Collander var ej den som sparade på förhållningsorder,
då det gällde rederiets sjökaptener. Det var ett stort ansvar,
som ålades dem, vad rena affärstransaktioner beträffar.
Kapten Olof Brunström (17851857) som i jan. 1846 anlänt
till Livorno med skeppet Emelie och där sålt sin last samt fått
en ny frakt av vete och lämnat staden den 28 febr., fick först
en förebråelse för att han ej lämnat någon uppgift
om hur många »Qvarter» eller tunnor vete lasten omfattade.
Collander hade varken fått konossement eller avskrift av certepartiet. Han instruerade
Brunström att själv uppbära frakten för vetet på
lossningsorten och remittera nettobehållningen av densamma till Collander
per post i solida 3 månaders växlar,
prima & secunda, utställda på Hamburg eller London, på
hans ordres. Var lastmottagaren ej känd på orten såsom
solid, skulle Brunström uppbära fraktbeloppet kontant av honom
och för detsamma köpa solida växlar. Så snart halva
lasten var lossad, skulle Collander på föreskrivet sätt
remittera halva fraktbeloppet och återstoden vid avresan.
Med ett brev den 22 jan hade Brunström insänt två prima
växlar om summa 10 000 Hbco mk. Den 23 febr. insändes försäljnings-
och sluträkningen samt en prima växel på 4576:13 Hbco
mk och med brev den 27 jan och den 27 febr. secunda växlarna till
desamma. Till Collanders kommissionärer i Helsingör och Köpenhamn
hade remissor från Brunström om tillsammans 2 256 Hbco
mk ingått.
Brunström hade sålunda enligt tidens sed drivit full affärsverksamhet
för rederiets räkning vid sidan om sina egentliga uppgifter
som fartygsbefälhavare. Skeppet skulle nu, efter att ha avlevererat
den intagna vetelasten, inta barlast och avsegla till Viborg för
att därifrån göra en sommartur till Hull. Skulle mot förmodan
lossningsorten bli en sådan plats att en ny frakt vore att påräkna
för Finska viken eller Lissabon ev. Cadiz, så var en sådan
frakt att föredraga såsom påtagligen mer lönande.
Brunström borde ha till »ögnamärke», vilket
som med hänsyn till den tillryggalagda resans »snällhet»
och den tid som ännu var kvar av vårsommaren, syntes mer lönande,
att ta frakt till någon av de nämnda orterna eller att genast
gå i barlast till Viborg för att där lasta på England.
Var lossningsorten en »saltplats», så var det sannolikt
att få saltfrakt till Finska viken. Om detta ej lyckades, kunde
saltlast köpas för rederiets räkning och resan ställas
till Helsingör för närmare order.
Skulle vetelasten lossas i Irland och ingen frakt där gavs till
de föreslagna orterna, överlämnade Collander till Brunströms
eget beprövande, om det lönade sig att skriva till Liverpool
om frakt, eller i brist på sådan gå dit i ballast och
köpa salt för rederiets räkning. I detta fall skulle Brunström
överväga saltprisets billighet, hamnumgäldernas lättnad,
då han kom från engelsk hamn samt hur långt sommaren
framskridit m.m.
Om salt för rederiets räkning skulle intas, borde Brunström
begära 3 à 6 månaders kredit på lasten jämte
övriga behov för skeppets klarerande, detta hos Joseph Leigh
& Co i Liverpool. Till detta handelshus kunde han även adressera
sig med fraktförfrågan, om han kom att gå på Liverpool
eller Irland. Bleve Hamburg lossningsställe, skulle Brunström
anlita J.P. Schäffer därstädes för nödiga
upplysningar. Däremot ägde Collander varken i Antwerpen, Amsterdam
eller på Irland någon korrespondent med vilken han haft några
egentliga affärer, varför Brunström uppmanades att själv
se sig om beträffande dessa orter.
Detta brev var inneslutet i ett brev från Collander till J.P.
Schäffer i Hamburg. Det framgår att Emelies destinationsort
var Engelska kanalen med anvisning att anlöpa Cork eller Falmouth
för vidare order om lossningsorten, som kunde bli Irland, England,
Antwerpen, Amsterdam eller Hamburg, och att han avseglat den 28 febr.
från Livorno. Collander bad Schäffer översända brevet
till Brunström till destinationsorten som troligen skulle uppges
i någon av de hamburgska tidningarna. Dem hade nykarlebyborna ju
ej tillgång till. Skulle Brunström komma att lossa lasten
i Hamburg, kunde brevet överlämnas direkt till honom.
Den 1 maj 1846 erhöll Collander genom tidningarna kunskap om att Emelie lyckligt anlänt till Falmouth den 1 april och att destinationsorten
för vetet var London. Collander överlämnade nu åt
Brunström att sluta en ev. frakt till Viborg. Skulle en god frakt
kunna avslutas i London att gå till Viborg i ballast och där
lasta på Hull, så fick Brunström göra även
detta. I anseende till att rederiet föregående år hade
en så låg frakt från Viborg, då det självt
gjorde avslut i förtid, ville det nu »försöka Brors
lycka», skriver Collander. Ansvaret för fraktslutet
överlämnades sålunda till Brunström.
Man förbisåg ofta inför utsikten till goda frakter fartygens
behov av nödig reparation. Den 12 april 1847 skrev Collander sålunda
till Brunström i Helsingör och tackade för 6 brev mellan
okt. 1846 och mars 1847 med redogörelser för resor till Livorno,
Spezia [Vid Genuabukten sydost om Genua.] och Köpenhamn. Brunström
hade nu skeppet Emelie lastat för Kronstadt. Collander meddelade
att kompanjonen J.A. Lybeck eller han själv skulle »komma skuttande
dit», så snart de fått underrättelse om att skeppet
anlänt. Skeppet behövde nu enligt Brunströms mening en
större reparation, och redarna var även sinnade att låta
det komma hem från Kronstadt för en sådan. Ett sådant
beslut var emellertid »svidande» i anseende till de för
tillfället höga frakterna för spannmål och plankor. Dispaschören N. Heimbürger i Petersburg
behövde, enligt vad Collander inhämtat genom Borgström,
flera fartyg och erbjöd intill den 22 maj i frakt på England
5 à 6 sh. sterling per qvarter vete och 80 sh. per stand plankor. Därför fann Collander det lämpligt att bortse
från behovet av reparation av fartyget. »Skulle skeppet kunna
göra en circa £ 700 frakt från Cronstadt till Hull, så
vore detta verkligen en stor förmon att förbise emot att komma
tomningen hem». Brunström borde därför genast efter ankomsten till Kronstadt göra sig därstädes och i
Petersburg underrättad om högsta möjliga fraktanbudet för
skeppet på Hull, »ty förmodligen hisiterar (!) Bror väl
icke ännu göra sommartour med Skeppet, i händelse en animerande
frakt erbjöds, som vi önskade antaga.» Trots att skeppet
enligt Brunström behövde »en betydligare reparation»,
var man beredd att skicka ut det än en gång, innan man tog
hem det för att ev. bli vinterliggare i Nykarleby.
Den 12 juli 1847 mottog Collander Brunströms länge väntade
brev från Helsingör, dat. Drakö [Var ligger det?] 28 juni.
Resan hade gått lyckligt, ehuru långsamt. Brunström instruerades
nu att segla till Kronstadt och avlämna lasten samt därefter
göra sitt bästa för att skaffa frakt för skeppet till
Hull. Därifrån skulle han komma hem med barlast.
Skulle resan till Hull gå långsamt så att hemresan
bleve sen, tilläts skeppet segla till Viborg för att bli vinterliggare
där, men därom skulle Brunström få besluta i Helsingör
på hemkommande från Hull. Vad som behövdes för sommarturen
till Hull av segelduk och löpande gods, skulle köpas i Kronstadt,
men ej något annat, emedan man ju hade vintern på sig att
anskaffa såväl det ena som det andra, som skeppet behövde
för det nya året.
Frakten för skeppets marmorlast skulle uppbäras snarast möjligt
av kapten Brunström och sändas till Collander per post under
rekommendation. I Nykarleby rådde ovanligt stor brist på arbetsfolk,
vilket bidragit till att Collander beslutat låta skeppet bli vinterliggare
hemma, varjämte befälet skulle få vila litet efter många
års ständigt arbete.
En remissa om 3 000 rbl s:r ankom även från Brunström
i Kronstadt i slutet på juli, jämte meddelande om att en god
frakt avslutits på Hull. Collander var dock ej nöjd med sin
skeppare. Brunström tog sig nämligen friheten att fråga,
om han på frakten till Hull fick tillgodoräkna sig frakten
för 3 standard plankor, en begäran som ej var ovanlig. Detta
biföll Collander gärna, men yttrade samtidigt sin »högeliga
förunran öfver det framfusiga och otillbörliga sätt,
hvarpå densamma blifvit framställdt. Den lycka och förtjenst
skeppet Emelie gjort mig», skriver Collander, »sedan jag deri
blef intresserad, tillskrifver jag alldrig hvarken Bror eller någon
annan Skeppare, ej heller mig sjelf, ty dessa förmåner hafva
uppstått allenast genom Dens godhet, som har allt i sina händer
och regerar öfver Himmel och Jord, och är en Domare och Ransakare
öfver Menniskornas hjertans tankar, lönligheter, illfundigheter,
ränker och konster. Jag kan således alldrig derföre komma
att tacka, lofva och prisa Bror, om och Bror, hundrade gånger om
dagen, skulle vilja tillvälla sig denna, verkeligen i sanning
oförtjenta ära.»
Efter denna skopa försäkrar dock Collander att han härmed
icke, velat frånkänna Brunström »sina naturliga
förtjenster, men en menniska, sig själf lemmad, förmår
dock så litet, och så länge hon vandrar i mörkret
är hon sin egen alldra högsta afgud, samt sålunda beröfvar
den Allseende och Allvetande ende och sanna Guden äran.»
Det var mycket sjökaptenerna skulle tåla förr i världen!
Collander var ej heller nöjd med Brunströms åtgärder
med provianteringen. »Huru Provianten nu, mera än förr,
kunnat vara förskämd, är också högst underligt!
Ha kött- och fläsktunnorna icke varit täta, som väl
kan vara möjligt, så har ju B så mycket angelägnare
bordt köpa eller låtit göra till Skeppet några nya
goda jernbandade Ektunnor af tillbörlig storlek för dess konserverande
och derpå hade jag aldrig tadlat [klandrat]. Icke blifver en sak,
af ifrågavarande beskaffenhet, dermed afhulpen, att man sentida
vidt och bredt deröfver skriar och skräflar, utan derigenom
att man vidtager en ändamålsenlig och sansad åtgärd;
ty här hos oss kunna ju slike käril icke åstadkommas.»
Sist ger Collander Brunström några instruktioner: Ehuru Common
eller s.k. Liverpools salt härstädes var mindre begärligt,
hade Collander dock beslutat att låta Brunström till återlast
i skeppet intaga l 500 tr från Hull. »Se noga efter,
Broder, att Saltet är rent och godt samt ju hvitare och gröfre
dess bättre!» I ett brev till Hull 13 aug. uppmanades Brunström
även inköpa 4 000 vanliga taktegel eller s.k. kakel för
Collanders räkning.
Skeppet Emelie hemkom även lyckligt hösten 1847 till
Nykarleby och låg över vintern där. |