Under 1847 fortsatte kommersen i samma utsträckning som tidigare.
Redan den 2 jan åtog sig Collander på förfrågan
att till Carl G. Bäck i Stockholm under våren leverera
8001 000 tr tjära till ett pris av 8 rdr riksgälds
per tunna ombord på mottagarens fartyg, klarerat till sjöss
i Nykarleby. Bäck hade önskat hälften i 1/1 och hälften
i ½ tr, men Collander framhöll att under vintern ytterst litet
tjära i ½-tunnor kunde åtkommas, varför han ej
kunde förbinda sig att leverera mera än 80100 sådana
såsom nödig stuvning. Däremot kunde 100 halvtunnor beck
fås till 12 rdr rgs per tunna. Affären förföll emellertid,
då Bäck fordrade att åtminstone 400 st. ½ tr tjära
skulle ingå i lasten. Detta villkor kunde Collander ej uppfylla.
Lasten hade varit avsedd för Finnboda Beckbruks Bolag i Stockholm.
Med Benj. Schmidt fortsatte affärerna. Collander framhöll
visserligen i brev till Schmidt den 29 jan., att han på den tjära
han föregående år levererat med Dahlstedt till Schmidt
»haft nästan ingen förtjenst, åtminstone icke mera
än Schmidt». Priserna i Österbotten var då liksom
nu höga på grund av de stegrade priserna i England och Medelhavshamnarna.
Även i Köpenhamn hade priset stegrats under senare delen av
sommaren. Collander ansåg att Schmidt borde kunna dominera handeln
med tjära i Pillau under den kommande sommaren, ifall affärerna
fortsatte. För att undvika klagomål på kvaliteten vore
det »en god portion» att i varje last få avskeppa 75
à 100 tr beck, så skulle därigenom den grövsta
tjäran kunna undvikas. »Att Tunn-kimbarne för framtiden
icke skola afhuggas och skadas vid stufningen i fartyget», skulle
Collander sörja för genom Dahlstedt, ty till detta hade han,
Collander ovetande, varit skyldig.
Collander meddelade även att kapten Dahlstedt lyckligt hemkommit
med sitt fartyg den 31 okt. föregående år, medan kapten
Östman däremot blivit vinterliggare i Kristinestad, så
att konkurrenten Albert Dyhr nu troligen icke kunde göra Schmidt
förfång i konkurrensen om kunderna åtminstone under vårdelen
av sommaren.
Firman Bencke & Co fick i april 1847 avslag på sin begäran
om leverans av tjära till 7 mk Hbco per tunna. Firman höjde
då priset med 8 sch. per tunna tjära och beck, men Collander
vägrade fortfarande att anta detsamma. I början av vintern var
tjärpriset redan ganska högt, skrev han, men före vinterns
utgång steg det ytterligare till följd av den ringa införseln
till staden och de höjda noteringarna i England och Köpenhamn.
Skulle Bencke däremot kunna erbjuda 8 mk 8 sch. Hbco per tunna tjära,
vore Collander beredd att anskaffa en last till sommaren.
Till Benj. Schmidt & Co avlastades i slutet av maj skonerten
Hoppet med 415 hel- och 20 halvtr tjära samt 40 hel- och 70 halvtr
beck. Priset var 7 mk 8 sch. per 1/1 tunna tjära inkl. frakt och
8 mk 4 sch. per ½-tunna samt 10 mk 8 sch. per tunna beck. Hela
leveransen steg till 3 982 Hbco mk. Då den yttre redden ej
blev isfri förrän den 11 juni, kunde fartyget ej avgå
tidigare.
Bristen på fraktfartyg var nu så stor i Nykarleby att de
ej gick att uppbringa ens »om man betalte guld». Collander
låg i början av juni med flera 1 000 tr tjära i lager
och priset hade drivits upp till 9 rbl bco ass per tunna. Han prutade
ej. Bencke & Co som ej ville betala det av honom begärda
priset, avvisades på nytt. Den 28 juni avgick dock galeasen Annette,
hemmahörande i Korpo, skeppare Mats Mickelsson, till Bencke
& Co i Danzig med 400 tr tjära och 25 tr beck. Bencke skulle
mottaga och försälja lasten till förmånligaste pris
och därför kreditera Collander. Denne hade nu erfarit att priset
på tjäran i Köpenhamn stigit till 11 mk 8 sch. Hbco per
tunna.
Fartyget var som vi sett ett »allmogefartyg» och fick enligt
förordningarna ej inta last i Finlands städer, men däremot
nog transportera laster inom Östersjön, då de upptogs
som egna i tulIpasset, vilket skett i detta fall. Fartyg och last gick
oförsäkrade. Collander uppmanade Bencke lämna Mickelsson
en god betjäning.
Lasten skulle således försäljas för Collanders räkning.
Det gick emellertid som han beräknat; Bencke uttryckte önskemål
om samma varor till de av Collander föreslagna priserna och den 4
juli facturerade denne därför »laddningen» på
Bencke à 8 mk 8 sch. Hbco per tunna för tjäran och 11
mk 8 sch. för becket inkl. frakt. Hela lasten uppgick till 3 687
Hbco mk, att betalas per prima & secunda växel till ordres Finlands
bank, betalbar i Hamburg. Collander gratulerade Bencke till en god förtjänst,
»som säkert icke kan uteblifva».
Det blev emellertid trassel rörande denna last. Den 13 aug. 1847
skriver Collander till Bencke att han fått dennes brev av den 20
juli. Den långa tid brevet varit på väg hade förorsakats
av att det varit destinerat över Sverige i stället för
som tidigare över Petersburg. Bencke hade tagit galeasen Annettes last av skepparen Mickelsson och erkänt Collander fakturabeloppet
för denna. Bencke hade emellertid påbördat honom 10 tunnors
påfyllnad av tjära. Detta kunde Collander »billigt och
rimligtvis» ej godkänna. Fakturabeloppet borde enligt överenskommelsen
ha gottgjorts Collander oavkortat eller också borde Bencke ha sålt
lasten och gottgjort honom för nettoinkomsten därav, efter avdrag
av alla omkostnader och sin provision.
Den 9 juli meddelade Collander Schmidt att tjärinförseln till
Nykarleby åter tagit sin början, »och är nu nämnda
vara en ovanligt efterfikad artikel». Priset var först 8 rbl
50 kp. bco ass. per tunna, men ett par dagar senare hade underrättelser
ingått från Lybeck och Köpenhamn att priset var 16 lybska
mk i förstnämnda och 11 mk 8 sch. Hbco i sistnämnda stad,
»med uppmaning derjemte att gjöra afskeppning», varför
priset i Nykarleby »med hvarje dag tagit mycken faveur». Under
dessa omständigheter kunde Collander ej avsända Dahlstedt till
Schmidt med andra resan tjära till det av denne föreslagna priset,
utan ämnade nu skicka honom till Köpenhamn, sedan han hemkommit.
Saken lämnades dock öppen till dess Collander fått tala
med honom angående priserna i Pillau. I slutet av juni hade Dahlstedt
emellertid avlämnat en last till Schmidt på 425 tr tjära
och 75 tr beck med Hoppet. Tjärpriset i Nykarleby var nu 10
rbl bco ass. per tunna, vilket Collander ansåg var för lågt,
varför han bad Schmidt lämna honom en liten påökning
utöver fakturabeloppet 4 475 Hbco mk, emedan han annars kunnat
sända lasten till Köpenhamn och profiterat l mk 8 sch. bco per
tunna, varigenom Schmidt skulle ställts i förlägenhet.
Schmidt gick även med på en prisförhöjning efter
omständigheterna, för att affärerna ej måtte avbrytas.
Collander lovade att ej missbruka detta medgivande.
Någon prishöjning kom dock ej från Schmidt. Denne ansåg
Collander bunden till sitt brev den 29 jan. att han ej kunde notera tjäran
under 78 mk Hbco för l och 2 lasten under inkommande sommar.
Detta tolkade Schmidt nu så att Collander lovat sälja tjäran
till detta pris, vilket denne ej ville godkänna. »Hade orden
lydt sålunda», skriver Collander den 27 aug., »att jag
svårligen kan notera prisen i år för lsta och
2dra lasten öfver Bco mk 78, si då hade Tit. haft stöd
af mitt bref för sina påståenden. Jag måste sålunda
härvid tillämpa ett gammalt ordspråk, man tror så
gärna det man önskar». Detta var nu i denna sak fallet
med Schmidt, menade Collander. Att han kunnat ungefärligen bestämma
ett minimum fick ej betyda att det även skulle gälla ett maximum,
då konjunkturen förändrats. Om han destinerat sin 2dra last till Köpenhamn, hade han gjort en vinst om minst Hbco mk 750,
varför Schmidt borde gottgöra honom åtminstone litet.
Trots dessa meningsskiljaktigheter avlastade Collander den 27 aug. kapten
Dahlstedt med Hoppet för en tredje resa till Schmidt med 482
tr tjära och 18 tr beck. Priset var 10 mk Hbco per tunna för
tjäran och 13 mk för becket eller inberäknat frakten 5 054
Hbco mk. Schmidt föreslog i okt, efter att ha mottagit lasten att
priset skulle nedsättas med 8 schillingar Hbco. Collander var emellertid
obeveklig och hänvisade till de priser, som i sept. betalats av hr
Zschork i Königsberg. Det var ont om tjära. Kapten Montag som
förde tjäran till Zschork, hade först anlöpt Kristinestad,
men där stod då ej tjära att erhållas till något
pris, varför han seglade till Nykarleby. Schmidt hade ej förtjänat
något på den senaste lasten, men det var hans eget fel, menade
Collander, då han ej rättat utsäljningspriset efter inköpet.
Hade han låtit magasinera lasten en tid, i stället för
att i hast realisera den skulle förtjänsten enligt Collander
blivit densamma som på de föregående lasterna.
Fraktsvårigheterna återkom ständigt. Då Finnboda
Beckbruksbolag i juni 1847 befraktat skonerten Juno, kapten
Eric Englund, för att i Nykarleby hämta en tidigare kontraherad
tjärlast, anmälde Collander svårigheter. Fartyget skulle
inta malmlast på Utö för Oravais [för vidare transport
till Kimo
bruk] och måste således först anlöpa Nykarleby,
såsom närmaste tullkammare från Oravais, och därefter
gå dit för att så återvända till Nykarleby
för tjärlasten. Om väder och vind tillät, kunde allt
detta låta sig göra inom juli månad, men i annat fall
skulle Collander en längre eller kortare tid få ligga och hålla
tjärlasten i beredskap. Han ville därför höja priset
med 24 skillingar rgs per varje i fartyget inlastad tunna som ersättning
för fyllning, magasinage och ränta på sina pengar. Detta
om fartyget ej anlände till Nykarleby så tidigt, att det var
lastat inom juli månad.
Skeppare Englund anlände emellertid med Juno den 30 juli
till Nykarleby yttre redd och fortsatte därifrån efter tullklarering
till Oravais. Den 9 aug. var Juno tillbaka och började inlastningen
följande dag. Lasten var intagen den 14 aug. och bestod av 600 hela
och 400 halva tunnor tjära, varav 100 tr på däcket, till
ett pris av 6 880 rdr rgs. För sentida mottagning av lasten
hade priset ökats med 80 rdr.
|