8. Skärgården.
Låt oss lämna det brusande stadslivet för att längs älven fara ut på en uppfriskande utflykt i skärgården. Vi startar vår båtfärd från klappbron nedanför kraftverket, där älven är bred med höga branta stränder. Vid västra stranden finns de svåraste skidbackarna nedanför Seminariet och Kristliga folkhögskolan, med bl.a. Topelii legendariska Himmelsbacke. På östra sidan ligger Topelii park med strandpromenad. På bänkarna i syrenbersåerna har många livsöden knutits samman under varma augustikvällar. (Seminariets termin började den 20 augusti och slutade den 10 juni). Östra älvstranden är stenskodd i hela sin längd genom stan från Storabron till slutet av Topelii park. Man kan väl därför anta att stan låg vid denna del av älven. [Det gjorde den.] Efter Topelii park följer ”Backlunds strand”, ett vintertid populärt ställe för nedförsåkning på skidor eller med kälke. Varifrån namnet kommer har jag inte en aning om, vi förknippade det med verkmästare Backlund trots att han bodde uppe på Källbacken. Utanför Backlunds strand fanns en liten gräsö kallad Madagaskar, den far vi stolt förbi, rundar Blåfinoberget (blåfena= löja) nedanom Kuddnäs, för att vid begravningsplatsen störta nerför Ragnö fors. Den var någongång ”segelbar”, jag har sett motorbåtar vid Klappbron.
När vi lyckligt har kommit genom forsen befinner vi oss utanför Nålörns såg på älvens östra strand. Av sågen minns jag inte så mycket, den brann en vacker sommarnatt, det viskades om att branden var anlagd. Sågen hade en egen bogserbåt ”Nålörn”, som jag tyckte höjde stans status, det var ju en ångbåt. På 30-talet blev Nålörn motorbåtshamn för stadsborna, de som bodde på Högbacken förtöjde, naturligtvis sina båtar vid älvens västra strand mitt emot Nålörn, vid Beckbruket.
En annan motorbåtshamn fanns längre ner längs älven vid Åminne. Där fanns också en såg, mycket mindre än Nålörns och helt utan dramatik i likhet med ouppklarade eldsvådor. Fantasieggande var däremot Gamla hamn, mellan Nålörn och Åminne, med rester av den kaj där tjärskutorna hämtade sina laster så länge älven var segelbar och tjärhandeln lönande.
På 30-talet var älvmynningen redan så igenslammad att t.o.m. motorbåtstrafiken hade det besvärligt. I älvmynningen ligger Djupsten, tidigare en ö omfluten av älvens huvudarm och det s.k. Lillfaret. Det senare är nu helt igenvuxet. Djupsten var fram till slutet av 20-talet nykarlebybornas populäraste villaplats. På öns östra strand (mot älven), hade bildats ett litet sommarsamhälle. Stugorna låg så nära varandra att de ofta hade gemensam tomtgräns. Bryggorna stack som spröten ut ur strandvegetationen. Vår villa låg längst ut mot havet, sedan följde verkmästare Henrik Österlunds. Österlunds hade många barn som vi lekte med. Nisse och Gertrud var i den lämpligaste åldern. Mitt bästa minne från den tiden är att jag kände igen båtarna på motorernas sommaridylliska, karakteristiska puttrande. Bäst minns jag lotsen Sämskars. Motorljuden fick jag lämna år 1926, då familjen flyttade till Andrasjön. Vi lämnar Djupstens väldiga säv- och vasskogar med sina myriader myggor, styr ut på Alörsfjärden, som något pretentiöst kunde kallas Nykarleby inre hamn. Det hände att något mindre lastfartyg ankrade där, om en höstlig storm omöjliggjorde lastning ute på den speciellt för nordvästan öppna Torsöfjärden. På Alön ligger Lybecks villa Charlottenlund och Topelii sommarstuga Majniemi (1), men skaldernas sommarnöjen intresserar inte oss nu. Vi fortsätter ut på Torsöfjärden där engelska, tyska, norska, svenska, danska, franska, grekiska och eventuellt andra nationers fartyg lastade gruvprops och pappersved på redden. Vi tyckte bäst om de norska ångarna, på dem var man mest generös med servering av lemonad och sötsaker. Minst tyckte vi om de grekiska, de var smutsiga, ingen servering. Fast smutsiga var de alla, undra på, de hade ju fraktat stenkol och koks till någon annan hamn. Vår nära kontakt med lastbåtarna berodde, som tidigare nämnts, på pappas stuveri- och mäklarfirma som skötte lastning av båtar i Nykarleby.
(1) Rådman Lithén, vars andra hustru var född Charlotte Topelius, ägde stället fram till år 1841, då han sålde det till rådman J. A. Lybeck, som i sin tur sålde det åt Carl Castrén. Denne sålde Charlottenlund åt Gustav Gran. Majniemi var Zacharias Topelius svärfar rådman Lindqvists sommarställe tills det övergick i Topelii ägo.
Att lasta props på redden var ett väl avlönat, men hårt jobb. Arbetarna stod på en ponton vid fartygssidan, där de ordnade propsen i knippen, vilka sen vinschades över till lastrummen, där andra arbetare ordnade, stuvade dem. Det var halt såväl i lastrummen på de slippriga propsarna, som ute på pontonen där arbetarna stod i kallt vatten upp till halva smalbenet och där sjögången kunde vara ansenlig. Halt och farligt var det. Propsar föll ibland från knippena, då gällde det att ha huvudet på något annat ställe.
Propsarna hämtades till fartygen i grimmor dragna av bogserbåtar. Under vintern hade den avverkade propsen och pappersveden med häst körts till lämpliga stränder, där de travats. Största delen hade dock flottats ner längs älven. På lötet vid Andrasjön, nära vår sommarvilla, staplades varje vår långa ”propspinor”. Borttransporteringen av dem var en spännande upplevelse, som gick till så här. En bogserbåt, ofta en stor motorbåt, släpade bomstockarna och några fjälabåtar (bastanta roddbåtar försedda med vinsch för manövrering av bomstockarna). Samtidigt anlände längs landsvägen de hästar, ett tiotal, som skulle forsla virket ut i vattnet, i grimman, den ring som bildats av bomstockarna. Andrasjöns löte med sina långgrunda släta stränder är som gjord för dylik trafik. Hästar som rusade ut i vattnet med full last på kärrorna, körkarlarnas och bogserbåtsbesättningens skränande och munhuggande var ett färgrikt skådespel. Så småningom puffade propsflotten i väg, men i blåsigt väder hann inte männen i fjälabåten ta fast alla propsar som rymde. De blev som ”sjunkare” en fara för motorbåtstrafiken eller ett begärligt byte för fiskare och villabor.
Åter till Torsöfjärden. Nykarleby skärgård omsluts av en udde, Frösölandet, som från Munsala i nordvästlig riktning sticker ut i havet. Väster om udden finns bara hav, men inom, öster om, en enligt min mening vacker och intressant skärgård, skyddad från vindar från väster och söder. Men från nordväst kan havet fritt braka in över holmar och skär. Är nordvästan på dåligt humör, skall man inte fara ut på Torsöfjorden, åtminstone inte i små båtar. På Torsösidan lurar dessutom det förrädiska Sjumansgrundet [eg. Schjomansgrundet], där sju män påstås ha drunknat när deras båt förliste. Grundet har senare lekfullt kallats Schaumansgrundet, efter det att Maleta och Rabbe Schauman på 40-talet övertog Viks hotell. Hade man fastnat på Schaumans grundet hade man antingen fastnat på sten i skärgården eller också söp man på hotellet.
Blickar man ute på Torsöfjärden norrut eller nordväst skådar man havets majestät. En enda holme bryter havslinjen, Hällgrund eller Hällan, med lotsstationen, fyren och båken. Ön består av två väldiga flathällor utan ett enda träd om man undantar några alar på den mindre holmen. På den större reser sig båken majestätisk, brunröd med en vit bård högt uppe. Vilket äventyr för en liten pojke, att klättra upp längs bastanta stegar, våning efter våning, för att slutligen genom en liten lucka se hela skärgården utbredd för sina fötter. Väggarna är båkens gästbok, fullklottrade med namn och årtal samt sådana illustrationer som av hävd brukar finnas på dylika ställen.
På den större ön fanns bosättningen, präktiga stugor med små köksträdgårdar i skrevorna sorgfälligt omgärdade, så att inte fåren skall komma åt skörden. Från denna ö leder en smal spång till den mindre, lägre holmen på vilken fyren står, vitmålad och trots sina tekniska arrangemang, inte alls så spännande som båkön. Hällgrunds huvudö (båkön) ser ut ungefär som en uppochned vänd tallrik med vattenbrynet där tallriksfördjupningen börjar. Som alltid till havs blir en vandring längs stränderna ett äventyr. En träbit som blötts i vattnet och skavats mot strandstenarna blir ett lent, fantasieggande konstföremål. Tången som torkat i skrevorna kan dölja spännande saker. Och i det kristallklara vattnet ser man allt som händer på långt håll.
Ännu på 30-talet bodde tiotals människor på Hällgrund, 30 sa en fiskare år 1975, men han kanske tog i en smula. Nu bor där inte en själ, lotsstationen är indragen, fisket sköts från Grisselön på fastlandet.
På 30-talet fanns lots, men inte tull på Hällgrund. Tulluppsyningsmannen eller vad han månde ha haft för titel kom ut till lastångarna med pappa. Som vederlag för gratisskjuts fick han bära vissa säckar till Capris (pappas båt) när det var dags för hemfärd. Att säckarna innehöll brända och destillerade drycker kunde man av klirret ana sig till, men nyfikenhet var inte någon dygd hos tullen den tiden, förresten visst finns det andra saker än flaskor som klirrar. Under förbudslagstider skall man vara försiktig med vart man sticker sin näsa, ansåg även tullen.
Erik Johannes var en fiskare och ”amatörsmugglare” som fick en viss ryktbarhet. Han torde ha försett stans herrar med starkvaror, men inte pappa, han hade sitt apotek och av tullen hemburna flaskor. Det berättades att Erik-Johan en gång när han haft sjöbevakningen i hälarna, eller rättare sagt i kölvattnet, lockat den på grund, varpå han efter att ha lossat sin spritlast, farit tillbaka för att dra flott deras båt mot en rundlig summa. Verkligt berömd blev han, och detta är med sanningen överensstämmande, för att han som första smugglare togs av flyg. ”Han kom som ein stouran fågil”, berättade Erik Johannes.
En annan ”amatörsmugglare”, långt mera amatörmässig än Erik-Johan var Laxö-Anders (Anders Andersson), känd som etappman under Frihetskriget. Han smugglade kaffe från Sverige med roddbåt. Man måste ha ett visst grundkapital för att smuggla, till mer än en säck kaffe räckte inte Anders pengar, men han var glad och nöjd ändå. Han bjöd alltid kaffe kokat på havsvatten med ytterligare en salt tillsatt. Pappa beklagade, vid sitt första besök på Laxön, att han inte kunna dricka det på grund av osedvanligt känslig mage men att hans fru säkert skulle gilla blandningen. När mamma långt senare gjorde sitt första besök på Laxön välkomnades hon av den minnesgode Anders: ”Jag har kaffe åt aptekarinnon, som hon ska tyck om.” Mamma drack tappert en kopp.
När vi var med pappa på fisketurer (1930–1934) övernattade vi ibland i en stuga på Fröjsön. Mot kvällen kom Anders på besök. ”Ja så att he röjkt så ja måsta kom å si om he had hänt na gälit.” Han tyckte speciellt mycket om sardiner, tog gärna en snaps, men varje glas måste trugas. Sen berättade han livfullt om år 1918 och etappstationen på Laxön. Hur annars?
På 30-talet ansågs inte smuggling höra till de grövre brotten. Snarare var framgångsrik smuggling en dygd. När Jarl Willman blev skjuten i ett försök att forcera en spikmatta, väckte detta bestörtning. Hans begravning var den mest pompösa man sett i Nykarleby, den överträffade t.o.m. föreningslivets starke man lärare Hugo Eklunds. Begravningars pompa mättes med längden av fordon som följde kistan.
Att man smugglade så smått vid sidan av ett fiske och ett småbruk som var allt annat än lukrativa, kan man gott förstå. Dåliga tider, hungriga barn, ... med tiden allt knarrigare hustru, inga möjligheter till extra förtjänster (på laglig väg). Där vid sjumilsgränsen ligger en estnisk spritskuta, får jag i land en last så förtjänar jag lika mycket som annars på ett helt år.
Nykarlebyborna var ett sjöfarande folk, som marinskyddskårister med apotekarns båtar, som stevedoringsbåtarna ansågs vara. Då dessa båtar användes också av marinskyddskårerna i Jakobstad och Gamlakarleby ansågs det att ägaren Oskar Wilkman borde få en militär titel. Han blev flottiljchef, var på ranglistan en dylik herre befann sig är förborgat för mig. (Stevedoringsbåtarna ägdes av ett aktiebolag i vilket pappa var huvudintressent d.v.s. ägare.) Flottiljchefen trivdes minsann på sjön men helst utan uniform, men marinmanövrarna gick väl an, på dem kunde det gå till så här:
Stevedore II strävar in i en lugn, soldränkt vik där lunch skall ätas med alla de tillbehör en hungrig eller kanske främst törstig krigare kan önska sig.
Mindre hög herre militäriskt: ”Låt ankare gå.”
Matros Onnela från Vasa: ”Jamen ...”
Mindre hög herre med höga rösten: ”Låt ankaret gå!”
Onnela: ”Herr kapten ...”
”För fan, låt ankaret gå!” nu med riktigt höga rösten. Och dit gick det och är förmodligen ännu där, det var inte fäst vid någon tross.
[”Kasta loss ankaret!” brukar vi skämtsamt ropa när vi lägger ut med roddbåten.]
Skärgårdsutflykter slutade ofta på Loppan, en liten holme där segelsällskapet Ägir hade sin paviljong. Sofi Backlund tillredde med känd skicklighet mat åt trötta, men levnadsglada seglare, tillhandahöll även kaffe och läsk. Starkvarorna hade var och en själv med sig.
Einar Hedström, sällskapets kommoder och eldsjäl, introducerade den Österbottniska småbåten eller Triangelbåten, som segelbåten också kallades, då dess signum var en triangel på storseglet. Båten var ohyggligt överriggad, varför den kryssade bra, men var rank. Vicehäradshövding Luoma, som hade ett exemplar kapsejsade punktligt en gång per sommar.
[Triangelbåten, eller den Österbottniska småbåtsklassen, skapades år 1924 som ett samarbete mellan segelföreningarna i Jakobstad, Nykarleby och Gamlakarleby.
- Åren 1924–1940 så byggdes omkring 60 stycken, av dem finns ett halvt dussin kvar. yle.fi.]
Lauri Luoma var en tammerforsbo, som av någon anledning tillbringat några somrar på 20-talet i Nykarleby skärgård. Han förälskade sig i den och kom åter sommar efter sommar fram till sin död år 1980.
Bankdirektör Hedström var en färgstark herre, under hela 35 år sällskapets kommodor. Han presiderade med den äran och berättade fantasifulla historier från anno dazumal. Som den gången då fullständig stiltje ”utbröt” under en regatta. I timtal låg båtarna orörliga. Till slut fick en outsider en kåre med påföljd att han tog en lika överlägsen som oväntad seger. Favoriten, som inte var någon god förlorare, avgav i ilskorna en protest, framhållande att segraren, som kokat kaffe ombord, hade tagit upp kaffevattnet så att han fört kaffepannan från förskepps mot aktern, varför man kunde påstå att han använt förbjudna hjälpmedel vid framförandet av båten. Protesten förkastades.
Utom triangelbåtarna fanns några yachter av varierande ålder och storlek. De tävlade i en s.k. respitklass. Av dem var dr Gustav ”Tusse” Wangels Ariel suverän, tack vare sitt förmånliga mätetal. Ariel kallades ”amerikansk femma”, var kort och knubbig, ”född” år 1904, läckte som ett såll, hon togs ut på vattnet enbart till årskappseglingen, men hon seglade bra. Svåraste konkurrenten var Brutus Wangel med nordiska ”22” Fay IV. Brutus var ”Tusses” yngre bror, tandläkare i Viborg, Tammerfors och slutligen i Jakobstad. Nykarleby skärgård, kan man med ringa dramatisering påstå, var hans liv. Han och hans fru May fick ett tragiskt slut, de drunknade på en seglats från Jakobstad till sommarstället Kotaskär, med just Fay IV (1947).
Regattadagen var en sommarfest för hela Nykarleby med skärgård. Sunds buss trafikerade mellan staden och Andrasjön, motorbåtar mellan Ångbåtsbryggan och Loppan, men de flesta kom dit med egna båtar. Av stadsborna saknades sällan borgmästare Carl Stenfors och kretschefen, löjtnant Aeon Aminoff. Lantmäteriingenjör Lasse Lang, veterinär Nils von Hellens och lektor Oskar Holmqvist hörde till de trogna, vanligen med sina fruar, liksom lärare Alexander Björklund, en i seglarkretsar betrodd viking, ledsagad av sin trinda, världskloka hustru Maria, Josef Herlers syster. Från villorna i väster kom utom Wangels, från Skadöhållet Lauri Luoma med hustru och söner. Utom Triangelbåten ägde de en mindre segelbåt som hette Materjuk, varav kan dras slutsatsen att sönerna hette Matti, Erkki och Jukka. Från samma håll kom också familjerna Poppius och Savela. Nån gång kom från Sandön i söder Barcks, med lagmanskan i spetsen. Från Gräsön i Vexalaviken kom överläkare Martin von Essen med sin familj. Från Långön kom främst kommodoren själv, vidare lärare Gustaf Stormåns och stationsinspektor Helenius, självfallet med familjer. Utom vår familj kom från Andrasjön lärare Henrik Vik, den jovialiske Richard Kisor, lärare Ingmar Carlsson samt kraftverkschefen Axel Henriksson med sin tyskfödda fru Helene.
Loppan är liten, paviljongen likaså, men sämja ger rum, så småningom, efter prisutdelningen bänkade man sig för middag med Sofis goda mat. Vi levde i den alkoholpolitiskt odemokratiska tid då det var tekniskt omöjligt att servera sprit utanför en stads gränser. Inte för att Loppan i någon händelse skulle ha skaffat sig utskänkningsrättigheter. Hur som helst, drycker medförde var och en efter råd och lägenhet. Det rådde därför en otrolig brokighet bland flaskornas mångfald. Några backanaler var det aldrig fråga om, men visst steg stämningen, så att flaggstrykningen förrättades av lämpligt rörda valkyrior och vikingar.
Norr om Loppan ligger Kråkskärssund, djupt och med nyckfulla strömmar. Ett år i början av april kom fiskaren Olof Mårtens åkande sparkstötting på vårisen i sundet. På sparkstöttingen hade han sin ryggsäck och sin fångst i en säck. Plötsligt brast isen under honom. Han själv och sparkstöttingen med alla hans grejor hamnade i vattnet. Olof lyckades kravla sig upp på isen. Han konstaterade att hans ägodelar sjunkit, men samtidigt med en viss tillfredställelse att det inte var alltför djupt. Han tömde stövlarna, vred ur kläderna, varpå han gick upp på land, där han fick tag på en lämplig al. Med denna återvände han till vaken och kunde efter hårt arbete få upp såväl sparkstöttingen som sina övriga tillhörigheter. Hårt virke i dessa fiskare, Olof var några år fått i sjuttio då detta hände.
Ångbåtsbryggan är väl placerad vid Andrasjöstrandens djupaste ställe. Tyvärr betyder detta ingalunda att där är djupt eller har så varit. Ångbåtar har inte lagt till vid kajen de senaste decennierna, om man inte räknar med de sporadiska besöken av mindre bogserbåtar.
Andrasjön blev på 30-talet nykarlebybornas ”mesta” villaställe. Man kom till sommarstugan landvägen, barnen kunde plaska i vattnet utan tillsyn, tack vare de verkligt långgrunda stränderna. Pappa som i sitt stuveriarbete var beroende av motorbåtar, skulle nödvändigt ha en brygga utanför sin villa, som han köpt av kaplanen, sedermera domprosten Schalin. Han lät bygga en 200 meter lång brygga som stod på betongplintar [som ännu finns kvar vid f.d. Haglunds/Rönns villa]. Gångbanan hade räcke på vardera sidan, vi cyklade ofta när vi skulle simma. Längst ute fanns en väl tilltagen uteplats med bänkar och bord samt ett simhus. Varje vår förde isen bort den yttersta delen av bryggan, men den reparerades alltid. Vid mycket lågt vattenstånd, kunde upp till 90% av bryggan stå på land, men pappa kom nog alltid till sina båtar från bryggan och det var ju det viktigaste.
Andrasjövägen utmynnar vid ångbåtsbryggan där som sagt inga ångbåtar syntes, men däremot var den ankrings- och landningsplats för många av skärens villaägare. Hamnvakt var Maria Petterson, ett rödhårigt, manhaftigt fruntimmer, som vid sidan av sin huvudsyssla sålde ”grisar”, läskedrycker och pilsner. Hon låste in villabornas cyklar, segel, åror och andra attiraljer i ett magasin samt hade uppsyn över de båtar som låg för ankar vid stranden. Maria hade varit akterstäderska på en tramp under en svunnen ungdomstid. Hon berättade gärna och förmodligen också fantasifullt om de tiderna.
Gick man ut på Ångbåtsbryggan skymtade i söder Berget med professor Backmans och direktor Fougstedts sommarställen. Från Andrasjön for man ut till fiskeställena kring Brudholmarna genom Långö sund och ”Lektorskans håle”, en smal passage med lömska grund. I dessa trånga vatten uppstår ännu efter hundratals färder meningsskiljaktigheter om navigationen. Men ingen tar illa upp. ”Pullen” Nesslers segelbåt Bagatelle niger kokett vid sin boj för våra svallvågor, i nordost ser man Rödklubbens höga berg, karakteristiska byggnader och ett simhus associerar till knälånga baddräkter och parasoller. Har man tur kan man få syn på lektorskan själv ”Karamaja” Maria Nylund *. Hon var den äldsta i konsul Carl Nylunds döttraskara, fruntimmersskolelärarinna, hade besökt Frankrike, svärmade för allt franskt, jag tror hon flaggade med Trikoloren ute vid Rödklubben. Hon ansåg sin släkt och i synnerhet sig själv stå högt, högt över alla andra människor i Nykarleby. Hon hade stor faiblesse för män, som hon ingående utfrågade om ursprung, nuvarande ställning, framtidsplaner m.m. Maria som vid denna tid var 80-årig bodde med sin påtrampade syster Jenny ”Pitoknäll”.
* Carl Nylund var den sista av de mera betydande köpmännen i Nykarleby. Han exporterade spannmål och tjära på egna kölar. Svensk-norsk vicekonsul. Enbart döttrar, utom en i späd ålder död son. Hustru Johanna Silvast.
1. Maria ”Karamaja”, frk, fruntimmersskolelärarinna.
2. Anna, gift med lagman Barck i hans andra äktenskap som var barnlöst. Från första giftet hade lagmannen bl.a. sonen Torsten, tandläkare och far till professor P.O. Barck.
3. Jenny ”Pitoknäll”, musiklärarinna, ogift.
4. Mathilde, drätselkamrerare, ogift.
5. Elisabet, med.lic. Stadsläkare i Nykarleby. Gift MKD, professor h.c. Woldemar Backman. Juthbacka gård. Ej barn.
6. Irene, död i tbc.
7. Ellen, stationsinspektor, bankfröken.
8. Eva, gift med Paul Nessler (tryckeriet), söner:
a. Carl Vilhelm ”Pullen”, gift med Märta Granberg. Adoptivson dog i skolåldern.
b. Bertil, död i skolåldern.
9. Carl, död som ung.
Redogörelsen för släkten Nylund motiveras kanhända av att dess medlemmar ännu på 30-talet hörde till påverkarna i Nykarleby. Dessutom utgör den, tycker jag, ett patetiskt och ganska tragiskt exempel på all mänsklig ävlans intighet.
Bakom Rödklubbens berg i öster, söderom Alön, ligger Fågelgrunden i en fjärdliknande vik. Vattendjupet i viken är ingenstans över en meter. En vacker sommardag år 1927 for min äldre bror Gunnar 8 år, Erik Lindfors 11 år, Edvin Ahinko 8 år och jag själv 6 år med min lilla roddbåt till Fågelgrunden från vår villa på Andrasjön. Fågelgrunden låg relativt långt borta, vi var nog på olovliga vägar. Det blev ett härligt äventyr. Vi plaskade i vattnet mellan holmarna, jagade upp gäddor som lurade i vassen. Vi hittade spännande saker på stränderna. Hur det var lyckades pojken Lindfors fånga en gädda med bara händerna. En halv kilo minst, en stor fisk. Vilken lycka för honom, vi andra försökte nog också. Men nej. Uttröttad satte jag mig på en sten. Någon hade brett en säck över stenen. Det var ingen sten, det var en säck innehållande 4 tioliters spritkanistrar, fulla. Vilket kap, en kanister per man. Glada i hågen vandrade vi mot den väntande roddbåten.
På Storgrundet där vi hade båten kom två karlar som höbärgade där, fram till oss. De såg allvarsamma ut, av våra rop hade de förstått att vi hittat sprit. Vi blev dödsförskräckta, vi trodde att vi tagit deras kanistrar, vem vet förresten. Männen sa att de skulle tömma kanistrarna, för det lovade de betala oss 20 mark per man inkommande lördag på ångbåtsbryggan, bara vi lovade att inte berätta om saken för någon. Vi gick med på vad som helst bara vi fick fara hem. Det fick vi. Vi hade naturligtvis inte en tanke på att hålla tyst om saken, inte var vi så dumma att vi trodde att man betalade oss för att få hälla ut sprit. Har man varit med om ett spännande äventyr så visst vill man berätta om det.
Höbärgarna fick i sinom tid stå inför rätta, de fick väl betala böter. Jag minns när polis Björklund kom till Solliden (vår villa) för att förhöra Gunnar och mig. Familjen satt vid middagsbordet, vi hade främmande, det bjöds på snaps till maten. Tjänarinnan kom in och meddelade ”polis Björklund är här”. Mamma satte hastigt brännvinskaraffen under bordet fast pappa sade ”int behövs det”. Jag begrep ingenting. Varför skulle flaskan gömmas då Björklund kom?
När vi styr ut ur ”hålet” har vi Kakun, Gunnars holme, föröver, söderom ligger Jarls Ägirsholme, en pärla i denna arkipelag. Västerom Kakun ligger min egen holme Limpan. På den fanns ett sjömärke, som var angivet på sjökortet, vilket gjorde mig stolt. Alla farkoster som strävar in på Torsöfjärden styr mot Limpan.
I början av 20-talet fick pappa av Einar Hedström höra att Brudholmarna, dessa fagra smycken i Torsöfjärdens sydligaste del, skulle kalhuggas. Dessa herrar köpte holmarna. Det var ett tiotal små holmar, enligt dåtida synsätt totalt värdelösa, frånsett den blandskog som växte på dem. Vi, hans söner fick alltså varsin holme. Därutöver kom på pappas lott Stadsgrundet, en i detta sammanhang stor albevuxen holme och några småholmar kring den samt slutligen Kiloholmen, en fin holme, inte alls så stenröslik som många av de andra. Utom alar, rönnar och björkar växte tallar och granar på den. Dess siluett dominerades av en väldig dubbelgran. På denna holme lät pappa i början av 30-talet bygga en stuga för fiske. Den saknade helt insmickrande drag, det var en stuga för män, med spartansk men durabel och ändamålsenlig inredning. Ett fönster vette mot norr. När man satt vid bordet och exempelvis lade en kvällspatiens, kunde man se Hällgrunds båk och fyrens blink trots att stugan låg på holmens södra sida, ty en rå hade huggits så att man hade god utsikt över Torsöfjärden. Genom det andra fönstret kunde man följa med trafiken från och till Andrasjön.
Från Kiloholmen kunde man bekvämt komma till Krokesund vid Fröjsölandets havssida. Man for förbi Rysshatten, egentligen en väldig sten, vidare förbi Kotaskär och sedan in i en djup vik. Efter en promenad på några hundra meter stod man vid Krokesund, ett sannskyldigt paradis för soldyrkare. Sundet var inte nu ett sund utan en djup vik med härlig sand i vikbottnen, släta klippor längs vikens sidor och med havet utanför så långt ögat når.
På återfärden gör vi ett besök på Krankborg, ett torp där fiskaren Blomqvist bodde med hustru, barn, hund och katt, någon ko, kanske några får, svin och höns. Utan väg, det var 10 km till närmaste gård, utan elektricitet och andra bekvämligheter. Vintertid kom Blomqvist någon gång för att sälja fisk. Han kom med sparkstötting trots att han haltade illa. Sonen Jarl har fiskat på Laxön, en skärgårdens filosof med en avgjort ljus syn på livet.
Vi fortsätter över Torsöfjärden in i sundet mellan Fröjsön och Kubban, den forna lotsplatsen. Vi passerar Klockvekun, en intressant djup vik på Fröjsölandet, tidigare förenad med ett stort träsk. Vi styr norrut mot öppet vatten, båten gungar makligt för dyningarna som rullar in från nordväst med Bottenhavets tyngd bakom sig. På styrbordssidan har vi Hummelskär, vi försöker förgäves få syn på någon av bankdirektör Ekmarks vackra döttrar utanför deras villa. I fjärran syns Tornskär, vindpiskat, bevuxet med ynkliga alar och björkar. Där har Erik Boman sin stuga, han ligger ytterst av yrkesfiskarna. Bakom Tornskär åt Laxöhållet reser sig Lamalot, en väldig klippa som förkunnar: ”Här börjar Nykarleby skärgård.” Västerut kan man på Björkholmarna skymta faktor Nylunds stuga. Den ligger i lä av Granskär, som denna del av Torsön, skärgårdens drottning, kallas. På Granskär hade lektor Bruno Backlund sin originella stuga, en gammal, ruffad motorbåt uppsläpad till skogsbrynet. Furuskär lösgör sig nu från massivet av holmar i nordost. Där fiskade Willmans Vick. När marthorna var på utfärd dit hittade ordföranden Ester Fougstedt en massa tomflaskor vid uthuset. Detta belägg på onyktert liv påtalade den stridbara nykterhetskämpen.
”Det finns en massa tomflaskor vid uthuset.”
”Ja si ja har int hämta hit en enda tomflasku.” svarade Vick lugnt.
Vi tuffar vidare mellan förrädiska grynnor in i Furuskärssund. Släta klippor stupa brant ner i kallt klart vatten. I norr dånar bränningarna vid sundets utlopp. Uppe på ön ståtar den Böökska villan, en sevärdhet med ett otal våningar, avsatser och lönngångar. Från de översta rummen har man en magnifik utsikt över sundet. Går man från villan västerut står man inför Havets anlete. |