista husbonden på fädernegården
|
Modern
var av medellängd, hennes gestalt var tyngre och bredare än mannens. Av henne ärvde sonen antagligen sitt uttrycksfulla ansikte. Karakteristiskt
för henne var att hon alltid kisade med ögonen, som om ljuset hade besvärat henne. Hon kunde allt, säger sonen. Såsom tusende
österbottniska kvinnor gjort före henne slet hon ut sig i arbetet, hon unnade sig aldrig vila. Hon lärde också barnen läsa, och
hon rättade felen medan hon stod vid spisen och kokade eller satt vid spinnrocken. Hon upphörde aldrig med sitt arbete. Hon var ljusare än
mannen, också till sinnelaget. Hon hade en strålande hälsa och livslust, hon sjöng och var ständigt glad. Far och mor grälade
aldrig och med tjänarna umgicks de som jämlikar, barnen visste inte att det kunde vara annorlunda.
K.
J. Hagfors' mor, Brita Kajsa Kaino
|
Barndomstiden var så lycklig, att det alltid låg liksom sol över gården,
fastän livet som levdes där förefaller vår tid mycket spartanskt.
Systrarna var äldre än brodern, Brita Lena tolv år
och Greta Sofia åtta år äldre. Brodern hade således inte sällskap av dem, men han tyckte om att leka. I sina memoarer berättar
Hagfors om sitt friska liv ute i skog och mark. På våren gick hans kvarnar i alla diken och rännilar. På sommaren metade han och
kastade boll, på senhösten vaktade han korna med grannens barn, ett trevligt arbete, säger han, med lek kring ladorna. På vintern
åkte han skridsko på bäcken och skogen var full av hans skidspår. Han gillrade fällor för järpar, tjädrar och
orrar, under hösten kunde han få 1520 fåglar. Vilket rikt liv, säger Hagfors, då han ser tillbaka på sin barndom.
Ännu som stadsbo, ännu som gammal man följde han intresserat med fågellivet. Sina tidningskrönikor inleder han ofta med en naturskildring,
han annoterar vårens första lärka och stare, han iakttar trast och bofink, grönsiska och rödstjärt. Sädesärlor
och svalor förirrar sig in i hans brev.
Det kom aldrig på fråga att föräldrarna skulle köpt leksaker åt sonen.
Han gjorde allt själv, kvarnar, slädar och kärror. Ofta fick han hjälp av drängen. Det fanns alltid en dräng på gården
och pojken var god vän med dem alla. Anders Rask var händig timmerman, Johannes kunde lagga kärl, Alfred Pelander var en makalös skytt,
Leander gjorde fantastiskt levande hästar av trä. På Tast gård, hos Vilhelm Björkqvist, sonson till Hagfors' syster Brita Lena,
finns ännu en liten brun trähäst, som Hagfors täljt åt sig som pojke, den hänger som dekoration i ett fönster. Karl
Johan var elva år gammal då han knåpade ihop en smörbytta, till belöning fyllde mor den med smör, enbart för hans
räkning. Ett bord, en kommod, en pinnsoffa som höll hela hans liv, tillverkade han. Jag hade kunnat livnära mig som snickare, om jag
blivit yrkesman. Men en gång hände en olycka. Han höll på med en pipa eller ett munstycke, materialet var hårt och han
högg med yxan av sig spetsen på vänstra pekfingret. Mor försökte förgäves att få fingertoppen att växa ihop
med fingret. Det där skadade halva pekfingret lärde sig alla hans seminarister sedan att känna. Då han fundersamt tog sig om haka eller
skägg med vänster hand, då satt man i spänning: nu har Hagfors något klokt eller elakt att säga.
Vid åtta års
ålder skulle barnen börja med nyttigt arbete. Både far och mor hade respekt med sig, och de brukade inte rätta sin åsikt efter
barnens vilja och önskningar. Också sonen lydde utan invändning, fastän han om sig själv säger att han hade ett hårt
sinne och egentligen inte var snäll. Det som tillhörde honom, fick man inte röra, en grundsats som han behöll livet igenom. På
familjekortet från år 1869 ser han också ganska stursk ut med sitt stubbklippta hår, som igelkottsaktigt spretar rakt uppåt,
där han står mellan föräldrar och systrar, infångad och tämd för fotografen. Stryk fick han aldrig, fastän systrarna
tyckte att han en och annan gång behövt det.
Jakob
Skog-Viitavesi med sin familj år 1869
|
Barnen uppfostrades metodiskt till arbete. Man tillverkade på den tiden hemma
på gården det mesta av det som nu köps i staden eller i handelsboden. Hemmet var på det sättet något av våra dagars
yrkes- och hushållsskola. Flickorna spann och vävde och sydde, de var så skickliga att byborna gjorde beställningar hos dem. Fadern
fick tårar i ögonen då han såg huru lätt hans son hade för att lära sig allt vad som gjordes på åker och
äng. Men ville pojken ibland ha ledigt för att meta i träsket eller ån, fick han visserligen lov till det, men dessförinnan skulle
han dika eller rensa potatislandet, och sedan var dagen slut. Då systrarna blev bjudna till bröllop, måste de först göra utearbete,
så att de knappast hann klä sig. Fadern hade en otrolig förmåga att hitta på sysselsättning åt barnen.
Men
livet var inte alldeles utan nöjen. Ungdomen dansade då liksom nu. Man såg TV, teater och hörde musik. Man var bara anspråkslösare
i forna dagar. Om det inte fanns spelman i byn, gnolade man själv och dansade i oeldad sal. TV var gyckelskåpet, ett
skåp med ett hål i väggen och genom ett förstoringsglas såg man bilder som vevades runt. En gammal man från Pörtom
vandrade varje år runt bygden med skåpet på ryggen och vart han än kom samlades mycket folk. Hagfors minns bra huru gubben kommenterade
bilderna: Här kommer Alexander II och hans ädla gemål; här tronföljaren och den blivande kejsarinnan; en så nätter
människa är hon. Här är Otto von Bismarck, som just nu förtrampar Frankrikes härliga jord; här har vi kejsar Napoleon
med de spetsiga mustascherna. Det var bra underhållning tyckte publiken, men priset var dyrt: 10 penni för vuxna, 5 penni för barn.
Teatern Halitjis-dockuna, Harlekins dockor, visades i en vanlig bondstuga, dockorna uppträdde på ett bräde, rampen var ett par
talgljus. Men föreställningarna drog fulla hus.
Då Lill-Heikko, Smed-Mattaslunno och Storbacksmålaren klämde till med en
bröllopsmarsch, då var det fest. Då blommade livet, säger Hagfors. Först kom prästen och sedan kom bruden med
hög krona, brudskaran och spelmännen. Björkarna vajade, flaggorna smällde i vinden, hästarna gnäggade och folket stod högtidsklätt.
Läsförhöret
var vinterns stora tilldragelse. Hagfors berättar, huru barnen tränade för förhöret såsom sportsmännen nuförtiden
för de olympiska spelen. För god läsning fick man ibland som premium Nya testamentet, den tidens guldmedalj.
Man använde
också läskonsten. I hemmets bokskåp stod böcker med slitna pärmar och ryggar, det var nog inte bara en gång man vänt
bladen i dem. Och detta i ett hem, där alla var upptagna av strängt kroppsarbete och där ingen åtnjutit skolundervisning,
säger Hagfors. Om kvällarna samlades gårdens folk kring brasan. Far och drängen snickrade och reparerade, spinnrocken surrade och man
hörde nyheter. Då man läste högt stannade arbetet av. Hagfors undrade senare ofta över att en sådan mängd
ur världslitteraturens Det Bästa hittat vägen till en så avlägsen gård i Österbotten. Bland berömda
postillor och uppbyggelseböcker fanns Den heliga Genoveva, en prosaroman från 1600-talet och Defoes Robinson Crusoe. John Bunyans En kristens
resa togs fram vart tredje år. Med mågen Leander Riska kom Runeberg till hemmet. Fältskärns berättelser kom på 1870-talet.
Far beundrade bondekungen Aron Bertila och längtade att få se Storkyro åkrar. Småningom nådde tidningar gården: Finlands
allmänna tidning, Folkvännen, Svedbergs Österbotten och Barnavännen, Vasabladet.
Lyckan på Viitavesi räckte 2025
år, säger Hagfors. Då var systrarna vuxna och friare anmälde sig till gården. Båda systrarna var vackra, särskilt
den yngre väckte uppmärksamhet. Båda var kunniga i en husmors olika sysslor och hade gott förstånd. Den första friaren tillhörde
en gammal känd släkt, men han var folkskollärare och enligt faderns mening ville folkskolan ge bonden kunskaper som han inte behövde.
Föräldrarna var inte högfärdiga, men de satte hårt emot. Dock fick de nu erfara att barnen ärvt deras fasta vilja. Ar 1872
firade den 19-åriga Sofia bröllop på Viitavesi med den 26-åriga folkskolläraren Leander Riska och ett år senare blev det
också giftermål av för den 25-åriga Brita Lena, fastän det den gången inte bestods något bröllop. Skräddarmästaren
Johan Björkqvist och Brita Lena blev i tysthet man och hustru, emedan enligt föräldrarnas åsikt en hantverkare stod socialt lägre
än en bonde.
Svårast blev konflikten med sonen. Vid 1012-årsåldern började han få intressen som far och mor
inte gillade. Skolmästaren Carl Fredrik Enqvist kom varje år till byn, höll skola och öppnade sin bokkista. I den fanns kartor och
jordglober och märkvärdiga böcker som han sålde. Karl Johan fick köpa Boken om vårt land och var som bortbytt. Föräldrarna
och han levde snart i alldeles olika världar. Böckerna lockade, han tänkte bara på dem medan han tröskade, tog upp potatis
och plöjde. Solen över Viitavesi gick ned, kvar stod i skuggan en gammal gård med trasiga gärdsgårdar. Han hörde att andra
pojkar reste till skolan och han blev ifrån sig. Men far ansåg att studier kostade för mycket pengar. Om den första sammandrabbningen
med fadern skriver Hagfors så här:
Varför studera? undrade far.
För att bli lycklig och få veta mera
om den värld vi leva i.
Far menade att lycklig kunde man bli blott på Viitavesi.
Jag sade att jag nått den ålder, då
jag ville ta mitt öde i egna händer.
Jag har fått ett liv att leva och det skall jag själv gestalta.
Vid
15 års ålder? frågade far.
Ja.
Två generationer, två diametralt motsatta tänkesätt och livsideal
stod emot varandra. Fadern hade varit gift en gång tidigare; i 18 år hade han väntat sig en son, modern i 12 år. När han äntligen
hade fått en arvinge, en stor och kraftig pojke, kunde han inte tänka sig något annat än att Viitavesi skulle stanna i släktens
händer. Det tunga arbetet hade inte tryckt honom och fädernas mark var honom helig. Men nu ville denna hans son överge gården för
att bli herre och tala herrskapsspråk. Ett hårdare slag hade inte kunnat träffa fadern.
För sonen var huvudsaken att komma bort.
Han var för gammal att söka sig in i Gamlakarleby elementarskola, seminariet var enda utvägen. Nykarleby seminarium hade öppnats år
1873. Men han ville inte bli folkskollärare. Han kunde inte säga vad han ville bli. Lycklig? Han visste inte vad lycka var. Hela livet skulle
han söka lyckan.
Seminaristen
K. J. Hagfors 17 år
|
Det blev en kompromiss mellan far och son. Sonen skulle fara på prov, på ett år.
Sedan skulle han komma hem. Fadern hoppades att han skulle misslyckas. Sonen kom som han hade lovat, men han hade haft god framgång och han hade trivts.
Han kom en söndag, på måndagen krängde han arbetskläderna på och gick ut i skogen för att barka tall. Det som
nu följde blev mitt livs tyngsta år, skriver Hagfors i sina memoarer. Föräldrarna hade ingenting att säga honom, och han
hade ingenting att säga dem, fastän de tänkte på samma sak. Han berättar att han var lydig som en hund för att vara föräldrarna
till lags, men han var inte glad och fadern såg långt på honom, då han ibland stack någon lärobok i pälsfickan.
På väg till skogen eller till höladan hann man alltid läsa några sidor. Livet i hemmet blev slutligen outhärdligt för
alla och så gjorde föräldrarna och sonen en ny överenskommelse. Han skulle gå igenom seminariet och sedan stanna hemma. Men efter
dimissionen från seminariet år 1882 drev sonen på nytt sin vilja igenom. Det bestämdes att han skulle fara till Helsingfors för
att bli student. Och när han för tredje gången som student lämnade hemmet, hade fadern resignerat. Han var nu en gammal
man, sjuk och bräcklig, och vid 71 års ålder fick man inte hoppas för mycket, sade läkaren.
Redan efter de första
studieveckorna i Helsingfors kallade ett telegram sonen tillbaka. Far levde ännu då sonen kom, det sista han yttrade var sonens namn. Han dog
ett par timmar senare, kl. 11 på kvällen. Det var den 20 oktober 1885 den sista husbonden av släkten Viitavesi gick bort från gården,
som han hade älskat högre än allt annat.
Studeranden
K. J. Hagfors
Foto 1888
|
Under den tid jag växte upp, fann jag min far inte på något sätt
märkvärdig, säger Hagfors. Visserligen hade fadern gott huvud och många goda egenskaper, men han var ingen betydande personlighet.
Han hade alltid bott på samma ställe och sällan kommit i kontakt med människor utom hemsocknen, därför var han emot allt
nytt och därför var hans synkrets så trång.
Det var den unge Hagfors' omdöme om sin far. Senare har bilden av fadern förändrats.
Hans gestalt har vuxit under årens lopp, säger Hagfors. Fadern framstod för honom som en sällsynt helgjuten personlighet.
Efter
faderns död bodde modern kvar på den gamla gården och styrde och ställde med van hand. Men hon blev småningom gammal och hon
tappade arbetsglädjen och arbetslusten, hon visste ju att gården förr eller senare skulle säljas, hon hoppades inte längre på
att sonen skulle bli husbonde där. År 1888 såldes gården till bonden Jakob Viklund från Öjan i Gamlakarleby. Modern förbehöll
sig rätten att få bo kvar i sin gamla kammare och få 2 famnar ved i året. Men ännu var modern vid god hälsa, hon kunde
göra mycken nytta för sig och hon besökte barnen turvis. Mågarna som först inte hade gillats på Viitavesi, tog väl
emot henne. Hos äldsta dottern Brita Lena på Tast hade modern ett vackert rum åt söder, och i Kronoby hos dottern Sofia hade hon också
en egen kammare och full frihet, hon kunde vila när hon behagade. Sedan sonen 1903 hade fått ett eget hem i Nykarleby vistades hon varje år
och höst flera veckor i sträck hos honom. I Hagfors' efter lämnade brevsamling finns det många brevkort från Leander Riska till
svågern Karl Johan med samma korta meddelande: Mommo kommer med godståget. Hon levde endast för sonen, fastän hon egentligen
inte förstod sig på hans studier och intressen. Hon tyckte att hon ingen annan uppgift hade i livet än den att göra vad hon kunde för
hans bästa.
Men innerst inne längtade hon till det ensliga Viitavesi, där människorna kände henne och talade hennes språk.
När reslusten griper gumman, så reser hon, om ock vad som helst var i vägen, skriver Leander Riska till svågern och han
skjutsar henne alltid med samma tålamod från och till.
Hennes ålderdom var lycklig, säger sonen, men då hon blev 83 år
gammal längtade hon efter att få dö. En augustimorgon 1911 dog hon alldeles stilla, hon bara somnade in för alltid.
Huru högt
sonen älskade henne kommer fram i ett brev till Emma Irene Åström, brevet är daterat den 23 september 1894:
Och
sen jag kom hem har jag byggt bo. Jag har tre rum och kök. Allting är så nytt och fint: nymålat golf, ny tapetserade väggar,
nya stolar, nya draperier för fönsterna i mitt arbetsrum. De ha mörkgröna bottnar med förtjusande, leende ränder ...
Först kände jag mig ensam i mina rum. De liksom ropade efter en värdinna. Men så skrev jag till Mamma, och hon kom för en vecka
sedan. Det är öfverdådigt roligt att äta vid eget bord och ha Mamma här. Och så hon trifs sedan! Hon tycker att hon aldrig
haft det så bra. Hon stickar och dricker kaffe ur mina nya, jungfruliga koppar, hvita med förgyllda kanter. Och så sitter hon på
min ressorsoffa, som hon finner förträfflig. Och hon är glad öfver att det gått mig så väl och ger därmed liksom
förlåtelse för att jag handlade mot hennes och pappas vilja, då jag lemnade hemmet. Om Mamma nu skulle dö också, skulle
hon känna sig försonad, känna lifvet helt. Men Pappa fick blott se, huru hans beräkningar brast. Mamma var ödmjukare och böjligare.
Hon bad till Herren icke endast för att hennes vilja skulle ske, utan äfven att det skulle gå mig väl, äfven om hennes vilja icke
skedde. Och hon tycker väl nu, att Gud hört hennes bön, och därför känner hon himmelens frid i sin själ.
Sonen
övergav hemgården, men på sin nya väg tog han med sig en outslitlig arbetsvilja och ett klart förstånd, som i kombination
med egenskaper från gångna släkten blev ett dyrbart karaktärsarv.
[Inf. 2008-04-07.] |