Den 21
juni 1841 utfärdades förordningen om elementarläroverken i Finland och den 6 nov. 1843 en ny gymnasie- och skolordning. Genom förstnämnda
förordning utmönstrades 1724 års skolordning, benämningarna pedagogi och trivialskola avskaffades och ersattes med lägre och
högre elementarskola. En ny läroplan uppgjordes för dessa. Den nya organisationen gällde från 1842 års början.
I Nykarleby hölls den första årsexamen i lägre elementarskolan den 14 juni 1842. Pedagogen Carl August Cajan, som erhållit
fullmakt på sin tjänst den 9 jan. 1841 fick den 28 maj 1842 sin titel ändrad till elementarlärare enligt särskild fullmakt
och tillträdde tjänsten den 24 aug. s.å. Pastoradjunkten J. A. Nordgren, som tjänstgjort som t.f. pedagog sedan våren
1840, förordnades som t.f. lärare vid lägre elementarskolan till den 1 maj 1842. Först från höstterminen 1844 tillämpades
den nya gymnasie- och skolordningen vid skolan, 1) varför examensresultatet fram till våren 1845 faktiskt gällde pedagogien.
Den
2 mars 1843 infann sig själve Ephorus Scholarum, ärkebiskop Eric Gabriel Melartin i Nykarleby för att förrätta inspektion,
åtföljd av eloquentiae lektorn vid gymnasium i Åbo, fil. och teol. dr. Eric Elfgren. De 40 eleverna förhördes i innanläsning,
katekesen, religionshistoria, fysisk geografi och aritmetik, varjämte handstilarna besågs.
På e.m. hölls sammanträde med
lärarna, varvid eforus tillkännagav, att han utan att vilja taga skolans lärare någon egentlig tjänsteförsummelse till last,
i allmänhet ej funnit elevernas framsteg fullt tillfredsställande, särdeles i avseende å noggrannheten och tillförlitligheten
av det lärda.
Det var således en hel del anmärkningar eforus haft att rikta mot skolan och undervisningen. Kritiken kastar ett intressant
ljus över skolans torftiga förhållanden. Desto mera anmärkningsvärt är det, att man även i denna skola nådde förhållandevis
goda resultat, vilket de tidigare anförda prostevisitationsprotokollen visar.
På sitt sätt ännu
mera förödande mot den gamla skolan och dess kunskapsresultat var den kritik, som t.f. inspektor, kyrkoherde C. Fr. Stenbäck presterade vid årsexamen den 14 juni 1844, den sista före tillämpandet av den nya skolordningen. Närvarande var utom inspektor råd-
och handelsmännen A. Hammarin och C. J. Berger, postmästaren, baron Stromberg och ett stort antal stadsbor.
Elevernas antal var 59
av vilka 16 flickor. Två var präst- och 2 civilstats-, 20 borgar- och 35 bondbarn. Av barnen betecknades 38 som håglösa eller tröga.
Lärare C. A. Cajan hade då tjänstgjort två läsår vid skolan.
Vid förhöret i Nya testamentet befanns,
att en del läste redigt, men flera ”så hacklande och oredigt, att de under en sådan bokläsning ej kunna få något
begrepp om innehållet af det lästa”. Detta besannades av barnens läsning ur minnet i katekesen. I geografi förhördes eleverna
även i matematisk sådan, men då ungdomarna saknade de första grunderna i geometrin och då skolan ej ägde glober och erforderliga
kartor, fann inspektor denna sysselsättning utgöra förspilld möda.
Förhöret i religionshistoria, svensk historia, där
de förnämsta regenterna och deras åtgärder ”till befordran af upplysning och sedlighet” efterfrågades, och gamla tidens
allmänna historia föranledde inga direkta anmärkningar. Vid aritmetikförhöret uppläste en och var av gossarna n:ris 139
och flickorna n:ris 110 på sin tavla något exempel, de mest försigkomna i intresseräkning och bråk. Andra upplöste
enkla tal muntligt. En annan del skrev i sand under ledning av monitörer, vilka dock förrådde ovana och okunnighet i en monitörs befattning.
I första boken av Euclides bevisades 5. och 10. propositionen och ”tycktes tvenne af gossarne göra någorlunda besked för bevisningen,
men alla de andra ofullständigt”. Handstilarna översågs och inspektorn konstaterade, att 5 gossar läst några pagina i Strelings
latinska grammatik.
Som belöningar utdelades trots de dåliga resultaten 3 rbl s:r åt några elever och 11 psalmböcker
åt fattiga stadsbarn. För att ej belasta skolklassen erlades denna utgift av stadens enskilda fattigkassa.
Sedan förhöret på
e.m. avslutats antyddes för dem av barnen, som i den av läraren uppgjorda tabellen betecknats som håglösa, d.v.s. 36 elever, orsakerna,
följderna och botemedlen däremot. Vid namn nämndes två sjömanssöner, vilka framför andra utmärkt sig såsom
tröga och lata. Deras föräldrar hade kallats att närvara och varnades ”ömt och alvarligen, att icke genom vanvårdad
uppfostran bidraga till barnens förderf och skolans missaktning”.
Slutligen hemförlovades ungdomen, ”med uppmuntran till
oskrymtad Gudsfruktan, alvarlig bokläsning, flit och arbetsamhet samt vördnad och lydnad i almänhet och mot föräldrar och Lärare
isynnerhet”.
”Förrättningen” avslutades först kl. 19 med bön och sång. Då hade man hållit examen
sedan kl. 9 f.m. med paus mellan kl. 13 och 16. 2)
Årsexamen var således en allvarlig förrättning i den gamla skolan. Undervisningens
religiösa och samhällsbevarande prägel går det ej att taga miste på. Resultatet av undervisningen var såsom tidigare framhållits
svagt, men bör ses mot bakgrunden av elevernas föga studievänliga miljö och skolans bristfälliga materiella utrustning. |