Frågan om en ny stadsplan hade länge diskuterats. I den nya
byggnadsordningen för länets städer av den 9 okt. 1838
§ 5 anbefalldes även en reglering av staden. Uppdraget att utföra
denna reglering gavs av magistraten den 18 jan. 1843 åt lantmäteriauskultanten Otto Wilhelm Kjellman. Han skulle härvid använda Wislanders
karta från 1750 som underlag och ”Å densamma uppdraga
nya gatlinjer och tomtråer med skarpare kanter”. Abr.
H. Holms år 1806 gjorda revidering av Wislanders karta från
1740 omnämnes ej, 108) men Kjellman utgick även han från
Wislanders karta från sistnämnda år, 109) och hade i
själva verket den nya plankartan färdig redan 1842.
Kjellman avfattade två förslag till reglering av stadens tomter
och gator, ”hvilka i allmänhet voro små och oregelbundna”,
samt utvidgning av stadens område. Magistraten godkände dessa
förslag och insände dem jämte kartor till guvernören
i Wasa län, C. Cronstedt. Denne insände i sin tur förslagen
till Kejs. Maj.t. den 15 juli 1844 med hemställan om att det av borgerskapet
tillstyrkta förslaget (B) skulle fastställas. De i förslaget
upptagna tomterna 27 och 28 jämte tvärgatan mellan dem skulle
dock förenas till en tomt. I fråga om verkställigheten
av den föreslagna regleringen skulle dessutom bestämmas:
1) De gator och gränder, som enligt den nya regleringen komme att
försvinna, skulle ej få igenläggas så att kommunikationerna
inom staden avbrötes, innan annan gata hunne till begagnande upplåtas.
2) De övriga gatornas reglering skulle däremot genast verkställas,
så vitt därå befintliga byggnader, vilkas undanskaffande
komme att medföra alltför dryg kostnad, därvid icke lade
hinder i vägen.
3) Vid nybyggnader borde behörigt avseende fästas vid tomtens
blivande råer så att någon ombyggnad ej finge tillåtas
å skiljelinjerna mellan eller delar därav. Hus, som redan uppförts
där, finge ej ombyggas utan endast nödtorftigt underhållas.
4) Vederbörande gårdsägare skulle uppmanas till utbyte
av sådana mindre delar av en tomt, som framdeles skulle komma att
tillfalla angränsande tomter för vinnande av reguljära
råer.
5) Magistraten ägde ofördröjligen verkställa det
i byggnadsordningens 5 § föreskrivna bestämmandet av de
sidor av varje tomt, som hädanefter skulle få bebyggas så
att enligt 13 § två byggnader ej uppfördes invid varandra
på vardera sidan av en tomtrå.
6) Magistraten skulle genast uppgöra behörig tomtbok över
de nya tomterna. Denna skulle upptaga varje tomts sidor till alntalet.
7) Där någon större del av en tomt komme att utläggas
till torg eller gata, skulle ersättning erläggas av stadskassan
efter värdering, så framt tomten ej erhöll tillökning
på annan sida genom gatulinjernas reguljära utdragning.
8) Det å nya tomten nr 78 uppförda vakthuset med därtill
hörande slagbom skulle framdeles, när tomten skulle bebyggas,
förflyttas till den norr om nya tomten nr 80 belägna öppna
planen.
Kejsar Nikolai I gillade och stadfäste den 29 okt. 1844 den med
litt. B betecknade plankartan och däröver gjorda beskrivning,
med de ändringar och bestämmelser guvernören föreslagit
till reglering av tomter och gator samt utvidgning av stadens område.
110)
Den 5 maj 1845 upptedde [uppvisade] Kjellman den av honom i enlighet
med reskriptet upprättade tomtboken, som utan anmärkning fastställdes
av magistraten. 111)
Den i handlingarna nämnda plankartan litt. B har ej påträffats,
medan däremot kartan litt. A är bevarad och bifogas
här som bilaga III. Den av borgmästare J. Haeggström
gjorda beskrivningen till kartan litt. B är även i behåll.
Med Wislanders ovannämnda, i del I av d.a. tryckta karta från
1750 och den av Holm 1806 reviderade och här
bifogade kartan samt kartan litt. A som underlag kan man få
en god uppfattning om såväl den gamla som den nya stadsplanen.
112)
Intressant i detta sammanhang är även ing.löjtnanten,
friherre Carl Rosenkampffs
”Plan-Ritning öfver NyCarleby Stad”, kopierad från
”original Cartan” över staden (Wislanders) enligt Rosenkampffs
egen uppgift. Den upptar endast 115 numrerade tomter, men däremot
den nya Storbron och härstammar troligen från 1816. 113) Även Gyldéns karta från
1841 kan användas för ändamålet, blott man erinrar
sig att den är en kopia av Wislanders karta och således mera
ofullständig än Holms. Av dessa kartor har endast Kjellmans
karta gatunamnen utsatta. Den första med sådana efter branden
1858 är O.W. Kjellmans plankarta av 1860. Tyvärr medger utrymmet
ej en redogörelse för huru de gamla gatorna och vägarna
reglerades. |