[6.
Butiken]
I butiken finns det fullt upp att greja med och undersöka bara man
får vara i fred.
Lugnast har man det där på kvällarna. Dörrluckorna
har dragits till och framför dem står innerdörrens glasrutor
och blänker och kisar förvånade inåt rummet, som
om de knuffats in någonstans dit de inte hör. Hyllradernas
tygpackor och disken och facklådorna har ingenting att göra
och är lite bortkomna de med. Det är inte länge sedan Janne
satt i gröna spjälsoffan invid dörrn. När Edgar emellanåt
tittar ditåt tycker han att Janne reser sig upp igen, rapar och
kränger på sig konten, men så ser han efter en gång
till och då är där tomt och smått kusligt.
Det lider mot natt. Dörrn till köket står på glänt
och när där inte slamras med kärl och annat hör Edgar
hur granveden småsprakar och grytan efter lång tvekan slår
till ett stort putter. Kvällsgröten börjar bli lagom tjock
och färdig redan.
Vikterna står i sin rad tvärs över disken; de mindre,
som är av mässing, blänker med välkända skråmor
i sina urgröpningar i den svarta träklossen, där de skall
stå. Den allra minsta är bara fem gram och så pikkuliten,
att den flyger upp bara man pustar på den. Den behövs när
man väger upp kardemumma och sånt.
Men de större vikterna är skojigare. Man kan göra allt
möjligt med dem. Egentligen skall man fara försiktigt fram med
vikter och våg, för de är krönta av fiskalen och
skall snart krönas igen. Men det kan väl inte vara så
farligt med den saken. Det är inte lätt att ta bort en bit ur
järn och mässing. Och skulle en flisa lossna ur tvåkilosvikten
när Edgar rätar ut en spik på den, så kommer det
snart viktökning undertill. Den är så bra att knäcka
sviskonkärnor med. Och sviskonkärnor är lite kladdiga,
det vill samla sig som en skorv under tillhygget.
Femkilosvikterna är stora och bussiga. Man kan gott leka cirkus utan
andra tillbehör. Man rullar dem så det dånar i huset
värre än under Stora bron på marknadsdagarna. Man lyfter
dem fem och sju och kanske tio gånger uppåt, håller
dem nästan på rak arm och gymnastiserar på alla sätt
bättre än i skolan. Man sticker en tom påse under dem
och blåser luft i, så de börjar luta och till sist ramlar.
Och så kan man trä tårna i handtagen och med svett i
pannan hasa sig till de dumma kvinnfolken i köket.
Bredvid vågen och vikterna ligger bingarna av vitt och grått
omslagspapper. Det heter grått papper fast det är brunt. Edgar
kan tänka en och annan minut över den saken. Kanske grått
är sådant som inte är vitt och inte bjärt i färgen
eller brokigt heller. Allt som är mitt emellan och ingenting, som
diskvatten och ölsupa. Ljussvart sa Leander om gården han bor
i, men han kan inte svenska ordentligt; han menade grå förstås,
men den riktiga gråa färgen, den som plåttaket har. Och
när Edgar tänker efter tycker han som Leander, att man borde
kalla den färgen ljussvart. Annars vet folk ju inte vad slags gråhet
man menar.
För resten kan man företa sig ett och annat med papperet också,
helst det vita. Att vika ihop en bit och klippa så man sedan kan
breda ut en duk full med slingor och krusor hör mera kammarn och
flickorna till. Då passar det bättre här i butiken att
lägga en enmarksslant under ett ark, fara över det med blyertspennan
och trolla fram den ena marken efter den andra, tills man har hela arket
fullt. Förstås kan man också vrida strutar eller göra
harmonikor eller rita.
Men allt detta med papperet är ändå bra barnsligt. Hellre
snurrar Edgar slantar. Det finns ett ställe på disken som är
alldeles slätt, så pengarna aldrig vill sluta när de kommit
i gång där. Säkert fem minuter snurrar de på så
de står vita och genomskinliga som maskrosbollar. Då brukar
Edgar vandra i väg från dem, titta uppåt hyllorna eller
dra ut någon låda. Hela tiden hör han noga efter om slantarna
börjar skramla, för det gör de en stund innan de lägger
sig platta mot disken. Han låtsar han är djurtämjare.
De sover nu eller äter sig stinna, lejonen och vargarna, så
han kan ta sig en ledig stund. Men ett tu tre hörs ett svagt morr
och han måste tillbaka. Då öppnar de långsamt käften;
kanske de vill sluka honom med, eller också gäspar de bara.
Allt vildare gapar de. Det börjar med en liten grop högst uppe,
den blir större och större, till sist finns bara gapet kvar
av hela vilddjuret och i samma sekund lägger det sig platt mot disken
och är igen bara en enmarksslant.
På dagarna när det finns kunder i butiken måste man hålla
sig i skinnet något så när. Fast inte är det ofta
de har mycket folk, mest bara på lördagarna och när det
är marknad förstås. Annat är det hos Löfbergs.
Där hänger bondgubbarna från morgon till kväll och
blaffar cigarrer som de fått på köpet. Det är konstigt
att två butiker är så olika. Edgar får ögon
och öron fulla av seldon och tobaksrök och prat och bondlabbar
när han är inne hos Löfbergs och lånar tidningen.
Det kommer över honom så mycket att det stockar sig i huvudet.
Handelsman röker själv i ett, cigarrstumpen guppar mellan läpparna
när han pratar. Bäst han räknar ihop på gråpappersbunten
sätter han i väg in i kontoret. Edgar har varit där också.
Det är ett smalt rum med pappersbuntar hängande på väggarna,
och genom titthålet i dörrn kan man se nästan hela butiken.
När handelsman kommer ut igen säger han ja det stämmer,
det stämmer, och så larvar en gubbe ut genom butiksdörren
med en grep och en takfiltspacke över axeln.
Sådant har mor inte i sin butik. Pappa höll nog de varorna
också, men Edgar tycker de inte skulle passa hos dem nu. Det vore
just en syn att se mamma stå och peta om tinnarna på en dynggrep.
Hon har inte tuggtobak heller, och inte hör det till deras bod. Edgar
känner på sig vad som passar och inte passar hos dem. Tokigt
hade det också varit om mor tagit brännvinsbutiken, som de
ville hon skulle göra. Den lär man kunna bli rik på, men
mamma gjorde nog rätt då hon sade nej. Allt skall gå
stilla och nätt till hos dem, det hör till saken. Inte säljer
de säck- och lådvis heller, som Löfbergs. Där får
Albert, bokhållarn, allt som oftast löpa till magasinet och
hjälpa till att lassa på en långflake.
Det är mest bondgummor och flickor och pigor och pojkar som går
i mors butik, fastslår Edgar när han tänker efter. Visst
kan ett gäng stockflottare komma inramlande sommartid, men de kunderna vill mor helst slippa. De
är fulla förstås och Gud vet vad de tar sig till. Dessutom
begriper man inte vad de säger, de pratar ju bara finska. Nej, tomt
och tyst kan det vara i butiken långa tider också mitt på
dagen.
Jungfru Julia är kanske sjuk, eftersom hon inte varit inne i dag.
Annars hänger hon i butiken för jämnan på eftermiddagarna.
Aldrig köper hon någonting. Jungfru Julia bor i ett rum bakom
bönehussalen, som hon eldar och håller i skick. Hon blir ond
om man kallar henne fröken, jungfru skall det vara. Det är mycket
annat som förargar henne. Jämt pratar hon om kyrkor och präster
och kolportörer och bönehus. Somliga av dem är som de skall
vara, men för det mesta är de alldeles på tok.
Jungfru Julia liknar en maskin som klockan fem varje dag skruvas fast
på samma ställe i disken och står där och hackar
och hackar.
Eller surrar som en separator. Hakan går upp och ner och ögonen
sticker ut som två spikändar. Dem får man rätt i
sig, när hon vänder på huvudet. Då hajar Edgar till
och måste titta bort.
- Missionshuset är en rövarkula och en satans synagoga, säger
jungfru Julia.
Och Edgar som går förbi missionshuset varje dag. Han måste
riktigt tänka efter hur stället ser ut. Inte är det mycket
olikt andra hus; det enda är att på
taket finns ett litet torn, som liknar en nerfälld paraply. Men
han känner att jungfru Julia skådar tvärs igenom honom.
Hon ser att han tycker att missionshuset är ungefär som de andra
byggningarna.
Janne kommer varje kväll. Han timrar upp en stuga åt Nybränn
till, och när han skall hem till sig på andra sidan staden
vilar han på halva vägen i deras bodsoffa, som stått
i Löfbergs trädgård förr. Han kastar av sig sälskinnsränseln
och fast han inte knyster ett ord vet både mor och Edgar, att han
skall ha för tjugufem penni bräckkorv och en flaska lemonad.
Edgar tycker om Janne. Han sitter där han sitter och låtsar
inte om en. Man blir inte generad för Janne som för många
andra. Han gräver fram smörasken och kärrbrödskakan
och så får man kika på honom bäst man vill. Jannes
ögon flyger inte på en och sticks inte. Han håller brödbiten
i ena handen och slidkniven i den andra, skär och breder på.
Och när han karvat en ny munsbit åt sig och fått en smörklick
till, håller han lasset framför sig en stund och tuggar på
den gamla tuggan, tittar och väntar, så man blir hungrig själv.
Edgar får lust att gå efter bröd och smör och korv
han med och sätta sig bredvid Janne i soffan.
Emellanåt stirrar Janne långa stunder ut genom fönstret.
Kanske tänker han på timran, hur han skall lägga stockarna
och bila. Allt som Janne tar sig för och rår om är liksom
inte alls främmande. Man behöver inte vara rädd för
det. Man vill veta mer om det, ta det i hand och undersöka det. Det
är nästan som ens eget på något vis, tycker Edgar.
Men Janne dröjer inte länge kvar sedan han ätit. Han häller
i sig sista lemonadskvätten och makar sig upp. När han går
säger han någonting, om väderleksutsikterna eller att
rapvattnet blivit bättre på sista tiden. Han kan ju inte ge
sig av utan att ha fått ett ord ur mun. Han har redan öppnat
dörrn och lämnar orden kvar i butiken som en liten skänk,
som han småskäms att ge. |