Ur
ett liv Erik Bergman
När jag växte upp var Nykarleby ännu en liten idyllisk
stad med hängbjörkar och trähus längs älvbranterna.
Vi bodde i en hemtrevlig röd byggning inte långt från
seminariet [f.d. stadsträdgårdsmästarbostaden]
där min far var anställd som trädgårdsmästare.
Han grundlade här en mönsterträdgård med ett par
tusen olika arter och det blev något av en botanisk vallfartsort.
Så det är ingenting att undra på att jag alltid varit
intresserad av blommor och det som spirar ur jorden. Min far var en aktiv
samhällsmedlem, han var en bärande kraft i många av stadens
styrande organ och nämnder. Men han var också en utpräglad
sällskapsmänniska som tyckte om att roa folk med kupletter och
dragspel, särskilt i yngre år. I det fallet liknade han min
mamma som gärna satt och berättade historier. Den sällskapliga
sidan hos mig är uppenbarligen ett arv från båda mina
föräldrar. Min mamma var liten, blåögd och nätt,
känd i hela stan som en duktig husmor. Mig som var opraktisk släppte
hon knappast in i sitt kök där allt var blänkande prydligt.
Kanske en viss böjelse för perfektionism kommer från vartdera
hållet. Liksom också det musikaliska, min mor har berättat
att när hon som liten flicka sprang i skogen brukade hon sjunga sina
tankar på egna melodier.
Jag var ett ytterst livligt barn som sällan ställde till besvär.
Min mamma försökte hålla ögonen på mig men
visste aldrig riktigt var jag fanns. Engång föll jag i älven
och höll på att drunkna i forsen, och det fanns inga dumdristiga
företag som man inte kunde locka mig till. Det behövdes bara
att nån av pojkarna sa "det vågar Erik inte" för
att jag skulle våga vad som helst. Det kunde vara att rusa på
skidor ner för den värsta älvbranten eller att hoppa tvärs
över glöden i påskbrasan; den tiden var det en allmän
sed att man tände eldar utomhus på påskkvällen.
Samtidigt var jag känslig för det estetiska. Jag minns att min
mamma sände mig till skogen för att ta hem granris att torka
fötterna på utanför trappan. Jag försökte göra
mitt bästa och var borta halva dagen. När jag sen kom hem hade
jag bara sex små kvistar och fick grälor. Men jag hade valt
ut de allra vackraste. Och då spelar det ingen roll hur lång
tid det tar.
I seminariet fanns olika övningsrum för seminaristerna, man
hörde ofta flera pianon samtidigt i "spelhelvetet" som
det kallades. Så fort ett piano var ledigt smög jag mig in
och spelade och fantiserade efter gehör. Jag var också regissör
för ett gäng pojkar som uppförde teaterstycken för
vänner och bekanta, jag instruerade, sjöng och försökte
lära dem att sjunga. Och när jag inte kunde få dem att
sjunga rent blev jag rasande och knuffade till dem, jag har alltid haft
ett häftigt temperament.
På den tiden hade jag en hög sopran. Sånglärarinnan
kom en dag med noterna till en ny sång och sa att den var svår.
Jag tycker att den är lätt, sa jag. Men hur vet du det? Jag
hör vad jag ser, sa jag. Hon bad mig då sjunga sången
och det gjorde jag. Hon var förvånad men för mig var det
helt naturligt.
Hemma hade vi ett litet orgelharmonium, jag gick ett tag hos kantorn och
lärde mig spela. Efter ett par gånger var det klart med undervisningen
och den som sedan tog hand om fortsättningen var seminariets lektor
i musik, Maria Castrén. Hon var
en märklig kvinna, långt före sin tid. Hon var bl.a. Finlands
första kvinnliga organist och måste få dispens från
sitt kön för att få spela i kyrkan. Klok och självständig
som hon var, kom hon att betyda enormt mycket för mig. Hon såg
att pojken behövde ledning och stöd, och under hela min utbildningstid
var hon min skyddsängel. Genom henne fick jag också den första
insynen i landets musikliv. Och senare, då min far köpt ett
piano, kunde jag börja plöja genom världslitteraturen Bach,
Beethoven, Schumann, Chopin. Under skoltiden var framför allt Chopin
min idol, det var honom jag spelade, honom jag höll föredrag
om. Efter mellanskolan i Nykarleby flyttade jag över till gymnasiestadiet
i Jakobstad, grannstaden, och det var där jag blev student. I Jakobstad
fanns också biblioteket där jag var en ständig gäst,
jag läste allt jag kom över i fråga om konst och estetik.
Ofta gick jag också ute i naturen och funderade för mig själv
ensamhet och sällskapsliv är två poler som balanserar
varandra, båda lika nödvändiga. Naturupplevelser gjorde
redan tidigt ett starkt intryck på mig. Jag minns att jag en ljus
midsommarnatt när häggen doftade körde motorbåt med
några pojkar över skärgårdsfjärdarna som speglade
den röda himlen. När jag kom hem tog jag notpapper, gick i säng
och började skriva ner en svit för piano myggdans och
sådana ting. Från första början har jag varit lyhörd
för alla ljud i naturen. Och när vi är ute och reser, min
hustru och jag, har det många gånger roat oss hur olika vi
reagerar: jag registrerar minsta knäpp medan hon iakttar färgerna
i landskapet. Men hon har färgerna i blodet, hennes mor var målarinna.
Jag tyckte mycket om att teckna som ung, och när jag hade blivit
student rådde seminariets teckningslärare mina föräldrar
till att låta mig gå in vid Ateneums konstskola i Helsingfors.
Men när Maria Castrén hörde talas om planerna sa hon:
"Det blir ingenting av den saken, pojken ska studera musik, det är
han född till". Och hon övertygade mina föräldrar.
Vid det här laget var hon mera beslutsam än jag själv.
Helsingfors föreföll mycket långt borta. Det berodde
också på att man på den tiden måste resa med nattåg
som genom en lång svart tunnel. Och för en yngling från
en småstad i norr betydde det en stor förändring att acklimatisera
sig till livet i huvudstaden. Jag gick alltså in vid Konservatoriet,
numera Sibelius Akademin, och började med musikteori, med generalbas
och kontrapunkt och naturligtvis pianospel. I teori och musikhistoria
hade jag Bengt Carlson, i kontrapunkt Erik Furuhjelm som var känd
för sina stränga fordringar. Samtidigt studerade jag vid Helsingfors
Universitet musikvetenskap för Ilmari Krohn. Jag har senare förstått
att det var alldeles för mycket på en gång, men jag var
oerhört ivrig och ville hastigt slå i mig allt som var viktigt
att kunna. På samma gång ville jag lära mig det noggrant.
Allting intresserade mig, och mina lärare försökte locka
mig åt olika håll. Jag spelade orgel för Elis Mårtenson,
violin för Erik Cronvall och piano för Ilmari Hannikainen. Hannikainen
ville göra mig till konsertpianist, men min lärare i komposition,
Erik Furuhjelm, ville att jag skulle fortsätta på den linjen.
Det var inte lätt att bestämma sig, särskilt som mina föräldrar
ansåg att framtiden för en komponist var synnerligen osäker.
Äntligen kom jag då fram till ett beslut. Och 1938 fick jag
mitt diplom i komposition och var färdig att fortsätta på
den vägen.
Trettitalet var en jäsningens tid. Jag har aldrig varit engagerad
i politik; konst och musik har helt uppslukat mig. Men på dessa
områden har jag haft dragning till det radikala. Här hos oss
hade man ännu bara sporadiskt hört talas om Schönberg och
alla dem som kom med någonting nytt, Finland levde för det
mesta inne i nationalromantiken. Jag var för övrigt mycket tagen
av Sibelius Trea och Fyra, men jag började känna en stark längtan
efter att få veta vad som skedde ute i världen. Tanken mognade
inom mig. Det var nödvändigt att bryta sig ut, komma i kontakt
med andra tänkesätt, få lära sig mera. Jag reste
ut 1937 och blev elev hos Heinz Tiessen i Berlin. Senare blev jag antagen
vid musikhögskolan, "Meisterklasse für Dirigenten und Komponisten",
en hård och nyttig skolning. Jag hade turen att också här
ha prof. Tiessen som lärare. Han var som personlighet mycket intressant
och hörde till de tonsättare som var "nicht gewünscht".
Tiessen var nära lierad med Hindemith som just vid den tiden emigrerade,
en jätteförlust för landet. Det var mycket givande att
få del av Tiessens syn på saker och ting, och bland studenterna
var det naturligtvis ständiga diskussioner om tidens konstströmningar.
En av Tiessens elever var för övrigt Celibidache. Allt detta
tankeutbyte gav mig åtskilligt att fundera på, vid den tidpunkten
var jag ännu inte alls färdig för dodecafonin, och jag
har aldrig kunnat gå in för något som jag inte har varit
personligt övertygad om. Jag kastade mig in i heta diskussioner,
tolvtonstekniken var stimulerande för hjärnan, men den emotionella
sidan hos mig vägrade tills vidare att engagera sig.
I slutet av sommaren 1939 for jag med Tiessen till Königsberg [Kaliningrad]
och studerade hos honom efter det högskolterminen var slut. Då
fick jag plötsligt en dag order att som utlänning omedelbart
lämna Tyskland, artilleri och tanks rullade natt och dag mot polska
gränsen. Det var ett kaos. Jag reste upp genom de baltiska staterna
via Riga, tågen var överfulla och folk klängde vid dörrar
och fotsteg.
Det var inte långt till vårt eget krig. Jag blev på
hösten Nils-Eric Fougstedts vikarie som sånglärare vid
Svenska Lyceet och stod ute på skolgården tillsammans med
eleverna när ryska plan första gången fällde bomber
över Helsingfors. Ingen var förberedd på något sådant
och ingen förstod att det var livsfarligt att röra sig ute.
Vid inmönstringen godkändes jag inte till militärtjänst
på grund av min dåliga rygg, men under krigstiden musicerade
jag för sårade soldater på sjukhusen.
Mellan vinterkriget och fortsättningskriget hade jag min första
kompositionskonsert, 1940, och den andra inföll efter krigets slut.
När jag nu betraktar vad jag då skrev tycker jag att där
visserligen finns en personlig ton, men jag var ännu inne i ett romantiskt
färgat skede som jag just vid den tiden började kämpa mig
ur.
I stort sett var vi i Finland fortfarande instängda i den nationella
musiken, men ett och annat nytt började höras och man lyssnade
med begärlighet till allt som kom utifrån. Bartok och Hindemith
vann stor anklang i Norden, och på mig gjorde särskilt Bartok
ett starkt intryck. Man var öppen för allting, för Carl
Nielsens symfonier som hördes redan före kriget, och för
Stravinsky, en främmande fågel. Det seriella tänkandet
kom senare in i bilden. Aarre Merikanto var bland de första hos oss
som gick utanför den sibelianska cirkeln. Men motståndet var
för starkt, han orkade inte fullfölja sin linje. Einar Englunds
två symfonier väckte berättigat uppseende, det var något
nytt och friskt i tonfallet, besläktat med Prokofjev och Sjostakovitj.
Fönstren mot Europa började småningom öppnas, och
vi som var unga och entusiastiska bildade nu föreningen Nykymusiikki-Nutidsmusik.
Också i min egen musik höll någonting på att hända.
Jag hade under en studieresa efter kriget haft ett samtal med dr. Hermann
Leeb, musikchef vid radion i Zürich, och berättat att jag kände
mig i en återvändsgränd, otillfredsställd med det
jag kunde och visste. Jag måste söka mig vidare. Han rådde
mig då att ta kontakt med Wladimir Vogel i Ascona och diskutera
situationen med honom, en erkänd mästare inom den nya musiken.
Jag kom då överens med Vogel om att jag skulle resa ner till
honom så snart som möjligt. Jag hade ett stort behov av att
få komma ut och råka mänskor med en annan syn. Så
jag lånade pengar till en ny resa och gav mig iväg, och det
var i det rätta ögonblicket. Jag fick dessutom ett stipendium.
Vid den tiden, under 40-talet, hade jag redan i mitt komponerande kommit
nära gränsen till tolvtonstekniken och under lång kamp
sökt mig till motsvarande uttryckssätt. Så jag var mogen
för Vogel som själv komponerade i tolvton och var uppfylld av
dessa idéer. Jag var intresserad av att syna tekniken i sömmarna
och framför allt av att få prata ut om problemen. Jag lärde
mig nu hos Vogel tolvton på det klassiska sättet och det var
ingen sinekur [latmansgöra], han var oerhört noggrann och lämnade
inte minsta detalj obeaktad. Vi kunde någon gång ha olika
åsikt om musik överhuvud, men det hörde inte hemma i tolvtonsmusiken.
I flera repriser studerade jag sedan för Vogel. Men det var inte
bara jag, från Finland kom också Einojuhani Rautavaara och
Usko Meriläinen. I allas vår bakgrund finns den kosmopolitiska
lilla byn vid Lago Maggiore, de branta bergen och den praktfullt lummiga
växtligheten.
Men när jag sedan genomförde en renodlad tolvtonsteknik i mina
kompositioner var det något helt nytt i hemlandet och väckte
naturligtvis på de flesta håll motstånd. Från
Aarre Merikanto var det ytterligare ett stort språng till detta.
Motvinden var hård. Men till det var ingenting att göra, bara
att gå vidare. Jag har alltid varit lite "annorlunda"
och sympatiserat med dem som velat bryta sig ut ur gammal slentrian. Och
eftersom min konstnärsnatur är av det nyorienterande slaget
blev det en hel del sammanstötningar. Numera har allt jämnat
ut sig, andra vindar har blåst. Och tolvtonsperioden förblev
en period, sedan länge har jag komponerat helt fritt och använt
tekniken bara vid behov. Men det var för mig ett ytterst viktigt
utvecklingsskede, framför allt för att det betydde en sträng
disciplin både för tanke och känsla. Det intellektuella
och det spontant emotionella är två lika utpräglade sidor
hos mig, två motsatta magnetfält. Jag har alltid försökt
att i mitt arbete hålla dem åtskils, men samtidigt finna en
naturlig balans, en meningsfull syntes.
Under dessa år arbetade jag om försomrarna tidvis hos Vogel,
men mera i stillheten vid österbottniska kusten, där jag har
min villa vid öppna havet nära min gamla födelsestad. Det
är ett starkt behov hos mig att få gå upp i naturen,
det betyder både avspänning och koncentration. Under vintermånaderna
arbetade jag i Helsingfors på flera fronter. Jag var då ännu
sånglärare vid Svenska Lyceet men skrev också musikkritik
för Nya Pressen och senare för Hufvudstadsbladet. Där kunde
jag föra fram mina musikaliska idéer. Mycket av min tid gick
till körarbete: den katolska kyrkans kör och de två manskörerna.
Under en lång följd av år var jag dirigent för universitetskören
Akademiska Sångföreningen, landets äldsta kör, och
för en annan elitkör, Muntra
Musikanter, i dagligt tal kallad MM. I vartdera fallet var det fråga
om amatörer; det har varit ett ston intresse för mig att få
handleda och upplysa just amatörer och visa hur nära det professionella
en sådan kör kan komma. Det var ingalunda ett lätt arbete
men det beredde mig många gånger stor glädje. Under den
sällskapliga samvaron fick dessutom det studentikosa draget hos mig
utlopp. Vi trivdes tillsammans och vi gjorde flera konserturnéer
i hemlandet och utomlands. Jag hade här ett experimentfält där
jag kunde pröva den mänskliga stämmans uttrycksmöjligheter,
och jag skrev en hel del kompositioner där svårighetsgraden
först föreföll hög, men det visade sig att kören
steg för steg kunde bemästra allt mera. Både hos kör
och publik försökte jag upparbeta intresse för ny musik,
samtidigt som jag behöll det bästa av den äldre repertoaren.
Medan jag, ehuru protestant, fungerade som dirigent för katolska
kyrkans kör, gav jag bland annat tre Palestrinakonsener för
utsålda hus. Visst kände man till Palestrina i Finland, men
en hel konsert med hans verk var någonting nytt, och folk rymdes
inte in i kyrkan. Den katolska kyrkan skötte sedan om att jag under
det heliga året fick studera den gregorianska sången vid Vatikanens
Musikhögskola i Rom vilket var mycket givande. Senare har jag haft
tillfälle att se vad som bjuds i en koranskola inte mindre
intressant.
Det var också fråga om en hel del administrativa uppdrag,
jag satt länge i statens kommission för tonkonst, Finlands Tonsättares
styrelse, Teostos direktion och andra musikorganisationer. En samhällstjänst
som jag numera lämnat för att få tid för mitt komponerande
Sedan arbetade jag ju tretton år, 196376, som professor i komposition
vid Sibelius-Akademin. Jag ville där ge varje elev möjlighet
att utvecklas efter sin egenart, ta reda på vart han syftade och
grundligt gå in i den stil han valde. Samtidigt var det mig angeläget
att slå upp fönstren mot det som rörde sig i tiden. Vid
kompositionsseminariet föreläste utom inhemska musiker kända
internationella personligheter, bland annat Lutoslawski, Ligeti, Xenakis,
Maderna, Cage och många flera. Här var det plats för information
och diskussioner och jag gladde mig åt vindarna utifrån.
Vad som förefaller nytt uppstår ju ur det som varit, och det
har alltid intresserat mig att leta mig längs sammanhangen bakåt.
I den gregorianska sången ligger redan fröet till den västerländska
musikens utveckling, inbegripet tolvtonstekniken. Tar man ytterligare
ett steg kommer man till den judiska synagogan. Från de europeiska
länderna har jag via Balkan med dess karaktäristiska rytmer
sökt mig längs rottrådarna till det östra medelhavsbäckenet,
till Israel, Syrien, Turkiet, småningom ner till Egypten. Jag har
blivit alltmer fascinerad av att se hur vår egen västerländska
kultur är nära besläktad med de gamla kulturerna här.
Från Främre Orienten leder vägen vidare österut och
allt växer till ett väldigt sammanhang, inom vilket det skett
en ständig växelverkan genom tiderna. Också religionerna
har gemensamma beröringspunkter, så är ju vår egen
kristendom en orientalisk religion. För mig har det varit berikande
att på mina resor komma i kontakt med olika kulturkretsar, både
som människa och musiker. Jag har fått lyssna till både
folkmusik och rituell musik bland annat har jag bandupptagningar från
tibetanska kloster i Nepal och jag har också försökt
få tag på äkta instrument för min samling hemma
i Helsingfors. Jag har härvid ändå aldrig på något
sätt haft känslan av att förlora min egen identitet, den
har bara blivit utvidgad. Några av de orientaliska instrumenten
har jag också använt i mina kompositioner, bland annat i Bardo
Thödol med text ur den tibetanska dödsboken.
Intresset för musikens ursprung har på senare år fört
mig mycket långt bort, till de primitivaste yttringarna. Vad är
det för en drivkraft inne i mänskan som tvingar henne att dansa
och sjunga? Och hur tar den sig uttryck? På Ceylon finns en folkstam
som nu är nästan utdöd, den musicerar mest med bara två
toner och när en tredje ton kommer in blir effekten chockartad. Hos
oss i Finland, liksom i det nordligaste Skandinavien, har vi ju Europas
måhända ursprungligaste musikform, lapparnas jojk. Denna jojk
är ett fenomen som jag på senaste tid varit starkt upptagen
av och som satt spår i några av mina verk. Man kan variera
i det oändliga med minsta tänkbara material. En knappt märkbar
utveckling kan sedan leda vidare, mot olika riktningar och i olika dimensioner.
Tidigare skrev jag mera komplicerat, särskilt när jag genomförde
serialismen, också i rytm och klangfärg. Nu kan jag uttrycka
mig med mycket enklare medel. Jag strävar medvetet till klarare färger
och en viss förenklig av fakturen. Mänskorna har de senaste
decennierna hört en mängd sådan musik som det är
svårt att uppfatta, den innehåller så mycket på
en och samma gång och i olika skikt. Det finns en gräns för
åhörarens mottagningsförmåga. För min del försöker
jag numera variera och differentiera mitt material oavlåtligt, försöker
skära bort allt överflödigt, onödigt. Det väsentliga
måste få komma fram.
Mer och mer har jag också börjat lyssna till vad som sker
i tystnaden. I våra dagar, när ständiga ljudridåer
bedövar och avtrubbar både öron och känslighet, visar
tystnaden vilken oumbärlig kraftkälla den är. I mina senare
kompositioner förekommer därför fält av tystnad, knappt
hörbara ljud. Men det är en laddad tystnad.
Det har sagts att finnarna är tungsinta och det är sant. Men
det finns också en bred, folklig humor som lättar upp det seriösa.
Min egen humor är av ett annat slag; den har ofta kommit till uttryck,
inte minst i mina verk för manskör. Det är alldeles nödvändigt
att få skratta ibland, folk gör det alltför sällan.
Jag ser många gånger det komiska i mänskliga situationer,
också hos konstnärerna när de uppfattar sig som oerhört
betydelsefulla. Det allra bästa är när man kan skratta
åt sig själv, då har man kommit underfund med ganska
mycket i livet. Man måste ha sinne för proportioner och ställa
sig i relation till den överväldigande världen runt omkring.
Tre gånger har jag varit gift, två gånger med sångerskor,
nu med en författarinna, och den tredje gången har varit den
mest givande. Genom att vi båda är skapande konstnärer
förstår vi varandras problem, också i tider när
våndorna inför ett nytt verk sätter in. Jag har ofta en
hög tröskel att komma över, därför att jag ständigt
ställer mig nya frågor och gör det svårt för
mig. Min hustru, Solveig von Schoultz, har många gånger samarbetat
med mig när det gällt att leta upp texter till vokala verk,
och jag har tonsatt hennes dikter. Våra diskussioner om konst, litteratur
och allmänmänskliga problem har under årens lopp gett
mig mycket. På våra resor har vi dessutom haft samma intressen:
de gamla kulturerna kring Medelhavet och längre österut. Det
har varit ett rikt liv.
Jag lever starkt i nuet och försöker ta ut det bästa ur
varje moment. I min musik har jag ofta rört mig i ett ingenmansland
och jag söker mig alltjämt vidare, ständigt mot något
nytt. |