IV. KULTURLIV OCH NÖJEN

Möbleringen

Början av 1800-talet var i Nykarleby de vita möblernas tid. Så var fallet hos Turdins, då Alexander I gästade där. Salen hade man mest möblerat med stolar, soffa förekom ej där. På Kuddnäs stod längs fönsterväggen i salen en rad med olika stolar, skulpterade, mörkbruna med kors i ryggen och svart läder på sitsarna. Två stora skrivbord stod framför var sitt fönster och senare vid väggarna mot norr och söder. Mellan fönstren i salen stod ett taffelpiano, som hämtats per segelfartyg från Köpenhamn.

Efter kommerserådet Turdins bortgång 1834 kom till Kuddnäs en del av det modernare möblemang, som Turdins låtit hämta från sistnämnda stad, troligen i anledning av att sonen Gustaf låtit inreda åt sig ett prydligt hem. Bl. a. ingick i möblemanget den nedannämnda stora imperialsängen, soffa, stoppade stolar och taburetter, fanerade med sockerkis[tträ] och prydda med förgyllda mässingsbeslag. Dessa möbler hamnade sedan på Kuddnäs.

På Kuddnäs stod en tid stadens förmodligen enda flygel, en mahognypjäs, som baron Rosenkampff 1837 köpt av prof. F. W. Argelander för Kuddnäsfamiljens räkning.

Unga Turdins hade som nämnts förnämliga och ganska ovanliga möbler, bl.a. den ryktbara ”imperialsängen” av mahogny (”Abrahams sköte”). Den hade tak över, gröna sidensparlakan och tjocka silkestofsar samt förgyllda mässingsbeslag. Soffa och stolar gick i samma stil. Det märkvärdigaste föremålet i huset var den underbara, ganska stora tavlan av staden Berlin, bakom vilken gömde sig en speldosa. Den unga Alexandra Lybeck, som var musikaliskt begåvad, kunde i timmar sitta och lyssna till spelet, vari bl.a. hördes klangen av klockor. 53)

Gustaf Turdins möbler hamnade delvis på Kuddnäs efter konkursen. De var ”rätt schangtila” för en handelsman i Nykarleby och såsom nämnts inköpta i Köpenhamn. Uppseende väckte bl.a. de förgyllda gardinskäpparna med sina skulpterade knoppar, i vilka röda och vita tyllgardiner varit upphängda i smakfullt anbragta festoner i det turdinska hemmet. Zachris Schalin, som berättar detta, konstaterar avståndet mellan den gammaldags enkelheten i det Calamniuska hemmet och lyxen i unge Gustaf Turdins moderna hus. Vidare ingick bland de Turdinska möblerna ett åttkantigt bord med masurfaner på den nedfällda skivan. Den hade ursprungligen varit fyrkantig och betsad i grönt och svart, så att masurns ådror framstod tydligt och vackert. 54)


Erik Birck (1980) Nykarleby stads historia del II, sid. 272.


Nästa kapitel: V. FATTIGVÅRDEN FÖRE BRANDEN. Den historiska bakgrunden.


Läs mer:
Karaktärsbyggnaden. Inredning, möbler och minnen i Kuddnäs, Skalden Zacharias Topelius forna hemgårds historia av Zachris Schalin.
(Inf. 2004-12-19.)