Självfallet förekom då och då klagomål rörande
de mottagna lasterna. I den nyssnämnda leveransen till Benj. Schmidt
befanns en tunna saknas vid lossningen i Pillau. Collander gottgjorde detta
med Hbco 8 mk 8 sch., oaktat kapten Dahlstedt ej kunde ge ringaste upplysning
om att någon tunna saknats. Collander som tydligen var angelägen
att behålla Schmidt som kund, gottgjorde honom även för
halva assuransen Hbco 23 mk 5 sch. samt för ett förskott till
kapten Dahlstedt à 292 mk 8 sch.
Schmidt hade även klagat på kvaliteten av becket. Enligt Collanders
»oförgripeliga mening» var det i alla avseenden lika
gott som det han tidigare avskeppat. Han medgav dock att det var möjligt
att tunnorna blivit »bandbrutna» vid inlastningen, varför
han »framdeles nogare» skulle övervaka denna. Att tunnorna
funnits »behuggade» var ett yttrande som han ej förstått,
varför han bad Schmidt uttrycka ordet på tyska språket
i nästa brev. Han hoppades i alla fall bli krediterad för räkningens
fulla belopp. Han skulle gärna ha noterat tjäruhalvtunnorna
billigare, om det kunnat ske med hänsyn till inköpspriset i
Nykarleby.
Kapten Dahlstedts fartyg låg i alla fall nu i mitten av sept. 1846
under lastning för en ny leverans till Schmidt. Den gick på
3 610 Hbco mk. Lasten omfattade 450 hel och 80 ½ tr tjära
à 7 mk 5 sch Hbco inkl frakt för hel- och 4 mk för ½-tunnan.
Frakten steg till 72 6/7 kop s:r på l/l tunna. Den 10 nov.
var Dahlstedt framme i Pillau med denna sin tredje last för säsongen.
Konflikter av olika slag uppstod lätt även med de engelska
köparna, som gång på gång sökte lura de österbottniska
leverantörerna. Firman James Saville i Sunderland framförde
i aug. 1846 anmärkningar rörande de med kapten William Baker av Collander levererade varorna. Saville anmärkte på att Collander
ej överlämnat becket till kapten Baker för hans fartygs
räkning. Collander framhöll att han redan förklarat orsakerna
härtill för Saville: han hade ansett sig därigenom iaktta
ett rättmätigt intresse för denne. Hade beckpriset i England
varit kapten Baker obekant, så skulle han påtagligen aldrig
ha påyrkat avlastning därav i Nykarleby för sin egen räkning
till det av Collander noterade priset. Collander skulle då ej heller
ha vidtagit ifrågavarande åtgärd. Det var ju en gammal
och av alla beck- och tjäruhandlande på produktionsorterna
i Finland och Sverige känd sak att priserna mellan nämnda varor
alltid skilde sig 50 %, ty becket tillverkades av tjära och
denna gick ihop genom kokningen med 45 %. På utländska
orter iakttogs vanligen denna prisskillnad. Om nu kapten Baker för
Collanders goda och välvilliga bemötande av honom i Nykarleby
haft den oförmodade skamlösheten att icke godkänna deras
genom tolk slutna, muntliga avtal, så borde åtminstone Saville
så mycket ha respekterat Collanders ord att han ej gått i
utbetalning av frakten till Baker för partiet, förrän han
hade avfordrat Collander förklaring eller bevis om det sanna förhållandet.
Ej heller borde Saville ha vidtagit någon försäljning
av becket till underpris, förrän Collanders svaromål ingått.
Collander bad därför vänligast Saville gottgöra honom
differensen, emedan han åsamkat honom en uppenbar förlust.
Saville hade vidare påstått att tjäran kommit till en
dålig marknad. Det förklarade sig Collander kunna sätta
tro till så mycket mindre som tjärpriserna under berörda
tid var ganska höga i Englands större städer i jämförelse
med priserna i kontraktet, och emedan han senare erhållit uppmaningar
att sända tjära till 17 sh. sterling per tunna. Saville förhörde
sig trots dessa tvistigheter om tjärpriset för följande
vår för 600700 tunnor, men Collander svarade att han
ej kunde åtaga sig leverans under 9 sh. 6 p sterling för tjäran
och 50 % högre eller 14 sh. 3 p för becket i Savilles fartyg.
För tjära i ½-tunnor ökade priset som vanligt med
l sh. sterl. per tunna. Då en var »tagit faveure» på
utrikes orter, gick priset upp även på produktionsorterna,
undervisade Collander sin engelske affärskontakt. Så snart
Saville gottgjort honom för förlusten, ville han dock överväga
att sända honom en last plankor och battens nästa vår.
I mars 1847 måste Collander dock för Saville erkänna
att det var hans egen godtrogenhet som vållat honom den av Baker
åsamkade förlusten. Han bad om ursäkt för att han
sårat Saville med sina reflektioner.
Savilles begäran om en last om 800 à 900 tr tjära till
förlidet års pris måste Collander dock avslå i
mars 1847. Under loppet av vintern hade man i Nykarleby till allmogen
betalt 8 rbl 3050 kop bco assign per hel tunna tjära, och då
därtill kom tull, tolag [”hamnavgift”] och övriga
umgälder, räckte 8 sh. 6 p knappast till inköpet. Skulle
Saville däremot kunna höja priset till 9 sh. sterling per tunna,
kunde affären bli av. Tjära i ½-tunnor fanns det ej tillräckligt
av för annat än en mindre leverans. |