I jan. 1846 meddelade Collander Benj. Schmidt att litet tjära
»infallit» till Nykarleby, sedan man nu fått slädföre.
Priset var högt såväl här som i grannstäderna
i anseende till de många spekulanterna. En förhöjning
av priset med 5 sch. Hbco per tunna för en last av beck och tjära
vid första vårdag var Collander därför tvungen att
förutskicka. Han hade »emplojerat» kapten Dahlstedt med Hoppet även för inkommande sommar och anhöll att
förskottsvis få trassera 1 000 mk Hbco, betalbara i Hamburg
på firman, i händelse han skulle komma i behov därav.
Svårigheten att uppbringa nödiga fraktfartyg medförde
att köparna ofta själva måste sörja för sådana
för att få affärer till stånd. Sålunda hade
firman James Saville i Sunderland hösten 1845 anhållit
att våren 1846 vid första öppet vatten få en last
av tjära om 500600 tr. Då svårigheter förelåg
för Collander att själv anskaffa fraktfartyg, meddelade firman
i febr. 1846 att den själv skulle sända ett fartyg till Nykarleby
för lasten i fråga. Frakten bestämdes till 8 sh. 6 p.
sterling per tunna. Collander meddelade att seglationen vanligen tog sin
början i slutet av maj och att för lastningen behövdes
45 dagar. Han förfrågade sig samtidigt hos firman, om
den med fördel kunde placera furu- och granplankor samt battens.
Han hade blivit intresserad av ett sågverk och skulle ev. kunna
leverera 12 laster i juli eller augusti.
I febr. 1846 meddelade Collander J.P. Wall i Stockholm att kapten
G.W. Aspegren föregående höst avseglat med sitt ägande
fartyg (fregatten Superb) om 160 (162) läster, med last av plank
och bräder till Medelhavet, men förlist i Norra Kvarken. Han
låg nu i Umeå för att reglera denna sak. Fartyg och last
var försäkrade. Från Benj. Schmidt i Pillau kom
den 27 febr. en beställning på 400 tr tjära och 50 hel-
och 100 halvtunnor beck. Collander lovade sända kapt. Dahlstedt med Hoppet första vårdag. Om sommartjäran som stod
till buds i juli, skulle komma att vara billigare, lovade Collander moderera
priset.
Däremot avslog han bestämt en anhållan från Schmidts
konkurrent Fried. Ernst Kuhr & Co i Pillau om en last beck
och tjära till sommaren. Han hänvisade till att han i flera
år stått i handelsförbindelse med Benj. Schmidt och att
denne redan beställt en last, varför han för dennes skull
ej ville inlåta sig i affärer med Kuhr, emedan Schmidt då
enligt all sannolik förmodan skulle »finna sig högst obelåten»
därmed. Tjärupriset hade annars gått upp, så att
någon leverans ej kunde ske under 8 mk Hbco per tunna tjära
och 11 ½ mk dº- [dito?] per tunna beck inkl frakt.
I mars 1847 avslog Collander en liknande anhållan från Hagen
& Co i Pillau.
Under våren 1846 var affärsutsikterna goda. Collander fortsatte
att avvisa kunder. Firman Guthzeit & Eijmer i Königsberg
anhöll sålunda om en last tjära om 400 tr, men avspisades
med hänvisning till att Collander i flera år stått i
förbindelse med Benj. Schmidt i Pillau och ej ville göra
honom förfång. Han skulle även leverera Schmidt några
laster under sommaren. I april avvisades en begäran om 550 tr tjära
från Bencke & Co i Danzig och den 20 april en anhållan
om inköp av 250 tr tjära och något plankor från James Saville i Sunderland. |