Vinterföret 1851 var »ganska önskligt». Tjärpriserna
i Nykarleby var desamma som föregående år. Collander
hoppades därför kunna förse sig med tjära »till
fullkomligt behof» för sina vänner. Han hoppades bl.a.
att Schmidt skulle kunna hålla kapten Dahlstedt i jämn sysselsättning
under hela den kommande seglationstiden. Han noterade i febr. priserna
på tjära till Hbco 9 mk 8 sch. och på beck till Hbco
13 mk inklusive frakt på i Nykarleby avlastad tunna. Vintern var
den årstid, »då allmogen ymnigast forsla sina produkter
till staden och således på det ansträngdaste taga Cassan
i anspråk», skriver Collander den 21 febr. till Schmidt. Han
nödgades indriva en del fordringar, men detta var ej så lätt,
emedan försäljningen av hans på spekulation till Danzig
levererade tjärparti skulle ta lång tid, och Schmidt även
i övrigt klagade över dåliga konjunkturer. Collander uppmanade
honom att med tanke på affärernas fortsättande under sommaren
ej förhasta sig. »Låt oss hellre pausera något,
i händelse der å orten finnes sådana dårar, som
uppenbart arbeta emot sina egna intressen. Tjära och beck är
här en vara ansedd jemngod med silfver och guld, och finna alltid
omsättning till och med emellan Kamrater å stället härstädes,
ej sällan med liten förtjenst.»
I febr. erhöll Collander anbud om frakt med kapten Gustaf Syllwanders under byggnad varande nya skonert i Gamlakarleby. Han accepterade för
åtminstone två turer, under förutsättning att fartyget
blev starkt, tätt, väl byggt och försatt i gott stånd.
Det borde i så fall vara klart senast i mitten av juni. Frakterna
gällde Stockholm och Köpenhamn. Till den förra staden skulle
lasten bestå av utsädesråg och tjära. För förstnämnda
vara kunde man påräkna det förmånligaste priset,
ju tidigare man anlände, varför Collander var angelägen
att få fartyget till Nykarleby så tidigt som möjligt.
Med Schmidt i Pillau fortsatte affärerna. I slutet av mars anhöll
firman »sjelfvilligt» att kapten Dahlstedt med första
öppet vatten skulle expedieras till Pillau med 90 1/1- och 120 ½-tr
beck och lastfyllnad av tjära. Collander accepterade och föreslog
att de skulle ordna affärerna på mera fast basis och öppna
ett slags linjefart med tjära och beck Nykarleby Pillau. Han bestämde
priset för tjäran till Hbco 9 mk och för becket till 12
mk 8 sch. per tunna, frakt och assurans inklusive, med förbehåll
att de sedan skulle dela förtjänsten eller förlusten, d.v.s.
drev handeln gemensamt. De uppgivna priserna svarade mot inköpet
jämte alla därtill lagda kostnader i Nykarleby och fritt Pillau.
Då Collander ej kunde arbeta för intet eller på en förhoppning,
hade han framställt detta förslag såsom åsyftande
deras gemensamma bästa. De skulle också på detta sätt
bäst förebygga alla främmande inblandningar på orten
och även i värsta fall bäst skydda sig för förlust.
Om Schmidt accepterade, skulle Dahlstedt under hela seglationstiden kunna
hållas i jämn sysselsättning, och Schmidt skulle kunna
fylla alla där förefintliga behov av tjära och beck och
även kunna utsträcka sin hjälpsamma hand till grannstäderna
till och med Königsberg. Vid varje avskeppning skulle Collander indra
det ungefärliga fakturabeloppet på Schmidt på övligt
sätt. Ev. förtjänst skulle sedan vid årets slut inberättas
av denne. I Köningsberg kunde man knyta förbindelser med handelshuset Gezycke & Schröder varifrån Collander fått
flera förfrågningar om tjära och beck till ett pris av
10 mk för tjäran och 1314 mk för becket. De hade
berättat att de erhållit två laster från Lybeck
och en från Stockholm, men att handeln ej ville avlöpa med
förtjänst, då varan skeppades från dessa orter.
Schmidt hade anmärkt om becket föregående år, att
det varit av »slät qualité, mycket mjukt och jäsande
och i dåliga fastager, såväl Becket som Tjäran».
Detta sade sig Collander ej förstå. Han menade, att anmärkningen
förrådde att Schmidt haft varorna liggande på öppen
plats i solsken och kanske i omväxlande väta och värme:
I så fall fick han ej undra över att några tunnor flutit
ut och sålunda i stark värme sprängts sönder. Förvarades
dessa varor i magasin, så kunde dem aldrig något ont vederfaras.
Collander måste vara försedd med sådana i Nykarleby,
och hans 25-åriga erfarenhet vittnade oemotsägligen om att
såväl själva varan som fastagerna ingalunda blivit sämre,
utan fastmer, vad de sistnämnda vidkom, något lite åtminstone
förbättrade.
Schmidt vägrade att bifalla förslaget, han ville arbeta på
det gamla sättet. Detta hade Collander ingenting att invända
emot.
Hamnen och sjöfarten i Nykarleby öppnades först någon
vecka inpå juni 1851. Skonerten Hoppet avlastades med 350
tr tjära och 140 tr beck till ett pris av 5 022 mk 8 sch. Hbco.
Sommarinförseln av tjära skulle snart börja i Nykarleby.
Collander var i behov av pengar och indrog det ungefärliga beloppet
för avskeppningen på Schmidt.
I mitten av juli var Dahlstedt åter i Nykarleby. Redan den 25 juli
expedierades han med en ny last på 390 tr tjära, 50 1/1-tr
och 100 ½-tr beck till Pillau. Priset var 9 mk 4 sch. inkl. frakt
per tunna tjära och 12 mk 12 sch. per tunna beck. Hela priset uppgick
till 4 882 mk 8 sch. Hbco.
Den 17 sept. avseglade Dahlstedt med sin tredje och sista last för
säsongen till Schmidt i Pillau. Lasten utgjorde 400 tr tjära,
50 1/1- och 80 ½-tr beck. Lasten avsändes utan att Schmidt
bett att få den, och hans avböjande svar inträffade först
sedan lasten var intagen och konossementet avskickat, varför Collander
ej ansåg sig kunna ändra sina planer, utan lät skeppet
avsegla.
Schmidt hade krävt 30 mk för dryg fyllning av första lasten
tjära och detta godkändes av Collander. Han framhöll åter
att första införseln av sommartjära alltid ville medföra
dryg fyllning, oaktat den omsorgsfullaste vräkning på hemorten,
ty varan måste stå något längre tid än vanligt,
innan vattnet behörigen hunnit avsätta sig. Den nu avsända
tredje lasten skulle mottagas i kommission till försäljning
för Collanders räkning. Vid sin senaste beckkokning hade Collander
med anledning av en tidigare anmärkning av Schmidt, att varan visat
sig för mjuk, nu kokat becket under en längre tid. Detta hade
till påföljd att 4½ % mer än vanligt gick
ihop. Detta gjorde det nu avlastade partiet 4½ % dyrare för
tillverkaren, vilket Collander bad Schmidt observera vid försäljningen.
Tjäran åter var av höstens införsel och hade stått
en längre tid, varför den enligt Collander borde befinnas tämligen
vattenfri.
|