De tidigare nämnda karavellen Fendrik Stål, däckade båtarna Pöllö och Friheten samt slupen Två Bröder om sammanlagt c:a 44 läster har ej medtagits, ej heller skonerten Ceres och de nedannämnda skonerten Delfin, karavellerna Kotka, Rego och Rauha, sluparna Toivo och Svahn, jakten Iris och båtarna Kotka och Snäll,
varför förteckningen bör utökas med dem, varvid lästetalet
blir c:a 530 och antalet fartyg 22. Eftersom Pöllö, Rego, Kotka och Snäll var och en understeg 10
läster och således ej upptogs i Skeppskalendern, bör lästetalet
minskas med c:a 21 och fartygen med 4 vid jämförelse med andra
städer.
Bristen på fraktfartyg efter kriget åstadkom en uppblomstring
för skeppsbyggeriet även på Alörn. Mitt under kriget
byggdes från hösten 1855 ett stort fartyg på det upprustade
Hammarinska varvet. Prima skeppsvirke nedsläpades från Virdois
på 1718 mils distans av folk och hästar, som för
ändamålet upphyrts och skickats dit. Tjära uppköptes
i stora kvantiteter till 2:70 rbl sr tunnan. Byggandet tog ett års
tid. Den 24 sept. 1856 gick barkskeppet Alexander II om 263 läster
av stapeln på detta varv. Det tillhörde Adolf Hammarin, C. J.
Berger och J. Kerrman och var det första stora fartyget, som byggdes
efter kriget. 10
Åren 18541860 nybyggdes på Nålörn, Alörn
och vid stadens hamn 9 fartyg, och 1861 hade staden 11 fartyg om 1176
läster. Av dessa var 7 nya. Bland de österbottniska städerna
hade Uleåborg, Kristinestad och Nykarleby förkovrat sig bäst
efter kriget. Ungefär 3/4 av landets handelsflotta hade nybyggts.
En jämförelse mellan de tre städerna visar följande
relation: 11)
|
1853 |
1859 |
Uleåborg |
5183 läster |
6052 läster |
Kristinestad |
4253 ” |
4539 ” |
Nykarleby |
847 ” |
1157 ” |
Av stadens fartyg låg, såsom av det ovanstående framgått,
i början av år 1856 Najaden i Köpenhamn, medan Wänskapen och Wiking låg hemma. Barkskeppet NyCarleby,
fregattskeppet Emelie och barkskeppet Juno hade såsom
nämnts sålts. Slupen Försöket hade med L. L.
Lybeck som skeppare strandat vid Gadden i sept. 1855. Karavellen Örn,
som gjort många resor till Sverige, hade i okt. 1855 uppbringats
av en engelsk ångare vid inloppet till Ratan och med lasten, som
bestod av råg och tjära förts in till Umeå.
Jämför man med de andra österbottniska städerna,
kan man konstatera, att Uleåborg förlorat eller försålt
nästan hela sin flotta, Vasa, Kristinestad, Jakobstad och Gamlakarleby
nära hälften.
Under kriget låg en del fartyg upplagda eller sänkta i Nykarleby
sockens skärgård. Ett av dem var av allt att döma barkskeppet Pallas, tillhörande kommerserådet C. G. Wolff i
Vasa. Fartyget mätte 220 svåra läster. I skeppskalendern
för 1856 betecknas det såsom liggande hemma, men redan den
28 maj 1856 inmönstrade skepparen Otto v. Köhler ett par
besättningsmän i Nykarleby som komplettering på Pallas,
”liggande i Nykarleby sockens skärgård”, för
resa till Sverige och vidare efter ordres. 12)
Freden slöts den 30 mars 1856. Sjöfarten började så
snart isarna gått. Den 26 maj 1856 inmönstrade sålunda
kofferdiskepparen Abraham Svahn 6 mans besättning på skonerten Wikingen om 39 läster. Fartyget hade av handlandena G. G.
Gottleben och P. A. Lybeck köpts under kriget av handlanden
M. Winsten i Jakobstad. Det var byggt 1847 och således ett relativt
gammalt fartyg. Destinationen var S:t Petersburg och den 18 aug. på
en senare resa Lübeck samt den 13 okt. åter S:t Petersburg.
Den 26 maj inmönstrades besättning även på skonerten Kiirus. Skeppare var C. A. Sjöberg och redare rådmännen
Matts Sandström och C. W. Sundström. Besättningen
utgjordes av styrman P. G. Ekblad och 8 man, alla från Nykarleby.
Destinationen var Östersjön och vidare. På en ny resa
den 18 aug. var kofferdiskepparen Julius Nylund från Jakobstad befälhavare.
Även skonerten Wänskapen inmönstrade besättning
den 26 maj med Johan Östman som skeppare. Nya resor gjordes 28 juli
och 8 sept. till Lübeck. Den 31 maj inmönstrades besättning
på karavellen Solid. Fartyget hade 3 mans besättning
och var destinerat till Vasa och vidare. Skeppare var redaren C. Blomberg.
Nya resor gjordes den 4 aug. och 25 sept. till Lübeck respektive
Kronstadt.
En hel del mindre fartyg hade, som vi sett, byggts under kriget och inmönstrade
nu besättningar. Ett sådant var slupen Toivo, om 11 17/28
läster, tillhörande rådman A. Dyhr. Den 2 juni inmönstrade
kofferdiskepparen Matts Brunberg 3 mans besättning på Toivo för resa till Stockholm efter ordres. Nya resor gjordes den 13 och
25 okt., nu till Umeå. Ett annat var däckade slupen Svahn,
med kofferdiskepparen Otto Brunström och handlanden Jacob Kerrman
som redare. Besättning påmönstrades 2 juni och utgjordes
under Kerrmans befäl av jungmannen Edvard Engman, och destinationen
var även här Sverige efter ordres. En ny resa gjordes 12 juli.
En annan båt med en mans besättning var Kotka om 3 läster,
ägd och förd av kofferdiskepparen J. H. Broman med sin
17-årige son Theodor som jungman. Inmönstringen skedde den
16 juni och destinationen var tydligen Ratan, eftersom Kotka den
30 juni var tillbaka igen för ny last för Sverige. Den 27 sept.
företog Kotka ytterligare en resa dit.
Detta fartyg bör ej förväxlas med karavellen Kotka om 19½ läster, som tydligen var nybyggd och tillhörde
rådmannen Matts Sandström. Skeppare var kofferdiskepparen i
Wasa, Albert Grönqvist, som den 14 juli inmönstrade en 4 man
stark besättning för resa till S:t Petersburg. Den 1 sept. företog Kotka en resa till Stockholm.
Även slupen Nahebe inmönstrade den 2 juni besättning
för Stockholm och ordres. Skeppare var C. J. Lundqvist från
Jakobstad. Den 14 juli företog fartyget en ny resa, denna gång
till Pillau, och den 1 sept. och 27 okt. nya resor till S:t Petersburg
eller Riga.
Bland fartyg, som delades av Jakobstads- och Nykarlebyredare var skonerten Delfin om 31 läster, som den 23 juni inmönstrade 5 mans
besättning under kofferdiskepparen Frans Hedströms befäl.
Denne var från Jakobstad och jämte sin broder handlanden i
Nykarleby G. M. Hedström ägare till fartyget. Destinationen
var S:t Petersburg liksom vid en ny resa 3 nov.
Bland mindre fartyg, som denna efterkrigssommar inmönstrade besättningar
i Nykarleby, och tillhörde stadens borgerskap, men ej nämnes
i Skeppskalendern, märkes slupen Två Bröder om
13 läster. Den tillhörde skepparen Otto Brunström och handlanden
E. A. Waselius och hade 3 mans besättning under Brunbergs eget
befäl. Inmönstringen skedde den 23 juni och destinationen var
även här S:t Petersburg. Hans far, den åldrige kofferdikaptenen
Olof Brunström (f. 17.2. 1785) inmönstrade samma dag 3 mans
besättning på sin ägande båt Pöllö om 8 88/115 läster för en resa till Sverige. Den 5
juli var Pöllö tillbaka och inmönstrade igen besättning
för en ny resa.
Till denna storleksklass hörde också ”båten” Friheten om 10 läster, förd av kofferdiskepparen J. J.
Westerholm från Nykarleby och tillhörig rådman C. W.
Sundström. Fartyget hade 3 mans besättning, som inmönstrades
den 30 juni för resa till Sverige.
Karavellen Fänrik (Fendrik) Stål om 11 33/122
läster fördes nu av kofferdiskepparen Anders Granholm och tillhörde
honom och rådman C. J. Berger. Den 3 man starka besättningen
inmönstrades den 21 juli för resa till Sverige. Den 23 okt.
företog fartyget en ny resa dit, denna gång med kofferdiskepparen
Carl Casén (Kassén) från Jakobstad som befälhavare.
Karavellen Rego mätte endast 6 läster, tillhörde
handl. A. G. Olson och fördes av kofferdiskepparen Anders Söderlund,
som den 20 okt. inmönstrade sin 2-mansbesättning för resa
till Sverige. Handlanden Henrik Sund erhöll certifikat på båten Snäll, som emellertid ej lämnat andra spår efter
sig. 14 )
Större var den 1856 byggda karavellen Rauha om 20 läster,
som med koff.skepparen Jacob Silfvast och 4 besättningsmän,
bland dem den 63-årige matrosen Anders Silfvast, inmönstrades
den 14 juli för resa till Stockholm. Redare var rådman C. J.
Berger. Nya resor gjordes den 18 aug. och 19 sept. Hit hörde även
karavellen Magdalena om 27 läster, tillhörig handl. C. E.
Ekholm. Under koff.skepparen August Henelius befäl och med 4 mans
besättning avgick den till Pillau den 21 juli. Redan den 28 aug.
var Magdalena klar för en ny resa, denna gång till Lübeck.
Bland andra tidigare nämnda Nykarleby-fartyg, som denna sommar rustades
och inmönstrade besättningar märkes den 30 juni skonerten Najaden, skeppare J. E. Jessberg från Jakobstad och
7 mans besättning, med destination Köpenhamn. |