Början av 1800-talet var i Nykarleby de vita möblernas tid.
Så var fallet hos Turdins, då Alexander I gästade där.
Salen hade man mest möblerat med stolar, soffa förekom ej där.
På Kuddnäs stod längs fönsterväggen i salen
en rad med olika stolar, skulpterade, mörkbruna med kors i ryggen
och svart läder på sitsarna. Två stora skrivbord stod
framför var sitt fönster och senare vid väggarna mot norr
och söder. Mellan fönstren i salen stod ett taffelpiano, som
hämtats per segelfartyg från Köpenhamn.
Efter kommerserådet Turdins bortgång
1834 kom till Kuddnäs en del av det modernare möblemang, som
Turdins låtit hämta från sistnämnda stad, troligen
i anledning av att sonen Gustaf låtit inreda åt sig ett prydligt
hem. Bl. a. ingick i möblemanget den nedannämnda stora imperialsängen,
soffa, stoppade stolar och taburetter, fanerade med sockerkis[tträ] och prydda med förgyllda mässingsbeslag. Dessa möbler hamnade
sedan på Kuddnäs.
På Kuddnäs stod en tid stadens förmodligen enda flygel,
en mahognypjäs, som baron Rosenkampff 1837 köpt av prof. F. W.
Argelander för Kuddnäsfamiljens räkning.
Unga Turdins hade som nämnts förnämliga och ganska ovanliga
möbler, bl.a. den ryktbara ”imperialsängen”
av mahogny (”Abrahams sköte”). Den hade tak över,
gröna sidensparlakan och tjocka silkestofsar samt förgyllda
mässingsbeslag. Soffa och stolar gick i samma stil. Det märkvärdigaste
föremålet i huset var den underbara, ganska stora tavlan av
staden Berlin, bakom vilken gömde sig en speldosa. Den unga Alexandra
Lybeck, som var musikaliskt begåvad, kunde i timmar sitta och lyssna
till spelet, vari bl.a. hördes klangen av klockor. 53)
Gustaf Turdins möbler hamnade delvis på Kuddnäs efter
konkursen. De var ”rätt schangtila” för en handelsman
i Nykarleby och såsom nämnts inköpta i Köpenhamn.
Uppseende väckte bl.a. de förgyllda gardinskäpparna med
sina skulpterade knoppar, i vilka röda och vita tyllgardiner varit
upphängda i smakfullt anbragta festoner i det turdinska hemmet. Zachris
Schalin, som berättar detta, konstaterar avståndet mellan den
gammaldags enkelheten i det Calamniuska hemmet och lyxen i unge Gustaf
Turdins moderna hus. Vidare ingick bland de Turdinska möblerna ett
åttkantigt bord med masurfaner på den nedfällda skivan.
Den hade ursprungligen varit fyrkantig och betsad i grönt och svart,
så att masurns ådror framstod tydligt och vackert. 54) |