Nykarleby kyrka.
För
ett århundrade sedan var Nykarleby visserligen inte folkrikare, men betydligt livligare och mera betydande än nu. I en redogörelse från
år 1814 uppges, att samhället då omfattade 107 hushåll med inalles 738 själar. Ett par årtionden senare uppgick invånarantalet
till nära åttahundra personer, på 1840-talet till omkring niohundra. En prägel av pittoreskt sextonhundratal utmärkte stadsfysionomien,
innan en stor eldsvåda år 1858 förstörde största delen av de ålderdomliga kvarteren. Gatorna voro krokiga och smala, alla
hus också kyrkan och rådhuset av trä. Om societeten anmärker Topelius i sina levnadsminnen, att där »funnos
väl sällan högre vyer och vidsträcktare världsbildning, men desto mera hjärtlighet och, jag kan tillägga, desto mera
originaler.» Den store historikern Henrik Gabriel Porthan, som på 1790-talet gästade staden, var ännu mindre imponerad. »Nykarleby
är den sämsta stad jag under denna min resa härtills sett», skrev han i ett brev till en professorskollega, »illa anlagd, illa
byggd, utan rörelse och utan duglige handlande». Dock var detta samhälle näppeligen stillastående. Särskilt sommartid var
kontakten med den stora yttre världen rätt livlig. Staden bestod sig med en hälsokälla, en s.k. surbrunn med järnhaltigt vatten,
och var vid vissa tider en ganska välbesökt kurort. Över källan hade ett brädskjul, den s.k. brunnssalongen, uppförts. Genom
en öppning i »salongens» golv ledde en stege ner till brunnen, och stegen nyttjades flitigt av brunnsgästerna. Damerna drucko sex,
herrarna åtta glas av det hälsobringande vattnet vid varje besök i djupet. Från brunnshuset gick en smal bro till Brunnsholmarna ute
i ån, och där bjöd en badinrättning besökarna på finsk bastu, karbad, ångbad och gyttjebad. På brunnssalongens
betänkligt sluttande brädgolv roade sig ungdomen dagligen med lekar och dans, och de stora »brunnsbalerna» i det ruckliga träskjulet
hörde till säsongens höjdpunkter. Fläktar från den stora världen förmedlades även, men på annat sätt,
av redarna i Nykarleby. Ibland inlöpte i hamnen ett i staden hemmahörande segelfartyg, flaggprytt och saluterande ankomsten med kanonskott. Folk
samlades på stranden för att ta den långväga gästen i betraktande, och redarens familj bjöds på fikon och äkta
madeira ombord på skeppet. De mest uppskattade av sommarsäsongens alla festligheter voro de s.k. utskjutningarna borta vid skeppsvarvet, där
händiga Svenskösterbottniska timmermän byggde nya fartyg för redarnas räkning. Det nybyggda skeppet gled långsamt och majestätiskt
ned emot vattnet, berättar Topelius i en liten skiss, »hälsat av flödande druvvin och flera hundrade åskådares hurrarop».
Redaren bjöd på middag för societeten, och på stranden dansade och lekte ungdomen i den ljumma sommarnatten. Det var vid ett sådant
tillfälle Zachris Topelius den gången sexton år gammal upplevde en av de strålande höjdpunkterna i sitt mycket
unga liv. Hans vackra kusin, sexton år gammal som han, den blonda Thilda Lithén, kom strax före middagen till honom och sade: »Kom
hit, jag vill viska åt dig något; i afton skall du få den kyssen jag lofte åt dig på Alörn.» Detta löfte försatte
den unga studenten i ett tillstånd av högtidlig spänning, »så att han föga kunde äta». Och efter middagen, i
augustimånskenet på bryggan i hamnen, infriade den förälskade ungflickan sitt löfte.
Vintertid var livsrytmen stillare
i småstaden, men inte mycket stillare. Särskilt vid jultiden gick det livligt till. I oktober var det marknad i staden med tingeltangel, cirkusstånd
och druckna bönder. Bland andra sevärdheter beundrade Topelius en gång, då han var endast tio år gammal, en trumslagare, som
slog på femton trummor. I november anordnades en enstaka klubbdans eller »bal parée». I december var staden snöklädd;
ån hade belagts med is, småstadhusens låga tak voro vita. Någon gång sken en blek decembersol över vitheten. Den glada
Thilda Lithén beskrev denna vintriga skönhet med lustig provinsmässig vältalighet. »Solens behag skiner i glädje över
snöheten», sade hon. I borgarhemmen gjorde man sig redo att fira julen på traditionellt sätt. De unga kvinnorna vakade ofta natten
igenom, och vana fingrar sydde därvid flitigt allehanda mer eller mindre onyttiga julgåvor: bokmärken, broderade gördlar, utsydda tofflor
och penntorkare åt herrarna, negligéband, spetsnäsdukar och långschaletter åt damerna. De sista dygnen före julaftonen
arbetade man nästan hektiskt, fejade, stöpte julljus, bakade, lackade julklappspaket och författade julklappsverser, som med otympliga rim
och knagglig meter gåvo uttryck åt mycken hjärtlig värme; herrarna snickrade ensamma eller med det manliga tjänstfolkets hjälp
höga stänger, som restes vid porten mot gatan med lantärnor och lyktor. På Kuddnäs utanför staden gjorde man likadant. Zachris
antecknar därom i sin dagbok: »I skymningen lät jag drängarna uppsätta lantärnor på höga stänger, utsirade
med granris. I staden tände sig efter hand stjärna efter stjärna. Den gamla seden tycker jag mycket om. Torde vara en symbol av stjärnan
över Betlehem den natten då frälsaren föddes.» Snart strålade den lilla stadens trånga och krokiga, i vardagslag
så mörka gator av ljus. Talgljus brunno i den gamla träkyrkans och de låga småstadshemmens alla fönster. Julaftonssupén
spisades i relativ stillhet. Det var bara den allra närmaste släkten, tre, fyra familjer alltså tjugu à trettio personer
som då möttes. Gästerna anlände redan vid sjutiden. Man drack te eller läppjade på ett glas vin. Slutligen kom man till
höjdpunkten. »Klockan ½ 10 satte vi oss till det superbt anrättade bordet», antecknar Topelius en gång i dagboken.
»Supén var mycket delikat: vanlig julmat, lutfisk och gröt, stekar och tårtor. Men julklapparna, som under tiden regnade in, upptogo
mera vår uppmärksamhet.» Först efter midnatt voro gästerna färdiga att bryta upp. »Sällskapet åtskildes
för att taga några timmars vila och sedan vakna till en glad julhelg», skriver den unga studenten. Tidigt på juldagens morgon tändes
åter lantärnorna och ljusen, och genom festligt upplysta gränder körde bondslädarna och vandrade hederliga borgare och blonda
borgartöser till den tidiga julottan i den gamla kyrkan.
Man festade ordentligt och länge. Under de följande dagarna ställde än
den ena, än den andra av stadens borgare till stora soaréer, till vilka hela småstadsnoblessen bjöds in. Trakteringen var rundlig
och läcker, ty trakten kring Nykarleby var liksom i våra dagar rik jordbruksbygd och lämnade många goda håvor; och dessutom
hade stadens redare och handlande under sommarens lopp fyllt sina källare och förrådsrum med goda viner och kolonialvaror. De unga lekte
gamla sällskapslekar och dansade de för tiden vanliga danserna, samma danser, som man trådde på herrgårdarna i Nyland och Åboland.
Festernas långa rad avslutades med ett stort slädparti den 13 januari, tjugondagen; det arrangerades av de unga ogifta herrarna i staden, men
bevistades också av äldre äkta män och fruar, vilka det ålåg att övervaka glädjen och moralen. Vid ett sådant
tillfälle, vid hemkomsten klockan 7 nästa dags morgon, upplevde den unge Topelius åter ett stort ögonblick: han begåvades åter
av sin dam, den glada och graciösa Thilda Lithén, med en »den varmaste kyss».
Det förefaller, som om inte heller högre
kulturella intressen saknats fullständigt hos borgerskapet i det forna Nykarleby. Vid studium av böcker, som trycktes under adertonhundratalets
första halvdel, finner man ganska ofta Nykarlebybor nämnda som subskribenter av märkliga boknyheter. En teatertrupp, som gästade staden,
spelade kväll efter kväll inför utsålda hus. Det var för resten samma trupp, Westerlunds rikssvenska resande teatersällskap,
vilket vid samma tid besökte de största svenska herresätena i Nyland och Savolax. Av Topelius' dagböcker framgår, att förståelsen
för musik var ganska högt utvecklad inom en del familjer i staden. Vid studium av gamla aktstycken får man sålunda intrycket, att
avlägset liggande småstäder under äldre tidsskeden voro bildningsmedelpunkter i mycket högre grad än de äro i våra
dagar.
År 1845 bodde i Nykarleby 97 finnar, vilket var ungefär tiondedelen av stadens folkmängd. Till största delen bestod det
finska folkelementet av tjänstefolk. Överklassen, tjänstemän och handlande, var svensk, likaså den lägre medelklassen, hantverkarskrået.
Endast underklassen var till någon del finsktalande. Litet mindre än ett sekel senare, år 1930, utgjorde finnarna sju procent av stadens
940 invånare. Den finsktalande befolkningen hade sålunda inte ökats. Orsaken därtill står att söka i Nykarlebys isolerade
läge, i dess avsaknad av havshamn och järnvägsskenor. Emellertid har Finlands riksdag år 1947 beviljat ett anslag för en ny statlig
järnväg till den lilla staden. Det blir kanske nu, då banan blivit färdig, livligare än hittills på den idylliska huvudgatan
och större språkförbistring i hotellet och på salutorget.
Man kan nämligen förefaller det dra ut vissa
slutsatser beträffande framtidens Nykarleby av utvecklingen i de övriga svenskösterbottniska städerna, centralorten Vasa, Kristinestad,
Kaskö, Jakobstad och Gamlakarleby.
Under äldre tider, innan de stora bränderna härjade, i Gamlakarleby redan år 1664, i
Jakobstad 1835, i Vasa 1852, var exteriören i alla de svenska städerna i Österbotten rätt lik den i Nykarleby: envånings- och
tvåvåningsträhus kantade de smala, krokiga gatorna; segelfartyg gungade med vimplarna i topp i stadshamnen. Näringslivet var också
rätt ensartat i alla dessa städer. »Under den äldre epoken», berättar Gabriel Nikander, »ägde småstäderna
ett jämförelsevis stort antal handlande, vilka här liksom i södra Finland och Norrland baserade sin rörelse på ett egendomligt
handelssystem. Varje handlande hade ett antal 'handelsbönder', som voro bundna vid firman i generationer. Om handelsrörelsen såldes eller
ärvdes, följde bönderna med, emedan de häftade i långvarig gäld till firman. Borgarna brukade nämligen under missväxtår
och andra penningknappa tider av 'kristeligt medlidande' dels betala bondens kronoutlagor, dels borga åt honom säd och andra nödvändighetsvaror.
Då bonden härnäst kom till staden, sökte han upp sin 'handelsborgare' och lämnade honom sin tjära och andra produkter som
avbetalning på gälden. Ofta bestämdes icke priset genast, utan först sedan köpmannen sålt tjäran i Stockholm, men varor
utlämnades genast åt bonden på kredit. Under sin vistelse i staden logerade bonden i köpmannens gård och erhöll riklig
förplägning med mat och dryck, en välkommen omväxling efter vinterns arbete vid skogsvisten och vid tjärdalen.» Under senare
hälften av sjuttonhundratalet begynte det gamla systemet med de halvt livegna »handelsbönderna» att i någon mån uppluckras,
ehuru det i vissa former levat kvar ända till slutet av följande sekel. I stället uppstod efter stapeltvångets upphävande
såsom redan tidigare omtalats en högkonjunktur för rederiverksamheten och skeppsfarten. De sex Svenskösterbottniska småstäderna
utrustade vid vissa tider tillsammans ett hundratal fartyg, och de förfogade ibland över mer än tredjedelen av Finlands hela handelstonnage.
En gammal gård
i Nykarleby. |
[Apotekets port vid Kyrkogatan 11 med uthuset i bakgrunden. Gatan, liksom bl.a. Gustav Adolfsgatan och Bangatan, har fått ny numrering.
Om porten funnits i dag skulle det ha stått 9 på skylten.] |
Så länge handeln och skeppsfarten
voro huvudnäringar för stadsborna inom den österbottniska svenskbygden, behövde man inte frukta, att tätorterna där skulle
förfinskas. Borgerskapet var svenskt, varvstimmermännen och sjöfolket likaså. Men en ny tid kom, som bragte nya, ledsammare exteriörer
till de svenskösterbottniska småstäderna och snart även en radikal förändring av befolkningsförhållandena. De
eldhärjade sextonhundratalsstäderna byggdes upp ånyo enligt en ny normalplan i schackbrädesmönster, med breda, raka gator. Endast
Kristinestad, den enda bland de äldre städerna i hela Finland, som inte ödelagts av brand, har ännu någonting kvar av åldrig
idyll. En stämning av forntid svävar ännu i dag över de små färgglada trähusen vid Kolbersgränd och Kattpiskargränd.
Visserligen har inte heller Kaskö brunnit, men det har inte de övriga österbottniska städernas ärevördiga ålder, grundlagt
som det är först på 1780-talet och för den skull planerat enligt ett jämförelsevis brandsäkert rutmönster. Vasa,
»björkarnas stad», är vackert på modernt sätt, särskilt sommartid, då esplanadernas lövträd stå
gröna och stadsfjärden blånar och glittrar kring den udde, på vilken i tiderna kring 1860 den nya staden uppfördes. Gamlakarleby
bjuder också på tilltalande vyer: husen äro för det mesta av trä, och deras släta väggytor äro målade i
dekorativa färger, omväxlande gult, chokladbrunt, rött och violett, fönsterfoder och knutar i klart vitt. Men av det ortodoxa tidsskedets
speciella prägel finnes inte mycket kvar. Med den nya tiden ha också ganska många höga, rykande fabriksskorstenar fogats in i de fordom
så idylliska stadsbilderna dock inte i Nykarleby, som ingen industri har. Årsbarn med de höga fabriksskorstenarna äro de finska
arbetarna, vilka från inlandet sökt sig till de nya arbetsplatserna vid kusten. Medan svenskarnas antal mångenstädes sjunkit på
landsbygden, har det vuxit i städerna. Men den finsktalande stadsbefolkningen har ökats i ännu snabbare takt. Under en tidrymd av sextio
år, från 1880 till 1940, ökades den svenska stadsbefolkningen inom det Svenskösterbottniska bebyggelseområdet med 80 procent,
den finska åter med 2.000 procent. I de sex städerna vid kusten mellan Karleby och Sideby bodde år 1880 sammanlagt drygt 15.000 personer,
av dem 14.000 svenskar. Trettio år senare, år 1910, hade svenskarnas antal stigit till vidpass 19.000 själar; men samtidigt hade den finsktalande
befolkningen mer än tiodubblats; den räknade då nära 15.000 personer. År 1918 uppgick invånarantalet i dessa städer
till 42.000, varav 23.000 hade svenskan som sitt modersmål. År 1940 voro svenskarna 23.500, finnarna åter 30.200. Svenskarna hade blivit
mindretalsnationaliteten; deras procenttal sjönk under sextio år från 91 till endast 44. Två städer, Vasa och Gamlakarleby,
ha nu finsk majoritet. Den viktigaste orsaken till denna katastrofala utveckling har redan antytts: med näringslivets industrialisering ha nya arbetsplatser
uppstått för befolkningen; men dessa arbetsplatser erbjuda ringa lockelse för svenskösterbottningarna; dessutom äro svenskarna
knappast tillräckligt talrika för att kunna fylla behovet av arbetskraft vid valsverken och i pannrummen. I en av dessa städer, Jakobstad,
tobaksstaden, har dock arbetarstammen förblivit till en stor del svensk. Kanske har man det bättre där än vid industrierna på
många andra håll.
|