Efterfrågan på tjära var våren 1846 mycket stor.
Den 11 maj 1846 meddelade Collander Fried. Schiller i Memel på
förfrågan att priset på tjära nu var 5 mk 12 schilling
och på beck 8 mk 10 sch Hbco per tunna, levererad i Nykarleby och
klarerad till sjöss i köparens fartyg, men exkl. frakt. Det var
brist på fraktsökande fartyg i Nykarleby, varför köparen
måste befrakta ett fartyg själv. Seglationen skulle börja
om ll ½ vecka. Orsaken till tjärprisets stegring
var att priset under sista vinterinförseln stod högre än
förlidet år, en följd av flera order från England.
Den 15 maj hade skonerten Hoppet avlastats för Benj. Schmidt i Pillau. Lasten bestod av 400 tr tjära och 50 hel- och 100 halvtunnor
beck. Den assurerades hos Peter Siemsen & Co i Hamburg för
räkning mottagaren. Hela lasten kostade 3956:4 mk Hbco.
Firman Bencke & Co i Danzig ville ej betala mera än 7
mk 4 sch Hbco per tunna tjära och 10 mk 4 sch. per tunna beck, men
såg gärna att affärerna skulle fortsättas. Det ville
Collander också. »De förebragte skäl äro ock
visserligen antaglige, ehuru jag föga tror, att T. å
desse varuartiklar åtnöjer sig med en så ringa förtjenst
som jag», skriver han den 15 maj. Han trodde sig emellertid om att
få befrakta ett fartyg i Gamlakarleby om 700 tunnors dräktighet
till så billig frakt att det bleve möjligt att tillmötesgå
Bencke & Co:s önskemål. Den 25 maj måste han i alla
fall underrätta firman om att fraktfartyget ej antagit hans anbud,
varför affären måste uppskjutas.
Den 23 juni avgick dock skonerten Minerva, kapten Will Baker,
med last av tjära och beck för James Saville i Sunderland.
Lasten omfattade 908 tr tjära, 35 tr beck och 59 st. plankor och battens. Dessutom medföljde 64 tr
tjära på däck. Becket levererades i ½ tunnor och
hade medsänts i och för stuvningen och för att det rådde
brist på tillräckligt antal ½ tunnor tjära. Man
hade liksom så mången gång tidigare fyllt ut tjärlasten
med beck, trots att becket ej hade efterfrågats. Några fler
laster av plankor och battens ville Collander ej leverera under året,
utan först till följande år, till vilken tid trälasttullen
i England skulle hinna regleras. Hela priset på lasten steg till
410 pund 13 sh. Först den 4 juli kunde han erbjuda Bencke en last
tjära och beck om 500 tr med kapten Dahlstedt på Hoppet till
ett pris av 3 925 Hbco mk. Frakten uppgick till 72 6/7 kop s:r
in fullo per tunna. Collander hoppades dock att Bencke, eftersom han otvivelaktigt
skulle kunna sälja lasten förmånligt, senare ville gottgöra
honom 4 sh. Hbco per tunna, emedan varorna verkligen stått honom
högt i inköpspris, skriver han. Affären skulle därför
lämna honom högst ringa förtjänst. Prisen i Köpenhamn
gällde nu 8 mk Hbco per tunna tjära och 11 do per tunna beck.
Detta hade Collander erfarit med dagens post av en försäljningsräkning
från P. de Coninck därstädes över ett parti
han consignerat till denne. Han lade
därför sitt förslag på Bencke & Co:s samvete
»för att deraf sedermera göra mina slutsatser».
Försändelsen till Coninck utgjorde 73 tr tjära med ett
annat skepp Hoppet, kapten Leufstadius, till ett pris av 419 Hbco
mk.
Under sommaren steg priset på tjäran i Nykarleby till 8 rbl
30 kop bco ass. och efterfrågan var stor. Collander uttalade i slutet
av juli pessimism rörande fortsatta affärer med Benj. Schmidt
i Pillau, om detta »obehagliga förhållande» skulle
fortsätta. Han hoppades dock, att Schmidt skulle finna »ändamålsenligt
råd» däremot, d.v.s. gå med på den av Collander
tidigare påyrkade höjningen av priserna.
Den 15 aug. avlastade Collander i alla fall 400 hela och 100 halva tr
tjära samt 50 hela tr beck med kapt. Dahlstedt för Schmidt.
Priset var 3 840 Hbco mk inkl frakt. Denna uppgick till 72 6/7
kopek s:r in fullo per tunna.
Det förekom även ofta att man sålde skeppslasterna på
kommission [för annans räkning]. Den 3 sept. 1846 avgick kapten
J.P. Rundström med skeppet Jupiter från Nykarleby till
Marseille med last av 152 tolfter 5 st. reducerade 14 fots tre, nio och
tio tums plankor. Till kaptenen hade Collander överlämnat att
själv välja kommissionär för försäljningen.
Plankorna såldes sedan av Robert Gower & Co i Marseille
och renderade Collander netto 66 pund 4 sh. 7 pence. Frakten var 22 francs
per tolft in fullo.
Enligt överenskommelse räknades tre tolfter halvplankor för
en tolft hel plankor vid beräknandet av frakten. På nettot
erhöll Collander en växel som han sålde på Finlands
bank à kurs 39 7/16 pund med 3/4 % avdrag och fick 400
rbl 2 kop. s:r. Transaktionen var slutförd den 2 mars 1847.
Utom frakten och en del andra kostnader erlades tull i Öresund, vilken
som vanligt likviderades av ombudet i Helsingör, Holms Enka &
Schierbeck. |