Snart ringer det till jul igen. Vigda klockor skola höras över land
och stad och förkunna för alla, att den stora helgen går in. I gamla sägner berättas för oss om sjunkna klockor, som ligga
i sjöarnas djup, nedsänkta i ofredens tider. Och då julringningen börjar, klingar det sakta också i djupens klockor. Det är
den gamla, vackra folktron, och den ger oss något att tänka på. Också i själens hemlighetsfulla djup ligger mycket sjunket,
gömt och glömt, som i juletid vaknar till liv igen. I själens djup ringa barndomsminnenas, julminnenas sjunkna klockor, och för varje
ny jul få de en allt djupare klang, något av siare ton...
Den första och säkraste påminnelsen om att det stundade till
jul, fick man i min barndomstid i handelsboden, men inte genom några anordningar, som vore att förlikna vid vår tids julutställningar
och ljusdekorationer. Det var inte syn- utan luktförnimmelser, som i veckor på förhand sade till om jul den tiden. Vår barndoms råd-
och handelsmän behövde strängt taget bara en artikel för att annonsera om jul i butiken och ett gott stycke utanför densamma. Det
var torrfiskbalarna, som gjorde, att både stora och små vädrade jul i god tid och fingo tankarna osvikligt inriktade på nödiga
julförberedelser. Och inom kort låg torsken i lut i alla farstur och bykstugor staden runt och luktade så det förslog, tills den äntligen
på julkvällen hamnade på julborden, stundom för hård, stundom för lös, men alltid lika efterlängtad och oumbärlig
som julkost.
Ett jultecken i god tid var även julsångerna och det dramatiska julfeststycket, som i god tid inövades i gosskolan. Där
gick julfesten alltid av stapeln den 13 december och var för mången fattig parvel julens största stund. Och skolans jultidning var nog den
enda jullektyren för de flesta. Men så avnjöts den så mycket grundligare, andäktigare och oftare, tills innehållet i ord
och bild fastnat i minnet för alltid. Både ”Trätoffletösen”, ”Kissemirrarnas jul”, ”Lilla tomtegubben, lilla
Snappe Sno” och ”Fyra små grisar, som gingo ut på vift” spökade sedan i drömmens värld i en enda kaotisk villervalla
tillsammans med fjällkungen eller andra viktiga personer, vilkas roll man själv utfört på julfesten. Naturligtvis hängde pojkarna
som åskådare kring väggarna på flickskolans julfest, med den påföljd att de, dvs. pojkarna, de närmast följande
dagarna voro på något sätt i olag. Ständigt ringde i deras öron de vackra lekmelodierna från flickornas julfest. ”Av
skogens täcka blommor vill jag bryta åt mig en frisk och skön bukett, den bleka ljungblomman jag ej glömmer, och blå violen jag
gärna gömmer, men bland alla jag väljer en, som blir min käraste vän allen Jag henne gömmer fast
år förgå som dyrbart minne från barndomsår.” Där var ingenting av bullrande klitsch-klatsch-filibom-bom-bom över
våra flickors julfest; dess romantik var av finare slag och utövade ett förädlande inflytande på oss pojkar, utan att vi visste
det.
Efter skolornas julfester voro pojkarna upptagna av egna viktiga julförberedelser. En ny lantärnsstång
anskaffades med icke ringa möda från närmaste skog, sak samma vems. Det var att pulsa i snö upp till grens, hugga, kvista, hala och
dra, så svetten lackade, innan stången var vid vägen, där kälken väntade. Bäst vi sedan trötta men belåtna
drogo var sin stång hemåt, hörde vi en gång en kvinnlig röst varnande ropa: ”Vart ska ni me prostas jäsli?” Vi
läto oss inte störa utan drogo gärdslet energiskt vidare och nådde hemmet i skymningen i lagom tid för att undvika risbastu av
våra fäder, för att vi kantänka lätt kunnat tappa bort oss i skogen i skymningen eller skada oss med yxan. Nästa dag barkades
stången, förseddes med en tvärslå, draglina och granlubba i korsform i toppen och restes vid portstolpen. Sedan var det att göra
i ordning lantärnorna, lyktorna, vanligen två eller tre, som hängde under varandra; stjärna och kors användes sällan.
Naturligtvis
skulle julgranen lika egenhändigt anskaffas av varje pojke med självaktning, förresten stodo inga torgförda granar till buds den tiden
och knappast pengar att köpa dem för heller. Sak samma med julgransprydnaderna. Visserligen var det flickornas sak att klippa stjärnor och
rosor och fläta pappersgirlander för granen, men om syster var liten, eller obefintlig, så fick nog pojkarna pröva tålamod och
uppfinningsförmåga också på detta arbete. Endast ljus köptes till granen och äpplen och konfekt i fall råd fanns.
Ljusstöpningen
i hemmen var redan i min barndom ett övergivet arbete. Det var därför med största intresse jag följde med tillgången, när
min mor en jul tog sig för att stöpa 1jus på äkta gammalt manér. Av efsingar tvinnade hon ljusvekar, trädde dem på
stickor och började doppningen i den smälta talgen. Det behövdes talrika doppningar, innan ljusen blivit någorlunda tjocka och fasta.
Lustigt ojämna och spetsiga upptill voro de, och det var inte utan att de osade mer än de äkta Nevski-ljusen, som köptes hos handelsmannen.
Men i fähuslyktan gjorde de god tjänst.
Fähuset ja, det var en viktig beståndsdel i småstadsbornas ekonomi på den
tiden, ej minst om jularna. Det hörde till saken, till jul med andra ord, att där skulle inträffa någon glädjande tilldragelse
i det lilla fähuset vid juletid. Inrymde fähuset en ko eller två, det betydde mindre, huvudsaken var, att en julkalv uppenbarade sig i lagom
tid för att hinna bli julens slaktoffer och skänka julbordet sin tribut. Härliga kalvstekar, blodpalt och kalvdans kommo i sinom tid ur kökets
stora bakugn, där mor för övrigt gräddade julbröd; jullimpor, julgubbar och vetebröd efter råd och lägenhet.
Bakugnsos
och hetta, lukten av nygräddat bröd, som stod på golvet och svalnade, fyllda spett i taket, trängsel och doft i matskafferiet, lutfisklukt
i farstun, allt sådant hörde oskiljaktigt barndomsjularna till.
I våra enkla hem bestods litet eller intet i fråga om köpta
julklappar, utan mest nyttiga hemgjorda plagg, vilket inte hindrade, att barnfantasin blomstrade i hemliga förhoppningar, att moster eller faster eller
vem det nu var skulle tillfredsställa ens innersta längtan, den att få ett riktigt leksakståg eller annat tyskt småkram, som
man sett skymten av i herrskapshusen. Och det slog aldrig fel, att ett ark papperssoldater väckte större glädje hos mottagaren än de
varmaste vantar.
Till julkvällens fröjder hörde osvikligt stjärngossarna, vare sig man hörde till publiken i hemmet, där
de uppträdde, eller själv såsom en av dem, vandrade från hus till hus i ”stjärnans spår” och efter förmåga
försökte uppbära dess vördnadsvärda traditioner. Efter en knackning på dörren trädde en vitklädd gosse in
och sporde: ”Får stjärnan lov att stiga in och sjunga?” Det fick den förstås, och in trädde stjärnan, de vise
männen och kung Herodes med sina knektar. De sjöngo gamla djäknevisor på svenska och latin och korsade under gångturer sina klingor.
Kungen av Moria land var stundom med, stundom inte, men en som inte fick saknas, när uppbörden av ljus och pengar till stjärnan skedde, var
Judas med pungen. Hälsningssången ”Goder afton, goder afton, både kvinna och man”, slog genast an, men kampsången ”Herodes
drager ut i fält, han är en sådan tapper hjält”, som utfördes under svärdsklang, slog mest an på oss pojkar. Latinsången
”Ecce novum gaudium, ecce novum virum” imponerade på åhörarna på grund av sin lärda obegriplighet, och det hände
i grannstadens finaste hus, att vi fingo ta da capo ”i pirum”-sången, som man behagade kalla den glorvördiga latinska hymnen. Efter
sången ”Haven tack, haven tack, för all Eder skänk, Eder skänk skall vara hos Gud i betänk. Så haven nu det av hjärtat
sagt, vi önska Eder alla en rolig god natt” avtroppade stjärngossarna, medan deras godnatt-refränger skallade i farstun. Detta var något
för pojkfantasin att leva på länge efter det sången förklingat, och stjärnans ljus brunnit ned.
Julkvällens fröjder
i mat och dryck, lekar, klappar och stjärnspel drogo långt in på natten, och man kände sig knappt halvsövd, när mor försiktigt
purrade upp en vid 5-tiden på julmorgonen, och först vid kaffet och julbullen hade man klart för sig, att skyndsamhet var av nöden
för att familjen skulle hinna i tid till julottan, som började klockan 6.
Den korta vägen till kyrkan avverkades i hastig takt, vid
fars sida. Snön knarrade, och kölden knäppte i knutarna. Man räknade lantärnorna, som glimmade här och där i den lilla
staden, och kring torget brunno ljus i alla fönster. Och lika säkert som kyrkklockorna ringde till ottesång och bjällrorna klingade,
lika säkert var den vackraste julgranen att finna vid ett och samma fönster i stadens förnämsta handelshus, enkom med tända ljus
för att glädja kyrkfolket.
Endast handelsbodarna voro mörka och otillgängliga på julmorgonen. Men så hade också
kommersen på julkvällen pågått ända till åttaniotiden. De sista kunderna på julafton voro år från
år stadens hantverksmästare, som sedan de sent omsider fått undan julbrådskan i egen verkstad, erinrade sig, att de behövde
ett par nya helgdagshandskar eller en låda cigarrer för eget behov eller en duk eller annan julgåva som uppmuntran åt sin ärbara
hustru, som stått i redet år ut och år in med ett stort hushåll, bestående ej blott av egen familj utan även av piga,
dräng, gesäller och lärpojkar, ibland ett 20-tal personer. |