58. Sjökapten Johan Henrik Broman
med hustru Helena Sofia, f. Rönning.
Foto 1870-talet.
En annan svensk sjökapten var Olof Brunström,
som var född i Orust 17 febr. 1785. Han inflyttade till Nykarleby
1829 och förde fregattskeppen Hoppet och Emelie. Han
var gift med Nelly Paterson (f. i. Göteborg 25.5. 1794, d. i Gamlakarleby
11.1. 1859). Brunström dog i Nykarleby den 30 okt. 1857.
Hans son, sjökapten Otto Brunström, var född i
Göteborg den 25 febr. 1825, avlade skepparexamen den 8 mars 1848
och erhöll burskap i Nykarleby den 5 juni s.å. Han uppsade
burskapet 1858, men anhöll om nytt den 18 aug. 1862 och fick det
även, flyttade med familjen till Viborg 1870, men återvände
1873. Senare var han affärsman i Newcastle och London. Han gifte
sig i Liverpool 11 juli 1850 med Katarina Jakobsson, f. där 3 dec.
1833. Han ägde i Nykarleby däckade båten Svanen och slupen Två Bröder. Han dog i Newcastle i början
av 1920-talet.
Sjökapten Johan Petter Rundström var visserligen född
i Jakobstad (18 jan. 1794), men inflyttade till Nykarleby från Öregrund
i Sverige 1838 och räknades därför som rikssvensk. Han
förde bl.a. barkskeppet Jupiter och var gift med Anna Magdalena Höckert
(f. 1.2. 1798, d. i Nkby 23.1. 1856). De räknades som ett ”hyggligt
herrskap”. 53) Han dog i Nykarleby den 14 juli 1854.
59. Sjökapten Isak Teodor Rundström.
Foto 1870-talet. [Beskuren.]
Sonen Johan Wilhelm R. var född i Öregrund den 2 dec.
1828 och skeppare även han. Han var ogift och dog på Gibraltar
den 3 jan. 1865. Den andra sonen Isak Teodor R. var född i
Nykarleby den 23 okt. 1836, var liksom fadern och brodern skeppare, gifte
sig den 25 mars 1860 som styrman med Eva Lovisa Argillander (f. i Lovisa
1.9. 1828, d. i Nkby 16.10.1861), och dog den 18 mars 1878 i Pensacola,
U.S.A.
Dottern Anna Amanda Amalia R. var född 1823 och gifte sig
den 13 aug; 1850 med skepparen Johan Östman (f. i Jakobstad 1812).
Denne inflyttade till Nykarleby 1841 och förde bl.a. befälet
på briggen Iduna och skonaren Vänskapen. Han
flyttade med familjen till Vasa 1873.
Amanda Östman var känd som en ”slofra”, d.v.s. slamsa.
Även sjökapten Johan Petter Högdahl (18031875),
vars far Petter H. var född i Lövånger 1777, men
hade inflyttat till Nykarleby 1813 från Gamlakarleby som sjötullvaktmästare
och dog där den 21 jan. 1862, räknades som rikssvensk. Han var
gift första gången med Anna Maja Blomkvist, (f. i Nkby 20.3.
1801, d. där 5.5. 1846), änka efter sjökapten Johan Fredrik
Astrén (f. i Nkby 29.3. 1801, d. i Vasa 19.9. 1834), och andra
gången med Christina Amalia Schjoman (f. i Nkby 19.2. 1816, d. på
Smedsbacka 5.3. 1884). Högdahl och hans änka Amalia H. testamenterade
sin efterlämnade egendom till sjömanshuset, varigenom den s.k.
Högdahlska donationsfonden bildades.
Andra svenska sjökaptener och styrmän var bröderna Hans
Olof och Erik Högström. Båda hade otur till
sjöss och omkom vid unga år. Den förre var född 9
jan. 1795 i Öregrund, inflyttade därifrån till Nykarleby
1815 som konstapel, blev sjökapten, men drunknade den 13 okt. 1829.
Den senare inflyttade från samma ort 1820 som sjöman, blev
styrman och drunknade före brodern, redan den 15 nov. 1824. Han var
då 28 år, 3 mån. och 9 dagar gammal. Båda var
ogifta.
Sjökapten Christian Wennerholm var född i Göteborg
den 8 dec. 1789 och dog på Kuddnäs den 30 mars 1873. Han förde
bl.a. Nykarleby-fartygen fregattskeppen Harmonie, som förliste
vid Gibraltar 1836, Emelie och NyCarleby. Han var gift I
i Nykarleby 17 dec. 1818 med Helena Sofia Juthe (f. i Nkby 18.6. 1794,
d. där 18.7. 1834), II med hennes brorsdotter Maria Catharina Juthe
(f. i Nkby 27.4. 1805, d. där 12.2. 1856).
Om kapten Wennerholm berättas det, att han kunde skriva sitt namn
med båda händerna på en gång. Han gick alltid fint
och elegant klädd, vit väst, tjock urked av guld, högra
handen lustigt instucken innanför västen (”frimurartecken”,
påstods det). Han tog avmätta steg, och såg mycket aktningsbjudande
ut. Det märktes, att han var van att ge order. Han sades ha varit
elak kanske rättare sträng med sjöfolket. ”Alla
skulle stå för kapten som tända ljus”.
60. Sjökapten Christian Wennerholm.
Foto 1850-talet.
Wennerholm var, liksom många andra på den tiden, en ivrig
snusare. Tog snusförrådet slut under sjöresan, kunde humöret
bli miserabelt. Unge Ernst August Henelius, sedermera som vi sett
själv sjökapten, blev som jungman utsatt för Wennerholms
misshumör, men hittade på en utväg. Han snillade undan
ett litet förråd ur kaptenens snusburk och gömde det på
lämpligt ställe. När skepparens snus var slut, var det
jungman Henelius, som kunde bjuda på en pris, vilket mycket höjde
hans aktier hos den bistre kaptenen.
Wennerholm förde fregattskeppet NyCarleby på dess första
resa 1839. Då han kommit ut på sjön, berättar sedermera
kaptenen M. E. SarIin, som var med som kajutvakt, befanns det, att
skeppet hade för långa master. Han måste därför
återvända och låta kapa av masterna. Så skall skeppet
ha blivit riggat till bark. 54)
Det var skillnad mellan ”kofferdi-(sjö)kaptener”
och ”skeppare”. Den 30 mars 1840 anhöll sålunda
styrmannen Matts Nylund (Drakabacka, f. 15.1. 1804 på Drakabacka,
d. i Nkby 25.6. 1856) om burskap som skeppare och borgare i staden. Han
var en brorson till bonden Lars Andersson Lybeck, av Kronobysläkten,
som 1785 inköpte ett av Drakabacka hemman. Han inflyttade till staden
1826 som sjöman, avlade styrmansexamen och förde galeasen Wänskapen om 26 läster 18341841. Den tillhörde handl. Henrik Backman.
Den 9 mars 1849 hade Nylund vid examen inför två kofferdiskeppare
i staden ”ådagalagt sig äga den kunskap, som för
en Skeppare till fartygs förande å mindre farvatten eller inom
Östersjön nödig är”. Han antogs till skepparborgare
den 6 april s.å., avlade tro-, huldhets- och borgared, varpå
burbrev utfärdades i vanlig ordning. Differensen i kompetenskraven
tycks ej ha beaktats konsekvent. I handlingarna tituleras han sålunda
kofferdiskeppare, seglade på Medelhavet m.m. Han var koff.skeppare
på skonaren Wänskapen om 36 läster 18401845.
Även den tillhörde handl. Henrik Backman, men köptes efter
hans död 1842 av handl. Albert Dyhr. Senare var Nylund styrman på
briggen Elisabeth om 48 läster. Han var gift med Maja Gustafsdotter
Högbacka (f. 13.5. 1806, d. 4.5. 1856). Deras ena son var sedermera
rådmannen Carl Nylund. 55)
Genom nådiga förordningen av den 21 aug. 1851 rörande
kompetenskraven för befälet på finländska handelsfartyg,
som trädde i kraft från 1858, fastställdes uppdelningen
i två klasser: Coopvaerdie-Capitener och Coopvaerdie-Skeppare.
De förra var berättigade att föra fartyg till alla hamnar
i Europa och andra världsdelar, medan de senares kompetens inskränktes
till alla hamnar i Östersjön, Kattegatt, Nordsjön och de
franska hamnarna vid Biscayabukten. För båda klasserna förutsattes
godkänd examen vid offentlig navigationsskola samt burskap och inskrivning
på sjömanshus. Lantmannafartyg, som seglade utmed kusterna
vid Östersjön med vikar, fick dock framdeles liksom dittills
föras av varje finsk medborgare, som var välfrejdad och åtnjöt
allmänt förtroende. Dessa ”skärgårdsskeppare”
ägde även rätt att föra stadsfartyg, som var av 50
lästers dräkt eller därunder. 56)
Skeppens proviantering var ej en angelägenhet endast för
handelsmännen och redarna utan även för deras fruar och
husfolk. Provianteringsbekymren sträckte sig genom hela vintern ända
till den dag skeppet avseglade från hemorten. Långt på
förhand måste allehanda förnödenheter köpas
upp till skäligt pris, såsom kött, fläsk, smör
och bröd, som dock mest bakades hemma i handelsgårdarna. Hos
rådman Dyhrs bakade man sålunda vanligen i två veckors
tid oavbrutet bröd åt ”folket”. ”Surdegsholken”
stod under denna tid som en ständigt flödande källa i bagarstugan. 57)
Det skadade ej om degen ibland hann bli ”ittersur”, ty dess
bättre höll sig brödet i fartygets proviantrum. Innan förrådet
av torrt bröd fördes ombord, måste alltsammans ”bräckas
opp” i ugnen. Härigenom erhöll brödet en färsk
och fin smak, en gammal metod att förnya gammalt, i synnerhet ”oppronnat”
bröd. Man var även angelägen att ej ”picka” brödet
så tätt som annars för att mask ej skulle frodas i hålen.
Brödet torkades omsorgsfullt på långa stänger, innan
det fördes till brödlårarna i magasinet.
Kött uppköptes i stora mängder och nedsaltades i rymliga
kar och tunnor i magasinen. Man använde ett skilt kar för varje
köttsort: ett för svinfläsk, ett för nötkött,
ett för fårkött o.s.v. Dessutom hängde man upp rökta
köttstycken, skinkor, fårbogar o.s.v. längs väggarna
i magasinen. Vid Nykarleby brand fanns sålunda i skeppsredarnas
gårdsmagasiner ett ansenligt förråd av kött, som
vid förbränningen spred omkring sig ett olidligt stekos. Det
troddes allmänt, att det var stekoset, som lockade en sådan
mängd vargar till trakten. Oslukten låg efter branden i långa
tider över de forna gårdstomterna.
Smöret betraktades vid denna tid ej som dyrt, men kvaliteten
var därefter, särskilt hos det s.k. ”bondsmöret”.
Mycket smör kärnades i herrskapsgårdarna i staden, emedan
man höll sig med en stor mängd kor, 1015 per gård
och hade väl odlade och välgödda lindor i stadens närhet.
Smöret kärnades av fil, ej av sötgrädde. Betjäning
och arbetsfolk åt upp surmjölken. 58)
Skeppsbesättningarna rekryterades ofta bland handelsmännens
drängar och löparpojkar. Hade de gott gry i sig, kunde de småningom
avancera till konstaplar, styrmän och skeppare, i synnerhet sedan
navigationsskolor öppnats i eget land. Det torde också ha varit
en god skola att tjäna på fartyg under kommando av de skickliga
”Sverigeskaptenerna”.
Ibland stäcktes den unge mannens liv redan i början genom olyckliga
omständigheter. En gång, då ett av de stora Nykarlebyfartygen,
barkskeppet Jupiter eller fregattskeppet Juno, skulle segla
ut på långfärd och manskapet redan påmönstrats
och var ombord, begärde en första resans pojke, en jungman från
Soklot, en tuggbuss av matrosen Maja-Stinas Ant. Manskapet hade
förplägat sig duktigt före avresan, som brukligt var. Ant
hade tydligen dåligt ölsinne och tog genast humör av jungmannens
obetänksamma, ehuru som det kan tyckas blygsamma begäran. ”Huru
begär du, som är en rik bondpojke, tubuss av en fattig sjöman?”,
sade han buttert. Härav uppstod ordväxling, männen rök
i luven på varandra, brottades och ”brassade” väldigt
på däck och försökte kasta varandra över bord.
Detta lyckades så till vida, att bägge tumlade över relingen
och sjönk som stenar till botten. Då man omsider fick upp dem,
var de ännu sammanslutna i hårt famntag och båda döda.
Om olyckan fick varvsvakten på Djupsten, Elias Wik, veta förr
än de andra i Soklot by. Han hörde någon, som kom roende
längs älven, ropa till en annan person: ”Har du hört,
att Maja-Stinas Ant och en annan sjöman har drunknat?” ”Huru
gick det till?” ”Jo, för en struntsaks skull, för
en tubuss!” (E. Wikbloms berättelse).
År 1858 uppgick stadens sammanlagda lästetal till 1290, fördelat
på 14 fartyg, det största lästetalet sedan 1844 och betydligt
större än 1853. Förstnämnda år drabbades Nykarleby
av den största katastrofen i sin historia, branden, som dock ej annat
än på kort sikt förändrade handelns och sjöfartens
villkor för staden. Efter en minskning åren 18581859
var sjöfarten tvärtom under de följande åren mycket
livlig, som av den följande sammanfattningen framgår. |