Både i staden och i dess omgivning fanns
det vissa s.k. kloka gummor och gubbar, till vilka befolkningen i sina trångmål kunde vända sig, antingen då det gällde att
få bot för sjukdomar och åkommor eller att tillrättaskaffa stulna eller annars förkomna saker.
Som läkemedel användes
hemmagjorda dekokter, vilkas beståndsdelar utgjorde en välbevarad hemlighet. För att vara riktigt verksamma skulle dessa vara samlade vid
någon bestämd tidpunkt, t.ex. vid månens nytändning, eller på något särskilt ställe, exempelvis på kyrkogården.
Verksamma beståndsdelar i dessa dekokter kunde utom helbrägdagörande örter utgöras av malmpulver, skrapat från en kyrkklocka
i klockstapeln eller från ett gravkors. Också benknotor från en död människa kunde ha sitt värde. Behandlingen åtföljdes
ofta av besvärjelseramsor, på vilkas kraft besvärjarna kanske i många fall ej själva trodde, men som de huvudsakligast använde
för att göra intryck på den hjälpsökande. Om också vidskepelsen sålunda spelade en stor roll, kan det dock ej förnekas,
att överraskande kurer förekom, t.o.m. i sådana fall som av läkarna lämnats därhän. Exempel på de sistnämnda
utgjorde främst ”fastnase” (envist hudutslag).
Bland helbrägdagörerskor och trollkäringar nådde
ingen ens närmelsevis en sådan ryktbarhet som Haapa-Kaja. Hon var egentligen oravaisbo, hade vuxit upp på Haapa i Komossa
därav hennes namn men sedan flyttat till Juthas i Nykarleby landskommun. Här slog hon sig ned i en koja vid vägen Juthas-Bonäs.
Om man går från Juthas vägskäl förbi ungdomshuset och uppför landsvägsbacken, finner man ett stycke längre fram,
till höger om vägen den plats, där kojan en gång stått. Kanske finns där ännu kvar någon enstaka sten från
dess spiselgrund eller dess låga stenfot. Invid kojan växte en hägg, som sades blomma tidigast av alla i nejden. Uttrycket ”nu blommar
Haapa-Kajas hägg” gällde allmänt som ett sommarbudskap. Om någon åt av bären i häggen eller av dem i den lilla
röda vinbärsbusken där invid, fick han hudutslag, sades det. Detta skulle väl vara ett tecken på de krafter ägarinnan besatt;
det är ju mycket troligt, att hon själv spritt ut ett sådant rykte för att få ha sitt i fred.
Om hennes underkurer berättades
i min ungdom en mängd historier, som jag dels glömt och dels så hopblandat i mitt minne, att jag inte kan återge en enda av dem. Att
hon i sin verksamhet mången gång lyckades förvånansvärt väl, är ställt utom allt tvivel; annars hade hon ju förresten
inte blivit så namnkunnig. Kunder mottog hon från när och fjärran, och dessa tillhörde ingalunda endast de lägre samhällsklasserna.
Med stor respekt berättade man om ett ekipage från en av grannstäderna i norr med två hästar förspända, som hållit
utanför hennes stuga.
Besvärjelser och trolldom spelade en betydande roll vid Haapa-Kajas behandling av de henne anförtrodda fallen
och uppdragen. Bland annat lär hon haft en ”trollpåse”, ett knyte, i vilket hon förvarade en huvudskalle och några benknotor,
som sades härstamma från gravgården. Stundom småpratade hon med knytet. Om benknotorna då började skramla, vilket ju var
en lätt sak att åstadkomma, hörde man henne framviska ett ”tyst, tyst!”. Förbindelsen mellan trollpåsen och henne gjorde
naturligtvis ett starkt intryck på den mindre omdömesgilla delen av hennes kundkrets.
Man kan tryggt påstå, att Haapa-Kajas
namn var i var mans mun. Hennes rykte nådde långt utöver hemkommunens gränser. Fjärran från Nykarleby berättade mammorna
för sina små om den beryktade trollkvinnan. Vid hemtraktens stugdanser brukade pojkarna till den efter menuetten obligatoriskt följande
polskan sjunga: ”Sju och sjuttio gånger har jag svaja mellan Bonäs och Haapa-Kaja”. Polskan kallades därför ”Haapa-Kajas
polska”.
De otroliga historier man spann kring Haapa-Kaja visar, vilken roll hon spelade i folkfantasin. Ett exempel härpå må
anföras.
Ett kort stycke från Haapa-Kaja bodde i en oansenlig koja en kvinna, allmänt kallad ”Finskon”. Även
hon var trollkunnig, och Haapa-Kaja hade varit hennes läromästare. Man berättade, att de brukade sända meddelanden till varandra mellan
kojorna, varvid en orm tjänstgjorde som budbärare. Men så blev de plötsligt ovänner, och då försökte vardera av
dem att förmå ormen att stinga den andra. Men så jämnstarka i trolldom var de båda antagonisterna åtminstone i detta fall,
att ormen ej kunde komma längre än till ovännens tröskel. Där måste den vända om, och hur många gånger de
än sände den fram och tillbaka, blev resultatet detsamma.
Det berättas, att Haapa-Kaja vid ett festligt tillfälle var anställd
som hjälp på Smedsbacka. Stor brådska rådde i köket, men allt gick undan med fart tack vare Haapa-Kaja. Hon behövde nämligen
blott sträcka fram armarna, så kom grytor och kastruller genast flygande henne i händerna.
Ännu då Haapa-Kaja låg
lik, kom hon uppståndelse åstad. Hennes kista hade placerats i en ria på Smedsbacka. Någon gick där förbi, hörde
ett starkt buller inifrån rian, och hastigt spridde sig ryktet: ”Haapa-Kaja spökar”. Slutligen vågade ett par behjärtade
män öppna ridörren, och utrusande kom Smedsbackas välbekanta tjur, som hade förirrat sig in i rian och förgäves sökt
ta sig ut, sedan dörren gått i lås.
Haapa-Kaja sågs ofta syssla med någonting invid den vattensamling, som bär hennes
namn, ”Haapa-Kajas pottin”, ej långt från hennes koja, men på den motsatta sidan av vägen.
Vad hon därvid hade
för sig, lyckades de nyfikna dock ej utgrunda, men eftersom flaskor hittades på platsen, antog man, att hon blandade sina trolldrycker.
Långt mindre ryktbar, men likväl ganska mycket anlitad, var ”Troll-Jansson”, en f.d. sjöman, som bodde i nystaden. Hans
verksamhet gick nästan uteslutande i den rena trolleristilen, vilket torde framgå av det följande:
Då handelsman G. en gång
hade fått ett envist hudutslag, som det påstods, till följd av att han druckit av vattnet i gravgårdsbrunnen, gick han slutligen
till Jansson för att få bot. ”Jag har väntat handelsman”, sade Jansson och gav honom en liten flaska med något slags trollvätska.
”Gå till samma ställe och släng detta över vänstra axeln, men handelsman får ej se bakom sig”, lydde hans förhållningsorder
en vanlig trolleriordination alltså. G. följde anvisningen, och då utslaget råkade försvinna, fick J. äran av den
förment lyckade kuren.
En annan historia, i vilken J. spelade rollen av undergörare, utgjorde den om Bollströms kalv. Denna hade försvunnit
och ägaren misstänkte, att tjuvar varit framme. Efter att ha granskat innehållet i en kopp brännvin bekräftade trollkarlen misstanken.
”Du kan inte tro, vem tjuven är”, sade han, ”men om du lovar att aldrig säga det, skall du få se hans ansikte”. Enligt
egen utsago skall B., sedan han avgivit löftet, med förvåning igenkänt brottslingens anletsdrag. Men trogen sitt löfte behöll
han hemligheten för sig själv.
Berättelsen om hur bagare Markéns svåger återfick sitt förlorade fickur bidrog
ytterligare till att stadga Janssons rykte som trollkarl. J. stämde möte med sin klient vid klockstapeln en natt kl. 12. Han behövde blott
blåsa en gång i nyckelhålet för att dörren skulle springa upp. Därefter hoppade de båda männen över tröskeln,
men vad de uträttade i klockstapeln, förblev en hemlighet. Resultatet blev emellertid, att klockan morgonen därpå låg på
trappan framför ägarens dörr.
Skogas Kaj skilde sig väsentligt från de ovan omtalade undergörarna. Hon ansågs
vara särskilt skicklig i att bota ”fastnase”. Varken besvärjelser eller trollkonster förekom vid behandlingen, och märkligt
nog påstod hon, att hon som läkemedel använde blott vanligt älvvatten med en tillsats av något brännvin. Om det i hennes
medicin ingick även andra ingredienser, erkände hon det i varje fall inte. I min barndom brukade man sjunga en förstamajramsa om henne: ”I
dag är det första maj i morgon kommer Skogas-Kaj med ruto kjolan sin”.
”Esas Lisa” tillhörde
en senare tid. Hon började sin verksamhet här först i slutet av 1890-talet och fortsatte den långt in på 1900-talet och hänför
sig främst till en tid, som ej berörs av dessa anteckningar. Hon ägde den då för tiden sista gården vid Lybecksgatan på
högra sidan vid skogsbrynet. Byggnaden blev sedermera riven. Esas Lisa stod egentligen i en klass för sig bland helbrägdagörerskorna
därigenom, att det vidskepliga ej spelade samma roll för henne som för dem.
Läkekonsten tog hon på allvar. Hennes intresse
hade väckts, medan hon arbetade som tjänarinna hos en läkare. Av sin arbetsgivare hade hon erhållit en läkarbok, som hon allt
framgent flitigt studerade. Läkemedel gjorde hon av örter, som hon själv samlat. Även hennes specialitet var hudutslag. Patienter ur
alla samhällsklasser från när och fjärran besökte henne.
I min ungdom betraktades Esas Lisa som ortens sista ”kloka
gumma” av någon betydelse. |