Ett av Matts Lithéns mindre fartyg var galeasen Najaden om 63 (65) läster, som han delade med rådman C. J. Berger.
Det byggdes 1836 på Nykarleby stads skeppsvarv på Djupsten
av furu på kravell. Skeppsbyggmästare var P. Katternö
från Pedersöre och även de övriga arbetarna var hemma
från samma socken, nämligen snickaren Eric Berg, smeden Hans
Kerr, skeppstimmermännen Fredrik Johansson Östensjö, Anders
Jacobsson Klubb, Henric Ericsson Gåta och Anders Johansson Pährs. 35)
Skeppet fördes 1836 av skepparborgaren i Nykarleby Carl August Snellman
med finskt sjöfolk. Mätebrevet utfärdades av stadens edsvurne
skeppsmätare, rådmannen Petter Lybeck och stadsfiskalen Victor
Federley den 30 juni s.å. Fartyget var långt över stäv
vid spunningarna 70 fot, brett midskepps
från yttre till yttre kant av bordläggningen upp under berghultet
22,75 fot, djupgående tomt akter 6 fot och för 5 fot, med last
akter 10,50 och för 10 fot, ”alltsammans svenska fötter”.
Lästetalet sattes på grund härav till 65 läster à.
18 skeppund på lästen. 36)
Det största fartyget, som byggdes på Djupsten var fregattskeppet Adolf om 267 läster, tillhörigt råd- och handelsmannen
Adolf Hammarin. Det byggdes våren 1840 av furu på kravell.
Måtten var:
Längd över stäv vid spunningarna |
118 |
fot |
Bredd midskepps från yttre till yttre
kant av bordläggningen upp under berghultet |
30,75 |
” |
Djupgående |
tom |
akter |
|
9,50 |
” |
” |
” |
för |
|
5,50 |
” |
” |
med |
last akter |
|
16,50 |
” |
” |
” |
” för |
|
15,50 |
” |
Uträkningen visade 275 21/56 svåra läster efter
4. klassen. Vid mätningen saknades emellertid proviant, vatten, ved
och segel, varför 8 21/56 läster avdrogs. Skeppets rätta
dräktighet blev 267 sv. läster efter 18 skeppund per läst. 37)
Adolf gick under redan 1843, såsom på annat ställe i
d.a. nämnts.
|