Hej Freddi. Jag har i mina hyllor tre böcker som
heter Det Svenska Finland. Det första bandet handlar om Bygden, de andra
två behandlar Folket och Odlingen. De är utgivna av Holger Schildts
Förlagsaktiebolag Helsingfors under tiden 19191923, under medverkan
av fackmän utgivet av Gabriel Nikander. I innehållet kommer man till
kapitlet "Städerna av Arkitekten Juhani Vikstedt historiska översikter
av Gabriel Nikander". Om Nykarleby står det som följer:
N Y K A R L E B Y
Ännu
för några år sedan ägde Nykarleby järnvägsförbindelse
med det övriga fosterlandet, om också en av de mest smalspåriga
banorna i Finland med de mest miniatyrartade loken och vagnarna. Men en vacker
dag under den värsta krigssvindeln kom en gulasch och köpte hela härligheten
av stadens fäder, som laborerade med stora skulder och gladdes över
den oväntade inkomsten. Skenorna revos upp och fördes till främmande
land, likaså den rullande materielen. Nu är hästskjutsen ortens
enda kommunikationsmedel med inlandet och följden blir att ganska få
främlingar söka sig fram till Nykarleby, som i äldre tid uthärdade
en jämförelse med sina bottniska systerstäder. Stadsplanen
är ett schackbräde, som inte stort bekymmrar sig om terrängens
och trafikens krav. Tomterna äro jämförelsevis stora och verka
ännu vidare genom att byggnaderna äro små och stå glest.
Intrycket av stad uteblir och man tycker sig vandra i ett trädgårds-
eller villasamhälle eller rent ut i en lantlig by, som förvärvat
heder och namn av stad. För rättvisans skull bör man dock här
tänka på en bättre och snyggare by. I nordöst och öster
stöter stadsplanen bryskt till en barrskogsklädd bergbacke, en alldeles
för hastig övergång från schackbräde till Guds fria
natur. På den forna bangården frodas en rik ogräsflora och fönstren
på stationshuset äro förspikade med bräder.
Nystaden
i Nykarleby. [Vykort av Brostugan
och Storbron.] Stämningen
blir ljusare, då man från stationen går ner mot ån. Torgesplanaden
fångar inte vår uppmärksamhet, men i Topeliusparken komma vi
till en ljus nordisk lustgård med härliga popplar och vitstammade hängbjörkar.
Invid flyter älven med sin glänsande breda strömfåra. Kyrkplatsen
med dess busk- och trädplanteringar är en annan liten oas. Templet uppfördes
av trä år 1708. En senare tid har skänkt dess skyddande brädfodring
ljusgul färg och vita listverk. Det inre pryds ännu av de för 1700-talets
förra del typiska väggmålningarna. Bland de målade bräderna
förekomma också sådana, som redan en gång förut blivit
beprydda med bilder. Saken får sin förklaring därigenom, att målade
vägg- och takbräder från en äldre, år 1607 uppförd
kyrka kommo till användning 1708. Fallet är icke enstaka i vårt
land; det har t.o.m. hänt, att takmålningar från en kyrka hamnat
på väggarna i ett fähus. Kyrkan i Nykarleby erhöll
1757 en altartavla, målad av Johan Alm, och några år tidigare
tre vackra ljusstakar. Kring kyrkan, som i väster har ett vackert avslutat
torn, låg i äldre tid efter vanligheten en kyrkogård. Här
liksom i kyrkans vapenhus kan man ännu beundra värdefulla minnen av
1600- och 1700-talens gravvårdskonst. Nykarleby
äger numera blott få äldre gårdar, ty staden härjades
om midvintern 1858 av en fruktansvärd eldsvåda, som skonade endast
kyrkan och några mindre byggnader. Äldst bland dessa anses en gård
vid norra tullporten vara, med påstådda anor från 1600-talet,
och anmärkningsvärd genom sin rena nyantika stil är en brunnsöverbyggnad
öster om kyrkan. Trevlig är också den s.k. Döbelns stuga
nära åbron. Här låg generalen några septemberdagar
1808, fjättrad vid sin sjuksäng, ända till slaget vid Jutas, en
by utanför staden. På södra sidan om ån ligger den s.k.
Nystaden. Då byggnadssättet här är gammalmodigare, skulle
man tro att denna stadsdel vore äldre än partierna på norra sidan
om ån, men sakförhållandet får sin förklaring genom
branden 1858, som lämnade södra sidan oberörd. Kyrkan
[Vykort av kyrkan och Storbron.]
Stadens nyare arkitektur bär
tydliga spår av träbyggnadskonstens avmattningsperiod med "snickargrannlåter"
placerade litet varstans. Typiska för perioden äro seminariets byggnader
och flertalet privathus. Den nyaste tidens romantik har avsatt spår endast
i seminariets normalskolebyggnad, ett stenhus i tre våningar (arkitekt Reinius).
Andan i denna stil verkar egentligen något främmande för våra
träbyggda småstäder. Nykarlebys stora
företräde är den vackra naturen. I
det flacka österbottniska kustlandskapet, där slätten dominerar
och endast de vattenfattiga åarna ge liv åt trakten, där också
strandlinjen mestadels är låg och mångenstädes stenig i
det oändliga, uti detta fattiga landskap utgör Nykarleby genom sitt
läge en oas i öknen. Det är som om naturens herre med en trollstav
hade berört marken just här och av platsen skapat ett nordiskt paradis.
Hur vacker är icke älven, som flyter genom staden, med sina holmar,
sina båda forsar och sina dystert högaktiga strandbrinkar. Hur frodiga
stå icke strandalarna på båda sidor om älven, hur vitstammiga
äro icke björkarna i parkerna. Vi kunna förstå, att den veke
romantikern Topelius, som växte upp här i sitt fäderneshem, Kuddnäs,
tätt invid älven, skulle från denna idylliska natur hämta
oförgätliga intryck. Gabriel Nikander (1921) Det Svenska
Finland. Denna artikel Juhani Vikstedt. Läs mer: Artikeln
om Nykarleby av Juhani Vikstedt (1926) i Suomen kaupunkien
vanhaa rakennustaidetta bygger på denna. Stig
Haglund digitaliserade och tillhandahöll. (Inf. 2004-03-09.)
|