27.
Tjärbrännaren i Nedervetil
Nedervetil är en naturskön socken med kullar och dalar, skogsmarker
och åkerfält, och genom dem strömmar den forsrika Vetilån.
Befolkningen är till lynnet munter och glad. Män och kvinnor tycka mycket
om att göra Amerikavisiter, ty de ha ett rörligt sinnelag. De tala svenska,
men en del se finska ut. I socknen ha förr de båda språkstammarna
blandats om varandra.
Nu hade magistern och Janne på väg från
Kronoby kommit till Nedervetil och legat natten över på Slotte hemman,
där i tiden den duktige, styvsinte bondehövdingen Carl Johan Slotte
härskat. Det var samme man, som vid så många lantdagar som talman
i bondeståndet höll ordförandeklubban i sin hand.
Timmen
före frukosten hade Janne fått order att ge sig ut att kunskapa, och
nu stod han åter inför sin lärare och avgav rapport. Med glad
uppsyn och flämtande lungor berättade gossen:
Först
gick jag här kring knutarna och såg, att gårdarna äro fyra
på Slotte storhemmans marker. Sen marscherade jag åt nordväst
och hittade en rullstensås i skogen: därefter sprang jag till Kallgårdsträsket,
som har tre höga stränder och en låg. Därför äro
byxorna och fötterna våta. En gubbe sade, att i Kallgårdsbrunnen
skulle ligga en kyrkklocka, men den kunde jag inte se uppifrån, och ner
ville jag inte krypa. Han berättade ock, att på Tast hemman lär
det spöka, och alla bli fattiga i den gården, ty där överfölls
och mördades en rysk kurir. Och vid prästgårdsbron har det stått
en strid, ty där på stränderna lär man hitta kanonkulor.
Annars har jag intet att berätta, än att jag för en stund sedan
fick tag i en gammal karl. Han har varit tjärbrännare. Jag språkade
med honom om tjära och kallade honom Matts Barkskägg. Eftersom han inte
prutade emot, heter han väl så. Gossen skrattade och kände
på sina våta byxben. Ska vi gå ut? Matts Barkskägg
ligger på gräslindan och väntar. Jag tänkte det kunde vara
nyttigt för magistern att få höra en riktig tjärbrännare
tala om sitt yrke. Det kan väl bli en historia av det också.
Det
har du rätt i, Furu-Jutt. Vi ska båda gå ut och låta lära
oss litet nytt.
Några ögonblick senare sutto magistern och Janne
på var sin sida om gubben i gröngräset: bekantskapen var lätt
inledd. Matts Barkskägg var en språksam bisi, som brutit sig väg
genom livet både med tjärsmetade händer och rena. Medan han än
gick på trettitalet, hade han som timmerman arbetat i Gäfle, i Kronstadt,
ja till och med i Michigan. På magisterns fråga, huru österbottningarna
hade det i Amerika, svarade gubben kort och gott: För karlarna är det
ett helvete och för kvinnorna ett himmelrike, för där får
de stor dagspeng och bli bums gifta.
Då skrattade alla tre, och Matts
fick sig en tredje papyross. Han var så kär i röken, allt sedan
han börjat sköta om tjärdalarna, sa han och fortsatte:
Jaså, nu vill magistern, att jag ska berätta om huru det riktigt gick
till, när man efter konstens alla regler skulle tvinga fram skogens svarta
märg. Det kan väl låta sig göras, men inte blir det någon
historia att skratta åt.
Gubben riktade blicken långt bort mot
det yttersta skogsbrynet och sade med låg röst:
Från
urminnes gamla tider till slutet av 1800-talet har det bränts tjära
i Nedervetil. Nu är det slut, sedan bönderna blivit så dumma,
att de säljer sin skog åt sågbolagen De avverka nu rubb och stubb.
De finska propsjassarna [stockflottarna] husera överallt, och rullar de slantar
i bondens pung, så inte tror jag precis att välsignelse följer
lika lätt med. Ja, nu ska jag berätta, att det var ett ganska vidlyftigt
arbete, innan man fick en tjärdal fullt färdig. På vårsommaren,
efter det att sådden var gjord, gick jag och gårdens andra karlar
ut i skogen för att utföra den första avbarkningen. Jag ställde
mig framför en tall och höll mellan mina händer bandkniven på
motsatta sidan om trädstammen. Därigenom skyddade jag ögon och
ansikte för de nedfallande barkbitarna och smårosket, som flög
åt alla sidor. Jag skalade bort barken, så högt jag kunde nå,
men lämnade orörd en tre till fyra tum bred barkstrimla. Den kallade
vi för »ryggen«. Det var den, som tills vidare skulle hålla
liv i trädet. På samma sätt anföll jag en hel mängd
träd. Följande sommar kom jag igen, och då skedde den andra barkningen
med »lian«. Den har ett fotlångt krokigt eggjärn fäst
vid ett famnslångt skaft. Stammen avbarkades till sex alnars höjd från
marken, men ryggen på norra sidan lämnades ännu i fred. Tredje
sommaren fick ryggbarken falla och likaså barken en aln till i höjden.
Samma höst fälldes stammarna och höggos av i ungefär sju alnar
långa bitar, som radades i hopar.
[Teckningen är utförd av Alex. Federley (18641932) en mångsidig
tecknare och illustratör i början av 1900-talet efter ett fotografi.]
Varför talar Matts Barkskägg om alnar och famnar och inte
meter, inföll Janne och sträckte på benen.
Därför
att alnen var ett hederligt och kristet mått och meterstickan på den
tiden inte var utfunderad. Det är bara dumheter och lågheter med det
måttet. När jag var ung, sa jag att jag var tre alnar och fyra tum.
Det låter något, sku jag tro, mot att prata om en meter och 88 centimeter,
som det lär ska vara. Men vidare i texten, sa förra prosten när
han börja läsa upp kungörelserna om födda och döda. Och
nu skall jag tala om de döda träden.
Tjärdalen anlägges
vanligen i en backsluttning, i en vid, trattformig fördjupning. Den kallas
»dalafate«. Längs dess botten nedlägges trumstocken, en
på längden genomborrad trästam, som mynnar i det fria. Sedan börjas
inradningen av de på vintern kluvna, nu torra trädstammarna, och detta
är just det konstigaste, som bara en erfaren dalabrännare som jag förstår
sig på. Ser ni, det gäller att få den rätta lutningen och
få allt virket ställt just som det likar sig bäst. När det
är färdigt, täckes tjärveden med mossa och däröver
packas kärrmylla. Runt omkring kullen, på en alns höjd över
marken och med två alnars mellanrum, öppnas hål i mosshögen
och i dem stickas torra tjärvedsspånor. Då tändet börjat
brinna, drager sig elden mot dalens botten och stiger sedan småningom uppför
stammarna. Naturligtvis får inte elden flamma upp i lågor, utan blott
bilda en jämn stilla glöd, som bringar kådan att smälta.
När tre dygn förgått, kan man uttaga tappen i trumstockens ända,
och då börjar den ljuvliga, glänsande, välluktande tjäran
rinna ut från det djupaste stället i dalafate ned i en grop i »dalahalsen«.
Ja det luktar gott i en gammal tjärbrännares näsa, ska jag säga
er! Sen öses tjäran upp i tunnorna, och de rullas ut i världen.
Sker det inte ibland någon olycka vid bränningen? inföll magistern.
SÅ HÄR SER TJÄRBRÄNNAREN I
NEDERVETIL ANDERS PALM UT
Stundom, ljöd svaret, om dalabrännaren är dum eller ovan eller
försover sig. Sådant spektakel, som att den hoppressade tjärluften
fått spränga hela dalen eller att elden fått bränna upp
tjäran, har inte hänt mig eller och inte heller min gamle kamrat Anders
Palm, men har nog ibland hänt andra. Ser ni, en ska inte ge sig att syssla
med sådant, som han inte begriper sig på!
Matts Barkskägg
reste sig, hälsade och gick. När Furu-Jutt följde den reslige åldringen
med sina blickar, tänkte han: Där går en duktig karl. Och magistern
gav uttryck åt sina tankar i orden:
Matts Barkskägg är
en fackman på sitt område! Janne, vi båda skulle väl inte
duga till »dalabrännare«. |