”Joggun” Sjöberg förekommer i ett par av anekdoterna
från denna tid. Med honom menas tydligen sjökapten Carl
August Sjöberg. (f. 19.3.1817, flyttade fr. Vasa t. Gkby 1849
o. därifr. t. Nk:by 1853, återflyttade t. Vasa 1871). Han förde
bl.a. Nykarlebyskonaren Ceres och deltog tydligen flitigt i Sverigestrafiken
under kriget. Lastbåtarna togs ofta av engelsmännen. Flera
affärsmän slog sig samman om lasterna, varför Ceres,
som ägdes av rådman Alb. Dyhr, fick namnet ”Kompanibåten”.
Då några Nykarlebyherrar en kväll satt med toddyglasen
framför sig, föreslog någon en s.k. ”skuttresa”
över till Sverige. Flera instämde. Sjöberg tillfrågades,
om han ville komma med. ”Joggun” såg betänksamt på
sitt toddyglas och svarade: ”Jag vill dricka ur det här först.
Sen skall jag säga”! Det roade kamraterna, att han liksom ville
hämta vishet att handla ur toddydrycken. 58)
Matts Edvard Sarlins bana som fartygsbefälhavare började först
1859, alltså tre år efter krigets slut. Han hade avlagt styrmansexamen
1850 och skepparexamen 1859, och förde till en början olika
fartyg för det Wolffska rederiet i Wasa. Först 1861 förde
han ett Nykarlebyfartyg, nämligen skonaren Wänskapen om 40 läster. Dessförinnan förde han klipperskonaren Iris,
tillhörig E. A. Rechardt, troligen åren 18591860.
53. Sjökapten Matts Edvard Sarlin.
Foto 1810-talet.
Sarlin råkade emellertid som styrman på något av de
Wolffska fartygen ut för att bli kapad av engelsmännen samma
år som Nyman med jakten Iris. Tyvärr har detaljerna
om detta äventyr gått förlorade. Känt är emellertid,
att Sarlins fartyg kapades någonstans utanför Hällgrund.
Sarlin förhördes noga, främst om landets försvar,
och bjöd liksom Nyman tappert till att förstora de svaga försvarsåtgärderna,
bl.a. vid inloppet till Nykarleby. Det skulle vara skyddat av vallar på
båda sidor, vilka Sarlin själv påstod sig ha varit med
och uppfört som arbetsledare. Dessa vallar var bestyckade med kanoner.
En mellan städerna vandrande militärpatrull om några 10-tal
man förstorades till lika många hundra eller tusen o.s.v. Man
fordrade att Sarlin skulle lotsa in engelsmannen till Nykarleby redd,
men han förde i stället fartyget till trakten av Monå.
Där släppte de honom och han fick återvända till
sitt eget fartyg. |