Wi underskrifne lofvar med hand och hjerta, att alltid ihågkomma
och uppfylla följande löften:
1. |
Att alldrig upplåta våra bonings-rum; eller hus som
vi äga; hvilka stå obeboda, på våra tillhöriga
hemmans delar, hvarken jemot kontant betalning, eller dagsverks skyldigheter;
eller emot hvad helst det vara må. Till danshus, eller andra
olagliga sammankomster; hvarken för herrskap, sjöfolk, eller
kringresande komidanter [komedianter]. |
2. |
Att aldrig vid Lysningssedelns uttagande, eller Bröllop tillstädja
dans eller skjutningar; eller på något sätt bjuda
bränvin eller annat till de såkallade golfståndare. |
3. |
Att aldrig gå objuden till golfståndare på bröllop
eller annan tillställning; utan der Prest håller tillåtliga
Bibelförklarningar eller andra nyttiga föredrag. Samt att
försöka med våra barn och tjenare, med böner
och öfvertygelser, samt uppmaningar försöka förmå
dem att upphöra dermed. Wi skola bedja dem så länge
och hjerteligen, att de slutligen skola höra oss: ty kärlek
och bön beveker de hårdaste hjertan. |
4. |
Såsom vite för öfverträdandet af denna förening
åligger det förbrytaren; eller dem som ej vilja ingå
i föreningen, de få icke inskrifva sina barn i samma Byskola;
utan de måste skaffa sig enskild Skola och Lärare, efter
egit förgodt finnande. |
5. |
Om någon enskild person af trotts och egenvilja, ej vill hörsamma
ofvannämnde förening, och svarar sig så: Jag behöfver
hvarken nu eller på framtiden anlita Byskolan; utan jag gör
uti mitt ting hvad jag vill; böra sådana personer, af alla
föreningens medlemmar, hållas som afskurna grenar från
det öfriga samhellet i byalaget. |
6. |
Detta allt lofvar vi af vördnad och kärlek till Gud och
våra barns timliga och andeliga välfärd, samt af tacksamhet
emot vår älskeliga öfverhet och Presterskapets nit
och outtröttliga bemödande för folkets framtida väl,
och det uppväxande slägtets framåt skridande i bildningen. |
7. |
Men alla goda och trogna medlemmar i föreningen, skola anse
sig som vänner i detta förbund och helsa hvarandra med ett
kärleks-handtag. |
8. |
Hvem som vill kan hvarje dag genom inskrifvandet af sitt namn hos
Kyrko Sexman låta upptecka sig såsom medlem af föreningen. |
9. |
Denna föreningen; om den blifver antagen, böra årligen
uppläsas på allmänna bystämman tredje dag Jul,
att alle som vederbör till efterrättelse länder. |
Måtte Gud ge oss sin välsignelse till detta vårt
företag. Ty honom förutan, förmå vi intet godt
tänka såsom af oss sjelfva. Denna förening är
stiftad endast för Storsoklot. Önskligt vore att Lillsoklot
följde samma exempel. Wi hoppas, att de ej äro så
bortkomna ifrån det lif som af Gudi är, att de ej önska
sina barn allt timligt och äfven det andeliga väl.
Storsoklot, den 30 September 1877. |
Erik Olin
Byskolmästare
af dito.
|
Johan Nikola
Kyrko Sexman
|
Erik Olins öppna och mottagliga sinne för naturens skönhet,
årstidernas växlingar och behag tog sig poetiska uttryck redan
i ynglingaåren, då han arbetade hos morbrodern på Gertruds
hemman. En dag körde han ett ved- eller hölass över den
snöiga isen på Storträsket. Det var i april månad,
solen sken och luften var fylld av vårkänningar. Ynglingasinnet
blev överfullt, lasset stannades, hästen fick en hötapp,
och intrycken formade sig till en med käppen skriven improvisation
i snön:
”Solen är nu på sin höjd och skiner riktigt
klart.
nog får hon skin' i många dar, innan det blir bart.
Men kanske innan maj mån's slut
är snöden all ur skogen ut
och vackra sommarn skrider fram
och alla träd bli grön' och grann'.”
Versen blev känd genom att en skrivkunnig man kort därpå
färdades samma väg, läste den och hade nöje av den.
Som skolmästare fann Erik Olin att verser och dikter passa bra för
barnen både som läs- och avskrivningsövningar och att
många barn lättare lärde sig stycken i bunden än
i obunden form, ja blevo intresserade och roade av att själva hitta
på rim och versrader. Skolmästaren såg häri en framkomlig
och värdefull väg till både kunskap och tanke- och själsutveckling
hos sina elever. Han förstod att på lämpligt sätt
uppmuntra barnens versifierade skriverier, ”författning”,
som han kallade det. De formligen ”kappades” (tävlade)
om att avskriva dikter, sätta ihop egna verser och memorera både
egna och andras alster. Bevis härför äro. f. d. elever,
som ännu i sin ålders höst kunde ur minnet återge
långa dikter, som de lärt sig i Olins skola. Ett annat belägg
äro de många f. d. elever, både manliga och kvinnliga,
som fortsatte att forma verser och dikter, mest av religiöst innehåll,
och sände dem som tacksamhetsbevis till sin avhållne skolmästare.
Denne samlade såväl sina egna dikter som sina elevers och
vänners och skrev in dem i för ändamålet enkom inbundna
böcker av skrivpapper. Den större, 360 sid. i kvartoformat,
”Minnesbok för Erik Olin, Socklot den 13 september 1869”
innehåller dessutom och till övervägande del skolmästarens
egna tal, uppsatser och religiösa betraktelser. Den mindre
ett par hundra sidor i stor oktav har den för en poesibok något
ovanliga rubriken ”Nykarleby Landsförsamling, Samlad af Erik
Olin från 1863.” Namnet anger dikternas geografiska författarområde,
vilket dock ej hindrar att boken inrymmer alster även av en och annan
poet från Pedersöre.
Bristfälliga och tafatta i utformningen innehålla dock dessa
poetiska försök åtskilligt av intresse i ämnesval,
tankar och bilder. De karaktärisera rätt väl både
sina olärda allmogeförfattare och förhållandena på
den österbottniska landsbygden den tiden. Bondeallmogens liv och
tankevärld avspeglas på ett rörande trohjärtat sätt
i dessa naiva men äkta uttryck för tankar, som då rörde
sig i folksjälen.
I företalet till första avdelningen av diktboken Olins
egna dikter skriver författaren: ”Dessa sånger
har jag författat på lediga stunder, dels för att uppöfva
min tankeförmåga, dels för att öfva mig i skrifkonsten.
Min afsigt med dessa Sånger har ej varit att
bråka med någon satsbyggnad eller med höga och konstiga
ord, vilket jag icke är mäktig. Utan på det enfaldiga
sättet, nära nog efter bondens dialekt, har jag velat uttrycka
mina känslor utaf min sjelfförfarenhet (erfarenhet) allt ifrån
mina barnaår. Och derigenom velat föra andra till mera aktgifvande
på sig sjelfva och på tiden för den enskilda menniskan,
huru den är föränderlig. ”
Ofta äro dikterna av självbiografiskt och vemodigt innehåll,
t. ex. ”Sorgeminnen från barndomens och ungdomens dagar”
författad 1863. ”Denna sången är den första
jag författade när jag tredje gången blev utan hem.”
Början lyder:
”Jag ville gärna sjunga, men gråt förtar min
röst.
Nu i mitt hjärtas tunga var skall jag finna tröst?
Min tröst jag intet finner på hela denna jord.
Den tröst som jag förnimmer, den har jag av Guds ord.
Jag haver intet hem på hela jordens rund,
om morgon' vet jag inte var aftonen kan bli.
Med sorg det mig påminte var stund som gick förbi.”
År 1869 biktar förf. i Kovjoki en sorg av annat slag i dikten
”Den öfvergifna gossen”. Sjunges som ”Jag gick mig
uti lunden”, anger förf.
”En mycket älskad flicka, den jag mig utvalt har,
har sorgen till mig skicka' när hon en annan tar.
En sorg den jag ej glömmer så läng' jag henne ser,
förrän mig jorden gömmer och jag ej finnes mer.
Hur' mången tid och ställen, som rinner i min håg,
jag träffat henn' om kvällen, det endast Herren såg.
Jag tänkt en tid uppskjuta det för en orsaks skuld.
Derföre blef jag utan den som var mig så huld.
Men den som ej vill taga, när Herren gifva vill,
han har ej rätt att klaga, ty tiden han förspild'.
Men skulle Gud behaga ge mig ännu en vän,
då vill ej mer jag klaga fast jag förlorat en.
Jag slutar denna sången, som jag nu skrifvit har.
Så har det hänt med mången, som ämnat bli ett
par.”
Förhoppningen om en ny hjärtevän blev aldrig infriad, den
ambulerande skolmästaren förblev ungkarl utan egentligt hem
hela sitt strävsamma liv.
En dikt heter ”Den fattiga Enkans Hemskola” och skall enligt
författarens anvisning sjungas som ”En vacker hustru hette Tora”.
I ”Hemskolan” ger änkan allehanda goda råd, som dottern
bör följa om hon tar städsel som piga på bondens
gård, och även råd hur hon skall skicka sig om hon blir
gift. Några av diktens 16 strofer citeras som prov på innehållet:
”Vill du komma fram i världen, försaka då fåfängan,
flärden,
som förmörka snart förståndets ljus.
Vill du blifva qvar på ställen, löp ej bort på
sena qvällen,
som mången gör, från hus till hus.
Du skall troget, ärligt tjäna, såsom grannens gamla
Lena,
som tolfte året än är qvar.
Hon har kläder uti sängar, äfven samlat många
pengar.
Så har den som lönen spar.
Kreaturen skall du sköta, ej tiden därmed fåfängt
nöta,
utan skynda dig strax hem.
Med fodret skall du väl hushålla, det ej längs vägen
sålla,
och stänga dörrar väl igen.
Du skall hålla rent i huset: flaskor, pannor, fat och kruset
hålla vit som elfenben.
Ugnen skall du ock hvitlimma att han må i huset glimma
som han vor' af marmorsten.
Om det händer du blir gifter, får du åter nya pligter
att med mannen din förlikas väl.
Med honom skall du icke träta, honom ej till ondska reta,
Ni som blifvit ett till kropp och själ.
När hönan vill för hanen gala, qvinnan vill för
mannen tala,
det kan aldrig gå i lås.
Deraf komma många gräl, och den Onde hittar nog på
skäl
så att de rifvas och de slås.
Denna enka hette Nora, som hadd' sin flicka i Hemskola
och sade henne: lär af mig!
Och när flickan kom till åren, trädde hon i modersspåren,
deraf hon sedan gladde sig.”
Erik Olins gudsfruktan och fromhet avspegla sig i hans dikter, varför
dessa till innehåll och form ofta gå i psalmstil, t. ex.
dikten Kyrkoåret, som i 17 strofer beskriver de kyrkliga högtiderna
och deras betydelse. Ibland kunde hans penna även bli skämtsam
och munter, såsom t. ex. i ”Bondgubbens skämt och
allvar”. I diktens 14 strofer prisar författaren bondens vadmalsdräkt,
varnar för köpta ”klädeskläder” och annan
dräktfåfänga samt målar ett avskräckande exempel.
”Af granna kläder andra sig med ringa skäl förnöja.
Den hjord jag föder skänker mig min ringa valmars tröja.
Den är ren och hel och varm och väfd utaf min dotters arm,
med den kan jag mig nöja.
En valmarsklädning passar bäst, hvart bonden än vill
vandra.
För det han har en klädesväst, dock ingen honom klandrar.
Har han då stöflar äfven till, kan. gå just
hvart han vill,
till doktor, präst och handlar.
Med hundskinnsmössa, belingsskor kan bonden bäst genkännas.
Då går det bäst, så jag nu tror, ehvart han
har att vändas:
ibland till skogs, ibland sko häst, då kan han röra
sig som bäst,
som arbetet det fordrar.
Men ståndspersoner böra visst i klädsel från
oss skilja.
Men deri taga bönder mist', som högt sig kläda vilja.
Till arbetskläder duga ej fint kläde, siden, kattun, nej,
jag vill mig ej från bonden skilja.
Jag såg en bonde som var fin, till bröllop blef han kalla'.
Han söp sig full liksom ett svin till spott och spe för
alla.
Sen drogs han in uti ett stall, så skötte han sitt fina
kall,
i smutsen han sig vältra'.
Hans ögon äro ganska röd', och håret virrvarr
hänger.
Han smakar ej en beta bröd, och maten honom vämjer.
Uppkastning qväljes i hans hals, han kunde ej ta sig en vals,
när andra roligt hafva.
Så går det med en sådan sprätt, som sig från
ståndet skiljer.
Det är ju intet mer än rätt, en främmand' väg
han väljer.
Då villas han i öknen stor, der han ej har en enda bror,
som ville honom leda.
Jag slutar nu min enkla sång, på skämt jag velat
den författa.
Du kan för ro skull höra den en gång, åt den
kan du väl skratta.
en sanning ligger der ändå, som den väl borde tänka
på,
som ej vill likna bonden.”
Råd och förmaningar till skolbarnen klädde skolmästaren
i sång bara verser, t. ex. denna:
”Lär dig läsa och förstå alla stycken stor'
och små
både in- och utantill och ej någon tid förspill.
Ty då kan du nyttig blifva, glädje åt din lärar'
gifva,
räkna rätt och vackert skrifva.”
I företalet till andra avdelningen i sin innehällsrika versbok
säger Erik Olin: ”Denna avdelning är författad af
mina Skolelever från flera byar inom Nykarleby landsförsamling.
Sångförfattning har ej varit något läroämne
i skolan, utan en frivillig sak utan befallning. Dessa författade
sånger hafva de sänt mig såsom ett tacksamhetsbevis för
den lärdom de fått i skolan. Dessa sånger har jag ihopsamlat
med nöje och tacksamhet såsom ett kärt minne utaf mina
Elever och min lilla verksamhet såsom barnalärare i församlingen.
N. b. Före min tid var sällsynt något barn på landsbygden,
som kunde skrifva något af egen författning, men kan vara att
något barn fanns, som kunde afskrifva en annans författning,
det vet jag ej säkert.
En sakkunnig person ser många fel uti dessa mina elevers verser.
Han vare god och anmärka der det behöves. Men jag vill tillägga,
att en del af författarna hafva varit endast åtta veckor i
min skola. Och jag tror att alla inom församlingen vet att jag är
en olärd Skolmästare.”
Några rubriker på denna avdelnings dikter:
”Barnets strid med samvetet, förståndet och syndalustarna”
författad i Karby 1868. Den 15-åriga författarinnan har
inflätat sitt namn, Sanna Backlund, i versernas begynnelsebokstäver.
”Min snart förflydda barndomstid”, ”Min födelsedag”,
”Den sjuka flickan”, ”Långsamma dagar i hemmet”,
”Gratulation på Maria-dagen”, ”Min sista skoltermin”,
”Gratulation till Skolmästaren”.
Sextonåringen Wilhelm Frilund (sedermera bymästare och banmästare
i SJ:s tjänst och far till professor H. Frilund) skrev, när
han år 1881 begav sig hemifrån, ”Min första resa”
i 11 strofer att sjungas som ”Du ömma fadershjärta”:
”Nu börjar jag att skrifva en liten afskedssång,
när jag mig skall begifva från hemmet första gång.
Jag reser nu bort fjärran från mina vänner all,
det vete endast Herran hvart vägen taga skall.
När jag kommer ut i verlden nog tänker jag också,
att lasterna och flärden mig städse följa då.
Till Herren jag då beder, Han mig bevara vill.
Han sänder hjelpen neder, jag honom litar till.
Adjö, min far, min moder samt mina vänner all,
min' systrar och min broder, jag nu bort resa skall.”
Bokens tredje avdelning innehåller dikter av Olins afton- och söndagsskolelever
samt andra vänner. I ”Fiskarresan till Storgrundet berättar
fiskaren Jakob Ohlsson i Socklot 1875 på vers om en svår storm,
som skingrade en fiskarflotta på elva båtar och vinddrev tre
båtar till Mässkär. Till sin broders minne skrev Johan
Frost en dikt med följande långa rubrik: ”För Jakob
Karlsson Frost, som dog på hemresan från Amerika den 16 april
1886 på Atlantiska havet i en ålder af 26 år.”
Gripande är att läsa den av sin man övergivna amerikahustruns
versifierade klagan och resignation inför sitt hårda öde,
daterad Pedersöre 1889. En dräng i Markby diktade 1894 ”Allhelgona
dagens Sång. Sjunges som Ensam i skuggrika dalen”. Vid ”helgomäss”
(”slavarnas högtid” benämnd i tjänarkretsar)
utgick ju det för året städslade tjänstefolkets tjänstetid,
och det blev förnyad städsel i samma gård eller flyttning
och städsel hos annat husbondefolk. Några verser ur drängen
Johan Rudströms visa:
”För oss som likt slafvar här vandra,
känns lifvet allt annat än godt.
att flykta från en till den andra
på jorden har blifvit vår lott.
Som foglen om höstet bortreser,
när sommarens fägring är slut,
så äfven den årsdag oss bjuder
på eget kommando gå ut.
Ett år har förrunnit i lifvet.
Hur många är ännu här qvar,
det står i de händer beskrifvet,
som räknar hvart år och hvar dag.
Adjö nu, mitt sällskap och vänner,
förlåten de fel som jag har.
Nu skilsmässan plågsam jag känner,
ty kärlek för eder jag har.
Min värd och värdinna jag beder:
förlåten nu alla de fel,
som blifvit anmärkt af eder,
jag vet ni dertill haft skäl.
Tryckande känns om I hafven
nu hatfulla miner för dem,
som nästan från vaggan till grafven
måst tjena i obestämt hem.”
Omsider blev det ett välförståeligt behov för Erik
Olin att bringa ”sin andes barn”, sin kära visbok med egna,
elevers och vänners dikter, inför sakförståndiga
ögon. Visserligen hade församlingsherden gjort sig underkunnig
om dikternas existens och innehåll, men ett större tillfälle
yppade sig när själve Zachris Topelius sommaren 1894 besökte
barndomsstaden och någon välvillig person antagligen
Z. T:s systerson seminariedirektor Z. Schalin lade diktboken
i skaldens hand. Bland de olinska papperen finns ett gulnat visitkort
med ”Z. Topelius” i tryck. På kortet står med skaldens
tydliga piktur skrivet:
”Nykarleby den 29 juli 1894. Jag återsänder härmed
E. Olins skrifna visbok, som jag fått förtroendet att genomse.
Någon rättelse har jag ej velat göra i det bristfälliga
språket, men några stycken kunde förtjäna omvårdnad
af både formen och tankegången. Där är för
mycken reflexion för att vara folkpoesi, men där är
oskrymtad tro och mycken innerlighet, som söker ett uttryck.
För Olin har denna visbok ett stort personligt värde genom
den tillgifvenhet, som röjer sig i elevernas bidrag både
för skolan och läraren.”
Nu, långt efteråt, ha både visboken och det omsorgsfullt
sparade visitkortet mist personligt värde men i stället fått
ett bildningshistoriskt, som växer med åren och hedrar författarna
på ett sätt som varken de eller deras samtid tänkt sig.
|