Tå Haapa-Kaj jool ijen penga miin
(Dala-Ejrik berättar sjölv på Purmo språåtse.)
Hä ä nästan så fåltse vil bara griin å jära narr, tå ä nö fö tiin vaal frååga om trullase, jussom ä sku int ha na viidare betyydels. Men ja a viri mää en gang tå trulldoome ha joort värkan.
Väntas nö! — Hä kan fol byri vara såtee för kringom femti åår tibaaks, så händ ä sä, att ejn tjyyv bröut opp tjisto miin å stal bort en peningsyymo åv mä. Nå ja vart så faali harma å visst int, va ja sku byri slåå påå fö ti fåå penga miin ååter.
Tå viisa Grannas fassam ä ti Haapa-Kaj, som boodd i Nyykarbe-Kyrkbyye. Ho va uutroopa fö ti vara mäkto i sina böönor å dåoli ti ijen toki, som fåltse ha mista. Å ”took jool, som gälin vaa” bruuka de säj. Ja too jiinast å spänd hästn för skrindsläda å så bar ä ååv.
Ä va stjöni sejnt om kvälde, tå ja kom fram, så trulltjälinjä a hända ga såva tå rej, men ja buldra opp änar. Tå ja kom in i stögo hennas, droo ja opp brännvinsflasko uur barmficko, räkt åt enar å saa:
”Frejst nö skåda va ja haar ti äärand!”
Å jiinast, som o hadd skåda i brännviini, saa o:
”Joo, tö a mista penga å vil haa döm ijen, siir ja, hä ska dö fåå, så sant ja hejtär Haapa-Kaj.”
”Å tär siir ja tjyyvi nö. Hä ä en lihla, mörklätta kaar.”
”Jaha, noo vejt ja, vem hä ä” saa ja.
Tå sloo o ii åt mä trii dåoliga syypar, så ja vart sjöni mitt i knastje. Saan sloo o ii trii syypar åt sä sjölv, så ä lömna bara en lihla skvätt kvaar i flasko. Hätee byrja o nö läsa på na grömma trulldoomsooler, som ja int komber så noga ihååg. Å saan laag o tiid niie saltkoorn.
”Noo är hä hövolöösfåltse löösklava på tjyyvi nö” saa o.
”Å byri de antast tä ätt väji, så skåda int tibaak, fönn dö a löjst opp bringrejmä på hästränkrä å sagt trii ool. Å tå dö tjöör öfver Nyykarbe stoorbrooä, så ska dö kast brännvinsflasko öfver vänster axlä i åågä”
Ja jool, som o baa. Å hejmrejso jick braa, ända tärt ja byrja kåma moot Gambäl hamnä. Tå byrja ja höör ett förfaaselit juud å levand bakätt mä.
”Vänt, vänt!” skrääkt ä. Ja tänkt byri tjöör ritti håålt tå, så ja sku händ unda, för hästn män va bärgandis braa ti löjp. Men rej tå ja kom ti Galgbacka, så städd a tvärt. Å hä va ritti oomöjlit ti fåå ha ti fara uur flättse. Å ha va så lungsvejtto, så skyytappa hängd neer ätt siidona på a. Hä va int na ana ti råås tå, än ti löjs opp bringrejmä å jära som Haapa-Kaj underviisa. Tå ja skåda imilla ränkrä, sååg ja hövolöös fåltse siti alt tjåckt på skrindträädä.
Men tå ja saa tömte oolä, som trulltjälinjä hadd läärt mä, så flöu de bårt, jussom tå a kastar stejn i krååkhoope.
Na viidare ääventyyrer hadd ja int saan på ho rejso.
Om mårnä, tå ja stigd opp å låsa ipi fåstodörä, va penga miin i et stejnfat på brooä. Tjyyvi ha viri tvungen ti föör döm tibaak.
Noo siir ja ni troor, att ja ska prack å juu, men int vil ja kvita oole mejs, om int hä ä rejna sanninjä, alt ja a berätta. |